Ἡ εὐλογιὰ τῶν αἰγοπροβάτων εἶναι μία σοβαρὴ ἀπειλὴ γιὰ τὴν κτηνοτροφία καὶ τὴν ἀγροτικὴ οἰκονομία. Ἡ συγκρότηση ἐπιστημονικῆς ἐπιτροπῆς ἀπὸ τὸ ΥΠΑΑΤ θὰ μποροῦσε νὰ εἶναι ἕνα βῆμα πρὸς τὴ σοβαρή, τεκμηριωμένη ἀντιμετώπιση τῆς κρίσης. Ἀντὶ γι’ αὐτό, ἡ ἐπιτροπὴ ἐπέλεξε νὰ ἐπιβάλει αὐθεντία: «Ἀκοῦτε μόνο ἐμᾶς, εἴμαστε ἐπιστήμονες μὲ λαμπρὰ πτυχία».
Ἂς τὸ ξεκαθαρίσουμε: ἡ ἐπιστήμη δὲν εἶναι αὐθεντία. Εἶναι διαδικασία. Εἶναι ἀμφισβήτηση. Εἶναι λογοδοσία. Ὅταν ἡ ἐπιστήμη ἀπαιτεῖ τυφλὴ ὑπακοή, παύει νὰ εἶναι ἐπιστήμη καὶ γίνεται δόγμα.
Ἡ ἱστορία βρίθει παραδειγμάτων ὅπου ἡ αὐθεντία τῆς ἐπιστήμης χρησιμοποιήθηκε, γιὰ νὰ νομιμοποιήσει καταστροφικὲς πρακτικές. Ὁ ναζιστὴς Μέγκελε εἶχε τὰ καλύτερα πτυχία καὶ ὅμως ἀποδείχθηκε εἰδικὸς στὶς θανατώσεις (τί μᾶς θυμίζει;). Στὸν Μεσαίωνα, οἱ «εἰδικοὶ» ἔκαναν κλύσματα καπνοῦ ὡς θεραπεία. Σήμερα, χιλιάδες ἐπιστημονικὲς ἀναθεωρήσεις ἀποδεικνύουν ὅτι ἡ γνώση ἐξελίσσεται μόνο, ὅταν ἀμφισβητεῖται.

Πᾶσα ἐπιστήμη χωριζομένη ἀρετῆς, πανουργία φαίνεται καὶ ὄχι σοφία ἔλεγε ὁ Πλάτων καὶ εἶχε ἀπόλυτο δίκιο. Ἡ θανάτωση δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι ἰατρικὴ πράξη καὶ φυσικὰ εἶναι «χωριζομένη ἀρετῆς», οἱ δολοφονίες δὲν εἶναι πράξεις ἀρετῆς καὶ παραπέμπουν σὲ Πανουργία. Ἡ ἀρετὴ ἐδῶ ὅμως εἶναι καὶ ἡ διαφάνεια, ἡ συμμετοχὴ τῶν κτηνοτρόφων, ἡ ἀποδοχὴ τῆς κριτικῆς, ἡ δημοκρατία.
Ἡ ἐπιτροπὴ τοῦ ΥΠΑΑΤ δὲν ἔχει ἀπαντήσει:
– Ποιὰ μέλη της εἰσηγήθηκαν τὴν ἀποφυγὴ ἐμβολιασμοῦ; – Μὲ ποιὰ τεκμηρίωση; – Ποιὰ εἶναι ἡ σύνθεση τῆς ἐπιτροπῆς καὶ ποιὰ ἡ σχέση τῶν μελῶν μὲ προηγούμενες ἀποτυχίες διαχείρισης; – Γιατί ἀποκλείονται οἱ κτηνοτρόφοι ἀπὸ τὴ διαδικασία λήψης ἀποφάσεων;
Ἡ ἐπιστήμη δὲν εἶναι ἐργαλεῖο ἐπιβολῆς. Εἶναι ἐργαλεῖο ὑπηρεσίας. Καὶ ἡ ὑπηρεσία πρὸς τὴν κοινωνία ἀπαιτεῖ λογοδοσία, διαφάνεια καὶ διάλογο.
Τὸ ΑΚΚΕΛ ζητᾶ:
– Τὴ δημοσιοποίηση ὅλων τῶν πρακτικῶν καὶ εἰσηγήσεων τῆς ἐπιτροπῆς. – Τὴ συμμετοχὴ ἐκπροσώπων τῶν κτηνοτρόφων καὶ ἀνεξάρτητων ἐπιστημόνων. – Τὴν ἄμεση ἀλλαγὴ τῆς ρητορικῆς ἀπὸ αὐθεντία σὲ συνεργασία.
Ἡ εὐλογιὰ δὲν ἀντιμετωπίζεται μὲ πτυχία. Ἀντιμετωπίζεται μὲ ἐπιστήμη ποὺ ἔχει ἀρετὴ καὶ ἡ ἀρετὴ εἶναι ἡ δημοκρατία, ἡ ἀνθρωπιὰ καὶ τὸ πῶς θὰ σώσουμε καὶ ὄχι νὰ σκοτώσουμε

