Το να μην αντιμετωπίζουμε την αίρεση είναι εσφαλμένο, όχι μόνο θεολογικά, αλλά και λογικά π. Αυγουστίνε Αξωνίδη Πτολεμαϊδος
Γράφει: Ο π. Παΐσιος Παπαδόπουλος
Ηγούμενος της Ι. Μ. Αγ. Γρηγορίου του Παλαμά Φιλώτα
Ο άγιος Ιωάννης o Δαμασκηνός στο δογματικό του έργο: «Ἔκδοσις ἀκριβὴς τῆς ὀρθοδόξου πίστεως» και συγκεκριμένα στο 5ο κεφάλαιο που επιγράφεται «Ἀπόδειξις, ὅτι εἷς ἐστι θεὸς καὶ οὐ πολλοί» παρέχει την δυνατότητα
στον εργάτη του Ευαγγελίου να χρησιμοποιεί εκτός των θεολογικών επιχειρημάτων
-χωρίων κυρίως από την Αγία Γραφή- και λογικά επιχειρήματα, όταν ο συνομιλητής
του δεν πείθεται από τον Βιβλικό-εκκλησιαστικό λόγο· «τοῖς δὲ τῇ θείᾳ Γραφῇ μὴ
πειθομένοις οὕτω διαλεξόμεθα…».
Εξήγησα πολλές φορές θεολογικά γιατί δεν κάνουμε
σχίσμα όσοι διακόπτουμε κοινωνία, δια του επισκόπου μας, με τον οικουμενικό
Πατριάρχη, σαφώς και με όσους συμφωνούν με τα οικουμενιστικά του δρώμενα μεταξύ
αυτών και την εν Κολυμπαρίῳ γενομένη ψευδό-σύνοδο. Όταν δεν υπάρχει σοβαρός
θεολογικός αντίλογος προσπαθούν ορισμένοι να μας φορέσουν την πινακίδα του
σχισματικού· θα τους απαντήσουμε όμως, ότι εφ’ όσον εν συνειδήσει αποδέχονται
όσα αποφάσισε η Σύνοδος της Κρήτης -σημειωτέον ότι οι αποφάσεις είναι
δεσμευτικές για τις Εκκλησίες που υπέγραψαν- δεν είναι αιρετικοί μόνο, διότι
αποδέχονται τα τεκταινόμενα παρά αυτής άνευ διαμαρτυρίας και μένουν σε κοινωνία
με αυτούς που εξόκειλαν από την παραδοθείσα Πίστη, αλλά επιβαρύνουν την θέση
τους έτι μάλλον, διότι ενώ τους δίδονται εξηγήσεις εκ της Γραφής και των Αγίων
Πατέρων διαστρέφουν την αλήθεια καθιστάμενοι ούτως ενσυνειδήτως κακόδοξοι!
Η αρχή της απροσδιοριστίας ή
διαφορετικά αρχή της αβεβαιότητας δεν ισχύει για τα εκκλησιαστικά
γεγονότα αφού προσδιορίζονται τοπικά και συνάμα χρονικά και, βέβαια, δεν
λαμβάνουν χώρα στον μικρόκοσμο αλλά στον μακρόκοσμο και το ιστορικό γίγνεσθαι.
Ότι είπε και έπραξε ο Οικουμενικός Πατριάρχης είναι συγκεκριμένα και κακόδοξα.
Αναφέρθηκαν σε άλλη συνάφεια, αλλά διαπιστώνουμε ότι ή δεν ενημερώνεστε ή από
ανθρωπαρέσκεια κάνετε πως δεν τα βλέπετε. Σας τα υπενθυμίζουμε και πάλι. «Είναι
ο Οικουμενικός Πατριάρχης ορθόδοξος για να έχουν οι άλλοι επίσκοποι μας
εκκλησιαστική κοινωνία μαζί του; Από ντοκουμέντα, λεχθέντα και πραχθέντα
αποδεικνύεται ότι δεν είναι ορθόδοξος! Να θέσω ορισμένα ερωτήματα σ’ αυτούς
που θέλουν να με κατηγορούν για δημιουργία σχίσματος: Έφερε ή δεν έφερε ο
Πατριάρχης τον Πάπα στο Φανάρι; (Ναι!) Μνημόνευσαν εκφώνως, μάλιστα, τον Πάπα
Βενέδικτο και τον Πάπα Φραγκίσκο ναι ή όχι; Ναι! Συμπροσευχήθηκαν; Ναι! Στη
Ραβέννα το 2002, όταν μεταδόθηκαν τα Άχραντα Μυστήρια στους παπικούς από τον
Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο και τον Αλβανίας κ. Αναστάσιο, μεταδόθηκαν χάριν ευγενείας
σε αβάπτιστους και εκτός εκκλησίας αιρετικούς; Δεν αντάλλαξαν λειτουργικό
ασπασμό στις λειτουργίες στο Φανάρι; Δεν έχουν γίνει συμπροσευχές και
συλλιτανεύσεις; Αυτά τα επιτρέπουν οι κανόνες; Όχι! Γνωρίζετε ότι το
1991 στο Μπάλαμαντ του Λιβάνου αποδέχτηκε τα μυστήρια παπικών καθώς και την
Ουνία. Στο συνέδριο του Π.Σ.Ε., το 2006, στο Porto Alegre, αποδέχτηκε την κοινή
δήλωση με τους Προτεστάντες, ότι δεν υπάρχει μόνο Μία Εκκλησία, αλλά ότι οι
«εκκλησίες» -μέλη του ΠΣΕ- είναι γνήσιες εκκλησίες. Μία δε από αυτές είναι και
η Ορθόδοξη Εκκλησία! Οι ποικίλες αιρετικές διδασκαλίες των Προτεσταντών
θεωρούνται ως διαφορετικοί τρόποι έκφρασης της ιδίας πίστεως και ως ποικιλία
των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος, δεχόμενοι τελικά ότι δεν υπάρχουν αiρέσεις!!». Επομένως, το βασικό αξίωμα της αρχή της απροσδιοριστίας της Κβαντικής Μηχανικής, που διατυπώθηκε από τον Werner
Heisenberg, σύμφωνα με την οποία είναι αδύνατο να μετρηθεί ταυτόχρονα και
με ακρίβεια η θέση και η ταχύτητα, ή ορμή, ενός σωματίου δεν ισχύει εδώ. Η αρχή της
απροσδιοριστίας έδινε μια τελείως νέα ερμηνεία για τον φυσικό κόσμο, όπως ότι κύμα και σωματίδιο είναι διαφορετικές θεωρήσεις του ίδιου
πράγματος, όμως ορθοδοξία και αίρεση δεν είναι απλώς διαφορετικές θεωρήσεις,
όπως θα μπορούσε ενδεχομένως να συμβαίνει στην φιλοσοφία, διότι η αλήθεια της
Πίστεως για την Εκκλησία είναι απόλυτη, αφού είναι πρόσωπο που
αυτοαποκαλύπτεται με την ενανθρώπιση του Υιού και Λόγου του Θεού.
Ό,τι απεκάλυψε ο Θεός στον άνθρωπο
για την σωτηρία του έλαβε χώρα στην ανθρωπότητα εν χρόνῳ, προς τούτο έχει και
ιστορική πλευρά, γι’ αυτό και γίνεται λόγος περί Θείας Οικονομίας. Ό,τι κήρυξαν
οι θεοκήρυκες άγιοι Απόστολοι δεν επιδέχεται σχετικοποίηση, διότι ως αυτόπτες
και αυτήκοοι μάρτυρες κατέθεσαν αυτό που γνώρισαν. Και ό,τι ερμήνευσαν και
παρέδωσαν σε μας οι άγιοι Πατέρες εν Αγίῳ Πνεύματι που συγκροτεί τον θεσμό της
Εκκλησίας δεν το διαγράφουμε ούτε το αμφισβητούμε. Οι κανόνες των πατέρων -τί
λέτε- να μην πρόβλεψαν την περίπτωση να ξεφύγει από την ορθή πίστη επίσκοπος ή
μητροπολίτης ή αρχιεπίσκοπος στους οποίους υπάγονται οι ιερείς αλλά και οι
επίσκοποι; Δηλαδή, στους κανόνες υπάρχει μόνο η περίπτωση ένας κληρικός να
θέλει να κάνει σχίσμα; Δεν πρόβλεψαν οι Πατέρες την άλλη περίπτωση να φταίει ο
επίσκοπος; Στην περίπτωσή μας ο Πατριάρχης που είναι αιρετικός και ο επίσκοπός
μας διότι κρατά εκκλησιαστική κοινωνία μαζί του. Τόσο κοντόφθαλμους θεωρείτε
τους αγίους Πατέρες; Δεν τολμάτε ασφαλώς να το ισχυριστείτε αυτό ανοικτά, στην
πραγματικότητα όμως ρίχνοντας το βάρος του σχίσματος σε μας που διακόπτουμε την
κοινωνία με τους αιρετικούς αυτό κάνετε! Μην βιάζεστε να απαντήσετε στο ότι
μόνο εγώ διέκοψα την εκκλησιαστική κοινωνία. Αυτό δεν είναι αλήθεια είμαστε
αρκετοί σε όλη την Ελλάδα αλλά και αν ακόμη μόνο ένας υπήρχε -όπως στην
περίπτωση του αγίου Μαξίμου- έφτανε για να ελέγξει τον στρουθοκαμηλισμό σας.
Εξήγησα με ερμηνεία του 2ου κανόνος της εν Αντιοχείᾳ Συνόδου και την
μελέτη του Νομικού κ. Κυριάκου Κυριαζόπουλου που παρέθεσα ότι έχετε εσφαλμένη
θεώρηση των κανόνων, τα αγνοείτε. Πώς τολμάτε να μας κατηγορείτε για σχίσμα εφ’
όσον δεν κρατάτε την αλήθεια υποστηρίζοντας τους οικουμενιστές, οι οποίοι
φανερά, «γυμνή τῇ κεφαλῇ» όπως λέμε, κηρύσσουν αίρεση και δεν κρατήσατε ούτε τα
στοιχειώδη από τον Γέροντα που σας χειροτόνησε; Αλήθεια δεν διδαχτήκατε στο
φυσικό τμήμα των θετικών επιστημών που φοιτήσατε την αρχή της αιτιότητας της Κλασικής Φυσικής; Θα εισαγάγουμε και εδώ, στα
συγκεκριμένα γεγονότα της σύγχρονης εκκλησιαστικής ιστορίας, τυχαιότητα;
Τυχαιότητα εισήγαγαν οι άθεοι, μάλιστα, οι Δαρβινιστές με την θεωρία της
εξελίξεως; Με την αρχή της αιτιοκρατίας σαφώς υπάρχει σχέση μεταξύ
αιτίας και αιτιατού. Η αιτία για την αντίδρασή μας είναι η δράση της παναίρεσης
του οικουμενισμού που ασκούν ο Πατριάρχης και οι επίσκοποι που συμφωνούν μαζί
του ή σιωπούν και αιτιατό είναι η δική μας πατερική ορθόδοξη αντίσταση! Η
οικουμενιστική δράση γεννάει αντίδραση! Που είναι το παράξενο; Αν
δεν θα “λειτουργούσαμε” ως ορθόδοξοι πατέρες αυτό δεν θα ήταν σύμφωνο ούτε με
τους νόμους της φυσικής. Είναι λοιπόν πολύ φυσιολογικό να αντιδρούμε· δεν είναι
όμως καθόλου φυσικό για εσάς να κρατάτε σιωπή και το χειρότερο να υπερασπίζεσθε
την αίρεση, άκουσον-άκουσον, παιδιά του Αυγουστίνου! Σύμφωνα με την αρχή της
απροσδιοριστίας όμως υπάρχουν γεγονότα των οποίων η εκδήλωση δεν υπαγορεύεται
από κάποια αιτία. Λοιπόν τυχαία έγινε η σύνοδος στο Κολυμβάρι και τυχαία δεν
ψήφισαν όλοι οι επίσκοποι που συγκρότησαν την σύνοδο και τυχαία δεν συμμετείχε
όλο τω σώμα της ιεραρχίας εκάστης Εκκλησίας και τυχαία άλλαξαν την απόφαση της
Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος σχετικά με την μη αποδοχή του όρου
εκκλησίες για τις άλλες χριστιανικές κοινότητες ή ομολογίες; Από έναν άνθρωπο
που σπούδασε τουλάχιστον θετικές επιστήμες κανείς δεν θα περίμενε τέτοιες
θεωρήσεις! Τι λογική έχουν τέτοιες αποτιμήσεις; Γνωρίζεται άραγε την αρχή
διατήρησης της ενέργειας αλλά απ’ ότι φαίνεται δεν γνωρίζετε ότι ισχύει και
πνευματικά αυτή η αρχή, διότι δεν χάνει κανείς την χάρη που ενεργεί ώστε να
είναι άκυρα τα Άγια μυστήρια -όπως εσφαλμένως κηρύξατε- όταν είναι κανονικά
χειροτονημένος, ακόμη όμως και αν καθαιρεθεί επειδή διαφωνεί με τους
αιρετικούς. Έπρεπε ως φυσικώς να γνωρίζετε τουλάχιστον την αρχή διατήρησης της
ενέργειας και ως θεολόγος ιερεύς έστω λίγο να γνωρίζετε τους κανόνες, ως
αδελφός αφού μας χειροτόνησε ο ίδιος πατέρας έπρεπε να σεβασθείτε τον
συμπρεσβύτερό σας που αφήσατε μόνο, τάχα αποκλειστικά αυτός να φέρει ευθύνη
προκειμένου να κρατηθεί η πίστη, τέλος ως δημοκρατικός πολίτης έπρεπε να
σεβασθείτε την ελευθερία της βουλήσεώς μου και μάλιστα την ιερατική και
θεολογική μου συνείδηση. Εσείς δημοσίως εκφρασθήκατε με μομφή τάχα ανωνύμως και
η ταπεινότητά μου δημοσίως σας απαντά διότι όλοι κατάλαβαν αυτά που λέγατε τα
εννοούσατε για το πρόσωπό μου. Κρίμα!
Πάτερ Παΐσιε, εύγε! Λυπούμαστε, που δεν έχουμε τα κότσια για να σε μιμηθούμε.