Σάββατο 12 Μαρτίου 2022

ΤΟ ΜΙΣΟΣ ΚΑΙ Ἡ ΕΧΘΡΑ ΩΣ ΕΜΠΟΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΙΚΩΝ ΜΑΣ ΑΜΑΡΤΙΩΝ


     ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΟΦΆΓΟΥ[:Ματθ. 6, 14-21]

Πνευματικ θησαυρίσματα π μιλίες το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου

ΤΟ ΜΙΣΟΣ ΚΑΙ ΕΧΘΡΑ ΩΣ ΕΜΠΟΔΙΑ

ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΙΚΩΝ ΜΑΣ ΑΜΑΡΤΙΩΝ

 

ν κανες χει δικηθε π τν πλησίον του, ς φέρει στ νο του τν Δαβίδ. Μόλις θυμηθε τν προ κα νεξίκακο προφητάνακτα, θ σβήσει τν ργή, πο σν φωτι κατακαίει τν ψυχή του.

Γι ποιόν λόγο, πές μου, εναι χθρός σου δελφός σου; Μήπως σ βρισε; Μήπως σ κλεψε; Μήπως σ δίκησε; ,τι κι ν σο κανε, μν ναβάλλεις ν κόψεις τ σκοινιά, πο σ κρατον δεμένο μ τν χθρα. ν δν τ κάνεις σήμερα, αριο θ εναι δυσκολότερο. Μεθαύριο κόμα πι δύσκολο. Μέρα μ τ μέρα ντροπή σου θ μεγαλώνει κα χθρα θ ριζώνει βαθύτερα στν καρδιά σου.


Δσε μου, σ παρακαλ, τ χαρ ν κούσω τι πγες κα βρκες τν χθρό σου, τν γκάλιασες κα μ τ δυό σου χέρια, τν σφιξες μ γάπη, τν σπάστηκες μ δάκρυα. Κα θηρίο ν εναι, θ συγκινηθε π τ συμπεριφορά σου κα θ μερώσει. τσι, κα τν αυτό σου θ παλλάξεις π κάθε κατηγόρια κα κενον θ κερδίσεις, κάνοντάς τον ν μεταβάλει τν χθρική του διάθεση σ φιλία κα γάπη.

Μ μο πες: «χω χθρ δύστροπο, κακόβουλο κα διόρθωτο, γι᾿ ατ δν θ μπορέσω ποτ ν τν κάνω φίλο». ,τι κι ν εναι, δν μπορε ν ξεπερνάει σ κακότητα τν Σαούλ, πο μολονότι μι κα δύο κα πολλς φορς σώθηκε π τν Δαβίδ, ατς χίλιες φορς σκέφτηκε κακ ναντίον του. Κα μολονότι, παρ τ διαγωγή του ατή, πάλι εεργετήθηκε π τν μνησίκακο Δαβίδ, ξακολούθησε ν τν πιβουλεύεται κα ν ζητάει τ θανάτωσή του.

Τί μπορες ν πες γι τν χθρό σου; τι καταπάτησε τα χωράφι σου; τι ρπαξε τ ζα σου; τι σ χλεύασε; τι σ πάτησε; Δν προσπάθησε, πάντως, ν σο φαιρέσει κα τ ζωή, πως πανειλημμένα ποπειράθηκε ν κάνει Σαολ σ βάρος το Δαβίδ. λλ κι ατ ν γινε, πάλι Δαβδ εναι νώτερος π σένα. Γιατί, μολονότι ζησε στν ποχ το μωσαϊκο νόμου, πού, ντας τελής, δίδασκε τό: «φθαλμν ντ φθαλμο, δόντα ντ δόντος (:Μάτι ντ γι μάτι, δόντι ντ γι δόντι)»[ξ.21,24], ν τούτοις φτασε στ ψος τς ρετς πο διδάσκει τέλειος νόμος το Εαγγελίου: «γαπτε τος χθρος μν, καλς ποιετε τος μισοσιν μς(:γαπτε τος χθρούς σας, εεργετετε ατος πο σς μισον)»[Λουκ.6,27]. Κα ν σ πολλς φορς φουντώνεις π τ μνησικακία, ργισμένος καθς εσαι μ σα σο κανε χθρός σου στ παρελθόν, Δαβίδ, διαφορντας γι σα θ πάθαινε στ μέλλον π τν Σαούλ, δν παυε ν τν προστατεύει κα ν τν σώζει π κάθε κίνδυνο. Ν σώζει ποιόν; Τν νθρωπο πο ζητοσε εκαιρία γι ν τν σκοτώσει!

Πές μου, λοιπόν, τί εναι κενο γι τ ποο κατηγορες τν χθρό σου; Τί σο κανε, κα δ θέλεις ν συμφιλιωθες μαζί του; Σο ρπαξε χρήματα; λλά, πομένοντας τν ρπαγ μ μακροθυμία, θ μειφθες τόσο π τν Θεό, σο ν τ μοίραζες στος φτωχούς. Γιατί, ετε λεες τος φτωχούς, ετε πομένεις γόγγυστα τν δικία, τν δια καλ πράξη κάνεις. Μήπως ποπειράθηκε ν σ σκοτώσει; λλ θ θεωρηθες π τν Θε μάρτυρας, ν τν νθρωπο πο θέλησε ν σο πάρει τ ζωή, τν λογαριάζεις σν εεργέτη σου κα προσεύχεσαι γι τ συγχώρησή του κα τ σωτηρία του.

Κα στν περίπτωση το Δαβίδ, πως κα στ δική σου, Θες δν φησε ν θανατωθε κλεκτός Του π τν Σαούλ. Διπλ κα τριπλ κα τετραπλ μαρτυρικ στεφάνι φόρεσε, στόσο, στ κεφάλι του π τν πιβουλ το βασιλι ναντίον του, φο, πακούοντας στς ντολς το Κυρίου, σωσε, ταν εχε τ δυνατότητα ν ξοντώσει, ποιόν; κενον πού, σο μενε ζωντανός, θ συνέχιζε μείλικτα κα ναίτια ν τν κατατρέχει. Εναι λοφάνερο, λοιπόν, τι χίλιες φορς θανατώθηκε Δαβδ ς πρς τν προαίρεση. Κα φο χίλιες φορς θανατώθηκε γι τν Θεό, χίλια μαρτυρικ στεφάνια το ξίζουν. Θ μποροσε κα ατς ν πε ,τι λεγε πόστολος Παλος: «Κάθ᾿ μέραν ποθνήσκω(:Καθημεριν ντικρίζω τν θάνατο)»[Α΄κορ.15,31]. Γιατί, μολονότι δόθηκαν στν Δαυδ ρκετς εκαιρίες ν παλλαγε π ατν πο πιβουλευόταν τ ζωή του, δ θέλησε ν βάψει τ χέρια του μ αμα. Προτίμησε ν ντιμετωπίζει κάθε μέρα τν κίνδυνο το θανάτου, παρ ν κάνει μι πράξη ντίθετη στ θεο θέλημα. Ποιό εναι, λοιπόν, τ συμπέρασμα κα τ δίδαγμά μας π ατν τ στάση το Δαβίδ; τι ν δν πρέπει ν μισομε κα ν κδικούμαστε κόμα κι ατν πο πιβουλεύεται τ ζωή μας, πολ περισσότερο ατν πο μς βλάπτει σ τιδήποτε λλο.

πειδή, μως, νομίζεις τι δν εναι δυνατ ν λλάξει διάθεση πέναντί σου νας χθρς δύστροπος κα διόρθωτος, θ σο π τοτο μόνο: πάρχει ζο πι γριο π τ λιοντάρι; στόσο, κι ατ κόμα τ μερεύουν ο νθρωποι. Μ τν κατάλληλο τρόπο, κατορθώνουν ν μεταβάλουν τν δια τ φύση του κα ν τ κάνουν πι συχο κι π τ πρόβατο. , λοιπόν, δν θ μπορέσεις σ μ τ πανίσχυρα πλα τς γάπης κα τς ταπεινοφροσύνης ν μερέψεις ναν νθρωπο, πού, σο κακς κι ν εναι, χει ψυχ λογική, πλασμένη π τν Θε σύμφωνα μ τν εκόνα Του;

Ποιν πολογία θ δώσουμε, λήθεια, κα ποιά συγχώρηση θ βρομε, ταν τ θηρία τ μερεύουμε, λλ τος νθρώπους χι, μολονότι μερότητα εναι ντίθετη στ φύση το θηρίου, ν γριότητα ντίθετη στ φύση το νθρώπου; φο κατορθώνουμε ν μεταβάλλουμε τ φύση, πς λέμε τι δν μπορομε ν διορθώσουμε τν προαίρεση; σο πι σκληροτράχηλος, μάλιστα, εναι χθρός σου, τόσο μεγαλύτερη θ εναι μοιβ σου π τν Θεό, ν μ τν πιμον κα τν πομονή σου τν θεραπεύσεις π τν κακία του.

«Μ επε τόσα σ βάρος μου», παραπονιέσαι. Κα τί μ ατό; ν χει δίκιο, ν διορθωθες.  ν πάλι χει δικο, ν γελάσεις κα ν τν περιφρονήσεις. καλύτερα, ν μ γελάσεις κα ν μν τν περιφρονήσεις, λλ ν χαρες κα ν σκιρτήσεις, φέρνοντας στ νο σου τ λόγια το Κυρίου: «ταν φορίσωσιν μς κα νειδίσωσι κα κβάλωσι τ νομα μν ς πονηρν νεκα το υο το νθρώπου,  χάρητε ν κείν τ μέρ κα σκιρτήσατε· δο γρ μισθς μν πολς ν τ οραν(:Μακάριοι εστε ταν σς μισήσουν ο νθρωποι κα ταν σς φορίσουν κα διακόψουν κάθε θρησκευτικ κα κοινωνικ σχέση μαζί σας κα ταν σς βρίσουν κα ταν σς δυσφημήσουν κα σς βγάλουν κακ νομα κα σς διαπομπεύσουν˙ κα σς τ κάνουν λα ατ πειδ εστε μαθητς κα πιστο κόλουθοι το υο το νθρώπου. Χαρετε τν μέρα κείνη κα σκιρτστε π τ μεγάλη σας χαρά· διότι, δού, μισθός σας κα νταμοιβή σας θ εναι μεγάλη κα νεκτίμητη στν ορανό· φο μάλιστα κα ο πρόγονοι τν σημερινν διωκτν σας τ δια καναν στος προφτες, πο τίμησε κα βράβευσε Θεός)»[Λούκ.6,22-23]. Μήπως μως ντίδικός σου λέει τν λήθεια; , τότε θ πάρεις τν δια νταμοιβή, ν μ ταπεινοφροσύνη πομείνεις τ λόγια του, ν δν τν βρίσεις κα δν τν προσβάλεις, λλ στενάξεις πικρ κα μετανοήσεις ελικριν γι τ μαρτήματα πο διέπραξες. Γιατί, πολλς φορές, σο καλ δν μς κάνουν ο φίλοι μ τος παίνους κα τίς καλοσύνες τους, ς τ κάνουν ο χθρο μ τ πικρόλογά τους. Ο φίλοι, βλέπεις, ετε π γάπη, ετε π διάθεση κολακείας, δ μς λένε τν λήθεια, κι τσι κάνουν τ λαττώματά μας ν μεγαλώνουν. Ο χθροί, π τ λλο μέρος, μολονότι παρακινονται π τν κακία τους, ταν μς κατηγορον γι τ σφάλματά μας, μς ναγκάζουν ν διορθωθομε-ν, βέβαια, εμαστε καλοπροαίρετοι-, κα μ ατν τν τρόπο χθρα τους γίνεται γιά μς φορμ μεγάλης φέλειας.

ς μ λέμε, λοιπόν, τι «τοτος μ κνεύρισε πάρα πολ» «κενος μ κανε ν ξεστομίσω βαρι λόγια». Σ λες τίς περιπτώσεις μες εμαστε νοχοι γι᾿ ατ τ παραπτώματα. Γιατί, ν θελήσουμε ν ξετάσουμε τ πράγματα μ περίσκεψη κα ελικρίνεια, θ παραδεχθομε πς χι μόνο ποιοσδήποτε χθρός, μ οτε κα διος διάβολος δ θ μπορέσει ν μς ξοργίσει. Εναι κι ατ φανερ π τν στορία το Δαβίδ:

Σαολ τν καταδίωκε μ τρες χιλιάδες νδρες γι ν τν σκοτώσει. Στν περιοχ Σαδεέμ, κοντ στ μαντρι τν προβάτων, βασιλις μπκε μόνος σ μι μεγάλη σπηλι γι ν ξεκουραστε. κε τν πρε πνος. Στ βάθος τς σπηλις, μως, τυχε ν βρίσκεται Δαβδ μ τος συντρόφους του. Θ μποροσε τότε ν θανατώσει εκολα τν κοιμισμένο Σαούλ. στόσο, παρ τίς προτροπς τν νδρν του, δ θέλησε ν κάνει κακ στν σπονδο χθρό του. Τν πλησίασε μόνο θόρυβα κι κοψε μιν κρη πό το μανδύα του, χωρς κενος ν τ ντιληφθε. Σ λίγο Σαολ σηκώθηκε κι φυγε. Δαβδ βγκε π τ σπηλι κα φώναξε πίσω του: «Κύριέ μου, βασιλι. Σαολ γύρισε τ κεφάλι του. Δαβδ γονάτισε, τν προσκύνησε π μακρι κα συνέχισε: «Γιατί κος ατος πο σο λένε πς Δαβδ ζητάει τ ζωή σου; Σήμερα εδες μ τ μάτια σου τι Κύριος σ εχε παραδώσει στ χέρια μου μέσα στ σπηλιά! Δν θέλησα, μως, ν σ σκοτώσω. Σ λυπήθηκα. ''Δν θ πλώσω χέρι στν κύριό μου'', σκέφτηκα, ''γιατί ατς χει χρισθε βασιλις π τν Θεό''. Κοίτα τν κρη το μανδύα σου, πο τν κρατάω στ χέρια μου. γ τν κοψα...».... Ατ κα λλα παρόμοια επε, πως ξέρετε, Δαβδ στν Σαούλ. Κι κενος ποκρίθηκε: « φωνή σου εναι ατή, παιδ μου Δαβίδ;». Κα ξέσπασε σ δυνατ κλάμα(΄βασ. 24,1-17).

Τί μεταβολ γινε στν ψυχ το ξαγριωμένου βασιλι π τ λόγια το Δαβίδ, λόγια γεμτα κακία, ταπείνωση, σεβασμ κα καλοσύνη! τσι κενος πο πρωτύτερα δν νεχόταν οτε τ νομα το Δαβδ ν κούει, τώρα νιωσε γι᾿ ατν πατρικ γάπη κα τν ποκάλεσε «παιδί του». χθρα φυγε π τν καρδιά του, γι ν δώσει ναπάντεχα τ θέση της στ συμπάθεια κα τν εμένεια. ληθιν μεγάλος εναι Δαβίδ! Τν φονι τν κανε στοργικ πατέρα, τν λύκο τν μεταμόρφωσε σ πρόβατο, τ καμίνι τς ργς τ σβησε μ τ δροσι τς γάπης.

ς προσέχουμε, λοιπόν, χι μόνο ν μν πάθουμε κανένα κακ π τος χθρούς μας, λλ κα ν μν προξενήσουμε κι μες κακ σ ατούς. Τότε Κύριος θ μς ελογε κα θ μς προστατεύει, πως προστάτευσε τν Δαβδ ταν κινδύνευε ζωή του, Τότε π τος χθρούς μας θ εμαστε νώτεροι κα σοφότεροι, σεμνότεροι κα τιμιότεροι. Τότε σ λους, κα στος νθρώπους κα στν Θεό, θ εμαστε γαπητοί. Μήπως γιος κενος νθρωπος, πο τόσα τράβηξε π τν μοχθηρ Σαούλ, ζημιώθηκε π τν νεξικακία του; χι, βέβαια! πεναντίας, μέχρι σήμερα παινεται, θαυμάζεται κα δοξάζεται, τόσο στ γ σο κα στν ορανό, που πολαμβάνει τ νέκφραστα γαθ τς αώνιας ζως. ταλαίπωρος Σαούλ, πάλι, τί κέρδισε π τν κακία του; Τίποτα. Κα οκτρ θάνατο βρκε κα τ βασιλεία τν ορανν χασε κα π λους μέχρι σήμερα κατηγορεται.

Ν γιατί, ταν ντικρίζεις ταν θυμσαι τν χθρό σου, δν πρέπει ν λές: «Ατ κι ατ μο κανε» «Τ κα τ επε σ  βάρος μου». Γιατί τσι θ νάψεις τν θυμό σου κα θ φουντώσεις κόμα περισσότερο τ φλόγα τς ργς σου. Ξέχνα λα τ λυπηρ πο παθες κουσες π᾿ ατόν. Κα ταν θέλητα ρχονται στν νο σου, ν τ καταλογίζεις στ διάβολο, χι στν συνάνθρωπό σου. Ν θυμσαι μόνο ,τι καλό σο κανε σο επε ποτέ. Μ ατν τν τρόπο, γρήγορα θ διαλύσεις τν χθρα πο σς χωρίζει. Κα ν χρειαστε ν τν καλέσεις γι συζήτηση κα παροχ ξηγήσεων, διξε πρτα π τν καρδιά σου τν ργή, κα στερα ρχισε ν το μιλς. Γιατί, ν εσαι θυμωμένος, οτε ν πες, οτε ν κούσεις κάτι σωστ θ μπορέσεις. ν, ντίθετα, εσαι ρεμος, οτε σ θ ξεστομίσεις κακ λόγο, οτε τος λλους θ κούσεις ν σο παντον μ βρισιές. Συνήθως, βλέπεις, δν μς ξαγριώνουν τόσο τ λόγια ατ καθ᾿ αυτά, σο προκατάληψή μας π τν χθρα πο νιώθουμε γι τν λλο. πως, δηλαδή, τ νύχτα δν ναγνωρίζουμε να φίλο μας, στω κι ν βρίσκεται κοντά μας, ν τν μέρα, κα π μακρι ν τν δομε, τν ναγνωρίζουμε, τσι κα ταν εμαστε χολωμένοι μ κάποιον, τν ντικρίζουμε κα τν κομε μ κακ διάθεση· ταν μως διώξουμε τν ργ π μέσα μας, τότε κα ψη του μς φαίνεται φιλικ κα τ λόγια του εχάριστα.

ς ξετάσουμε τώρα τν περίπτωση-γιατί εναι πι συνηθισμένη- πο χθρς σου σ προσβάλλει γι λάττωμά σου πραγματικ γι μάρτημα πο πραγματικ διέπραξες. ν, κούγοντάς τον, δν θυμώσεις, δν τν βρίσεις, δν τν προσβάλεις κι σύ, λλ ναστενάξεις πικρ κι παρακαλέσεις τν Θε νά σ συγχωρήσει, μέσως παλλάσσεσαι π τν μαρτία σου. Κα θά σου τ ποδείξω μ να παράδειγμα π τν γία Γραφή:

Δύο νθρωποι, νας Φαρισαος κα λλος τελώνης, νέβηκαν μι μέρα στν να γι ν προσευχηθον. Φαρισαος στάθηκε πιδεικτικ στ μέση το ναο κα λεγε: « Θεός, εχαριστ σο τι οκ εμ σπερ ο λοιπο τν νθρώπων, ρπαγες, δικοι, μοιχοί, κα ς οτος τελώνης(:Θεέ μου, σ εχαριστ πο δν εμαι σν τος λλους νθρώπους ρπαγας, δικος, μοιχός, κα σν ατν δ τν τελώνη)»[Λουκ.18,11]. τελώνης, πο στεκόταν ταπειν πολ πίσω, κούγοντας τ περιφρονητικ λόγια το Φαρισαίου δ διαμαρτυρήθηκε, δν τν βρισε, δν τν πρόσβαλε. λλ τί κανε; Μ κατεβασμένα μάτια, χτύπησε τ στθος του κα επε: « Θεός, λάσθητί μο τ μαρτωλ(:Θεέ μου, σπλαχνίσου μ τν μαρτωλό)»[Λούκ.18,13]. Ατς βγκε π τν να θωωμένος κα δίκαιος νώπιον το Θεο.

Βλέπεις πόσο γρήγορα συγχωρήθηκε; Δέχτηκε μι προσβολ κα ξέπλυνε τν προσβολή. ναγνώρισε τ μαρτήματά του κα λυτρώθηκε π τ μαρτήματά του. κατηγορία γι τν μαρτία γινε παλλαγ π τν μαρτία. Κα χθρός τους, χωρς ν τ θέλει, γινε εεργέτης του. πάρχει, πές μου, εκολότερος τρόπος παλλαγς π τίς μαρτίες; Γι ν λυτρωθε π τ βάρος τους τελώνης, πόσους κόπους κα γνες, νηστεες κα γρυπνίες, σκήσεις κα λεημοσύνες δν πρεπε ν κάνει; ν τώρα μ ναν πλ λόγο διωξε μακριά του λη τν κακία. Ο προσβολς κα ο κακολογίες το Φαρισαίου, πο νόμισε τι τν ξουθένωσε, το χάρισαν τ στεφάνι τς δικαιοσύνης κοπα κα μεσα.

Γι' ατ Θεός μς λέει: «γαπτε τος χθρος μν, καλς ποιετε τος μισοσιν μς,  ελογετε τος καταρωμένους μν, προσεύχεσθε πρ τν πηρεαζόντων μς(:Ν γαπτε τος χθρούς σας, ν εεργετετε κείνους πο σς μισον,ν ελογετε σους σς καταριονται, ν προσεύχεσθε στν  Θε γι κείνους πο σς δυσφημον κα σς προσβάλλουν κα σς βλάπτουν)»[Λουκ. 6,27-28]. Δν φτάνει, μ λλα λόγια, ν συγχωρομε τος χθρούς μας γι ,τι μς χουν φταίξει, λλ κα ν τος βλέπουμε σν φίλους. ν λοιπόν, δν δικες τν χθρό σου, τν ντικρίζεις μως μ χθρότητα κα διατηρες στν καρδιά σου σβεστη τ φλόγα το μίσους ναντίον του, δν κπλήρωσες κόμα τν ντολ πο μς δωσε Χριστός. Κα πς θέλεις ν σ σπλαχνιστε Θεός, φο δν ποδεικνύεις μπρακτα τι συγχωρες κα γαπς σους σφαλαν πέναντί σου;

«Μ χθρός μου», σως θ μο πες, «εναι τόσο κακόβουλος, πο ν το δείξω καλοσύνη κα γάπη, χι μόνο δν θ διορθωθε, λλ κα θ πάρει περισσότερο έρα». Τήρησε σ τν ντολ το Κυρίου, κα κενος, ς πάνσοφος, ν πρόκειται ν γίνει χειρότερος χθρς σου λόγ τς δικς σου νεξικακίας, δν θ τν συγχωρήσει. Θ σο διηγηθ μι σχετικ στορία π τν Παλαι Διαθήκη:

Κάποτε προφήτισσα Μαριμ κακολόγησε τν δελφό της, τν θεόπτη Μωυσ. προς κα κακος Μωυσς δν θύμωσε γι σα επε ναντίον του Μαριάμ. Θεός, μως, τί κανε γι ν τ συνετίσει; Τς στειλε τν ρρώστια τς λέπρας. Κα ταν διος δικημένος δελφός της παρακάλεσε τν Κύριο ν τ θεραπεύσει, κενος ποκρίθηκε: «ν εχε πατέρα κα τν εχε διώξει π μπροστά του γι κάποιο παράπτωμά της, δ θ νεχόταν τν πίπληξη;  σένα σ πιδοκιμάζω γι τν πραότητα κα τν νεξικακία σου. Τ Μαριάμ, στόσο, δ θ τν παλλάξω μέσως π τν τιμωρία της. φτ μέρες θ παραμείνει λεπρή, ξω π τν καταυλισμό σας, γι ν μετανοήσει. στερα θ γίνει καλά»[πρβλ. ριθ. 12,1-15].

Προσωριν ταν σωφρονιστικ τιμωρία τς Μαριάμ. Αώνια, μως, θ εναι-λίμονο!- τιμωρία τν μετανόητων μαρτωλν. Φοβερ λέπρα. σύγκριτα φοβερότερη μως, τελεύτητη κόλαση, που θ βρεθον σοι πέθαναν μέσα στ μσος, τν χθρα κα τ μνησικακία.

Συλλογίσου τ φρικτ μελλοντικ Κρίση. Τότε θ κριθες π τν μεγάλο κα δίκαιο  Κριτή. ν λοιπόν, συγχωρήσεις κι σ σους σ πίκραναν σ βλαψαν, θ συγχωρηθον κα τ δικά σου μαρτήματα π τν Θε σ τούτην δ τ ζωή. τσι θ φύγεις γι τν λλη ζωή, χωρς ν τ σέρνεις μαζί σου. τσι δν θ σο τ καταλογίσει Κύριος, ταν θ σ κρίνει.

πως καταλαβαίνεις, συγχωρντας τν χθρό σου, παίρνεις πολ περισσότερα π σα δίνεις. Γιατί πολλς φορς κανε μαρτίες πο κανένας λλος δν εδε. ταν μως σκεφθες τι τν μέρα κείνη θ ποκαλυφθον κι  κόμα μπροστ σ λόκληρη τν νθρωπότητα, δν θ πονέσεις περισσότερο γι τν αώνια καταδίκη σου, καθς μάλιστα θ σ πνίγει συνείδησή σου μ τν βασανιστικ λεγχό της; λλ τ μεγάλη ατ ντροπ κα τν περίγραπτη ατ δύνη μπορες ν τίς ποφύγεις μ τ συγχώρηση το πλησίον. Τ βεβαιώνει διος Κύριος στ Εαγγέλιο: «Ἐὰν γρ φτε τος νθρώποις τ παραπτώματα ατν, φήσει κα μν πατρ μν οράνιος· ἐὰν δ μ φτε τος νθρώποις τ παραπτώματα ατν, οδ πατρ μν φήσει τ παραπτώματα μν(:ν συγχωρήσετε τος νθρώπους γι τ παραπτώματά τους, θ σς συγχωρήσει κι σς οράνιος Πατέρας σας. ν μως δν συγχωρήσετε στος νθρώπους τ παραπτώματά τους, οτε κι Πατέρας σας θ συγχωρήσει τ δικά σας παραπτώματα)»[ Μάτθ.6,14-15].

Γι ν ντιληφθες τ δύναμη πο χουν ατ τ λόγια το Κυρίου μας, φτάνει ν μάθεις τί επε Θες στν μεγάλο προφήτη ερεμία, ταν κενος Τν παρακάλεσε ν λυπηθε τν σραηλιτικ λαό. «Ἐὰν στ Μωσς κα Σαμουλ πρ προσώπου μου, οκ στιν ψυχ μου πρς ατούς(:κόμα κι ν Μωυσς κα Σαμουλ μ κέτευαν γι᾿ ατν τν λαό, δ θ τν λεοσα)»[ερ.15,1]. κος; Ο προσευχς νς Μωυσ κα νς Σαμουλ δ θ μποροσαν ν λκύσουν τ λεος το Θεο! Κα μπορε συγχωρητικότητα, νεξικακία, μακροθυμία! Γι᾿ ατ Κύριος, μ τ στόμα το προφήτη Ζαχαρία, λεγε στος ουδαίους, λλ λέει καί σ μς: «Κακίαν καστος το δελφο ατο μ μνησικακείτω ν τας καρδίαις μν(:Μν κραττε μέσα στς καρδιές σας μνησικακία ναντίον δελφο σας πο σς δίκησε)»[Ζάχ.7,10]. Καί: «Κα καστος τν κακίαν το πλησίον ατο μ λογίζεσθε  ν τας καρδίαις μν(:Ν μ συλλογίζεστε, καθένας στν καρδιά του, τν κακία κα δυναμία το πλησίον)»[Ζάχ.8,17].

Τί ν π, πάλι, γι᾿ ατος πο μισον, πο ντιπαθον, πο ποστέργουν να συνάνθρωπό τους, χωρς ατς ν τος χει βλάψει; «Τν τάδε δν τν χωνεύω», σο λένε. « δενα μο κάθεται στ στομάχι». Κι ν τος ρωτήσεις τ γιατί, μασνε τ λόγια τους. Πο θ σταθον τέτοιοι νθρωποι; Πς θ ντικρίσουν τ πρόσωπο το Κυρίου στ Δευτέρα παρουσία Του; Κα πς θ γλυτώσουν π τν αώνια κόλαση, ταν εναι χειρότεροι κι π τος εδωλολάτρες; Ο εδωλολάτρες, βλέπεις, μολονότι δν εχαν ν περιμένουν κάποια νταμοιβή, πολλς φορς δίδαξαν τν γάπη, τν καλοσύνη, τν νεξικακία. Κι μες, ο Χριστιανοί, μισομε κείνους γι τος ποίους Κύριος σταυρώθηκε, κείνους μ τος ποίους χουμε τν δια πίστη κα λπίδα, κείνους μ τος ποίους ποτελομε να σμα, τ θεανθρώπινο σμα το Χριστο, τν κκλησία.

Γι᾿ ατ γινόμαστε λοι κα πι δύνατοι, ν μοναδικς χθρός μας, διάβολος, λο κα πι σχυρός, πειδ δ συνεργαζόμαστε μ δελφικ γάπη κα ταπείνωση, γι ν πολεμήσουμε νωμένοι ναντίον του, λλ συμμαχομε μαζί του κα πολεμμε νας τν λλον. Εχομαι, μως, μέ τ χάρη το Χριστο, ν τν γκαταλείψουμε λοι, ν διώξουμε π τν καρδιά μας τ σατανικ μσος κα ν ποκτήσουμε τν ελογημένη γάπη. «γαπητοί, γαπμεν λλήλους, τι γάπη κ το Θεο στι, κα πς γαπν κ το Θεο γεγέννηται κα γινώσκει τν Θεόν.   μ γαπν οκ γνω τν Θεόν, τι Θες γάπη στίν(:γαπητοί, ς γαπμε νας τν λλον, διότι γάπη προέρχεται π τν Θεό, ποος εναι γάπη. Κα καθένας πο γαπ μ ελικρίνεια τος λλους, χει ναγεννηθε π τν Θεό, ζε ν τ Θε κα ς κ τούτου γνωρίζει τν Θεό. κενος μως πο δν χει ατν τν γάπη, δν γνώρισε ποτ τν Θεό, διότι Θες εναι γάπη κα πηγ τς γάπης)»[΄ιω.4,7-8].


       ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ,
     
πιμέλεια κειμένου: λένη Λιναρδάκη, φιλόλογος

ΠΗΓΕΣ:
•    θέματα ζω
ς(π τίς μιλίες το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου), τόμος Β΄, θέμα: Μσος κα χθρα, ερ Μον Παρακλήτου, Ωρωπς ττικς 2010, σελ. 73-84.
•    Π. Τρεμπέλα,
Καιν Διαθήκη μ σύντομη ρμηνεία (πόδοση στν κοιν νεοελληνική), κδόσεις δελφότητος θεολόγων « Σωτήρ», κδοση τέταρτη, θήνα 2014.
•   
Καιν Διαθήκη, Κείμενον κα ρμηνευτικ πόδοσις π ωάννου Κολιτσάρα, κδόσεις δελφότητος θεολόγων « Ζωή», κδοση τριακοστ τρίτη, θήνα 2009.
•   
Παλαι Διαθήκη κατ τος βδομήκοντα, Κείμενον κα σύντομος πόδοσις το νοήματος π ωάννου Κολιτσάρα, κδόσεις δελφότητος θεολόγων « Ζωή», κδοση τέταρτη, θήνα 2005.
•    http://users.sch.gr/aiasgr/Palaia Diathikh/Biblia/Palaia Diathikh.htm
•    http://users.sch.gr/aiasgr/Kainh Diathikh/Biblia/Kainh Diathikh.htm

____________________________________

Πολυτονισμς ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΣ

 «Πνος»