Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου 2020

Ὁ τρόπος στελεχώσεως τῶν ψευδο-Ἐκκλησιῶν τῆς Οὐκρανίας



Ὁ τρόπος στελεχώσεως τῶν ψευδο-Ἐκκλησιῶν τῆς Οὐκρανίας


Γράφει ἡ κ. Nadia Bazuk, δημοσιογράφος, Οὐκρανία


Ὅπως εἶναι γνωστό, ὑπάρχουν δύο Αὐτοκέφαλες «Ἐκκλησίες» στὴν Οὐκρανία: αὐτὴ ποὺ ἀναγνωρίζεται ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, τὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδας καὶ τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Ἀλεξάνδρειας, δηλαδὴ ἡ «Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας» (ὑπὸ τὸν «Κιέβου» Ἐπιφάνιο), καὶ ἡ λεγόμενη «Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας - Πατριαρχεῖο Κιέβου» (UOC-KP) μὲ ἐπικεφαλῆς τὸν ὁμότιμο Πατριάρχη Φιλάρετο (Denisenko), ὁ ὁποῖος ἐγκατέλειψε τὴν «Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας» ἕξι μῆνες μετὰ τὴ δημιουργία της.

Αὐτὸ ποὺ ἔχουν κοινὸ αὐτοὶ οἱ ὀργανισμοὶ εἶναι ὁ τρόπος στελέχωσης. Γιὰ παράδειγμα, ἡ πρώην Ἡγουμένη Κλεοπάτρα τῆς κανονικῆς Οὐκρανικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας (ὑπὸ τὸν Μητροπολίτη Κιέβου Ὀνούφριο), ποὺ στὰ τέλη τοῦ 2018 ἔλαβε μὴ νόμιμα στὴν κυριότητά της τὸ θησαυροφυλάκιο τῆς Ἱ. Μονῆς τοῦ Ἁγίου Νικολάου καὶ ἀπέκτησε τὸν ἔλεγχο τῆς ἱστοσελίδας του καὶ τῶν διαδικτυακῶν δωρεῶν, ἔγινε δεκτὴ στὴ μητρόπολη Ζαπορίζια τῆς «Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας» τὴν ἄνοιξη τοῦ 2019. Ἐξαιτίας αὐτοῦ τοῦ γεγονότος ἡ γυναικεία Ἱ. Μονὴ ἔπρεπε νὰ ἀναστείλει ἀκόμα καὶ τὶς φιλανθρωπικές της δραστηριότητες.


Γιὰ πρώτη φορά ξανὰ ἡ Κλεοπάτρα ἐθεάθη σὲ φωτογραφία μὲ ἄλλους κληρικοὺς τοῦ «Ἐπισκόπου» Φωτίου (Davydenko) τῆς «Μητροπόλεως» Ζαπορίζια καὶ Μηλιτοπὸλ τὸν Ἀπρίλιο τοῦ 2019. Λέγεται ὅτι ὑπηρετοῦσε ἐκεῖ ὡς πωλήτρια κεριῶν στὸν καθεδρικὸ ναὸ τῆς Ἁγίας Τριάδος, καθὼς ὁ Φώτιος δὲν τῆς εἶχε ἐμπιστοσύνη μετὰ τὴν ὑπεξαίρεση τῶν χρημάτων ἀπὸ τὴν Ἱ. Μονὴ τῆς κανονικῆς Οὐκρανικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας καὶ δὲν ἤθελε νὰ τὴν τοποθετήσει σὲ ὑπεύθυνες θέσεις. Φυσικά, ὅμως, αὐτὸ δὲν ἦταν ἱκανοποιητικὸ γιὰ τὶς φιλοδοξίες της.

Ὅπως παρατήρησε ὁ Ὀρθόδοξος διαχειριστὴς ἱστολογίου τῆς Οὐκρανίας, Ἀλέξανδρος Voznesensky, τὸν Μάρτιο τοῦ 2019, ἡ «ρίψασπις» ἀδερφὴ δημιούργησε ἕνα λογαριασμὸ στὸ Facebook μὲ τὸ κοσμικό της ὄνομα Nadia Muzychka. Στὴν ἀρχὴ δημοσίευε ἐκεῖ νέα γιὰ τὴν «Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας». Ὡστόσο, στὶς ἀρχὲς τοῦ Φθινόπωρου ἄλλαξε ἡ διάθεσή της καὶ ἔγινε πιὸ ρομαντική.

Τὴν ἄνοιξη τοῦ 2020 ἔγινε γνωστὸ τὸ ἀντικείμενο ποὺ προσέλκυε τὴν προσοχή της: στὶς 17 Μαρτίου 2020 δημιούργησε ἀκόμη ἕνα λογαριασμὸ στὸ Facebook ὡς Nadia Svitla, ὅπου ἄρχισε νὰ ἀναδημοσιεύει μηνύματα τοῦ π. Ἀνδρέα Fomenko, ὁ ὁποῖος ἦταν στρατιωτικὸς ἐφημέριος στὴν 55η Ταξιαρχία Πυροβολικοῦ. Ἐξῇρε τὸν ἐντυπωσιακὸ ἄνδρα ὡς «ὑπέροχο κληρικὸ» καὶ μὲ τὴ σειρά του αὐτὸς ἐκφράζοντας τὴν εὐγνωμοσύνη του, σὲ σχόλιό του, τὴν ὀνόμασε Matushka Nadia, τὸ ὁποῖο ἀποδεικνύει ὅτι ἡ Nadia Svitla καὶ ἡ πρώην ἡγουμένη Κλεοπάτρα εἶναι τὸ ἴδιο πρόσωπο.

Στὴ συνέχεια, στὶς 14 Ἰουνίου, μία φωτογραφία, στὴν ὁποία εἶναι ἡ Nadia καὶ ὁ π. Ἀνδρέας, δημοσιεύθηκε ἀπὸ ἰδιοκτήτρια γαμήλιας μπουτίκ, τὴν κ. Ὄλενα Γιαροσένκο, ποὺ διευθύνει καὶ ἕνα φιλανθρωπικὸ ἔργο γιὰ τὸν στρατό. "Ὁ πατέρας Ἀνδρέας ἀπευθύνθηκε σὲ ἐμένα καὶ εἶπε ὅτι ἐπιθυμεῖ νὰ νυμφευθεῖ", εἶπε ἡ Γιαροσένκο. "Φυσικά, δὲν ζήτησα πιστοποιητικὸ γάμου ἀπὸ αὐτοὺς - ἦταν ἕνας ἱερέας ποὺ θὰ νυμφευόταν. Τί ἀμφιβολίες θὰ μποροῦσα νὰ ἔχω;" - πρόσθεσε.

Ὡστόσο, ἡ τελετὴ δὲν ἦταν ἁπλὸ ζήτημα γιὰ τὸ ζευγάρι. Ὁ «Ἐπίσκοπος» Φώτιος εἶδε τὴ φωτογραφία τοῦ γάμου καὶ ἀναγνώρισε τὴ νύφη τοῦ Fomenko, τὴ Nadia, ὡς ἡγουμένη Κλεοπάτρα. Ἔτσι, σύμφωνα μὲ τὸν ΚΕ΄ Ἀποστολικὸ Κανόνα, τὸν Α΄ Κανόνα τῆς Συνόδου τῆς Νεοκαισάρειας καὶ τὸν ΙΗ΄ Κανόνα τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, ὁ π. Ἀνδρέας καθαιρέθηκε.

Οἱ ψευδεῖς δικαιολογίες τοῦ Fomenko ὅτι ἡ φωτογραφία ἦταν ἁπλῶς ἕνα ἀστεῖο καὶ ὅτι ἔπαιξαν αὐτοὺς τοὺς ρόλους χάριν τῆς προώθησης τῆς μπουτὶκ τῆς Γιαροσένκο, δὲν μετέπεισαν τὸν «Ἐπίσκοπο». Ὁ Φώτιος ἴσως εἶχε παρατηρήσει ὅτι τὸ ἐπώνυμο τῆς Nadia στὸ Facebook εἶχε ἀλλάξει σὲ Fomenko καὶ ὅτι ὑπῆρχε ἤδη φωτογραφία ὅπου στὸ δάχτυλό της ἔφερε τὸ δακτυλίδι τοῦ γάμου.

Ὡς ἀποτέλεσμα αὐτῶν καὶ παρὰ τοὺς ἰσχυρισμούς του ὅτι θὰ «ἀποδεχτεῖ τὶς κυρώσεις μὲ ταπείνωση», ὁ Fomenko προσχώρησε στὴν «Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας - Πατριαρχεῖο τοῦ Κιέβου». Ὁ π. Ἀνδρέας καὶ ἡ σύζυγός του ἐγκατέλειψαν τὴν προώθηση τῆς «Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας» καὶ ἄρχισαν νὰ δημοσιεύουν νέα γιὰ τὸν Φιλάρετο (Denisenko). Ὅπως σημειώνει ὁ Ἀλέξανδρος Voznesenky, μόνο νὰ μαντέψουμε μποροῦμε ἐὰν ἡ ἀντίστοιχη διοίκηση τῆς «UOC-KP» ἔχει ἐνημερωθεῖ γιὰ τὴ σκανδαλώδη ἱστορία τοῦ π. Ἀνδρέα καὶ τῆς πρώην ἡγουμένης Κλεοπάτρας.

Δυστυχῶς, δὲν εἶναι τὸ μοναδικὸ παράδειγμα ἀντικανονικῆς συμπεριφορᾶς καὶ παραβίασης τῶν μοναχικῶν ὅρκων ἀπὸ τοὺς σχισματικοὺς κληρικούς, ἀλλὰ εἶναι λυπηρὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ κύριος λόγος γιὰ τὸν ὁποῖο ἡ ὑπόθεση αὐτὴ ἀνάγκασε τὴν ἱεραρχία τῆς «Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας» νὰ λάβει μέτρα, ἦταν μόνο τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ ἀφελὴς ἰδιοκτήτρια τῆς μπουτὶκ δημοσίευσε τὴν φωτογραφία τοῦ γάμου τῆς ριψάσπιδος ἡγουμένης καὶ ἔτσι ἡ ἱστορία ἔλαβε ἀπροκάλυπτες διαστάσεις στὸ δημόσιο χῶρο…