Φανούλα Αργυρού
Γράφτηκε στην εφημερίδα Independent του Λονδίνου, με ρεπορτάζ του γνωστού «υποτακτικού του Τατάρ δημοσιογράφου David Maddox, ότι 50 βουλευτές με επιρροή από διαφορετικά πολιτικά κόμματα, συμπεριλαμβανομένων κάποιων του κυβερνώντος Συντηρητικού Κόμματος και του Εργατικού Κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, εξέφρασαν με επιστολή τους προς τον Βρετανό Υπουργό Εξωτερικών Ντέιβιτ Κάμερον την υποστήριξή τους για την «έναρξη απευθείας πτήσεων από το Ηνωμένο Βασίλειο προς το διεθνές αεροδρόμιο Ercan», που βρίσκεται στα κατεχόμενα της Κύπρου. Στην επιστολή που δημοσιεύθηκε – ΧΩΡΙΣ ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ – αναφέρεται ότι το Ηνωμένο Βασίλειο είναι υπεύθυνο για τη διασφάλιση ότι όλοι οι Κύπριοι, ανεξαρτήτως εθνοτικής καταγωγής, έχουν το δικαίωμα να αξιοποιούν τις δυνατότητές τους με ισότητα και να ζουν τη ζωή τους χωρίς αυθαίρετες διακρίσεις.
Στο ρεπορτάζ του επικεφαλής πολιτικού συντάκτη της εφημερίδας David Maddox αναφέρεται ότι αυτό το αίτημα τυγχάνει της υποστήριξης του πρώην Εργατικού ΥΠΕΞ Τζακ Στρο και του Συντηρητικού βουλευτή και πρώην υπουργού Ίαν Ντάνκαν Σμιθ. Και οι τρεις είναι γνωστοί για τις στενές «σχέσεις» τους με τουρκικά συμφέροντα, από τα οποία «επωφελούνται» με τους γνωστούς τρόπους και οι ίδιοι…
Έντονα αντέδρασε στο δημοσίευμα η Εθνική Κυπριακή Ομοσπονδία αποδομώντας τα τουρκικά επιχειρήματα. Ζητήθηκε από την εφημερίδα και το Foreign Office να δημοσιοποιηθούν τα 50 ονόματα αλλά υπήρξε πλήρης άρνηση. Ως εκ τούτου, συνάγεται το συμπέρασμα ότι είτε δεν υπάρχουν αυτά τα 50 ονόματα ή, αν υπάρχουν, είναι στην πραγματικότητα θρασύδειλα ανθρωπάκια που δεν θέλουν να φανερωθούν για να μην… εκτεθούν.
Μάλιστα, η Εθνική Ομοσπονδία κάλεσε τους συμπατριώτες μας που κατοικούν την εκλογική περιφέρεια του Ίαν Ντάνκαν Σμίθ να τον μαυρίσουν στις επερχόμενες εκλογές.
Επίσης, έντονα διαμαρτυρήθηκε προς το Συντηρητικό Κόμμα, με… «βαριές» επικρίσεις κατά του Ίαν Ντάνκαν Σμιθ, ο Ανδρέας Παπαευριπίδης, η δε δημοσιογράφος Φανούλα Αργυρού απέστειλε επιστολή στην Independent αντικρούοντας τα τουρκικά επιχειρήματα για απ’ ευθείας πτήσεις με βάση αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Βρετανίας και των αποφάσεων του Διεθνούς Οργανισμού Αεροπλοΐας ICAO.
Για την… ιστορία, στην λεγόμενη επιστολή των 50 επισημαίνεται ότι, τάχα, 300 χιλιάδες Τουρκοκύπριοι ζουν στην Αγγλία και 15 χιλιάδες Βρετανοί στα κατεχόμενα. (Στην πραγματικότητα οι Τ/κ είναι 50-60 χιλιάδες) Συγκεκριμένα η επιστολή αναφέρει: «Οι Τουρκοκύπριοι βλέπουν την Αγγλία ως έναν ιστορικά πιστό υπερασπιστή των συμφερόντων τους και καλούν τη βρετανική κυβέρνηση να είναι μεσολαβητής για την επίλυση του ζητήματος. θέμα απευθείας πτήσεων». (Ξεχνούν ότι υπάρχει δικαστική απόφαση Βρετανικού Δικαστηρίου που απαγορεύει στην κυβέρνηση να εγκρίνει απ’ ευθείας πτήσεις).
Στην επιστολή τονίζεται επίσης ότι οι επιβάτες ταξίδευαν, σε αυτό που αποκαλούν οι Τούρκοι “Τουρκική Δημοκρατία Βόρειας Κύπρου”, μέσω Τουρκίας επειδή δεν επιτρέπονταν απευθείας πτήσεις από την Αγγλία προς τα εκεί και ότι αυτή η κατάσταση δυσκόλεψε πολύ τα ταξίδια, ειδικά για τους ηλικιωμένους και τους ασθενείς. (Παραγνωρίζουν ότι αν δεν θέλουν να ταλαιπωρούνται αυτοί οι ταξιδιώτες, υπάρχουν δύο νόμιμα αεροδρόμια (Λάρνακας και Πάφου) που μπορούν να κάνουν χρήση).
Στην επιστολή, επισημάνθηκε επιπλέον ότι η βρετανική κυβέρνηση δεν τήρησε τη δέσμευσή της προς τον τουρκοκυπριακό λαό σχετικά με τον τερματισμό της απομόνωσης της “ΤΔΒΚ” και δεν ήταν διατεθειμένη να συζητήσει για την άμβλυνση των μέτρων. (Ποια δέσμευση; Πότε δόθηκε;)
Επιπροσθέτως οι βουλευτές επεσήμαναν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο δίνει άδειες πτήσεων σε ορισμένες χώρες που δεν αναγνωρίζει επίσημα και ανέφεραν τα εξής: «Εάν το Ηνωμένο Βασίλειο δίνει άδειες πτήσης σε χώρες που δεν είναι μέλη των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ), όπως το Κοσσυφοπέδιο, και σε χώρες που δεν αναγνωρίζει επίσημα, όπως η Ταϊβάν, γιατί όχι στην ΤΔΒΚ; Το Διεθνές Αεροδρόμιο New Ercan συμμορφώνεται με διεθνή πρότυπα αεροπορικής ασφάλειας και φιλοξενεί με ασφάλεια εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες κάθε χρόνο, οι βάσεις του Ακρωτηρίου (Ağrotur) και της Δεκέλειας (Dhekelia) είναι δύο από τα πιο σημαντικά πλεονεκτήματα του Ηνωμένου Βασιλείου όσον αφορά την περιφερειακή ασφάλεια. (…) Θα κλονίσει ριζικά τη στρατηγική θέση του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ανατολική Μεσόγειο». (Από την Ταϊβάν επιτρέπονται πτήσεις διότι αεροδρόμιά της εγκρίθηκαν από την Κίνα). Το Κόσοβο δεν είναι όπως η περίπτωση του ψευδοκράτους).
Ζητήθηκε από την κυβέρνηση να στείλει ένα σαφές μήνυμα ότι τήρησε τις δεσμεύσεις της προς τους Τουρκοκύπριους και να δείξει σε άλλες χώρες ότι η επιρροή του Ηνωμένου Βασιλείου στο νησί δεν έχει μειωθεί, αντίθετα, παραμένει σταθερό.
Στην επιστολή, ζητήθηκε η καθιέρωση απευθείας πτήσεων προς το διεθνές αεροδρόμιο Ercan και η διευκόλυνση του ταξιδιού εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων.
Η επιστολή της συνεργάτιδας μας («Σημερινής» και «Ελευθερίας») κας Φανούλας Αργυρού
To David Maddox Political Editor
The Independent
4.6.2024
Dear Sir,
I refer to your recent article “Political opponents unite to demand end of Turkish Cypriot isolation” (Independent Thursday 30 May 2023 11.21) by Political Editor Mr. David Maddox.
Both Labour’s former foreign secretary Lord Straw and ex-Tory Leader Sir Iain Duncan Smith are well known for their pro-Turkish views and support for recognition of the illegal regime in the occupied by Turkey – since its two Turkish invasions on 20 July and 14 August 1974 respectively – part of the Republic of Cyprus.
Your article writes “ A cross-party group of 50 influential politicians have urged foreign secretary Lord Cameron to end the UK’s “punitive and unfair ban” on direct flights to the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC)”.
However, you do not name the remaining 48 “influential politicians” who “urged the foreign secretary Lord Cameron…” We are entitled to know who these 48 persons are and the report does not do good service to the readers avoiding to name them.
Direct flights to and from the occupied part of Cyprus cannot be allowed by any UK Government and the reason has been repeatedly stated in both Houses of Parliament. To this respect there are two Court Decisions covering this refusal as a result of Turkish attempts to secure such rights. Both Lord Straw and Sir Iain Duncan Smith are fully aware of them.
We have the decision won by the Secretary of State in 2009 (under a Labour Government) with Mr Justice Wyn Williams ([2009) presiding and secondly the decision by the Court of Appeal in 2010 when LORD JUSTICE RICHARDS said that “the granting of the permits sought would constitute a breach of the United Kingdom’s obligation to respect the rights of the Republic of Cyprus and would be unlawful.”
1) Court of Appeal decision 12.10.2010 «… I agree with the judge [in the High Court] that the grant of the permits sought by the appellants would constitute a breach of the United Kingdom’s obligation to respect the rights of the RoC under the Chicago Convention [1944] and would in consequence be unlawful as a matter of domestic law. The judge was right to uphold the Secretary of State’s decision and to dismiss the claim for judicial review on this basis.»
HOUSE OF LORDS
On 3 August 2017, in answer to a question by Lord Maginnis, Lord Ahmad of Wimbledon of the FCO responded as follows: “On the question of direct flights, the UK Court of Appeal has confirmed that direct flights from the UK to Ercan would breach obligations under international law.”
On 25 September 2017, Lord Ahmad of the FCO added the following in answer to a question by Lord Sharkey.
“
The Government has not discussed security arrangements at Ercan with officials in the northern part of Cyprus. The Republic of Cyprus has not designated Ercan as an airport under the 1944 Chicago Convention on International Civil Aviation. The Court of Appeal has ruled that direct flights from Ercan to the UK therefore cannot take place. Flights from Ercan to the UK land first in Turkey where passengers, their baggage, and any cargo are screened before the aircraft continues on to the UK.”
No comparison with Taiwan
Both Lord Straw and Sir Iain Duncan Smith also know full well that there cannot be any comparison with Taiwan.
Question for Department for Transport
Aviation: Cyprus
To ask His Majesty’s Government on what grounds direct flights between the UK and the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) are currently prohibited whilst flights to Taiwan are permitted; and what plans they have, if any, to review these in order to facilitate direct flights from the UK to the TRNC.
Asked 23 October 2023
The Government recognises the inconvenience caused to passengers by the situation regarding air travel from the north of Cyprus to the UK. Under the Chicago Convention, only the Republic of Cyprus may designate Ercan airport as an international customs airport and grant permission for flights to operate from within its territory. It has not done so. As such, those travelling from Ercan airport to Turkey and then onwards to the UK do so on two distinctly separate flights. To do otherwise would be contrary to the UK’s obligations under the Chicago Convention.
This means that no direct air services between the north of Cyprus and the UK can take place. Ultimately, a just and lasting settlement on the island is the best chance of resolving these complex issues. The UK’s commitment to helping the sides achieve this remains unwavering.
It is not relevant to compare Taiwan and the north of Cyprus given that the Chinese authorities have designated a number of airports in Taiwan as international customs airports.
By Baroness Vere of Norbiton (Conservative, Life peer)
Πηγή: ΕφημερίδαΕλευθερία (6.6.24) σελ. 2