
ΠΡΟΣΟΧΗ! Ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ eIDAS (2.0) ΔΕΝ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΙΘΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΩΝ
Γράφει ο Δικηγόρος Αθηνών Δασκαλάκης Δημήτριος
20/06/2025
Σας ενημερώνω ότι έχω γίνει αποδέκτης του συγκεκριμένου εμαιλ και από άλλους και όλοι μου θέτουν εναγωνίως τα ίδια ερωτήματα.
Ο Κανονισμός eIDAS ΔΕΝ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΙΘΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΩΝ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε το 2014 τον κανονισμό eIDAS. Το eIDAS (Electronic Identification, Authentication and Trust Services) καθιέρωνοντας ένα ενιαίο νομικό πλαίσιο για την ηλεκτρονική ταυτοποίηση και τις υπηρεσίες εμπιστοσύνης.
Με τον νέο κανονισμό (eIDAS 2.0) εισήχθη και η έννοια του Ευρωπαϊκού Πορτοφολιού Ψηφιακής Ταυτότητας (EUDI Wallet).
Αυτή την στιγμή υλοποιείται ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα πολιτικής με την ονομασία «Ψηφιακή Δεκαετία 2030», σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται η υποχρέωση των κρατών –μελών να χορηγήσουν σε κάθε ευρωπαίο πολίτη ψηφιακή ταυτότητα, που θα χαίρει εμπιστοσύνης και αναγνώρισης σε ολόκληρη την επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα επιτρέπει στον κάτοχό της να ταυτοποιείται ηλεκτρονικά οπουδήποτε εντός Ε.Ε. και να έχει ελεύθερη και ασφαλή πρόσβαση σε δημόσιες, ιδιωτικές και διασυνοριακές ψηφιακές υπηρεσίες.
Επειδή ολοένα και περισσότερο η παροχή δημοσίων και ιδιωτικών υπηρεσιών πραγματοποιείται στο διαδικτυακό περιβάλλον υπάρχει αυξανόμενη ανάγκη για γρήγορη, ασφαλή και έγκυρη επαλήθευση της ψηφιακής ταυτότητας
Ο κανονισμός eIDAS παρέχει σε βασικές γραμμές τα εργαλεία εκείνα που συμβάλλουν στην οικοδόμηση (ηλεκτρονικής) εμπιστοσύνης και στην επίτευξη ασφάλειας στην ενιαία ψηφιακή αγορά. Ορισμένες υπηρεσίες όπως η έγκυρη και δεσμευτική ηλεκτρονική υπογραφή θα ενσωματωθούν στο ευρωπαϊκό πορτοφόλι ψηφιακής ταυτότητας με σκοπό την διευκόλυνση, απλοποίηση και επέκταση των ψηφιακών συναλλαγών.
Αυτή την στιγμή πάνω από 350 ιδιωτικές εταιρείες και δημόσιες αρχές σε 26 κράτη-μΈλη της Ε.Ε. εργάζονται στον σχεδιασμό και στην αρχιτεκτονική ασφαλείας του ευρωπαϊκού ψηφιακού πορτοφολιού, που θα βασίζεται σε συμφωνημένα πρότυπα και προδιαγραφές ασφαλείας, κοινά σε ολόκληρη την Ε.Ε.
Σύμφωνα με τον επίσημο ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα κράτη-μέλη αναλαμβάνουν την υποχρέωση να θέσουν στην διάθεση κάθε πολίτη, κατοίκου και επιχείρησης τα ευρωπαϊκά πορτοφόλια ψηφιακής ταυτότητας το αργότερο μέχρι το τέλος του 2026.
Ο τρόπος αντιμετώπισης του προσωπικού αριθμού που περιγράφεται στο εμαιλ, είναι παραπλανητικός, κωμικός και προσβάλλει την ανθρώπινη νοημοσύνη.
Επισημάνουμε με έμφαση ότι μετά την παρέλευση τρίμηνης προθεσμίας από την δημοσίευση του προεδρικού διατάγματος με το οποίο θεσπίζεται η έκδοση και η χορήγηση του π.α. και εφόσον η προθεσμία δεν παραταθεί για ακόμη έξι μήνες, τότε η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει την δυνατότητα της αυτοματοποιημένης έκδοσης του Π.Α. χωρίς να μεσολαβήσει προηγούμενη ενέργεια του πολίτη, οπότε αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κάθε Έλληνας από το ερχόμενο Φθινόπωρο θα διαθέτει προσωπικό αριθμό, είτε το θέλει, είτε όχι.
Συνεπώς, μετά την πάροδο της νόμιμης προθεσμίας κρίνεται πολύ πιθανό η καθ’ οιονδήποτε τρόπο εκ μέρους των πολιτών χρήση και αξιοποίηση των απορροφηθέντων προηγούμενων αριθμών ταυτοποίησης (Α.Φ.Μ., Α.Μ.Κ.Α., ΑΔΤ,) να ενεργοποιεί τον προσωπικό αριθμό, με αποτέλεσμα κάθε δημόσιο έγγραφο, είτε στην υλική είτε στην ψηφιακή του μορφή να αναγράφει τον αριθμό της ψηφιακής μας υποδούλωσης.
Αυτό θα συμβαίνει επειδή η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Πληροφοριακών Συστημάτων παρέχει την δυνατότητα στους φορείς του δημόσιου τομέα να προβαίνουν σε επαλήθευση της ταυτότητας των φυσικών προσώπων μέσω της αντιστοίχισης του προσωπικού αριθμού με τους αναγνωριστικούς αριθμούς των μητρώων, δηλαδή τους ειδικούς τομεακούς αριθμούς, κυρίως με τον Α.Φ.Μ. και τον ΑΜΚΑ.
Επομένως τονίζουμε ότι από το ερχόμενο Φθινόπωρο κάθε ηλεκτρονική συναλλαγή του πολίτη ή ακόμη συναλλαγή του με φυσική παρουσία, που θα πραγματοποιείται με τα παραδοσιακά μέσα ταυτοποίησης ενδέχεται (είναι σχεδόν μαθηματικά βέβαιο) να οδηγήσει σε έμμεση αναγνώριση, χρήση και νομιμοποίηση του προσωπικού αριθμού.
Όμως ο φωτισμένος Ρουμάνος Γέροντας Ιουστίνος Πίρβου (1919-2013), διέγνωσε έγκαιρα ότι στην εξαναγκαστική ηλεκτρονικοποίηση των συναλλαγών υποκρύπτεται μια τεράστια απειλή για την ανθρώπινη ελευθερία και χωρίς περιστροφές μας καλεί να απορρίψουμε το ολοκληρωτικό σύστημα της ψηφιακής διακυβέρνησης, συμβουλεύοντας με πολλή πατρική αγάπη τα εξής:
«Τώρα προσπαθούν να δημιουργήσουν μία ομοιομορφία μέσω της τεχνολογίας. Θέλουν να είμαστε όλοι το ίδιο, δηλαδή νούμερα. Θεωρώ ότι το ηλεκτρονικό σύστημα αποτελεί τον ύστατο ζυγό που επιβάλλεται στον άνθρωπο, ώστε αυτός να μην κινείται πια καθόλου, ούτε δεξιά, ούτε αριστερά. Να κρατά τον άνθρωπο δέσμιο, όσο γίνεται πιο δεμένο με την ταΐστρα του, σαν ένα αλυσοδεμένο ζώο, το οποίο δεν τρώει παρά το χόρτο που του δίνει ο ιδιοκτήτης του. Σκοπός της παγκόσμιας διακυβέρνησης, τούτη την ώρα, δεν είναι άλλος από την διάλυση του ανθρώπου και την διάλυση της επαφής μεταξύ των ανθρώπων. Εάν κάποια πολιτικά συστήματα καθυποτάσσουν τα δικαιώματα των ανθρώπων, αυτό το δικτατορικό ηλεκτρονικό σύστημα θα βάλει σε ζυγό την ψυχή, θα καταδυναστεύει τη σκέψη του ανθρώπου. Κάποιοι θέλουν να γίνουμε μόνο νούμερα, όπως οι κρατούμενοι. Προσπαθούν να διαλύσουν τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και τη σχέση του ανθρώπου με τον Θεό. Είναι μία προσπάθεια να γίνει η κοινωνία "ρομπότ". Σιγά-σιγά θα εξαφανιστεί απ' αυτήν ο κανονικός άνθρωπος και θα μείνουν μόνο τα ρομπότ που ελέγχονται από τάχα “ανώτερους” ανθρώπους, εκείνους που διευθύνουν τον κόσμο.
Ο σημερινός πολίτης είναι τυφλωμένος, δεν καταλαβαίνει την κατάσταση στην οποία βρίσκεται και δέχεται σαν ζώο την προσωπική του διάλυση. Πρέπει εμείς να διαλύσουμε εκ των προτέρων αυτό το ηλεκτρονικό σύστημα, να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να μην δεχτούμε αυτήν τη νέα ηλεκτρονική τάξη πραγμάτων, αυτόν τον “πολιτισμό” της εικόνας και των οπτικών μέσων στο διαδίκτυο. Παρατηρούμε την απομείωση της αξίας του ανθρώπου, ο οποίος ολισθαίνει από πρόσωπο σε όνομα και, τέλος σε αριθμό. Ο άνθρωπος όμως μοιάζει στον Θεό, είναι πλασμένος κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσίν Του και διαθέτει έμφυτα μέσα του όλα τα αποθέματα, ώστε να μην πέσει στην ύπουλη παγίδα. Ας μην πουλήσουμε την ελευθερία μας και το δικαίωμά μας να μοιάζουμε στον Ύψιστο Θεό!». (Από το βιβλίο «Ζωή Θυσιαζόμενης Αγάπης» του Γέροντος Ιουστίνου Πίρβου, Εκδόσεις Άθως, 1η έκδοση 2019, 1η ανατύπωση, Σεπτέμβριος 2022, σελ. 151, 153 και 154).
Κανονικά τον πολίτη δεν πρέπει να τον απασχολεί η ηλεκτρονική αποστολή αρνητικής απάντησης στο εμαιλ που θα λάβει από την ΑΑΔΕ. Συστήνω στους πολίτες να αγνοήσουν το μήνυμα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Να αγνοήσουν επίσης και τον φάκελο του ταχυδρομείου, αλλά δεν είναι κακό να ανοιχτεί και να διαβαστεί το περιεχόμενό του. Όταν προτείνω να αγνοηθεί εννοώ να μην απαντηθεί, και όχι να μην αναγνωστεί. Το ίδιο ισχύει και για το εμαιλ. Η πνευματική ζημία δεν προκαλείται από την ενδεχόμενη γνώση του προσωπικού αριθμού, αλλά από την αξιοποίηση και χρήση του, είτε άμεση, είτε έμμεση.
Το ζητούμενο δεν είναι η έκφραση ηλεκτρονικής εναντίωσης στο τυχόν αποσταλέντα προσωπικό αριθμό, αλλά η διακοπή κάθε ηλεκτρονικής δικαιοπραξίας-συναλλαγής με τις υπηρεσίες του ψηφιακού δημοσίου, αλλά και κάθε άλλης συναλλαγής που θα πραγματοποιείται με φυσική παρουσία στους φορείς του δημόσιου και αργότερα του ιδιωτικού τομέα. Δηλαδή, αν ο πολίτης εναντιωθεί ηλεκτρονικά στον προσωπικό αριθμό και από τον Σεπτέμβριο εξακολουθεί να συναλλάσσεται είτε ηλεκτρονικά, είτε με φυσική παρουσία στις διάφορες υπηρεσίες με τους παραδοσιακούς αριθμούς ταυτοποίησης (ΑΦΜ, ΑΜΚΑ ΑΔΤ), τότε θα έχει κάνει μια τρύπα στο νερό και θα χλευάζεται και από το κράτος και από τα πονηρά πνεύματα.
Γενικά οφείλουμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί (και αυτή την περίοδο ακόμη περισσότερο) στο είδος των προσωπικών και οικονομικών δεδομένων που παρέχουμε στις τράπεζες, στο πλαίσιο της επικαιροποίησης των στοιχείων. Έχω τον λογισμό ότι όσο δεν μας ζητούν ως προϋπόθεση για την άσκηση των διάφορων τραπεζικών εργασιών την προηγούμενη αποδοχή ή ενεργοποίηση του προσωπικού αριθμού, μπορούμε να συνεχίσουμε την διαδικασία ανάληψης και κατάθεσης χρημάτων, αλλά οφείλουμε να ελέγχουμε εξονυχιστικά και επισταμένα τα έγγραφα που υπογράφουμε, είτε αυτά είναι σε έγχαρτη, είτε σε ψηφιακή μορφή, διότι είναι πάρα πολύ πιθανό η τραπεζική συναλλαγή να ενεργοποιήσει τον προσωπικό αριθμό.
Οφείλουμε να είμαστε σε διαρκή πνευματική εγρήγορση, πηγαίνοντας βήμα-βήμα κάθε φορά, ενισχύοντας την Μυστηριακή μας Ζωή και την Προσευχή μας, ώστε να είμαστε σε μια διαρκή κατάσταση νήψης και προσευχής, ανιχνεύοντας έγκαιρα τις παγίδες του ολοκληρωτικού ψηφιακού κράτους, αλλά και των ακαθάρτων πνευμάτων.
Κατά την προσωπική μου γνώμη, αν δεν ενεργοποιηθούν οι πνευματικοί νόμοι του Ουράνιου Πατέρα το πολύ σε ενάμισι χρόνο τα πάντα θα έχουν κλειδώσει στον προσωπικό αριθμό. Κάθε άνθρωπος θα πρέπει να προετοιμαστεί (χωρίς φόβο, ταραχή και αγωνία) για την αντιμετώπιση της μεγάλης απειλής του επαγγελματικού, οικονομικού και κοινωνικού αποκλεισμού.
Όσοι προτίθενται να αξιοποιήσουν τον προσωπικό αριθμό με την σκέψη ότι πρόκειται για έναν αριθμό εξυπηρέτησης, και επομένως τακτοποιούνται, κάνοντας τις δουλειές τους και αγοράζοντας χρόνο, πολύ γρήγορα θα βρεθούν προ δυσάρεστης εκπλήξεως, καθώς σε λιγότερο από πέντε χρόνια ο προσωπικός αριθμός θα αντικατασταθεί από το εμφυτεύσιμο τσιπάκι πολλαπλών χρήσεων, στο οποίο θα αποθηκεύονται η ψηφιακή ταυτότητα, ο ψηφιακός φάκελος της υγείας, το δίπλωμα οδήγησης, η άδεια κυκλοφορίας, η τραπεζική κάρτα και λοιπά στοιχεία, χαρίζοντας άνεση, ταχύτητα και ευκολία στον σύγχρονο υπνωτισμένο άνθρωπο.
Όσοι σήμερα αποδεχθούν τον προσωπικό αριθμό, αύριο χωρίς να πολυκαταλάβουν θα γνέφουν καταφατικά στο ηλεκτρονικό τσιπάκι.
Συνεπώς, η εξαναγκαστική αριθμοποίηση του πολίτη με την αντίστοιχη εκμηδένιση της σημασίας του βαπτιστικού του ονόματος και συνακόλουθα του επωνύμου του –ως θεμελιώδους στοιχείου προσωπικής ταυτοποίησης– θα οδηγήσει μοιραία στην υποβάθμιση της ανθρώπινης αξίας και θα τον μεταβάλλει σε τυποποιημένο άψυχο προϊόν της παγκόσμιας νεοταξίτικης αγοράς, όπου ο προσωπικός αριθμός θα επέχει θέση ειδικού κωδικού αναγνώρισης-ταυτοποίησης του ανθρώπινου προϊόντος, ενώ το μόνο που θα υπολείπεται για την ολοκλήρωση του απόλυτου ελέγχου και την πλήρη καταρράκωση της προσωπικότητας και αξιοπρέπειας του ανθρώπου θα είναι το σφράγισμά του στο δεξί χέρι ή στο μέτωπο.
Ίδετε σχετικό κείμενό μου: «Η ιδιωτική ζωή στην γκιλοτίνα του Προσωπικού Αριθμού» https://ethnegersis.blogspot.com/2025/05/blog-post_604.html
Δημήτριος Νικ. Δασκαλάκης, Δικηγόρος Αθηνών