Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμά
Ὅλη
αὐτή
τήν περίοδο πού διανύομε τώρα, ἐπεκτεινομένη σέ πενήντα ἡμέρες,
ἑορτάζομε τήν ἀπό τούς νεκρούς ἀνάστασι τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος μας ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ, δεικνύοντας μέ αὐτή τήν
παράτασι τήν ὑπεροχή της ἀπέναντι
στίς ἄλλες ἑορτές. ῎Αν καί βέβαια
αὐτή
ἡ περίοδος τῶν ἡμερῶν περιλαμβάνει καί τήν
ἐπέτειο
μνήμη τῆς ἐπανόδου στούς οὐρανούς, ἀλλά
καί αὐτή
δεικνύει τή διαφορά τοῦ ἀναστάντος Δεσπότου πρός τούς ἀνθρώπους ἐκείνους
πού κατά καιρούς ἔχουν
ἀναβιώσει.
Πραγματικά ὅλοι
ὅσοι ἀναστήθηκαν ἀπό
τούς νεκρούς ἀναστήθηκαν ἀπό
ἄλλους καί, ἀφοῦ ἀπέθαναν πάλι, ἐπέστρεψαν
στή γῆ. Ὁ δέ Χριστός, ἀφοῦ
ἀναστήθηκε ἀπό
τούς νεκρούς, δέν κυριεύεται πλέον καθόλου ἀπό
τόν θάνατο. Διότι μόνο αὐτός,
ἀφοῦ
ἀνέστησε
τόν ἑαυτό του τήν τρίτη ἡμέρα,
δέν ἐπέστρεψε πάλι στή γῆ,
ἀλλά
ἀνέβηκε
στόν οὐρανό, καθιστώντας τό φύραμά μας πού εἶχε
λάβει ὁμόθρονο
μέ τόν
Πατέρα ὡς ὁμόθεο.
Γι᾿ αὐτό εἶναι
ὁ μόνος
πού ἔγινε ἀρχή
τῆς μελλοντικῆς ἀναστάσεως ὅλων καί ὁ
μόνος πού κατέστη ἀπαρχή τῶν
νεκρῶν καί πρωτότοκος ἀπό
τούς νεκρούς καί πατέρας τοῦ μέλλοντος
αἰῶνος. Καί ὅπως
ὅλοι, ἁμαρτωλοί καί δίκαιοι,
ἀποθαίνουν στόν ᾿Αδάμ, ἔτσι στόν Χριστό θά
ζωοποιηθοῦν ὅλοι, ἁμαρτωλοί καί δίκαιοι,
ἀλλ᾿
ὁ καθένας στήν τάξι του. Ἀπαρχή εἶναι
ὁ Χριστός, ἔπειτα οἱ ὀπαδοί τοῦ Χριστοῦ κατά τήν
παρουσία του, ἔπειτα οἱ τελευταῖοι, ὅταν καταργήση κάθε ἀρχή
καί ἐξουσία καί δύναμι
καί θέση ὅλους τούς ἐχθρούς του κάτω ἀπό
τά πόδια
του.
Τελευταῖος ἐχθρός πού θά
καταργηθῆ εἶναι ὁ θάνατος
(Α´ Κορ. 15,22 ἑἑ), κατά
τήν κοινή ἀνάστασι, μέ τήν
ἐσχάτη
σάλπιγγα. Διότι πρέπει τό φθαρτό τοῦτο στοιχεῖο νά ἐνδυθῆ ἀφθαρσία καί τό
θνητό τοῦτο νά ἐνδυθῆ ἀθανασία (Α´ Κορ. 15,53).
Τέτοια δωρεά μᾶς
προσφέρει ἡ ἀνάστασις τοῦ Κυρίου, καί γι᾿ αὐτό μόνο
αὐτήν
ἑορτάζομε μέ τόση
διάρκεια σάν ἀθάνατη καί ἀνώλεθρη καί ἀΐδια, προεικονίζοντας
μέ αὐτά καί τήν
μέλλουσα μακαριότητα τῶν ἁγίων, ἀπό
τήν ὁποία ἔχει
ἐξαφανισθῆ κάθε
ὀδύνη,
λύπη καί στεναγμός. Ὑπάρχει
δέ σ᾿
αὐτήν
εὐφροσύνη καί πανήγυρις ἐνθουσιώδης καί ἀναλλοίωτη. Διότι ἐκεῖ
εἶναι πραγματικά ἡ
κατοικία τῶν εὐφραινομένων.
Γι᾿ αὐτό ἡ
χάρις τοῦ Πνεύματος ἐνομοθέτησε πρίν ἀπό τίς
ἡμέρες
αὐτές
νά τελοῦμε τήν ἱερά τεσσαρακοστή μέ
νηστεία καί ἀγρυπνία καί μέ
προσευχή καί κάθε
εἶδος ἀσκήσεως
τῶν ἀρετῶν. Μέ τήν
τεσσαρακοντάδα τῶν ἡμερῶν δεικνύει ὅτι σ᾿ αὐτόν τόν αἰῶνα ἡ ζωή τῶν
σωζομένων δέν εἶναι τίποτε ἄλλο παρά μετάνοια καί θεοφιλής βίος. Μέ τήν
πεντηκοστή δέ αὐτή, πού διανύομε τώρα, ἐπιδεικνύει τήν ἄνεσι
καί ἀπόλαυσι
πού θά ὑποδεχθῆ αὐτούς πού ἔζησαν
ἐδῶ
ἐναγωνίως γιά τόν
Θεό.
Γι᾿ αὐτό ἐκείνη μέν εἶναι τεσσαρακοστή, ἔχει
συνακόλουθη τήν μνήμη τῶν σωτηρίων παθῶν καί μετά τήν
ἑβδόμη
ἑβδομάδα λαμβάνει τήν λύσι τῆς νηστείας.αὐτή
δέ σάν
πεντηκοστή
συμπεριλαμβάνει καί τήν
ἀπό
τή γῆ
μετάθεσι στόν οὐρανό καί τήν
κατάβασι καί διάδοσι τοῦ θείου Πνεύματος. Διότι αὐτός
ἐδῶ
ὁ αἰών
εἶναι ἑβδοματικός καί συνίσταται ἀπό
τέσσερις ἐποχές καί μέρη
καί στοιχεῖα καί γι᾿ αὐτούς πού σ᾿
αὐτόν
καθιστοῦν τούς ἑαυτούς των κοινωνούς τῶν παθημάτων τοῦ Χριστοῦ ἐπιφέρει τήν ἑορτή τῆς
Πεντηκοστῆς, πού ἀρχίζει ἀπό
τήν ὀγδόη καί καταλήγει στήν ὀγδόη καί ἀφοῦ ξεπεράση τήν ἑβδομάδα καί τήν
τετρακτύ, διά τῆς
ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου καί τῆς
ἔπειτα ἀπό
αὐτήν
ἀναλήψεως παριστάνει τήν μέλλουσα ἀνάστασι
τοῦ ἀνθρωπίνου γένους καί τήν
κατ᾿ αὐτήν
ἀνύψωσι
τῶν ἀξίων στά σύννεφα
πρός τήν θεία συνάντησι καί στήν συνέχεια τήν συνύπαρξι καί ἀνάπαυσι μέ τόν
Θεό στούς αἰῶνες.
Αὐτή
λοιπόν θά ἔλθη
στόν καιρό της. ῾Ο δέ Κύριος
κηρύττοντας τό εὐαγγέλιο τῆς βασιλείας πρίν ἀπό τό
πάθος καί δεικνύοντας στούς μαθητάς ὅτι
δέν θά γίνη
μόνο ἀνάμεσα
στούς ᾿Ιουδαίους ἡ ἐκλογή τῶν
ἀξίων
τῆς πίστεως καί τῆς
ἀπό
αὐτόν
προτεινομένης ἀΐδιας κληρονομίας ἀλλά
καί ἀνάμεσα
στούς ᾿Εθνικούς, κατά τήν
σήμερα ἀναγινωσκομένη στήν ἐκκλησία περικοπή τοῦ εὐαγγελίου (᾿Ιω. 4,5-30) “ἔρχεται σέ μιά πόλι
τῆς Σαμαρείας, πού λέγεται
Σιχάρ, πλησίον τοῦ τόπου
πού ἔδωσε ὁ ᾿Ιακώβ στόν υἱό του ᾿Ιωσήφ.
᾿Εκεῖ ἦταν
ἡ πηγή τοῦ ᾿Ιακώβ”. Πηγή φυσικά ὀνομάζει τό φρέαρ, διότι εἶχε ὕδωρ πηγαῖο, ὅπως θά φανῆ ἀπό τήν
συνέχεια τοῦ λόγου.ἦταν δέ τοῦ ᾿Ιακώβ, ἐπειδή ἐκεῖνος τό εἶχε
ἀνοίξει.
῾Ο δέ τόπος
πού ἔδωσε ὁ ᾿Ιακώβ στόν ᾿Ιωσήφ εἶναι τά Σίκημα. Διότι εἶπε πρός αὐτόν,
ὅταν ἔπνεε τά ἔσχατα
στήν Αἴγυπτο καί ἔκαμε
διαθήκη. “᾿Ιδού ἐγώ πεθαίνω, ἐνῶ
ἐσᾶς
θά σᾶς
ἐπαναφέρη ὁ Θεός ἀπό αὐτή τή
γῆ στή γῆ
τῶν πατέρων μας. ᾿Εγώ
δίδω τά Σίκημα
κατ᾿ ἐξαίρεσι
ἀπό
τούς ἀδελφούς σου σέ σένα,
τά ὁποῖα ἔλαβα
ἀπό
τούς ᾿Αμορραίους μέ τό
ξίφος καί τό
τόξο μου”. Γι᾿ αὐτό τά
μέν Σίκημα κατοικοῦνταν ὕστερα ἀπό
τήν φυλή τοῦ ᾿Εφραίμ, ὁ ὁποῖος ἦταν πρωτότοκος υἱός τοῦ ᾿Ιωσήφ, τόν δέ τόπο
γύρω ἀπό
αὐτά
κατοικοῦσαν οἱ δέκα
φυλές τοῦ ᾿Ισραήλ, τίς ὁποῖες ἐκυβέρνησε ὁ ἀποστάτης ῾Ιερουβοάμ.
᾿Αφοῦ δέ
αὐτοί
προσέκρουσαν στόν Θεό πολλές φορές καί ἐγκαταλείφθηκαν ἀπό
αὐτόν
πολλές φορές, ὕστερα ἔγιναν ὅλο τό γένος
αἰχμάλωτοι,
ὁπότε
ἀντί
αὐτῶν
ὁ ἡγέτης τῶν ᾿Ασσυρίων ἐγκατέστησε στόν τόπο ἔθνη πού συνάθροισε ἀπό
διάφορα μέρη καί τούς ὠνόμασε Σαμαρεῖτες ἀπό
τό ὄρος
Σομόρ. ῞Οπως δέ ὁ
᾿Ιακώβ περνώντας ἀπό
ἐκεῖ
ὑπέταξε
τά Σίκημα,
καθώς λέγει ἡ ἱστορία, ἔτσι περνώντας ὁ Χριστός τώρα ὑπέταξε
τή Σαμάρεια. ᾿Αλλά ἐκεῖνος μέν τό ἔκαμε,
ὅπως λέγει ὁ ἴδιος,
μέ τήν
ρομφαία καί τό
τόξο του, δηλαδή πρός ἐξολόθρευσι καί καταστροφή τῶν
παλαιῶν κατοίκων, ὁ δέ
Χριστός μέ λόγο
καί διδασκαλία, δηλαδή γιά σωτηρία.“Διότι ὁ ᾿Ιησοῦς”, λέγει, “κουρασμένος ἀπ᾿
τήν ὁδοιπορία, καθόταν ἔτσι δίπλα στό πηγάδι. Ἡ ὥρα ἦταν περίπου ἕκτη”.
Καί ἡ
ὥρα καί ὁ
κόπος καί ὁ
τόπος ἐπέβαλλαν
νά καθήση καθένας πού ἔχει
σῶμα σάν τό δικό μας. Θέλοντας λοιπόν νά ἐπιβεβαιώση τοῦτο καί προβλέποντας τό μελλοντικό κέρδος,
ἐκαθόταν, λέγει, ἔτσι δίπλα στό πηγάδι, δηλαδή ἀφελῶς κάτω, μόνος του σάν ἕνας
ὁδοιπόρος ἀπό
τούς πολλούς, διότι οἱ μαθηταί του εἶχαν φύγει στήν πόλι, γιά ν᾿
ἀγοράσουν τροφές.
Καθώς λοιπόν ἐκαθόταν
ἔτσι μόνος του δίπλα στό πηγάδι, ἔρχεται μιά γυναῖκα ἀπό
τήν Σαμάρεια νά πάρη
νερό. ῾Ο δέ Κύριος,
ὡς ἄνθρωπος
διψώντας καί βλέποντας νά ἔρχεται
κάποια ἀνθρωπίνως διψῶσα, γιά νά
σταματήση τή δίψα
της, ὡς Θεός δέ βλέποντας καί τήν
καρδιά της νά διψᾶ γιά σωτήριο ὕδωρ, χωρίς ὅμως
νά γνωρίζη αὐτόν
πού μπορεῖ νά
τῆς τό προσφέρη, ἐπείγεται
ν᾿ ἀποκαλύψη τόν ἑαυτό του στήν ποθοῦσα ψυχή, διότι ποθεῖ καί αὐτός τούς ποθοῦντας κατά τά
γεγραμμένα, ἀρχίζει
δέ ἀπό ἐκεῖ πού θά
γίνη εὐπρόσδεκτος.καί τῆς
λέγει, “δός μου νερό νά
πιῶ”. Αὐτή
δέ, καθώς ἦταν
εὐφυής
καί ἀντελήφθηκε καί ἀπό μόνο
τή στολή καί τό
σχῆμα καί τήν
ἔκδηλη ἐξωτερική κοσμιότητα ὅτι εἶναι ᾿Ιουδαῖος καί φύλακας
τοῦ νόμου, εἶπε, θαυμάζω πῶς ζητεῖς ἀπό Σαμαρείτιδα νερό, ἐνῶ οἱ
᾿Ιουδαῖοι δέν ἐπικοινωνοῦν μέ τούς Σαμαρεῖτες ὡς ἐθνικούς. ῾Ο δέ Κύριος.
παίρνοντας ἀπό
αὐτό
ἀφορμή, ἀρχίζει νά ἀποκαλύπτη τόν ἑαυτό του πρός αὐτήν
λέγοντας. “Ἄν ἐγνώριζες τήν δωρεά τοῦ Θεοῦ καί ποιός εἶναι αὐτός
πού σοῦ λέγει,
δός μου νά πιῶ νερό, ἐσύ θά
τοῦ ἐζητοῦσες καί θα σοῦ ἔδινε
ζωντανό ὕδωρ”.
Βλέπεται ἐπιβεβαίωσι περί τοῦ ὅτι,
ἄν ἐγνώριζε, θά ἐζητοῦσε ἀμέσως
καί θά ἐγινόταν μέτοχος πραγματικά ζωντανοῦ ὕδατος,
ὅπως ἔπραξε καί ἀπήλαυσε ὅταν ἔμαθε ὕστερα, ἐνῶ
τό συνέδριο τῶν ᾿Ιουδαίων, πού ἐρώτησαν κι᾿ ἔμαθαν
σαφῶς, ἔπειτα ἐσταύρωσαν τόν Κύριο τῆς δόξης (Α’ Κορ 2,8); ᾿Αλλά ποιά εἶναι
ἡ δωρεά τοῦ Θεοῦ; “διότι”, λέγει, “ἄν ἐγνώριζες τή δωρεά τοῦ Θεοῦ”.
Γιά ν᾿
ἀφήσωμε
τά ἄλλα,
καί μόνο τοῦτο, τό ὅτι
ὁ ἐνανθρωπήσας Θεός δέν βδελύσσεται τούς θεωρουμένους ἀπό
τούς ᾿Ιουδαίους βδελυκτούς καί ἀκοινωνήτους ἀκόμη
καί γιά ἕνα
ποτήρι νερό, πόσο μεγάλη δωρεά καί χάρις
δέν εἶναι; Τό δέ
νά τούς θεωρῆ τόσο
ἀγαπητούς, ὥστε ὄχι μόνο νά δέχεται
τά διδόμενα ἀπό
αὐτούς,
ἀλλά
νά μεταδίδη σ᾿ ἐκείνους ἀπό
τά ἴδια
τά θεῖα χαρίσματά του (τί λέγω
τά χαρίσματα; Διότι προσφέρει τόν ἑαυτό του καί καθιστᾶ τούς πιστούς σκεύη δεκτικά τῆς
θεότητός του, ἀφοῦ,
ὅπως προβλέποντας ἐπαγγέλλεται, δέν εἶναι δυνατό νά ἔχουν ἀλλιῶς μέσα τους πηγή, πού νά
τρέχη στήν αἰώνια ζωή), ποιός νοῦς θά τό
καταλάβη; Ποιός λόγος θά ἐκφράση τό ὑπερβάλλον τῆς δωρεᾶς;
῾Η
Σαμαρεῖτις, ἐπειδή δέν
κατάλαβε ἀκόμη
τό μεγαλεῖο τοῦ ζωντανοῦ ὕδατος,
πρῶτα μέν ἀπορεῖ, ἀπό πού θά
εὕρη τό ὕδωρ
πού ὑπόσχεται
ὁ συνομιλητής, ἀφοῦ
κουβᾶ δέν ἔχει
καί τό πηγάδι εἶνα βαθύ. ῎Επειτα
ἐπιχειρεῖ νά
τόν συγκρίνη μέ τόν
᾿Ιακώβ, τόν ὁποῖο ἀποκαλεῖ καί πατέρα, ἐξυμνώντας τό γένος
ἀπό
τόν τόπο, καί ἐξαίρει τό νερό τοῦ πηγαδιοῦ, μέ τή
σκέψι ὅτι δέν μπορεῖ νά
εὑρεθῆ καλύτερο ἀπό
αὐτό.
῞Οταν δέ ἄκουσε
τόν Κύριο νά λέγει
ὅτι “τό ὕδωρ
πού θά σοῦ δώσω
ἐγώ,
θά γίνη
γιά τόν δεχόμενο πηγή πού τρέχει πρός αἰώνια ζωή”, ἄφησε λόγο ψυχῆς πού ποθεῖ καί ὁδηγεῖται πρός τήν πίστι, ἀλλά
δέν μπόρεσε ἀκόμη
νά κυττάξη καθαρά πρός τό φῶς.“δός μου”, λέγει, “Κύριε, τό ὕδωρ
τοῦτο, γιά νά
μήν διψῶ κι᾿ οὔτε
νά ἔρχωμαι
ἐδῶ
νά παίρνω”. ῾Ο δέ Κύριος,
θέλοντας ἀκόμη
νά ἀποκαλύπτεται λίγο λίγο, τήν προστάσσει νά φωνάξη καί τόν
ἄνδρα της. Καθώς δέ ἐκείνη, κρύβοντας τή διαγωγή της καί συγχρόνως σπεύδοντας νά πάρη
τό δῶρο,
ἔλεγε, “δέν ἔχω
ἄνδρα”, ἀκούει
πόσους ἄνδρες εἶχε δικούς της ἀπό
παιδί καί ἐλέγχεται ὅτι τώρα ἔχει ἄνδρα πού δέν
εἶναι δικός της. Δέν στενοχωρεῖται ὅμως ἀπό
τόν ἔλεγχο,
ἀλλά
ἀμέσως,
ἀντιληφθεῖσα ὅτι εἶναι προφήτης ὁ συνομιλητής, ἐπιλαμβάνεται ὑψηλοτέρων ζητημάτων.
Βλέπεται πόση εἶναι ἡ μακροθυμία καί ἡ
φιλομάθεια τῆς γυναικός; Διότι, λέγει, “οἱ πατέρες μας προσκύνησαν στό ὄρος
τοῦτο καί σεῖς λέγετε ὅτι ὁ τόπος
ὅπου πρέπει νά προσκυνοῦμε εἶναι στά ᾿Ιεροσόλυμα”. Βλέπετε πόση συλλογή εἶχε
στήν διάνοιά της καί πόση
γνώσι τῆς Γραφῆς εἶχε; Πόσοι τώρα ἀπό
τούς γεννημένους πιστούς καί τροφίμους τῆς ᾿Εκκλησίας ἀγνοοῦν ὅ,τι
ἐγνώριζε
ἡ Σαμαρεῖτις, ὅτι οἱ πατέρες μας, ὁ ᾿Ιακώβ δηλαδή καί οἱ
ἀπό
αὐτόν
πατριάρχες, προσκύνησαν τόν Θεό στό ὄρος
τοῦτο; Αὐτήν
τή γνῶσι καί τήν
βαθειά μελέτη τῆς θεόπνευστης Γραφῆς δεχόμενος ὁ Χριστός σάν ὀσμή εὐωδίας, ἐπέμεινε
συζητώντας εὐχαρίστως μέ τή
Σαμαρείτιδα. ῞Οπως δηλαδή, ἄν
ἐπάνω
στούς ἄνθρακες τοποθετήσης κάτι εὔοσμο, ἐπαναφέρεις καί συγκρατεῖς τούς πλησιάζοντας, ἄν ὅμως
βάλης κάτι βαρύ καί δύσοσμο,
τούς ἀπωθεῖς καί τούς ἀπομακρύνεις, ἔτσι καί στήν διάνοια. Ἄν ἔχεις
ἱερά
μελέτη καί σπουδή, καθιστᾶς τόν ἑαυτόν σου ἄξιον θείας ἐπιστασίας, διότι αὐτή
εἶναι ἡ ὀσμή εὐωδίας πού ὀσφραίνεται ὁ Κύριος.
Ἄν ὅμως
τρέφης μέσα πονηρούς καί ρυπαρούς καί γηίνους λογισμούς, ἀπομακρύνεσαι ἀπό
τήν θεία ἐπιστασία, καθιστώντας τόν ἑαυτό σου ἄξιον τῆς ἀποστροφῆς, ἀλλοίμονο, τοῦ Θεοῦ. Διότι “δέν θά παραμείνουν παράνομοι ἀπέναντι
στούς ὀφθαλμούς σου”, λέγει πρός τόν Θεό ὁ
ψαλμωδός προφήτης (Ψαλμ. 5,5). ᾿Αφοῦ ὁ
νόμος διατάσσει “νά μνημονεύης διαπαντός τόν Κύριο τόν Θεό σου, ὅταν κάθεσαι καί ὅταν
βαδίζης, ὅταν εἶσαι ξαπλωμένος καί ὅταν
εἶσαι ὄρθιος”, τό δέ
εὐαγγέλιο λέγει, “ἐρευνᾶτε τίς Γραφές”, διότι σ᾿αὐτές θά εὑρῆτε ζωή αἰώνια (᾿Ιω.
5,39), καί ὁ ἀπόστολος παραγγέλει, “νά προσεύχεσθε ἀδιαλείπτως” (Α´ Θεσσ. 5,17), αὐτός
πού ἀσχολεῖται ἐπίμονα
μέ γηίνους λογισμούς εἶναι ὁπωσδήποτε παράνομος, πολύ περισσότερο αὐτός
πού ἀσχολεῖται μέ πονηρούς καί ρυπαρούς.
᾿Αλλά πότε
προσκύνησαν τόν Θεό σ᾿
αὐτό
τό ὄρος
οἱ πατέρες μας; ῞Οταν ὁ πατριάρχης ᾿Ιακώβ, ἀποφεύγοντας τόν φοβερό ἀδελφό του ᾿Ησαῦ καί πειθαρχώντας στίς συμβουλές τοῦ πατρός ᾿Ισαάκ, ἀνεχώρησε πρός τή Μεσσοποταμία καί ὅταν
ἐπανῆλθε ἀπό
ἐκεῖ
μέ γυναῖκες καί τέκνα.
Κατά τήν ἐπάνοδο, ὅταν ὁ ᾿Ιακώβ ἔπηξε
σκηνές σ᾿ αὐτόν περίπου τόν τόπο, ὅπου ὡμιλοῦσε ὁ Κύριος
μέ τήν
Σαμαρείτιδα, μετά τό
ἐπεισόδιο τῆς Δείνας καί τήν
ἅλωσι τῶν Σικήμων, τοῦ εἶπε
ὁ Θεός, ὅπως γράφεται στή Γένεσι.
“Σήκω καί πήγαινε
στήν Βαιθήλ καί κατασκεύασε ἐκεῖ
θυσιαστήριο στόν Θεό πού σοῦ ἐμφανίσθηκε ὅταν ἀπέδρασες
ἀπό
τήν παρουσία τοῦ ἀδελφοῦ σου ᾿Ησαῦ”. Μετά τά
λόγια αὐτά
ὁ ᾿Ιακώβ ἐσηκώθηκε καί ἀνέβηκε στό παρακείμενο ὄρος καί οἰκοδόμησε ἐκεῖ,
λέγει, θυσιαστήριο καί ἐκάλεσε τό ὄνομα
τοῦ τόπου Βαιθήλ. Διότι ἐκεῖ
τοῦ ἐμφανίσθηκε ὁ Θεός.
Γι᾿ αὐτό λέγει
ἡ Σαμαρεῖτις ὅτι οἱ πατέρες μας προσκύνησαν στό ὄρος
τοῦτο, ἀκολουθώντας τούς ἀρχαίους ἐκείνους.διότι οἱ σχετικές διατάξεις γιά τόν
ναό τῶν ᾿Ιεροσολύμων ἐνομοθετήθηκαν ὕστερα. Καί ἐπειδή βέβαια
ὁ τόπος
ἐκεῖνος
ὠνομάσθηκε ἀπό
τόν ᾿Ιακώβ οἶκος Θεοῦ, διότι τοῦτο σημαίνει τό ὄνομα
Βαιθήλ ἑρμηνευόμενο, αὐτή
ἀπορεῖ ποθώντας νά μάθη,
πῶς δέν λέγετε ὅτι ἐκεῖ
εἶναι μᾶλλον ὁ οἶκος
τοῦ Θεοῦ, ἀλλά στά ᾿Ιεροσόλυμα, ὅπου νομίζετε ὅτι πρέπει νά θυσιάζετε καί νά
προσκυνῆτε τόν Θεό. ῾Ο
δέ Κύριος,
ὁλοκληρώνοντας ἤδη τόν σκοπό τῶν
λόγων του καί προφητεύοντας περί τῆς
γυναικός, ὅτι θά εἶναι
τέτοια καθώς τήν ζητεῖ καί τήν
δέχεται ὁ Θεός, καί ἀποκρινόμενος πρός τούς λόγους της λέγει, “γυναῖκα, πίστευσέ με, ὅτι ἔρχεται ὥρα, ὁπότε
οὔτε στό ὄρος
τοῦτο οὔτε στά ᾿Ιεροσόλυμα θά προσκυνῆτε τόν Πατέρα”, καί ἔπειτα
ἀπό
λίγο, “τέτοιους ζητεῖ ὁ
Θεός αὐτούς
πού τόν προσκυνοῦν”.
Βλέπετε ὅτι καί γι᾿ αὐτήν βεβαιώνει ὅτι θά γίνη
τέτοια, ὅπως τήν θέλει ὁ Θεός, καί ὅτι
θά προσκυνῆ τόν
῞Υψιστο Πατέρα, ὄχι τοπικῶς ἀλλά εὐαγγελικῶς, (διότι πρός αὐτήν
ἀπευθύνεται ὁ λόγος
ὅτι οὔτε στό ὄρος
τοῦτο οὔτε στά ᾿Ιεροσόλυμα θά προσκυνῆτε τόν Πατέρα), συγχρόνως δέ προαναγγέλλει σ᾿ αὐτήν φανερά καί τήν
μετάθεσι τοῦ νόμου;
Διότι, ἀφοῦ
θά μετατεθῆ ἡ
προσκύνησις, ἀναγκαίως θά γίνη
μετάθεσις καί τοῦ νόμου.
᾿Αλλά καί τό
ἐνδιάμεσο κείμενο “σεῖς προσκυνεῖτε ὅ,τι δέν γνωρίζετε, ἐμεῖς
προσκυνοῦμε, ὅ,τι γνωρίζομε, ὅτι ἡ σωτηρία εἶναι ἀπό
τούς ᾿Ιουδαίους”, εἶναι ἀπόκρισις
πρός τόν λόγο ἐκείνης,
ἀλλά
συγχρόνως ἀποτελεῖ συνέπεια τῶν λόγων του. Διότι λέγει ὅτι κατά τοῦτο ἐμεῖς
οἱ ᾿Ιουδαῖοι (διότι τοποθετεῖ καί τόν
ἑαυτό του μ᾿ ἐκείνους, ἀφοῦ
κατά σάρκα εἶναι ἀπό
ἐκείνους).
Ἐμεῖς
λοιπόν, λέγει, πού δέν
διαψεύδομε τό ὄνομα,
ἀλλά
γνωρίζομε τά ἰδικά μας, κατά τοῦτο διαφέρομε στήν προσκύνησι ἀπό
σᾶς τούς Σαμαρεῖτες, ὅτι γνωρίζομε πώς ὁρίζεται νά τελῆται στήν ᾿Ιουδαία ἡ
προσκύνησις γιά τόν
λόγο ὅτι ἀπό
τούς ᾿Ιουδαίους θά προέλθη ἡ σωτηρία ὅλου
τοῦ κόσμου, δηλαδή θά
ἔλθη ὁ Χριστός. ᾿Επειδή δέ
δέν πρόκειται νά ἔλθη
στό μέλλον, διότι ἦταν αὐτός
ὁ ἴδιος,
δέν εἶπε ὅτι ἡ σωτηρία θά εἶναι
ἀπό
τούς ᾿Ιουδαίους, ἀλλ᾿
ὅτι εἶναι. “᾿Αλλά ἔρχεται
ὥρα”, λέγει, “καί εἶναι
τώρα”.
Καί αὐτά εἶναι
προφητικά.τό ἔρχεται
χρησιμοποιήθηκε διότι δέν ἐτελέσθηκε ἀκόμη,
ἀλλά
θά τελεσθῆ, τό δέ
“τώρα εἶναι”, χρησιμοποιήθηκε ἐπειδή τήν
ἔβλεπε ἔτοιμη νά πιστεύση σύντομα καί νά
προσκυνῆ πνευματικῶς καί ἀληθῶς.“ἔρχεται λοιπόν”, λέγει, “ὥρα, καί τώρα
ἀκριβῶς εἶναι, ὁπότε
οἱ ἀληθινοί προσκυνηταί θά
προσκυνοῦν τόν Πατέρα κατά Πνεῦμα καί ἀλήθεια”.διότι ὁ ὕψιστος
καί προσκυνητός Πατήρ, εἶναι Πατήρ αὐτοαληθείας, δηλαδή τοῦ μονογενοῦς Υἱοῦ,
καί ἔχει Πνεῦμα ἀληθείας, τό Πνεῦμα τό ἅγιον,
καί αὐτοί
πού τόν προσκυνοῦν κατ᾿ αὐτούς, τό πράττουν διότι ἔτσι πιστεύουν καί διότι ἐνεργοῦνται δι᾿ αὐτῶν. Διότι, λέγει ὁ ἀπόστολος, τό Πνεῦμα εἶναι αὐτό
διά τοῦ ὁποίου προσκυνοῦμε καί διά τοῦ ὁποίου προσευχόμαστε (Βλ. Ρωμ. 8,26), καί “κανείς δέν ἔρχεται
πρός τόν Πατέρα παρά μόνο
δι᾿ ἐμοῦ”,
λέγει ὁ μονογενής Υἱός τοῦ Θεοῦ (᾿Ιω.
14,6).
Αὐτοί
λοιπόν πού προσκυνοῦν ἔτσι
κατά τό Πνεῦμα καί τήν
ἀλήθεια
τόν ὕψιστο
Πατέρα, αὐτοί
εἶναι οἱ ἀληθινοί προσκυνηταί. ᾿Αφοῦ δέ
ἐξέβαλε
καί τά ᾿Ιεροσόλυμα καί τήν
Σαμάρεια, γιά νά
μή νομίση κανείς ὅτι
πρόκειται νά εἰσαχθῆ ἀντί γι᾿ αὐτά ἄλλος
τόπος, στήν συνέχεια ἀπομακρύνει πάλι τόν ἀκροατή ἀπό κάθε
σωματική ἔννοια καί τόπο
καί προσκύνησι, λέγοντας, “Πνεῦμα εἶναι ὁ Θεός, καί αὐτοί πού τόν
προσκυνοῦν πρέπει νά προσκυνοῦν κατά Πνεῦμα καί ἀλήθεια”, δηλαδή ἐννοώντας τόν ἀσώματο ἐντελῶς ἔξω
ἀπό
σώματα.διότι ἔτσι θά τόν
ἰδοῦν
καί ἀληθινῶς παντοῦ μέσα
στό Πνεῦμα καί τήν
᾿Αλήθειά του. ῾Ως πνεῦμα δηλαδή πού εἶναι
ὁ Θεός εἶναι ἀσώματος,
τό δέ
ἀσώματο
δέν εὑρίσκεται
σέ τόπο
οὔτε περιγράφεται μέ τοπικά ὅρια.
῾Επομένως αὐτός
πού λέγει ὅτι ὁ Θεός πρέπει νά προσκυνῆται μόνο στά ὅρια
τῶν ᾿Ιεροσολύμων ἤ τοῦ ὄρους
τῆς Σαμαρείας ἤ σέ
κάποιον ἄλλο ἀπό
τούς πανταχοῦ στή γῆ
καί τόν οὐρανό τόπους,
δέν ὁμιλεῖ ἀληθῶς οὔτε προσκυνεῖ ἀληθῶς. ᾿Αλλά ὡς
ἀσώματος
ὁ Θεός δέν εἶναι πουθενά, ὡς
Θεός δέ εἶναι
πανταχοῦ.ἐάν ὑπάρχη ὄρος ἤ τόπος
ἤ κτιστό πρᾶγμα, ὅπου δέν ὑπάρχει ὁ Θεός, πάλι θά εὑρεθῆ νά
περιγράφεται σέ κάτι.εἶναι λοιπόν πανταχοῦ καί σέ
ὅλα ὁ Θεός. Πῶς λοιπόν πανταχοῦ καί σέ
ὅλα; ῾Ως περιεχόμενος ὄχι ἀπό
μέρος ἀλλά
ἀπό
τό σύμπαν;
῎Οχι βέβαια, διότι πάλι θά εἶναι
σῶμα. ῾Επομένως, ὡς συνέχων καί περιέχων τό πᾶν,
αὐτός
εἶναι στόν ἑαυτό του, πανταχοῦ καί ἐπάνω ἀπό
τό σύμπαν,
προσκυνούμενος ἀπό τούς ἀληθινούς προσκυνητάς κατά τό
Πνεῦμα καί τήν
᾿Αλήθειά του.
Πανταχοῦ λοιπόν, ὄχι μόνο τῆς γῆς ἀλλά καί τῶν
ὑπεράνω τῆς γῆς, θά προσκυνηθῆ ὁ
Θεός ἀπό
τούς ἔτσι πιστεύοντας ἀληθῶς καί θεοπρεπῶς, Πατήρ ἀσώματος καί κατά τόν
χρόνο καί τόπο
ἀόριστος, στό ἅγιο
καί ἀΐδιο Πνεῦμα καί στόν συνάναρχο Υἱό καί Λόγο,
πού εἶναι ἡ ἐνυπόστατη ἀλήθεια τοῦ Πατρός. Βέβαια καί ἡ
ψυχή καί ὁ
ἄγγελος εἶναι ἀσώματα,
δέν εἶναι σέ τόπο,
ἀλλά
δέν εἶναι πανταχοῦ, διότι δέν συνέχουν τό σύμπαν
ἀλλά
ἔχουν ἀνάγκη
τοῦ συνέχοντος, ἑπομένως καί αὐτά εἶναι
στόν συνέχοντα καί περιέχοντα τό σύμπαν,
ὁριζόμενα ἀπό
αὐτόν
καταλλήλως. ῾Η ψυχή ὅμως,
συνέχοντας τό σῶμα
μέ τό
ὁποῖο
ἐκτίσθηκε
μαζί, εἶναι πανταχοῦ τοῦ σώματος,
ὄχι ὡς εὑρισκομένη σέ τόπο
οὔτε περιεχομένη σέ σῶμα,
ἀλλά
ὡς συνέχουσα καί περιέχουσα αὐτό,
ἀφοῦ
ἔχει καί τοῦτο κατ᾿ εἰκόνα Θεοῦ.
῾Η
δέ Σαμαρεῖτις, καθώς ἄκουσε
ἀπό
τόν Χριστό αὐτά τά
ἐξαίσια
καί θεοπρεπῆ λόγια,
ὅτι ὁ Θεός πουθενά δέν
πρέπει νά
προσκυνῆται ἀληθινά, παρά μόνο
κατά τό Πνεῦμα καί τήν
᾿Αλήθειά του, ὅπως ἡ στό ῏Ασμα
τῶν ᾿Ασμάτων ψυχή πού νυμφεύεται τόν Θεό, ἀναπτερωμένη ἀπό
τή φωνή τοῦ νυμφίου τῆς ἀφθαρσίας, μνημονεύει τόν προσδοκώμενο καί ποθούμενο καί, κρυφά ἀκόμη, παρόντα νυμφίο, λέγοντας. “γνωρίζω ὅτι ὁ Μεσσίας, ὁ λεγόμενος Χριστός, ἔρχεται.ὅταν ἔλθη ἐκεῖνος
θά μᾶς
τά διδάξη ὅλα”. Βλέπετε πώς ἦταν
ἑτοιμοτάτη γιά τήν
πίστι, ὅτι πλησιάζει ἤδη ὁ προσδοκώμενος, καί γεμάτη ἐλπίδα;
῏Αρα δέν ἐταίριαζε νά εἰπῆ καί αὐτή κατά τόν
Δαβίδ, “ἕτοιμη εἶναι ἡ καρδιά μου, Θεέ, ἕτοιμη
εἶναι ἡ καρδιά μου, θά τραγουδήσω καί θά
ψάλω κατά τήν
δόξα μου” (Ψαλμ. 56,8).
᾿Από πού θά
ἐγνώριζε
τοῦτο μέ τόση
βεβαιότητα καί ἀσφάλεια
καί θά εἶχε
τήν ψυχική διάθεσι γι᾿ αὐτό, ἄν
δέν εἶχε μελετήσει τά προφητικά βιβλία μέ ἄκρα
σύνεσι; Γι᾿ αὐτό εἶχε
καί τόν νοῦ τόσο
μετάρσιο, ἀφοῦ
εἶχε γεμίσει ἀπό
τήν θεία κατοχή.ὥστε
ἐμένα,
καθώς βλέπω τώρα μέ χαρά τόν
σφοδρό πνευματικό πόθο
τῆς Σαμαρείτιδος αὐτῆς
πρός τόν Χριστό, μοῦ ἔρχεται
νά εἰπῶ πάλι
γι᾿ αὐτήν
τά λόγια
τοῦ Ἄσματος ἐκείνου,
“ποιά εἶναι αὐτή
πού προβάλλει σάν ἡ
αὐγή,
ὡραία
σάν ἡ
σελήνη, ἐκλεκτή σάν
ὁ ἥλιος;”
(῏Ασμα 6,10). Διότι, ἀφοῦ
ἐξαγγέλλει ὅτι σέ λίγο
θά φανῆ ὁ
νοητός ἥλιος τῆς δικαιοσύνης Χριστός καί ὑποδηλώνει ὅτι δι᾿ αὐτῆς ἀρχίζει ἡ ᾿Εκκλησία τῶν ἐθνῶν, σάν νά ἀνεβαίνη ἀπό
ἱερά
κολυμβήθρα, τήν πηγή ἐπάνω
στήν ὁποία
ἐστεκόταν, καθώς κατηχεῖτο ἀπό
τόν Σωτῆρα, τήν βλέπω νά προβάλλη σάν πολυέραστος ὄρθρος.
Εἶναι δέ ὡραία σάν ἡ
σελήνη, ἐπείδη
φέγγει, ἄν καί ἐπικρατεῖ ἡ
νύκτα τῆς ἀσεβείας ἀκόμη.ἐκλεκτή δέ
σάν ὁ
ἥλιος, γι᾿ αὐτό ὠνομάσθηκε Φωτεινή ἀπό τόν
Σωτῆρα καί καταγράφηκε καί αὐτή στόν κατάλογο τῶν μελλόντων νά λάμψουν
σάν ὁ
ἥλιος κατά τό
εὐαγγέλιο, ἐπειδή ἐπεσφράγισε τόν ὑπόλοιπο φωτοειδῆ βίο
της μέ μακάριο καί μαρτυρικό τέλος,
καί τώρα δέ ἀνεγνώρισε τόν Χριστό ὡς
ἀληθινό Θεό καί τόν
ἐξύμνησε
τελείως ὡς Θεό, καί ὅ,τι
εἶπε αὐτός
ὕστερα στούς μαθητάς περί τοῦ συμφυοῦς καί ὁμοτίμου Πνεύματος, ὅτι, θά ἔλθη
ἐκεῖνος,
θά διδάξη ὅλη τήν ἀλήθεια, τοῦτο λέγει προλαβαίνοντας καί αὐτή περί αὐτοῦ, “ὅταν ἔλθη ἐκεῖνος
θά μᾶς
τά διδάξη ὅλα” (᾿Ιω. 15,26).
᾿Αλλά μόλις
τήν εἶδε νά εἶναι
τέτοιας λογῆς ὁ
νοητός νυμφίος Χριστός, λέγει πρός αὐτήν
ἀπροκαλύπτως, “ἐγώ
εἶμαι πού σοῦ ὁμιλῶ”. ᾿Εκείνη δέ γίνεται
ἀμέσως
ἐκλεκτή πραγματικά εὐαγγελίστρια καί ἀφήνοντας τήν ὑδρία καί τρέχοντας πρός τήν πόλι τούς πείθει μέ τά
λόγια καί τούς ὁδηγεῖ πρός τήν πίστι τοῦ φανέντος, λέγοντας “ἔλθετε νά ἰδῆτε ἄνθρωπο, πού μοῦ εἶπε
ὅλα ὅσα ἔκαμα.μήπως αὐτός
εἶναι ὁ Χριστός;”. ῾Ομιλεῖ δέ
ἔτσι ὄχι ὅτι ἔχει κάποια ἀμφιβολία, ἀλλά
διότι πιστεύει ὅτι καί οἱ
ἄλλοι θά πληροφορηθοῦν καλύτερα μέ τή
θέα καί θά
πεισθοῦν εὐχερέστερα διά τῆς
συνομιλίας πρός τόν Κύριο, ὅπως καί στήν πρᾶξι συνέβηκε.
᾿Εγώ καί τά
προηγούμενα ἀνέπτυξα
συνοπτικῶς, ἀλλά
καί τή συνέχεια τῶν εὐαγγελικῶν λόγων θά παραλείψω τώρα, διότι βλέπω ὅτι ἡ ὥρα
σᾶς βιάζει πρός τίς ἀνάγκες τοῦ βίου
καί τά ἔργα
τοῦ βίου. ᾿Αλλά ἐσεῖς προσέξατε αὐτήν
τήν Σαμαρείτιδα. Μόλις ἄκουσε τά εὐαγγελικά λόγια,
πού ἀνακοινώνομε κι᾿ ἐμεῖς πρός τήν ἀγάπη σας, ἀμέσως
κατεφρόνησε ὅλες τίς ἀνάγκες τοῦ σώματος.
῎Αφησε ἀμέσως
καί τή στάμνα καί τήν
οἰκία,
καί, τρέχοντας στήν πόλι καί παρασύροντας τούς Σαμαρεῖτες, ἐπανῆλθε πάλι μαζί μέ
αὐτούς
πρός τόν Χριστό.διότι τό, “ἔλθετε νά ἰδῆτε”, τοῦτο ἀκριβῶς σημαίνει, “ἀκολουθήσατέ με καί θά
σᾶς ὁδηγήσω καί θά
σᾶς δείξω τόν ἀπό τούς οὐρανούς Σωτῆρα πού ἦλθε
στόν κόσμο”.
῎Ετσι
προέτρεψε τότε ἐκείνους
καί τούς παρουσίασε στόν Χριστό. ἐμᾶς δέ τώρα
μέ τήν
ἐγκατάλειψι τῆς οἰκίας
καί τῆς στάμνας διδάσκει νά θεωροῦμε προτιμότερη ἀπό
τίς βιοτικές ἀνάγκες τήν ὠφέλεια ἀπό
τή διδασκαλία, τήν ὁποία ὁ
Κύριος ὠνόμασε
ἀγαθή μερίδα πρός τήν Μάρθα τοῦ εὐαγγελίου, ὑπερασπίζοντας τήν Μαρία πού παρακολουθοῦσε τόν λόγο (Λουκ. 10,42). ᾿Εάν
δέ πρέπει νά περιφρονοῦμε τά ἀναγκαῖα, πόσο περισσότερο τά ἄλλα;
῎Αλλωστε τί σέ
βιάζει πρός τά ἐκεῖ καί σέ
ἀπομακρύνει ἀπό
τά ὠφέλιμα ἀκούσματα;
᾿Επιμέλεια οἴκου καί παιδιῶν καί γυναίκας; Οἰκεῖο
ἤ συγγενικό πένθος
ἤ χαρά; ᾿Αγορά κτημάτων ἤ πώλησις;
Χρῆσις ὅλων τῶν ὑπαρχόντων σου ἤ μᾶλλον
κατάχρησις; ᾿Αλλ᾿ ἄκουσε
μέ σύνεσι
τά ἀποστολικά διδάγματα. “῾Ο καιρός, ἀδελφοί εἶναι συνεσταλμένος στό ἑξῆς, ὥστε καί ὅσοι ἔχουν γυναῖκες νά εἶναι σάν νά μή ἔχουν καί ὅσοι κλαίουν σάν νά μή κλαίουν καί ὅσοι χαίρονται σάν νά μή χαίρωνται καί ὅσοι ἀγοράζουν σάν νά μή κατέχουν καί ὅσοι χρησιμοποιοῦν τόν κόσμο τοῦτο σάν νά μήν τόν παραχρησιμοποιοῦν.διότι τό σχῆμα τοῦ κόσμου τούτου παρέρχεται” (Α´ Κορ. 7,29).
Τί σημαίνει ὅτι “ὁ καιρός εἶναι συνεσταλμένος”; Σύντομος ὁ βίος,
πλησίον ὁ θάνατος,
φθαρτός ὁ κόσμος
αὐτός,
ἄλλος εἶναι ἐκεῖνος
πού μένει παντοτινά. Ἐμᾶς δέ μᾶς
παραπέμπει πρός ἐκεῖνον μέ ἀσφάλεια ἡ καταφρόνησις τοῦ παρόντος κόσμου, ἡ ἑτοιμασία γιά ἐκεῖνον τόν μέλλοντα, ἡ κατά τό
δυνατό διαβίωσις ἀπό
ἐδῶ
σύμφωνα μ᾿ ἐκείνη τή διαγωγή καί ἡ
κατά δύναμι ἀποφυγή τῶν
ἐπιβλαβῶν τοῦ παρόντος βίου. ῞Οπως δέ ὅταν
γίνεται πυκνά ἐπιδρομή ἐχθρῶν στά ἐκτός τῆς πόλεως, ἔχομε τούς ἀγρούς σάν νά μή
τούς ἔχωμε καί τόν
περισσότερο καιρό, φεύγοντας ἀπό
ἐκείνους,
καθόμαστε μέσα σέ ἀσφάλεια, κι᾿ ἄν
οἱ ἐχθροί ἀναχωρήσουν γιά λίγο,
χρησιμοποιοῦμε σύντομα τούς περιπάτους ἐμπρός ἀπό τό
ἄστυ, χωρίς κατάχρησι, διότι βλέπουμε τόν καιρό τῆς
χρήσεως
συνεσταλμένο.ἔτσι καί αὐτόν τόν κόσμο παραινεῖ ὁ
ἀπόστολος
νά τόν
χρησιμοποιοῦμε ἀλλά
νά μήν
τόν παραχρησιμοποιοῦμε. Διότι βλέπει τούς ἀοράτους ἐχθρούς νά ἐπεμβαίνουν δεινῶς καί τήν
ἀπειλή τῆς
φθορᾶς. “παρέρχεται”, λέγει, “τό σχῆμα τοῦ κόσμου
τούτου”.
᾿Αλλ᾿ ὅμως,
ἐπειδή τά
παρόντα δέν ὑφίστανται οὐσιωδῶς ἀλλ᾿ ἀποτελοῦν σχηματισμό, καί γίνονται
μέν ἀλλά δέν
εἶναι, φαινόμενα γιά λίγο
καί παρερχόμενα, κι᾿ ἄν
θελήση κανείς νά τά
κατέχη, δέν θά μπορέση ποτέ, σάν σκιά θερινῆς ἄγονης
νεφέλης πού διώκεται ἀπό
ἄνεμο καί παρέρχεται γρήγορα, ἡ παραίνεσις παρέρχεται γιά νά
γίνη φανερά ἡ
πρόθεσις τοῦ καθενός καί γιά νά
δώση σημεῖο τῆς ἐπιγνώσεως τῶν ἀπό τόν
Θεό διαταγμάτων. Διότι κι᾿ ἄν
θελήση κανείς νά τά
κατέχη, ὅπως εἶπα, τά παρόντα δέν εἶναι καθεκτά, κι᾿ αὐτό διττῶς.ὄχι
μόνο ὁ κόσμος
αὐτός
παρέρχεται, ἀλλά
κι᾿ ὁ καθένας ἀπό
ἐμᾶς,
πού
χρησιμοποιοῦμε αὐτόν
τόν κόσμο, μερικές φορές παρέρχεται καί πρίν ἀπό τά
ἐγκόσμια
πού ἔχει στή διάθεσί του.
Κάθε ἄνθρωπος παρέρχεται σάν νά βαδίζη ὁδόν,
πού κι᾿ αὐτή κινεῖται πολυειδῶς καί παρέρχεται ἀπό
αὐτόν,
καί συμβαίνει ἕνα ἀπό
τά δύο,
ἤ τόν
προφθάνει ἡ ὁδός καί ὅσα
κατεῖχε δέν μπορεῖ πλέον νά τά
κατέχη ἤ αὐτός προφθάνει καί δέν
μπορεῖ πλέον νά κατέχη τά τοῦ βίου.διότι, ἀφοῦ
εἶναι θνητός ὁ
ἄνθρωπος, εἶναι συνημμένος μέ τά
τοῦ βίου, πού εἶναι
καί αὐτά
τρεπτά.
῎Η
λοιπόν ὡς συνημμένος μέ τά
τρεπτά τρέπεται πολυτρόπως κι᾿ ἔχασε
ὅσα κατεῖχε, πλοῦτο ἴσως, λαμπρότητα, εὐθυμία, ἤ πεθαίνοντας προφθάνει νά ἐπιφέρη στόν ἑαυτό του κεφαλαιωδέστερη τροπή καί ἀναχωρεῖ γυμνός, ἐγκαταλείποντας τά τωρινά ἀγαθά του καί τίς
ἐλπίδες
γι᾿ αὐτά.
῎Ισως σέ παιδιά, ἀλλά ποιά εἶναι
ἡ εὐχαρίστησι καί ἀπ᾿ αὐτό; Αὐτός
μέν δέν ἔχει
πλέον καμμιά αἴσθησι
τῶν ἐδῶ πραγμάτων, τά δέ
παιδιά θά πέσουν
μέ τόν
ἴδιο ἤ ἄλλον
τρόπο.
Τό τέλος
λοιπόν τῶν προσκολλημένων σ᾿ αὐτόν τόν κόσμο εἶναι πάντοτε συμφορά, ἀφοῦ τελικῶς ἐκφέρονται γυμνοί καί ἐγκαταλείπουν ὅλα τά ἐδῶ ἀγαπητά πράγματα. Σέ ὅσους
δέ περιφρονοῦν τά πράγματα τοῦ κόσμου
τούτου καί ζητοῦν νά μάθουν
περί τοῦ μέλλοντος
κόσμου καί σπεύδουν νά πράττουν αὐτά
πού θά συντελέσουν γιά ἐκεῖνον, ὁ θάνατος,
ὅταν ἔρχεται δέν ἐπιφέρει ζημία, ἀλλά
μᾶλλον τούς μεταφέρει ἀπό
τοῦτα τά μάταια
καί ρευστά, πρός ἀνέσπερη ἡμέρα,
πρός ἄφθαρτη τρυφή, πρός ἀΐδια δόξα,
πρός τά πραγματικά ὑπάρχοντα καί ἀναλλοιώτως διαμένοντα.
Αὐτά
εἴθε νά ἐπιτύχωμε ὅλοι ἐμεῖς,
μέ τήν
χάρι καί φιλανθρωπία αὐτοῦ
πού ἔκλινε τούς οὐρανούς καί κατέβηκε ὑπέρ
ἡμῶν,
ὄχι ἕως ἐμᾶς,
ἀλλά
καί ἕως τίς ἔγκλειστες
στά καταχθόνια ψυχές.καί πού ἀπό ἐκεῖ ξανανέβηκε δι᾿ ἀναστάσεως καί ἀναβιώσεως καί προσέφερε σ᾿ ἐμᾶς τόν φωτισμό καί τή
γνῶσι καί τήν
ἐλπίδα
τῶν οὐρανίων καί ἀϊδίων, στά ὁποῖα εἶναι δεδοξασμένος στούς αἰῶνες τῶν αἰώνων. Γένοιτο.
(ΕΠΕ, ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ ΕΡΓΑ, ΤΟΜΟΣ 9,
ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ»)
(Πηγή ηλ. κειμένου: imaik.gr)
Πηγή