Σάββατο 14 Ιουνίου 2025

π. Φώτιος Βεζύνιας: ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ και ΑΠΟΤΕΙΧIΣΗ - Αίρεση και κανονικότητα



Γράφει ο π. Φώτιος Βεζύνιας

Μία κατάσταση στην οποία βρίσκονται πολλοί ψυχικά κυρίως ασθενείς είναι και η «Πλασματική διαταραχή». Πλασματική διαταραχή είναι μια κατάσταση κατά την οποία ένα άτομο, χωρίς κίνητρο προσποίησης, ενεργεί σαν να έχει μια ασθένεια προκαλώντας σκόπιμα, προσποιούμενο ή υπερβάλλοντας συμπτώματα, καθαρά για να επιτύχει (για τον εαυτό του ή για άλλον) τον ρόλο του ασθενούς. (Ο ορισμός από https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%BB%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%87%CE%AE).

Βέβαια αν κάποιος καταφέρει να πείσει την γύρω από αυτόν κοινότητα μεγάλη ή μικρή, για την αλήθεια της κατάστασης τότε διεγείρεται μια ολόκληρη διαδικασία για να αντιμετωπισθεί η «ασθένεια». Αυτό σημαίνει σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και παγκοσμίως, την  κατάλυση της νόμιμης τάξης και την εφαρμογή μέτρων που καταλύουν την δικαιοσύνη. Μέτρων που καταλύουν την ελευθερία. Τούτο επιτυγχάνεται με την χρήση φρασεολογίας που συνήθως αντιστρέφει την αλήθεια. Και ούτε λίγο, ούτε πολύ, το ψέμα εμφανίζεται ως αλήθεια και η αλήθεια ως ψέμα. Δυστυχώς η «πλασματική διαταραχή» εμφανίζεται και σε πρόσωπα της Εκκλησίας. Της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας.

            Στα πλαίσια λοιπόν αυτής της «Πλασματικής διαταραχής» ακούστηκε από χείλη επίσημα, και από στόματα ιερά, ότι η ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ είναι αίρεση. Είπαν στο ποίμνιο το οποίο φρόντισαν για χρόνια να μην ενδιαφέρεται για τα τεκταινόμενα  εντός της  Εκκλησίας, ότι τάχα ο Οικουμενισμός δεν είναι αίρεση, ότι δεν κινδυνεύει από την παναίρεση του Οικουμενισμού (Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς)  αλλά κινδυνεύει από την αίρεση του «Αποτειχισμού».

            Έχουμε λοιπόν στο κείμενο αυτό δύο σκοπούς: Κατά πρώτον να θυμίσουμε όχι με δικούς  μας λόγους αλλά με λόγους καταξιωμένων θεολόγων και πατέρων της Εκκλησίας ότι Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΣΗ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ. Και κατά δεύτερον να δούμε κατά πόσο η ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ (δηλαδή η διακοπή της μνημόνευσης του επιχωρίου επισκόπου όταν αυτός ΚΗΡΥΤΤΕΙ ΑΙΡΕΣΗ ΓΥΜΝΗ ΤΗ ΚΕΦΑΛΗ) είναι αίρεση ή αντίθετα μία στάση την οποία καθορίζουν οι κανόνες της Αγίας Εκκλησίας μας, και βεβαίως η εμπειρία της ζωής των Αγίων Πατέρων και Ομολογητών μέσα στους αιώνες.

1. Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ ΕΊΝΑΙ ΑΙΡΕΣΗ ΠΟΥ ΥΦΕΡΠΕΙ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Α.        Λέγει ο μακαριστός γέροντας Αθανάσιος Μυτιληναίος εν έτει 1994: «πρέπει νά ‘χουμε γρήγορση. Κα τ λέμε ατά, γιατ δν ξέρουμε αριο τί ρχεται. χι π θύραις, χει μπε μέσα  χθρός. Δν λέω τς αρέσεις μόνο, δν λέω ...πάμπολλα. να θ π μόνο, τν Οκουμενισμό.  ποος Οκουμενισμός, φορες του χει ατ τν στιγμ Πατριάρχες, ρχιεπισκόπους, πισκόπους κ.ο.κ. Τ κούσατε;  Οκουμενισμς χει φορες του: Πατριάρχες, ρχιεπισκόπους, πισκόπους κ.ο.κ. Τ καταλάβατε; Πς λοιπόν, θ παίρνει τ μυαλό μας στροφές, ταν αριο θ μς πον – προοδευτικ ννοεται, μ τ μέθοδο το σαλαμιο, λίγο-λίγο –  κα τοτο κι κενο. Δν θ ντιδράσουμε; Θ πιαστομε στν πνο;

Β.        Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.κ. Σεραφείμ σε ομιλία του την Κυριακή της Ορθοδοξίας του 2012 λέγει: «Ο Οικουμενισμός είναι η μεγαλύτερη εκκλησιολογική αίρεση όλων των εποχών, επειδή εξισώνει όλες τις θρησκείες και τις πίστεις.»  Με απλά λόγια, όπως η παγκοσμιοποίηση σε πολιτικό επίπεδο θέλει να ενώσει όλα τα κράτη του κόσμου και να κάνει ένα παγκόσμιο κράτος, μία παγκόσμια ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ένα παγκόσμιο νόμισμα, μία παγκόσμια οικονομία, έτσι και ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ σε θρησκευτικό επίπεδο θέλει να ενώσει όλες τις θρησκείες και όλες τις αιρέσεις  σε μία παγκόσμια θρησκεία. Και για μεν την ένωση όλων των θρησκειών ασχολείται ο ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΙΑΚΟΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ, για δε, την ένωση όλων των αιρέσεων και των «χριστιανικών ομολογιών», ασχολείται ο ΔΙΑΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ.

Γ. ΟΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ ΑΓΙΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΕΩΣ ΙΕΡΕΜΙΑΣ ΓΡΑΦΕΙ

Να μήν παραλείψουμε να ναφέρουμε και την παναίρεσι το Οκουμενισμο αρεσι ατή, ργανο τς νέας τάξεως πραγμάτων, θέλει να ζυμώσ την γλυκυτάτη ρθοδοξία μέσα στην δια σκάφη, μαζί με αρέσεις καί πλάνες, με λλόθρησκες δοξασίες. Θέλει να δημιουργήσ ναν Θεό, φυσικό δημιούργημα το νθρώπου, χωρίς την νόθευτη λήθεια τς ρθοδοξίας μας και την πακοή στο Εαγγέλιο το Χριστο μας.

Δ.        ο μακαριστός επίσκοπος ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΚΑΝΤΙΩΤΗΣ ΓΡΑΦΕΙ

 Σατανς, φθονν τ μεγαλεον τς ρθοδοξίας,  ποία παρέμεινε παρθένος γνή, μικτος π τ μιάσματα πλανν κα αρέσεων, τεχνούργησε τ νέον τοτο σύστημα τοΟκουμενισμο.

π τ πρόσχημα τς γάπης κρύπτεται  πατεών,  ποος προτρέπει τος ρθοδόξους ν᾿ νοίξουν τς θύρας κα ν δεχθον κα ν ναγκαλισθον λουςτοςαρετικούς, κα τοςλλοθρήσκους κόμη, κα ν γίνουν λοι μία συναλοιφή.

Ε. Ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης λεγει:

‘‘Μία θρησκεία,’’ σο λένε, ‘‘ν πάρχη’’, κα τ σοπεδώνουν λα. Ρωτστε ναν χρυσοχόο: «Κάνει ν νακατέψουμε τν σαβούρα μ τν χρυσό;» Ο γιοι Πατέρες κάτι ξεραν κα παγόρευσαν τς σχέσεις μ αρετικό.

- Όπως φαίνεται, αγάπησε μίαν άλλην γυναίκα μοντέρνα, που λέγεται Παπική Εκκλησία, διότι η Ορθόδοξος Μητέρα μας δεν του κάμνει καμμίαν εντύπωσι, επειδή είναι πολύ σεμνή. (Επιστολή προς τον Πατριάρχη Αθηναγόρα)

 Διάβολος πλωσε τρία πλοκάμια νά πιάσει λον τόν κόσμο. Τούς πλουσίους νά τούς πιάσει με τή Μασονία, τούς πτωχούς με τόν Κομμουνισμό καί τους θρησκευόμενους με τον Οκουμενισμό.

- Μετά λύπης μου, από όσους φιλενωτικούς έχω γνωρίσει, δεν είδα να έχουν ούτε ψίχα πνευματική ούτε φλοιό. Ξέρουν, όμως, να ομιλούν για αγάπη και ενότητα, ενώ οι ίδιοι δεν είναι ενωμένοι με τον Θεόν, διότι δεν Τον έχουν αγαπήσει.

ΣΤ.      Ο Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης ΛΕΓΕΙ:

- Ο διαθέσεις το Πάπα νέκαθεν σαν ν ποτάξει τν ρθόδοξη κκλησία κα θ λθει μέρα, πο  διάλογος θ ματαιωθε· Τίποτε δν πρόκειται ν γίνει.

Ζ. Ο Γέρων Φιλόθεος Ζερβάκος ΛΕΓΕΙ:

Η ταπεινή μου γνώμη, αναφορικώς με το ενωτικόν πνεύμα προς την παναίρεσιν του Οικουμενισμού το οποίον διακατέχει το Οικουμ. Πατριαρχείον, είναι, ότι οφείλομεν ως ορθόδοξοι Χριστιανοί και μάλιστα ως μοναχοί, να ακολουθήσωμεν όχι την γνώμην την ιδικήν μας, αλλά την γνώμην των Αγίων Πατέρων μας, Προφητών, Αποστόλων, Διδασκάλων και κηρύκων της αληθούς πίστεως ημών.

Η.  Ο Γέρων Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος λεγει:

Παναγιώτατε, διακηρύσσετε urbi et orbi ότι «ουδεμία διαφορά χωρίζει τας δύο Εκκλησίας». Συμπροσεύχεσθε μετ’ αντιπροσώπων αυτού και φέρεσθε προς αυτούς σχεδόν όπως και προς τους Ορθοδόξους Επισκόπους. Πότε η Εκκλησία ημών συνηρίθμησεν ομού μετά των Ορθοδόξων Επισκόπων τους Επισκόπους των αιρετικών; Δογματικής και κανονικής ακριβείας γλώσσαν ομιλείτε ή ευελίκτου διπλωματικής υποκρισίας; Επίσκοπος είσθε ή διπλωμάτης;

Θ.        Ο Οσιος Ιουστίνος Πόποβιτς ο Ομολογητής ΛΕΓΕΙ:

Ο Οικουμενισμός είναι κοινόν όνομα δια τους ψευδοχριστιανισμούς, διά τας ψευδοεκκλησίας της Δυτικής Ευρώπης. Όλοι δε αυτοί οι ψευδοχριστιανισμοί, όλαι αι ψευδοεκκλησίαι, δεν είναι τίποτα άλλο παρά μία αίρεσις παραπλεύρως εις την άλλην αίρεσιν. Το κοινό ευαγγελικό όνομά των είναι παναίρεσις.

Ι.         Ο Γέροντας Εφραίμ Ο Κατουνακιώτης ΛΕΓΕΙ:

Ο Οικουμενισμός έχει πνεύμα πονηρίας και κυριαρχείται από ακάθαρτα πνεύματα.

Κ.        Ο Καθηγητής Δημήτριος Τσελεγγίδης ΛΕΓΕΙ:

Ως δογματολόγος τς ρθόδοξης κκλησίας, χω τήν βαθύτατην  πεποίθηση, τι  Οκουμενισμός εναι  μεγαλύτερη κκλησιολογική αρεση, λλά καί  πικινδυνότερη πολυαίρεση, πού μφανίστηκε ποτέ στην στορία τς κκλησίας. Και τοτο, γιατί  Οκουμενισμός, ξαιτίας το συγκρητιστικο χαρακτρα του, συνιστ την πιό δόλια μφισβήτηση τς πίστεως τς κκλησίας, λλά και την πιό σοβαρή νόθευσή της.

 2. η ΑΠΟΤΕΙΧιΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΣΗ ή αντίθετα μία στάση την οποία καθορίζουν οι κανόνες της Αγίας Εκκλησίας μας;και βέβαια η εμπειρία της ζωής των Αγίων Πατέρων και Ομολογητών μέσα στους αιώνες.

Α.        Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής μας λέγει: «Κα λλο δ σκοπήσωμεν·  Θες κλεξάμενος, ξήγειρεν ποστόλους, κα προφήτας, κα διδασκάλους, πρς τν καταρτισμν τνγίων·  δ διάβολος, ψευδαποστόλους κα ψευδοπροφήτας, κα ψευδοδιδασκάλους κατ τς εσεβείας κλεξάμενος ξήγειρεν, στε κα τν παλαιν πολεμηθναι νόμον, κα τν εαγγελικόν. Ψευδαποστόλους δέ, κα ψευδοπροφήτας, κα ψευδοδισκάλους μόνους νο τος αρετικούς· ν ο λόγοι κα ο λογισμο διεστραμμένοι εσίν. σπερ ον  τος ληθες ποστόλους, κα προφήτας, κα διδασκάλους δεχόμενος, Θεν δέχεται· οτως κα  τος ψευδαποστόλους, κα ψευδοπροφήτας, κα ψευδοδιδασκάλους δεχόμενος, τν διάβολον δέχεται.  τοίνυν συνεκβαλν τος γίους τος ναγέσι κα καθάρτοις αρετικος (δέξασθε λέγοντα τν λήθειαν), τ διαβόλ προφανς τν Θεν συγκατέκρινεν.» (βλ. Αγ. Μαξίμου του Ομολογητού. Περ τν πραχθέντων ν τ πρώτ ξορίτοι ν Βιζύ· τ παρ το Θεοδοσίου πισκόπου Καισαρείας Βιθυνίας, κα ατο διαλεχθέντα. Παρ Ι.)

Ο άγιος Μάξιμος ο ομολογητής αυστηρός ταυτίζει την αποδοχή της  αίρεσης με την αποδοχή του Διαβόλου. Εκτός και αν υπάρχουν κάποιοι που έχουν την αφέλεια να πιστεύουν ότι ο Οικουμενισμός δεν είναι αίρεση. Ή επειδή «έτσι τους συμφέρει» προσπαθούν αγωνιωδώς να δομήσουν επιχειρήματα για δήθεν διατάραξη της Εκκλησιαστικής τάξεως με την εφαρμογή του 15ου κανόνος της ΑΒ συνόδου. Μα σαφώς τους απαντάμε «Δεν είναι η Αποτείχιση που φέρνει την ταραχή, αλλά η δική τους άποψη και θεώρηση.»

Την εποχή του Αγίου Μαξίμου συγκλονίζει την Εκκλησία η αίρεση του Μονοθελητισμού.  Όλοι οι τότε Πατριάρχες είχαν υποκύψει στην αίρεση αυτή.  Ο μόνος, που έμεινε ακλόνητος στην Ορθοδοξία ήταν ο μοναχός άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, με τους δύο μοναχούς μαθητές του.  Οι τρεις αυτοί μοναχοί και «μόνοι» διέκοψαν την «κοινωνία» με όλους τους Πατριάρχες. Έκαναν ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ. Διώχθηκαν φοβερά.  Οι διώκτες τους, έκοψαν το χέρι του αγίου Μαξίμου για να μη γράφει και την γλώσσα για να μην ομιλεί.  Τον αναθεμάτισαν και τον εξόρισαν στον Καύκασο σε ηλικία 80 ετών.

Όλα αυτά συνέβησαν 20 χρόνια προτού συνέλθει το 680 μ.Χ. η Στ΄ Οικουμενική Σύνοδος η οποία καταδίκασε την αίρεση, αναθεμάτισε όλους τους τότε Πατριάρχες Ανατολής και Δύσεως, και δικαίωσε τον άγιο Μάξιμο με τους δύο μαθητές του μοναχούς!

Β.   Στον βίο του αγίου Υπατίου διαβάζουμε: «Ο άγιος Υπάτιος η μνήμη του οποίου εορτάζεται στις 17 Ιουνίου, Ηγούμενος της Μονής των Ρουφιανών στην Χαλκηδόνα, όταν πληροφορήθηκε τα αιρετικά φρονήματα του Νεστορίου, αμέσως έσβησε το όνομά του από τα δίπτυχα δια να μη μνημονεύεται εις τις Λειτουργίες. Ο ευλαβέστατος επίσκοπος Ευλάλιος είπε προς τον Υπάτιον «Γιατί έσβησες το όνομά του πριν να ιδής τι θα γίνη;» Ο όσιος απάντησε «Εγώ αφού έμαθα ότι μιλά άσχημα για τον Κύριόν μου, παύω την κοινωνίαν μαζί του και ούτε αναφέρω το όνομά του· δεν είναι πια επίσκοπος». Τότε ο Ευλάλιος του είπε με οργή: «Πήγαινε και διόρθωσε αυτό που έκανες, διότι μπορώ και να σε τιμωρήσω». Και ο Υπάτιος αποκρίθηκε: «Ό,τι θέλεις κάμε, διότι εγώ απεφάσισα τα πάντα να πάθω και με αυτήν την απόφασιν το έκανα αυτό»

(πηγή: http://orthodox-voice.blogspot.com/2013/03/blog-post_373.html).

Και πάλιν ερωτάμε. Έκανε ή δεν έκανε ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ ο άγιος Υπάτιος; H αίρεση που εισήγαγε στην Εκκλησία τότε ο Νεστόριος ήταν καταδικασμένη συνοδικά; Ήταν λοιπόν λάθος ο Άγιος Υπάτιος που διέκοψε την μνημόνευση του Νεστορίου;

Γ.        ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΙΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ: «Το 428 Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ήταν ο Νεστόριος, ο οποίος δεν έπαυσε την «κοινωνία» με τον Ευτυχή, όταν κήρυξε από τον άμβωνα της αγίας Σοφίας ότι η Παναγία πρέπει να ονομάζεται «Χριστοτόκος» και όχι Θεοτόκος»! Την αντικανονική αυτή στάση του Νεστορίου οι πιστοί θεώρησαν ως συμφωνία του με τις κακοδοξίες του Ευτυχή, όπως και πράγματι ήταν.  Οι πιστοί αμέσως έφυγαν απ’ τον ναό και δεν εκκλησιάζονταν σε καμιά εκκλησία, επειδή μνημονεύονταν ο Νεστόριος. (Σήμερα την στάση αυτήν την ονομάζουν ζηλωτισμό, ιδιαίτερα στην Κύπρο).  Ακόμα δεν είχε συνέλθει καμιά Σύνοδος να καταδικάσει τον Ευτυχή και το Νεστόριο, με τους οπαδούς τους, που κοινωνούσαν μαζί τους. 

Ο άγιος Κύριλλος, Πατριάρχης Αλεξανδρείας, με επιστολές του, προς τον κλήρο και το λαό της Πόλης, τους παρότρυνε προς τούτο. Ύστερα από τρία χρόνια, το έτος 431 μ.Χ. συνήλθε η Γ΄ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία δικαίωσε τον άγιο Κύριλλο, και όσους είχαν πάψει τη «μνημόνευση» του Νεστόριου και καταδίκασε τον Νεστόριο. Δικαίωση λοιπόν της ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗΣ.

(πηγή: http://agiooros.org/viewtopic.php?f=4&t=3133)

Δ.        Από τον βίο του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού. Την εποχή της εικονομαχίας (754 – 842 ) ο άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός πολεμά την αίρεση αυτή. Δεν έχει καμία «κοινωνία» με εικονομάχους επισκόπους. Έχει κάνει δηλαδή ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ.  Το 754 η  Σύνοδος στην Ιέρεια τον αναθεμάτισε.  Μετά από 33 χρόνια συνήλθε ή Ορθόδοξη Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία αποκήρυξε την Σύνοδο της Ιέρειας, ως αιρετική, καταδίκασε τους εικονομάχους και δικαίωσε τον μοναχό Ιωάννη Δαμασκηνό! Είναι λοιπόν αίρεση η ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ;

(πηγή: http://agiooros.org/viewtopic.php?f=4&t=3133)

Ε.         άγιος Γερμανός. Την εποχή της Φραγκοκρατίας στην Κύπρο, οι Λατίνοι επίσκοποι είχαν διώξει τους Ορθόδοξους επισκόπους και επέβαλαν με τη βία το «μνημόσυνό» τους στις Ορθόδοξες Εκκλησίες και τα μοναστήρια.  Οι Ορθόδοξοι δεν εκκλησιάζονταν στους ναούς τους επειδή μνημονεύονταν οι Λατίνοι επίσκοποι. Έκαναν ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ. Τότε μάλιστα μαρτύρησαν με φρικτά βασανιστήρια από τους Λατίνους οι 13 οσιομάρτυρες μοναχοί της Καντάρας. Ο άγιος Γερμανός, που τότε ήταν Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, σε γράμμα του στους Ορθοδόξους της Κύπρου,  λέγει: «Όσοι της καθολικής (=της Ορθόδοξης) εκκλησίας εστέ τέκνα γνήσια, φεύγειν όλω ποδί τη Λατινική υποταγή, και μηδέ ευλογίαν εκ των χειρών αυτών λαμβάνειν την τυχούσαν.  Κρείσσον γαρ εστί εν τοις οίκοις υμών προσεύξασθαι κατά μόνας, ή επ’ εκκλησίαις συνάγεσθε μετά Λατινοφρόνων». Αιρετική λοιπόν η στάση του ποιμνίου της Κύπρου έναντι των Λατινοφρόνων επισκόπων της συγκεκριμένης εποχής;

(πηγή: http://agiooros.org/viewtopic.php?f=4&t=3133)

ΣΤ.      Ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός. Στην ψευδοσύνοδο Φεράρας-Φλωρεντίας (1439) δεν υπέγραψε τα κείμενα ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός, ο οποίος δεν δέχτηκε να μνημονεύει το νέο Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Μητροφάνη που ήταν Λατινόφρων.  Δεν δέχτηκε «κοινωνία» ούτε με κανένα άλλο επίσκοπο, που είχε «κοινωνία» με το Μητροφάνη. Ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός έκανε διακοπή μνημόνευσης των αιρετικών και των αιρετιζόντων φυλενωτικών. Έκανε ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ. Η σύνοδος της Φλωρεντίας συγκλήθηκε ως «Οικουμενική» Σύνοδος και οι αποφάσεις της ήταν νόμος του κράτους.  Τις αποφάσεις της ακύρωσε και καταδίκασε η Πανορθόδοξη Σύνοδος Κωνσταντινουπόλεως του έτους 1484 μ.Χ. Η τελευταία του υποθήκη, προτού πεθάνει ήταν: «Εκφεύγειν άπασι τρόποις την κοινωνίαν αυτού (του πατριάρχου) και μήτε συλλειτουργείν αυτού, μήτε αρχιερέα τούτον, αλλά λύκον και μισθωτόν ηγείσθε». Ήταν αιρετικός ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός; (πηγή: http://agiooros.org/viewtopic.php?f=4&t=3133)

Ζ.        Γεννάδιος Σχολάριος. Ο Γεννάδιος Σχολάριος υπήρξε μαθητής του αγίου Μάρκου Ευγενικού και πρώτος Πατριάρχης μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως.  Σχετικά με τη «μνημόνευση» του επισκόπου από τους πιστούς γράφει ο Γεννάδιος: «Η πνευματική κοινωνία των ομοδόξων, και η τελεία υποταγή προς τους γνησίους ποιμένας εκφράζεται με το μνημόσυνο.  Οι Σύνοδοι και οι άλλοι Πατέρες ορίζουν, ότι αυτών που αποστρεφόμεθα το φρόνημα, (αυτών) πρέπει να αποφεύγουμε και την κοινωνία». Δηλαδή κάνουμε ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ. (βλ. Γενναδίου Σχολαρίου, Γράμμα προς τους εκκλησιαστικούς... περιοδικό Ο όσιος Γρηγόριος Αγίου Όρους, αριθμ.21, σελ.23). Είναι αιρετικές αυτές οι νουθεσίες του Γεννάδιου του Σχολάριου; (πηγή: http://agiooros.org/viewtopic.php?f=4&t=3133)

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Μετά την παραπάνω αναλυτική παρουσίαση, είναι προφανές ότι αυτά που ακούσαμε με τα αυτιά μας τις τελευταίες ημέρες από την Κύπρο, δεν στέκουν ούτε λογικά, ούτε Θεο-λογικά. Είναι προσωπικές απόψεις και μόνο. Και επειδή κάποιοι ίσως έχουν ακόμα τις επιφυλάξεις τους, μεταφέρουμε αυτολεξεί τον 15ο κανόνα της ΑΒ συνόδου επί Αγίου Φωτίου.

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

«Τ ρισθέντα π πρεσβυτέρων κα πισκόπων κα μητροπολιτν, πολλ μλλον κα π πατριαρχν ρμόζει. στε, ε τις πρεσβύτερος  πίσκοπος  μητροπολίτης τολμήσει εν ποστναι τς πρς τν οκεον πατριάρχην κοινωνίας κα μ ναφέρει τ νομαατο, κατ τ ρισμένον κα τεταγμένον, ν τ θεί μυσταγωγίλλ πρ μφανείας συνοδικς κα τελείας ατο κατακρίσεως σχίσμα ποιήσει, τοτον ρισεν  γία σύνοδος, πάσης ερατείας παντελς λλότριον εναι, ε μόνον λεγχθείη τοτο αρανομήσας. Κα τατα μν ρισται κα σφράγισται περ τν προφάσει τινν γκλημάτων τν οκείων φισταμένων προέδρων κα σχίσμα ποιούντων κα τν νωσιν τς κκλησίας διασπώντων. Ο γρ δι’ αρεσίν τινα, παρ τν γίων Συνόδων  Πατέρων κατεγνωσμένην, τς πρς τνπρόεδρον κοινωνίας αυτος διαστέλλοντες, κείνου τν αρεσιν δηλονότι δημοσί κηρύττοντος κα γυμν τ κεφαλ π’ κκλησίας διδάσκοντος, ο τοιοτοι ο μόνον τ κανονικ πιτιμήσει οχ ποκείσονται, πρ συνοδικς διαγνώσεως αυτος τς πρς τν καλούμενον πίσκοπον κοινωνίας ποτειχίζοντεςλλ κα τς πρεπούσης τιμς τος ρθοδόξοις ξιωθήσονται. Ο γρ πισκόπων, λλ ψευδεπισκόπων κα ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν, κα ο σχίσματι τν νωσιν τς κκλησίας κατέτεμον, λλ σχισμάτων κα μερισμν τν κκλησίαν σπούδασαν ύσασθαι».

 

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

 «κενα πού έχουν ορισθεί [πό τούς προηγούμενους ερούς Κανόνες, δηλ. τόν 13ο καί 14ο τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου] γιά πρεσβυτέρους, πισκόπους κα μητροπολίτες, πολύ περισσότερο σχύουν και γιά τούς Πατριάρχες. στε, ποιος πρεσβύτερος   πίσκοπος  μητροπολίτης τολμήσει νά σταματήσει τήν [κκλησιαστική] κοινωνία με τόν πατριάρχη στον ποο πόκειται και δεν τόν μνημονεύει νομαστικς ― πως εναι ρισμένο καί διατεταγμένο στήν τέλεση τς Θείας Λειτουργίας ― λλά κάνει σχίσμα πρίν πό τη συνοδική απόφανση και ριστική του καταδίκη [ννοε το  Πατριάρχη], ατόν [τόν κληρικό] ρισε  γία Σύνοδος [δηλ. κείνη πού νομοθετε τά παρόντα,  Πρωτοδευτέρα πί Μ. Φωτίου] να μην ερουργε καθόλου, φ’ σον [πρώτα] λεγχθε ν ντως παρανόμησε. Καί, βέβαια, ατά χουν μέν ρισθε και θεσμοθετηθε για κείνους [τούς κληρικούς] πού βρίσκουν πρόφαση νά διακόψουν την κοινωνία γιά κάποια παραπτώματα [δηλ. προσωπικά μαρτήματα] πού γκαλονται ο δικοί τους Πρόεδροι [δηλ. ο πνευματικοί τους προϊστάμενοι], προκαλώντας σχίσμα καί διασπώντας την νότητα τς κκλησίας. κενοι μως [ο κληρικοί] πού ξατίας κάποιας αρέσεως ― καταδικασμένης πό γιες Συνόδους  Πατέρες ― διέκοψαν τήν [κκλησιαστική] κοινωνία με τόν Πρόεδρό τους [δηλ. τον πνευματικό τους προϊστάμενο], πειδή κενος κήρυττε την αρεση δημόσια και προκάλυπτα, ατοί λοιπόν χι μόνο δεν πόκεινται σέ Κανονικό πιτίμιο ― ΑΠΟΤΕΙΧΙΖΟΝΤΕΣ τόν κατ’ νομα πίσκοπο και πρίν πό τή συνοδική πόφαση [πού θα τόν καταδικάσει]― λλά καί πρέπει, από τους Ορθοδόξους, νά τούς ποδοθε  τιμή πού τούς ξίζει! Διότι δεν ναντιώθηκαν σέ πισκόπους [πως τούς θέλει  Χριστός] λλά σέ ψευδεπισκόπους καί σέ ψευδοδιδασκάλους! [Κι χι μόνο] δέν κατατεμάχισαν μέ σχίσμα την νότητα τς κκλησίας, λλά, [ντιθέτως], προφύλαξαν την κκλησία πό σχίσματα».

Αυτή είναι η Αλήθεια και κανένας δεν μπορεί να μας στερήσει το δικαίωμα να την διαλαλούμε και να την υποστηρίζουμε υπομένοντας το κόστος της επιλογής μας.

 

Π. Φώτιος Βεζύνιας

12 Ιουνίου 2025

 Πηγή:https://salpismazois.blogspot.com/
«Πᾶνος»