Στο κτίριο της Ι. Μητρόπολεως Πειραιώς προηγείται επι της προμετωπίδος η μαρμαρόγλυπτης επιγραφή, από επάνω "Μαρινάκειο Μέλαθρον", ενώ έπεται της "Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς" από κάτω. Αποτελεί ταπεινωτική σημειολογική έκφραση υποτέλειας για μια Μητρόπολη η επισκίασης αυτή. Ευελπιστούμε αυτό να αποκατασταθεί.
Εκτός από ταπεινωτική σημειολογική έκφραση υποτέλειας είναι και δείγμα ακαλαισθησίας.
Ποιος αγράμματος δημιούργησε αυτή τη σύνθεση;
ΜΑΡΙΝΑΚΕΙΟΝ ΜΈΛΑΘΡΟΝ
ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΌΛΕΩΣ ΠΕΙΡΑΙΏΣ (σε Γενική)
Και από κάτω ακριβώς, η ίδια εγγραφή.
Τι χρειαζόταν;
ΙΕΡΆ ΜΗΤΡΌΠΟΛΙΣ ΠΕΙΡΑΙΏΣ (σε Ονομαστική)
Τό ἄγαλμα τοῦ Κολοκοτρώνη πού βρίσκεται στό Ναύπλιο καί στήν παλαιά βουλή, εἶναι χυτό ἀπό τό μέταλλο τῶν κανονικῶν τοῦ Παλαμηδίου. Καί ἐδημιουργήθη στό Παρίσι.
Τό φιλοτέχνησε ὁ καλλιτέχνης Σῶχος, μέ μακρυά μαλλιά καί ἀσκεπῆ.
Ἡ ἐπιτροπή τοῦ κράτους ὅμως τοῦ ζήτησε νά τοποθετήση τήν ἀρχαιοελληνική περικεφαλαία, ὅπερ, κατ’ ἀνάγκην ἔπραξε.
Κατά τήν ἀποσυναρμολόγησι πού ἔγινε γιά τήν συντήρησι στή βάσι τῆς περικεφαλαίας, βρέθηκε τό κρυφό μήνυμα:
«Παρά τήν θέλησι τοῦ Σώχου, Κολοκοτρώνη μου, ξαναφόρεσε τήν περικεφαλαία. Σῶχος, Paris 1909.
Μοιάζει μέ τήν Ἱστορία τοῦ Σώστρατου καί τοῦ Φάρου τῆς Ἀλεξανδρείας μέ τήν μυστική ἐπιγραφή, κατά παράβασι τῆς βασιλικῆς ἐντολῆς.
«Σωστρατος δεξιφανου κνιδιος τοις θεοις σωτερσιν υπερ των πλωιζομενων» (Σώστρατος του Δεξιφάνη του Κνίδιου προς τους θεούς που προστατεύουν τους ναυτιλλομένους).