Ομιλία του Μακαριστού Γέροντος (1927 – 2006) πατρός
Αθανασίου Μυτιληναίου Ἀπαντήσεις ἀποριῶν (Ἀνωτέρου Κατηχητικοῦ Σχολείου) ημερομηνία πού διεξήχθη ἡ ὁμιλία 74 /09-11-86
Ομιλία του Μακαριστού Γέροντος (1927 – 2006) πατρός
από τον Κωνσταντίνο Αθ. Οικονόμου, δάσκαλο
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ: Ο πλούσιος νέος της σημερινής ευαγγελικής περικοπής είχε μεγάλα πνευματικά ενδιαφέροντα και μεταφυσικές αναζητήσεις. Εμφανίζεται ως νοσταλγός της χαράς του παραδείσου. Παρ΄ότι νέος και πλούσιος, με σπουδαία, προφανώς, κοινωνικὴ θέση, επιθυμούσε πολὺ, συναντώντας τον Κύριο, να Τον ρωτήσει για την αιώνια ζωή. Έτσι, με ειλικρινὲς ενδιαφέρον Τον ρώτησε: “Διδάσκαλε αγαθέ, τι ποιήσας ζωὴν αιώνιον κληρονομήσω;”· τι να κάνω γιὰ νὰ κληρονομήσω την αιώνια ζωή;
«Καὶ ἰδοὺ εἷς προσελθὼν εἶπεν αὐτῷ· διδάσκαλε ἀγαθέ, τί ἀγαθὸν ποιήσω ἵνα ἔχω ζωὴν αἰώνιον;(:Και ιδού Τον πλησίασε κάποιος και Του είπε: “Διδάσκαλε αγαθέ, τι καλό να κάνω για να κληρονομήσω την αιώνια ζωή;’’)»[Ματθ.19,16]
Ορισμένοι κατηγορούν τον νέο αυτόν ως ύπουλο και πονηρό με τη σκέψη ότι πλησίασε τον Ιησού με σκοπό να Τον πειράξει· εγώ όμως δεν θα μπορούσα να αρνηθώ ότι ήταν φιλάργυρος και δούλος των χρημάτων, επειδή και ο Χριστός τον έλεγξε ως άνθρωπο αυτού του είδους, ύπουλο όμως δεν θα μπορούσα να τον ονομάσω με κανένα τρόπο, και διότι δεν είναι ασφαλές το να επιχειρεί κανείς να κρίνει τα άγνωστα πράγματα και ιδίως όταν πρόκειται για κατηγορίες, και για τον πρόσθετο λόγο ότι ο ευαγγελιστής Μάρκος έχει αναιρέσει αυτήν την υποψία· καθόσον λέγει ότι «Καὶ ἐκπορευομένου αὐτοῦ εἰς ὁδὸν προσδραμὼν εἷς καὶ γονυπετήσας αὐτὸν ἐπηρώτα αὐτόν(:και ενώ έβγαινε ο Ιησούς από το σπίτι στο δρόμο, έτρεξε κοντά Του ένας άνθρωπος και αφού γονάτισε μπροστά Του, Τού έθετε ερωτήσεις)»[Μάρκ.10,17] και ότι «ὁ δὲ Ἰησοῦς ἐμβλέψας αὐτῷ ἠγάπησεν αὐτὸν(:ο Ιησούς τότε τον κοίταξε με πολλή αγάπη και ενδιαφέρον και τον συμπάθησε)»[Μάρκ.10,21].
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΓ΄ΛΟΥΚΑ [: Λουκ.18,18-27]
Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΟΥΣΙΟ ΝΕΑΝΙΣΚΟ
ΠΟΥ ΕΠΙΘΥΜΟΥΣΕ ΝΑ ΚΛΗΡΟΝΟΜΗΣΕΙ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΖΩΗ[Ματθ.19,16-26]
«Καὶ ἰδοὺ εἷς προσελθὼν εἶπεν αὐτῷ· διδάσκαλε ἀγαθέ, τί ἀγαθὸν ποιήσω ἵνα ἔχω ζωὴν αἰώνιον;(:Και ιδού Τον πλησίασε κάποιος και Του είπε: “Διδάσκαλε αγαθέ, τι καλό να κάνω για να κληρονομήσω την αιώνια ζωή;’’)»[Ματθ.19,16]
ΣΕ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ Π. ΤΡΕΜΠΕΛΑ
ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ ΙΗ΄18-27
18Καὶ ἐπηρώτησέ τις αὐτὸν ἄρχων λέγων· διδάσκαλε ἀγαθέ, τί ποιήσας ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσω; 19 εἶπε δὲ αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς· τί με λέγεις ἀγαθόν; οὐδεὶς ἀγαθὸς εἰ μὴ εἷς ὁ Θεός. 20 τὰς ἐντολὰς οἶδας· μὴ μοιχεύσῃς, μὴ φονεύσῃς, μὴ κλέψῃς, μὴ ψευδομαρτυρήσῃς, τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου. 21 ὁ δὲ εἶπε· ταῦτα πάντα ἐφυλαξάμην ἐκ νεότητός μου. 22 ἀκούσας δὲ ταῦτα ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτῷ· ἔτι ἕν σοι λείπει· πάντα ὅσα ἔχεις πώλησον καὶ διάδος πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι. 23 ὁ δὲ ἀκούσας ταῦτα περίλυπος ἐγένετο· ἦν γὰρ πλούσιος σφόδρα. 24 ἰδὼν δὲ αὐτὸν ὁ ᾿Ιησοῦς περίλυπον γενόμενον εἶπε· πῶς δυσκόλως οἱ τὰ χρήματα ἔχοντες εἰσελεύσονται εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ! 25 εὐκοπώτερον γάρ ἐστι κάμηλον διὰ τρυμαλιᾶς ραφίδος εἰσελθεῖν ἢ πλούσιον εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ εἰσελθεῖν. 26 εἶπον δὲ οἱ ἀκούσαντες· καὶ τίς δύναται σωθῆναι; 27 ὁ δὲ εἶπε· τὰ ἀδύνατα παρὰ ἀνθρώποις δυνατὰ παρὰ τῷ Θεῷ ἐστιν.
Ερμηνευτική απόδοση Παν. Τρεμπέλα
Ενδεχομένως άλλως έχειν …
Αλλιώς μας τα ’λεγες παπά,
πριν σε χειροτονήσουν… (παροιμία)
Γράφει ο Γιάννης Φρύδας
ΣΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ 68
Μπορεί να είναι και αλλιώς…
Αφού συμφωνήσαμε (αν συμφωνήσαμε) στο προηγούμενο Καφενείο ότι «άλλα τα λεγόμενα κι άλλα τα βλεπόμενα» κι επειδή ακόμη και «τα φαινόμενα απατούν», είναι χρήσιμο να θυμόμαστε, όταν είμαστε στα σταυροδρόμια της αμφιβολίας ή στον φαρδύ δρόμο της βεβαιότητάς μας, τον σημερινό τίτλο που χρησιμοποιούσαν στα επιχειρήματά τους οι ρήτορες στην αρχαία εκκλησία του δήμου και οι καφετζήδες στα αρχαία καφενεία τους…
Σήμερα, βέβαια, τόσον οι ρήτορες όσον και οι καφετζήδες, αντικαταστήσαμε την αμφιβολία με την απόλυτη σιγουριά σε ό,τι λέμε και για ό,τι κάνουμε. Παραβλέπουμε έτσι, ότι η αμφισβήτηση είναι η αρχική αιτία και κινητήρια δύναμη της προόδου. Αυτό δεν σημαίνει σε καμιά περίπτωση ότι δεν υπάρχουν και πράγματα σταθερά στη ζωή μας, στη γνώση μας, στην εμπειρία μας, στην πίστη μας… Δεν χρειάζεται να ξαναανακαλύπτουμε τα ανακαλυφθέντα ή αποκαλυφθέντα…
Επομένως και ό,τι διαβάζετε στο Καφενείο «ενδέχεται και άλλως έχειν»… Εκτός του Αριστοτέλη (που δεν ήταν καφετζής) σας το λέει κι ο καφετζής…
Μιλῶ προφητικός, μιλῶ ὡς ἐπίσκοπος καὶ προσέξατε νὰ ζῆτε ὡς Χριστιανοί. Ἐλθέτω ἡ Βασιλεία σου Χριστέ.
Δυο αποσπάσματα ομιλιών του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου α) Στον Αγιο Γεωργιο Φλωρίνης στίς 5.5.1986
Θὰ σᾶς πῶ κάτι, γέρος ἄνθρωπος εἶμαι. Θὰ σᾶς λυπήσω. Ἐγὼ σήμερα αὔριο φεύγω μὲ τὸ ἐξπρές γιὰ τὴν αἰωνιότητα. Πιστεύω στὴν αἰωνιότητα, πιστεύω σὲ ἕναν ἄλλο κόσμο. Ἀλλοίμονο ἐὰν δὲν πίστευα, θὰ ἤμουν ὑποκριτής, ὁ μεγαλύτερος ὑποκριτής. Πιστεύω στὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστό. Πιστεύω στὴν διδασκαλία του. Πιστεύω στὴν Ἁγιότητά του. Πιστεύω στὸ θάμβος!!! «Θάμβος ἦν κατιδεῖν», τὸ πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ θὰ σᾶς πῶ κάτι: Μιλῶ συνεχῶς περὶ Ἀλβανίας καὶ ταράσσω τὰ νεύρα μερικῶν ἀνθρώπων, ποὺ θέλουν νὰ γίνη ἡ Ἑλλάδα ὑπαρκτός σοσιαλισμός. Κάποιος, νὰ μὴν ἀναφέρω τὸ ὅνομά του, καὶ ταράξω ἐδῶ τὴν ἱερὰ σύναξη, εἶναι ζηλωτής τοῦ ὑπαρκτοῦ σοσιαλισμοῦ, ποὺ σημαίνει διὰ τῆς βίας.
Θὰ ἀκούσετε ἀπὸ τὸ ραδιόφωνο, -ἂς μὴν ἔρθη τέτοια ἡμέρα-, νὰ σβήση ὁ ἡλιος, παρά νὰ ἔρθη τέτοια κατηραμένη ἡμέρα στὸ Ἔθνος μας. Θὰ ἀκοῦστε στὸ ραδιόφωνο: Ἀπὸ αὔριο ἀπαγορεύεται ὁ ἐκκλησιασμός. Ἀπὸ αὔριο ἀπαγορεύονται νὰ κτυποῦν οἱ καμπάνες τῶν ἐκκλησιῶν. Ἀπὸ αὔριο ἀπαγορεύονται οἱ ἱερεῖς νὰ λειτουργοῦν. Τί θὰ γίνη, μπορεῖτε νὰ μὲ πῆτε;
Θ᾽ ἀδειάσουν οἱ ἐκκλησίες! Ναί, θ᾽ ἀδειάσουν, γιατί εἴμαστε ψευτοχριστιανοί. (Κάποιος ἀπὸ τὸ ἐκκλησιασμα δεν το πίστευε καὶ ὁ Γέροντας ἀπάντησε): Ναί τὸ λές ἐσύ, ποὺ εἶσαι γέρος, ἐγὼ ποὺ ξέρω τὴν κοινωνία καλά, σοῦ λέω ὅτι αὐτὸ θὰ συμβῆ, ὅπως ἄδειασαν στὸ Ἀργυρόκαστρο και στὰ Τίρανα καὶ παντοῦ καὶ ἔγιναν πλέον κρυπτοχριστιανοί. Ὅπως ὑπάρχουν στὸν Πόντο καὶ στὴ Μικρά Ἀσία.
Κάποιος ἦρθε πρό ἐτῶν καὶ ἔκλαιγε. Τοῦ λέω: Τί ἔχεις. Ἂχ μὲ ἀπαντᾶ: Θεωρῶ τὸν ἑαυτό μου προδότη. Γιατί; τὸν ρωτῶ. Εἶμαι ἀπὸ τὴν Τραπεζοῦντα, εἶμαι χριστιανός, ἀλλὰ κάνω τὸν τοῦρκο. Τὴν νύκτα κατεβαίνω κάτω στὸ ὑπόγειο καὶ κάνω τὸν σταυρό μου καὶ κλαίω καὶ ἀναστενάζω. Ἦρθα στὴν Ἑλλάδα, γιὰ νὰ μὲ βοηθήσης (ζήτησε νὰ βαπτισθῆ και βαπτίσθηκε) και ἔκλαιγε. Τὸν παρηγόρησα ὅσο μπόρεσα.
Κρυπτοχριστιανοί: Δὲν ἦταν κρυπτοχριστιανός ὁ ἅγιος Δημήτριος καὶ ὁ ἅγιος Γεώργιος. Εἶχαν τὸ θάρρος ἐνώπιον θηρίων καὶ λεόντων νὰ μαρτυρήσουν γιὰ τὸν Χριστό.
Ἀν ἀπαγορεύσουν τὸν ἐκκλησιασμό, θὰ ἀδειάσουν οἱ ἐκκλησιές, δὲν θὰ πατήση κανείς, οὔτε οἱ παπάδες θὰ πᾶνε στὴν ἐκκλησία. Ὤ νύκτα βαρειά! Ὤ νύκτα ἀπαίσια, φοβερότερη ἀπό ἐκείνη τὴν νύκτα, ποὺ ἐπλάκωσε ὁ Μωάμεθ τὴν Ἑλλάδα, διότι ἐκεῖνος ἐπέτρεπε νὰ ἐκκλησιαζόμεθα καὶ νὰ λειτουργούμεθα, ἀλλὰ σήμερα εὐρισκόμεθα σὲ μιὰ σοβαρή κατάσταση ἀδικίας. Ζήτημα εἶναι, ἂν στοὺς χίλους ἀνθρώπους ὑπάρχει ἕνας πιστὸς, ποὺ μὲ ὅλη τὴν καρδιά του νὰ πιστεύη ὅτι ὁ ΧΡΙΣΤΟΣ εἶναι ἡ Πηγή, τὸ Κέντρο τῆς ζωῆς, ὁ ἄξων, γύρω ἀπὸ τὸν ὁποῖον περιστρέφετε ὅτι ὡραῖο καὶ ὑψηλὸ ὑπάρχει στὸν κόσμο. Ὁ Χριστός εἶναι ἡ Πηγή καὶ βρύση εἶναι τὰ λόγια του, βρύση ἡ Θεία Κοινωνία, βρύση… καὶ ὅπως εἶπε ἕνας δικός μας ποιητής: «Σ᾽ αὐτὰ τὰ ἄπιστα κατηραμένα χρόνια, ποὺ δὲν πιστεύουν τίποτε καὶ οὔτε ἀγαποῦν κανένα, ἐγὼ πιστεύω σὰν τὴν μάνα μου… πίνω τὸ ἀθάνατο νερό καὶ ἀφήνω τὸ φαρμάκι. Δοκιμάστέ το, Δοκιμάστέ το.
Αν είχαμε υπουργείο εθνικής, ελληνικής και όχι νεοταξικής παιδείας…
Υπήρξε πνευματικός της ευρύτερης οικογενείας μου, φίλος αφοσιωμένος και συμπαραστάτης μονάκριβος. Τον αγαπάμε, τον σεβόμαστε, τον έχουμε στην καρδιά μας. Πλέον ειρήνεψε από τους κόπους του και αναπαύεται «σιμά, πολύ σιμά εις τον πτωχόν Λάζαρον του Ευαγγελίου». Αιωνία η μνήμη του μακαριστού πατρός Στεφάνου. Να έχουμε την ευχή του.
Τα ΜΜΕ δημοσίευσαν τα ονόματα των μελών της Ιεράς Συνόδου της Κυπριακής Εκκλησίας που τάχθηκαν «υπέρ» και «κατά» της απόφασης του Αρχιεπισκόπου Χρυσόστομου.
Στις 25 Νοεμβρίου η Ιερά Σύνοδος της Κυπριακής Εκκλησίας αποφάσισε να υποστηρίξει τη θέση του Αρχιεπισκόπου Χρυσόστομου σχετικά με την OCU. Η εφημερίδα «Καθημερινή» δημοσίευσε τον κατάλογο των ιεραρχών που ψήφισαν «υπέρ» και «κατά» αυτής της απόφασης.
Πανελλαδική έρευνα με ερώτημα την ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ (Οκτώβριος 2020).
π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος
Πόση εμπιστοσύνη έχει ο λαός μας στην Εκκλησία (του);
Όταν η Εκκλησία αυτοακυρώνεται, μην περιμένουμε να μας εμπιστεύεται και να μας υπολήπτεται ο λαός. Ακόμα, ούτε και οι πιστοί μας...
Ας μην ανησυχούμε!
Κοντά είναι ο πάτος. Μόνο 4 θέσεις μας μένουν.
Θα τα καταφέρουμε.....
Ασφαλώς, τηρώντας με ευλάβεια και επιβάλλοντας με αυστηρότητα τα υγειονομικά μέτρα που μας προτείνουν αποκλειστικά και μόνο ο Καίσαρας και οι "ειδικοί" του...
Τα δικά μας (τα εκκλησιαστικά) είναι, προφανώς, αναποτελεσματικά έως επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία και γι' αυτό απαγορεύτηκαν (lockdown σε λιτανείες, σαρανταλείτουργα, εκκλησιασμό λαού κοκ)
Ο Θεός να μας ελεήσει...
Καλά Χριστούγεννα.