Τρίτη 16 Απριλίου 2013

Η ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΛΑΡΙΣΗΣ


ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΣ ΤΩΝ ΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΛΑΡΙΣΗΣ : ΑΓΩΝΑΣ α.φ.190 http://www.agonas.org

“Ας είναι αιωνία
η μνήμη του”

Τακτικοί αναγνώστες της εφημερίδας μας μελετώντας τα τελευταία δημοσιεύματα με τον τίτλο «Μεγάλη παρακαταθήκη», χωρίς να απορρίπτουν την αξία και σημασία των αναφερομένων στα δύο πρόσωπα (Σεραφείμ Τίκα και Σεραφείμ Ορφανό), που στιγμάτισαν με την παρουσία τους την τοπική μας εκκλησία, διαμαρτύρονται, με μηνύματα και επιστολές, γιατί ασχολούμαστε μόνο με τα αρνητικά και δεν καταπιανόμαστε και με τα πρόσωπα που διακόνησαν την εκκλησία μας αφήνοντας αγαθές αναμνήσεις. Μας προτείνουν μάλιστα και πρόσωπα πνευματικά, που η ζωή τους υπήρξε – έργω και λόγω – όχι μόνο θεάρεστη αλλά και ευάρεστη στο λαό του Θεού. Πιστεύουν ότι η αναφορά μας σ’ αυτά, θα τονώσει το ηθικό των αναγνωστών μας διδάσκοντας τους ότι μέσα από τις τσουκνίδες της εποχής μας θα ξεπροβάλει και το ευωδιαστό χαμομήλι που θα καταπραΰνει την ταραχή και τον φόβο.

Από τα πολλά μηνύματα και τις επιστολές επιλέξαμε μία που εκφράζει γενικά τις απόψεις όλων.

Προς την εφημερίδα «Αγώνας»

Κύριοι της εφημερίδας, διαβάζοντας στην τελευταία σας εφημερίδα του μηνός Φεβρουαρίου – την οποία προμηθεύομαι από τα stands της κεντρικής πλατείας – τα αναφερόμενα στον Σεραφείμ που χρημάτισε μητροπολίτης Λάρισας και υπήρξε κάτοχος τεράστιας περιουσίας, θα ήθελα να καταθέσω κάποιο περιστατικό που είναι χαραγμένο ανεξίτηλα στη μνήμη μου.

Ήμασταν τέσσερα αδέλφια ορφανά, γιατί χάσαμε τον πατέρα μας και η μητέρα μας δούλευε στο εργοστάσιο του ΚΑΖΑΝΤΖΗ που βρίσκονταν κοντά στο ποτάμι, όταν κάποια μέρα την σταμάτησαν απ’ τη δουλειά και τότε άρχισε το μεγάλο δράμα. Από πού να ζητήσουμε βοήθεια; Κάποια στιγμή με πήρε μαζί της – ήμουν ο μεγαλύτερος – και πήγαμε στη μητρόπολη, που τότε βρίσκονταν στην πλαγιά του Φρουρίου, απέναντι από το ρολόι της πόλης. Χτυπήσαμε την πόρτα. Μας άνοιξε κάποιος παπάς, άγνωστος σε μένα. Μας κάλεσε μέσα. Καθίσαμε σε κάτι απλές καρέκλες. Άκουσε από την μητέρα μου, το πρόβλημά μας. Μας κοίταξε με συμπάθεια, σηκώθηκε και μπήκε σ’ ένα δωμάτιο. Μείναμε για λίγο μόνοι μας. Όταν ξανάρθε, κρατούσε στο χέρι του κάποιο φάκελο. Μας τον έδωσε και μας ξεπροβόδισε μέχρι το πεζοδρόμιο, λέγοντάς μας να πηγαίνουμε κάθε τέλος του μήνα…

Υπακούσαμε στην προτροπή ευχαρίστως – είχαμε άλλωστε τόση ανάγκη! Από τότε, κάθε τέλους του μήνα, πήγαινα πότε με τη μητέρα μου και πότε μόνος. Μαζί με μας περίμεναν και άλλοι πολλοί. Θυμάμαι κάποιον κύριο Παύλο να κρατάει στα χέρια του φακελάκια, να φωνάζει το όνομα του καθενός και να του δίνει το βοήθημα.

Άκουσα τελευταία – εννοώ το 1974 – ότι τα φακελάκια, που περιείχαν χρηματικά ποσά ανάλογα με τις ανάγκες που είχε εκμυστηρευτεί ο καθένας μας, είχαν φτάσει τα 170.  

Τα χρήματα αυτά προέρχονταν από τον μισθό του μητροπολίτη, που μόλις τον εισέπραττε, ο οδηγός του τον μοίραζε στους φακέλους.

Δεν θα ξεχάσω ένα περιστατικό. Κάποια μέρα που θα παίρναμε το φακελάκι, ήρθαν δύο καινούργιοι – μία κυρία και ένας ηλικιωμένος κύριος. Ο κ. Παύλος τους είπε ότι δεν μπορούσε να ικανοποιήσει το πρόβλημά τους, διότι δεν είχαν άλλη οικονομική δυνατότητα. Οι άνθρωποι επέμειναν, και όπως ήμασταν στο διάδρομο του επισκοπείου άνοιξε η δεξιά πόρτα, που ήταν πιο ψηλά τέσσερα σκαλοπάτια και ακούστηκε μια βαθιά φωνή γεμάτη γλύκα. Ήταν ο μητροπολίτης Θεολόγος – αχ ο Θεολόγος! – ο οποίος απευθυνόμενος στον κ. Παύλο του είπε: «Κύριε Παύλο, σε παρακαλώ να μην φύγουν οι άνθρωποι παραπονούμενοι». Κοίταξε τις τσέπες του, τραβήχτηκε μέσα και σε λίγο ξανάρθε δίδοντας στον κ. Παύλο κάτι, και αυτός στους ανθρώπους που ζητούσαν βοήθεια.

Τα χρόνια περνούσαν. Άλλοι είχαν σταματήσει να έρχονται, ενώ καινούργιοι επισκέπτονταν το επισκοπείο μέχρι που τον Ιούλιο του 1974 μάθαμε ότι τον διώξανε. Στο τέλος Αυγούστου πολλοί από μας πήγαμε να πάρουμε το συνηθισμένο φακελάκι. Χτυπήσαμε την πόρτα και δεν πήραμε καμιά απάντηση. Την άλλη μέρα πήγαμε στα γραφεία που ήταν ακριβώς από κάτω. Το προσωπικό σχεδόν το ίδιο αλλ’ η αντιμετώπισή μας δεν περιγράφεται. Η πόρτα για τους πάσχοντας ήταν πια ερμητικά κλειστή.

Εκεί άκουσα κάτι φοβερό, που δεν θα το ξεχάσω ποτέ. Ο Θεολόγος δεν είχε ούτε τα εισιτήρια για να φύγει με το ΚΤΕΛ, αφού όλα του τα χρήματα όπως τα έπαιρνε τα μοίραζε, και ότι του έβγαλε το εισιτήριό του ένας γιατρός…

Επειδή διάβασα για την τεράστια περιουσία του Σεραφείμ που διαδέχθηκε τον μητροπολίτη Θεολόγο, και επειδή έζησα την κατάσταση από κοντά, ήθελα να σας τα πω για να ξαλαφρώσω, ανάβοντας έτσι ένα κερί στη μνήμη του αγίου που μας βοήθησε να ζήσουμε, να σπουδάσουμε, να κάνουμε οικογένειες και να τον δοξάζουμε για μια ζωή μαζί με τον θεό που τον έστειλε στο δρόμο μας. Θα πω τέλος το πιο απλό που μπορώ.

“Ας είναι αιωνία η μνήμη του”.

Με εκτίμηση Θ. Α.

(Το όνομα βρίσκεται στην εφημερίδα)


ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΊΑ ΜΑΣ ΤΑΪΖΟΥΝ ΚΟΥΤΟ-ΧΟΡΤΟ



ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΣ ΤΩΝ ΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΛΑΡΙΣΗΣ : ΑΓΩΝΑΣ α.φ.190 http://www.agonas.org
(Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ  ΘΕΡΑΠΑΙΝΊΔΑ ΤΟΥ ΔΕΣΠΟΤΙΚΟΥ ΚΑΤΕΣΤΗΜΈΝΟΥ ΕΞΩΡΑΪΖΟΥΣΑ  ΤΟΝ ΜΟΙΧΕΠΙΒΑΤΗ )
Από την πρώτη στιγμή που δημιουργήθηκε η δημοσιογραφία, οι άνθρωποι του χρήματος, της εξουσίας και οι Τραπεζίτες, έκαναν τα πάντα για να πάρουν τον έλεγχό της.

Σήμερα είναι ξεκάθαρο ότι την ελέγχουν σε όλες τις “προοδευτικές” χώρες. Έτσι και στην Ελλάδα ούτε ένας από τους “μεγάλους” δημοσιογράφους δεν τόλμησε να πει ότι, οι Διεθνείς Τραπεζίτες που δανείζουν τις κυβερνήσεις, δεν το κάνουν για να ελέγχουν τις οικονομίες των Εθνών. Είναι οι γνωστοί σκοτεινοί κύκλοι συγκεκριμένης εθνότητας. Γιατί άραγε μας κρύβουν τα ονόματα και την καταγωγή τους…; Μήπως για να μην χάσουν τους παχυλούς μισθούς;
Αφορμή για να γράψουμε αυτά μας έδωσαν οι ομολογίες μεγαλοδημοσιογράφων που, κάνοντας αυτοκριτική, παραδέχονται ανοιχτά ότι έλεγαν ψέματα και κορόιδευαν τον κόσμο!
Ας δούμε μερικές από τις ομολογίες αυτές.
1. Ο αρχισυντάκτης των New York Times Τζον Σουίντον (John Swinton) στην αποχαιρετιστήρια δεξίωση, που έγινε προς τιμήν του πριν βγει στη σύνταξη, αποκάλεσε τους συναδέλφους του «ψευτρόνια, καραγκιόζηδες, υβριστές, κόλακες…» .
Όταν κάποιος από τους παρευρισκόμενους έκανε πρόταση για τον ανεξάρτητο Τύπο, ο Σουίντον τον διέκοψε…, αφήνοντας άφωνο το ακροατήριο, με τα συγκλονιστικά που είπε:
«Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα σ’ αυτή την περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας που να αποκαλείται ανεξάρτητος τύπος.
Το γνωρίζετε και το γνωρίζω.
Ούτε ένας ανάμεσά μας θα τολμούσε να εκστομίσει μια έντιμη γνώμη. Και αν τολμούσαμε να την εκφράσουμε, γνωρίζουμε εκ των προτέρων, ότι ποτέ δεν θα εμφανιζόταν τυπωμένη στο χαρτί.
Πληρωνόμαστε αρκετά ώστε να κρατάμε την τίμια άποψή μας, έξω από την εφημερίδα για την οποία γράφουμε.
Εσείς επίσης παίρνετε ικανοποιητικούς μισθούς για παρόμοιες υπηρεσίες.
Και αν κάποιος τολμούσε ή ήταν τόσο τρελός ώστε να γράψει την τίμια γνώμη του, θα βρισκόταν πολύ σύντομα στο δρόμο…
Είναι δουλειά και καθήκον κάθε δημοσιογράφου να καταστρέφει την αλήθεια, να ψεύδεται, να διαστρεβλώνει, να εξυβρίζει, να κολακεύει γονυπετής το Μαμωνά και να πουλάει τη Πατρίδα του για τον άρτο τον επιούσιο…
Είμαστε υποτελείς.
Όργανα των Πλουσίων που βρίσκονται στο παρασκήνιο.
Είμαστε καραγκιόζηδες.
Αυτοί οι άνθρωποι κινούν τα νήματα και εμείς χορεύουμε στο ρυθμό τους.
Ο χρόνος, η ζωή μας, οι ικανότητές μας είναι ιδιοκτησία αυτών των ανθρώπων.
«ΕΙΜΑΣΤΕ ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΕΣ ΠΟΡΝΕΣ!»
(πηγή: «Η ανύποτη ιστορία της εργασίας» του Richard O. Bayer)
2. Πριν από λίγες ημέρες, εδώ στα καθ’ ημάς, ο κορυφαίος σχολιαστής και άνκορμαν των Megalon Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης αποκάλυψε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι έλεγε καθ’ υπόδειξιν ψέματα για την αποτελεσματικότητα της τρέχουσας οικονομικής πολιτικής του μνημονίου και της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Με αυτοκριτική διάθεση σε μια συνέντευξη στην Κατερίνα Ανέστη (lefimerida.gr) ο Γιάννης Πρετεντέρης αναφέρεται σε τρίτους που επέβαλαν τη γραμμή υποστήριξης του μνημονίου και Δ.Ν.Τ.
«Υποδυόμασταν το θέατρο ότι το χρέος είναι βιώσιμο… Όλοι ξέραμε από την πρώτη στιγμή ότι δεν είναι βιώσιμο, αλλά μας έλεγαν, μην το πείτε τώρα, δεν είναι σωστό… Δεν είχαμε πει κουβέντα. Για ένα δεκάμηνο υποδυόμασταν το θέατρο ότι το χρέος είναι βιώσιμο. Τρίχες: δεν ήταν. Εγώ δεν το έλεγα αυτό, απλώς δεν αντέκρουσα όσους το έλεγαν».
Στην ερώτηση αν έχει μετανιώσει για την στάση του στο θέμα του χρέους, απαντά:
«… Το θέμα του χρέους θα μπορούσα να το έχω πει, ναι… Μια άλλη κριτική είναι ότι οδηγηθήκαμε πολλές φορές σε σύγκρουση με κοινωνικές ομάδες, όπως τους οδηγούς ταξί… Μας έλεγαν ότι είναι απαίτηση της τρόικας και στη συνέχεια απεδείχθη ότι δεν είναι. Εκεί, υιοθετήσαμε πολύ εύκολα μια άποψη που δεν ήταν αλήθεια…
Τον Απρίλιο του 2010 είχε γίνει γνωστό πως υπήρχε μια εταιρεία lobbying που είχε καλέσει ανώτατα στελέχη και διευθυντές Μέσων Ενημέρωσης για να τους εξηγήσει ποια ήταν η “γραμμή” που έπρεπε να ακολουθήσουν. Επί του ζητήματος δεν υπήρξε καμιά έρευνα για την “εν χορώ” υποστήριξη και υπεράσπιση του Μνημονίου από ΜΜΕ, παρουσιαστές, σχολιαστές, και αρθρογράφους».
Στο βιβλίο του «Ο ψυχρός εμφύλιος. Τα πρόσωπα και τα γεγονότα που διέλυσαν μια χώρα», που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη, κάνει σαφή αναφορά για το ποιος χάραξε αυτήν τη γραμμή, χωρίς να αναφέρει όμως πρόσωπα και καταστάσεις.
«Με μεγάλη ευκολία και ακόμη μεγαλύτερη προχειρότητα τα Μέσα Ενημέρωσης επικαλούνταν συνεχώς το κίνδυνο της χρεοκοπίας και της στάσης πληρωμών, πράγμα που λειτουργούσε όμως και ως επιχείρημα της κυβερνητικής πλευράς», αναφέρει στο βιβλίο του (σελ. 102). Εκ των υστέρων όμως, παραδέχεται ο Γ. Πρετεντέρης, «είμαι βέβαιος ότι φωνάξαμε “Λύκος!” περισσότερες φορές απ’ όσο χρειαζόταν». «Σχεδόν για έναν χρόνο αναπαρήχθηκε μάλλον αβασάνιστα το επίσημο παραμύθι ότι “το χρέος είναι βιώσιμο”, ενώ πολλοί από εμάς ξέραμε ότι δεν είναι» (σελ. 103). Στο βιβλίο του επικαλείται και μια συνάντηση που είχε στις 11 Απριλίου 2011 με τον τότε υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου. «Νομίζω, του είπα, ότι σπανίως κυβέρνηση έτυχε καλύτερης μεταχείρισης από τον Τύπο» (σελ. 127). «Αλλά ως ένα σημείο! Δεν γίνεται να τσακωνόμαστε εμείς με τους τηλεθεατές ή τους αναγνώστες για λογαριασμό σας».
3. “Με 100.000 δραχμές πληρώθηκαν οι εφημερίδες…”
Η διαπλοκή πολιτικής εξουσίας και εφημερίδων δεν είναι τωρινό μόνο φαινόμενο. Έρχεται από μακριά… Στο αναγκαστικό δάνειο, στο οποίο κατέφυγε το 1922 η τότε κυβέρνηση Γούναρη για τη χρηματοδότηση της Μικρασιατικής εκστρατείας, πλήρωσαν τις εφημερίδες για να μην αντιδράσουν.
Ο συγγραφέας κ. Βασ. Τσίχλης στο βιβλίο – μελέτη, που κυκλοφόρησε με τίτλο «Μικρασιατική εκστρατεία και αναγκαστικό δάνειο», αναφέρει, ότι η κυβέρνηση ξόδευσε πολλά χρήματα δωροδοκώντας εφημερίδες ώστε να υποστηρίξουν το αναγκαστικό δάνειο. Ο Ι. Μεταξάς αναφέρετι στο Ημερολόγιό του την Πέμπτη 24 Μαρτίου 1924: «Αι εφημερίδες επληρώθησαν αδρότατα εκατό χιλιάδες εκάστη· αι βενιζελικαί, αφού εφάνησαν δεχόμενοι κατ’ αρχάς, ηρνήθησαν έπειτα. Βλάχος, (εκδότης της “Καθημερινής”) το ίδιον».
Παλαιό το κόλπο… ίδια συνταγή.
(Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ  ΘΕΡΑΠΑΙΝΊΔΑ ΤΟΥ ΔΕΣΠΟΤΙΚΟΥ ΚΑΤΕΣΤΗΜΈΝΟΥ ΕΞΩΡΑΪΖΟΥΣΑ  ΤΟΝ ΜΟΙΧΕΠΙΒΑΤΗ )
Την ανήθικη αυτή τακτική την ζήσαμε στο πετσί μας επί 39 χρόνια, τόσο οι Αγωνιζόμενοι χριστιανοί της Λάρισας όσο και η εφημερίδα μας, γενόμενοι θύματα της παραπληροφόρησης των κατευθυνόμενων μέσων «ενημέρωσης» μέχρι και σήμερα. Αυτά, τελικά, πέτυχαν να ανεβάσουν στον μητροπολιτικό θρόνο της Λάρισας ακατάλληλα πρόσωπα, παραγκωνίζοντας και εξορίζοντας αγίους – αφιλοχρήματους ανθρώπους και προκαλώντας πολυχρόνια αναστάτωση στην ειρηνική ζωή του τόπου μας.

Προς πλήρη αφελληνισμό οδεύουν τα σχολεία μας.



Τα ελληνικά σχολεία, μεθοδικά και στοχευμένα οδηγούνται προς τον πλήρη αφελληνισμό.

Διπλασιασμό των αλλοεθνών μαθητών στα ελληνικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατά την τελευταία πενταετία δείχνει η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αν και σκοπός της έκθεσης είναι να αναζητήσει τις μεθόδους ενσωμάτωσης των ξένων στα εκπαιδευτικά συστήματα των ευρωπαϊκών κρατών, καθώς τα έθνη δεν τους αφορούν, εν τούτοις φανερώνει το τεράστιο πρόβλημα της παρουσίας αλλοδαπών μαθητών στα ελληνικά σχολεία.
Η έκθεση αναφέρει πως για την Ελλάδα το ποσοστό των αλλοεθνών μαθητών σημείωσε σημαντική άνοδο τα τελευταία πέντε έτη. Οι ξένοι μαθητές αποτελούσαν το 7,3% του συνόλου προ πενταετίας, ενώ σήμερα αυτοί αποτελούν το 12%. 

Δευτέρα 15 Απριλίου 2013

Η «επανάσταση» του πάπα Φραγκίσκου και το οκταμελές συμβούλιο αρχιεπισκόπων





Πραγματική «επανάσταση» χαρακτηρίζουν οι ιταλοί σχολιαστές τον διορισμό του οκταμελούς συμβουλίου καρδιναλίου και αρχιεπισκόπων που θα πρέπει να συμβουλεύσει τον πάπα Φραγκίσκο σχετικά με τη διακυβέρνηση και τη διοικητική μεταρρύθμιση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Η κύρια αναφορά είναι στην κεντρική δομή διοίκησης, που βρίσκεται εντός του Βατικανού.
«Πρόκειται για υψηλόβαθμους κληρικούς που θα έχουν ρόλο συμβουλευτικό και όχι εκτελεστική εξουσία», εξήγησε ο εκπρόσωπος Τύπου του Βατικανού, πατέρας Φεντερίκο Λομπάρντι. Παρά ταύτα, η διευκρίνιση αυτή, δεν μειώνει την όλη σημασία της σύστασης του συμβουλίου.
Στα μέλη, μεταξύ των άλλων, συμπεριλαμβάνονται ο επίτιμος αρχιεπίσκοπος του Σαντιάγο της Χιλής, ο γερμανός αρχιεπίσκοπος Μονάχου, καρδινάλιος Ράϊνχαρτν Μάρξ, ο αρχιεπίσκοπος της Βοστώνης Πάτρικ Ο Μάλεϊ, ο αρχιεπίσκοπος Αντρές Ροντρίγκεζ Μαραδιάγα, από την Ονδούρα, και μόνον ένας Ιταλός, ο καρδινάλιος Τζουζέπε Μπετέλο.
Η «επιτροπή σοφών» του Βατικανού θα συγκροτηθεί επίσημα τον ερχόμενο Οκτώβριο, αλλά θα έλθει σε επαφή με τον πάπα Φραγκίσκο, σχεδόν αμέσως, από τις επόμενες ημέρες.
Δύο είναι οι κύριοι στόχοι του πάπα: από την μία, προσπαθεί να αποδυναμώσει τον εσωτερικό μηχανισμό διοίκησης του παπικού κρατιδίου, που δεν μπόρεσε να κινηθεί αποτελεσματικά στο πρόσφατο παρελθόν υπέρ της διαφάνειας της τράπεζας της Αγίας Έδρας Ior και για να προληφθεί το σκάνδαλο Vatileaks, με την κλοπή προσωπικών ντοκουμέντων του πάπα Βενέδικτου. Από την άλλη, προτείνει την ενίσχυση της συλλογικότητας, ως ισχυρό σημείο αναφοράς, στη διαχείριση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.
«Με τον τρόπο αυτό, ανοίγουμε νέες διόδους επικοινωνίας με τους ορθοδόξους, με τις μεγάλες πατριαρχικές εκκλησίες που έχουν ήδη οργανωθεί συνοδικά και που εύχονται να πράξει το ίδιο και όλη η υπόλοιπη χριστιανοσύνη», δηλώνει σήμερα στην εφημερίδα Λα Ρεπούμπλικα, ο γερμανός καρδινάλιος Βάλτερ Κάσπερ.
Ογδόντα ετών, ο καρδινάλιος Κάσπερ ήταν επί σειρά ετών υπεύθυνος του «Συμβουλίου του Βατικανού για την Ενότητα των Χριστιανών», θεωρείται προοδευτικής κατεύθυνσης και μετείχε στο πρόσφατο κονκλάβιο που εξέλεξε τον πάπα Φραγκίσκο.
Ο Αργεντινός ποντίφικας με τον διορισμό του οκταμελούς αυτού, συμβουλίου μειώνει και τη δυνατότητα επιρροής του πρωθυπουργού και υπουργού Εξωτερικών του Βατικανού, καρδινάλιου Ταρτσίζιο Μπερτόνε. Σύμφωνα με πολλούς αναλυτές, οι διχόνοιές του με μεγάλο μέρος των υψηλόβαθμων κληρικών της Αγίας Έδρας ήταν μια από τις αιτίες της παραίτησης του πάπα Βενέδικτου. Ο αντικαταστάτης του Μπερτόνε πρόκειται να επιλεγεί από τον νέο ποντίφικα, πιθανότατα, μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο. 
Από "Αμέθυστο"
 

Άδηλος φόνος [έκτρωση- άμβλωση]

Άδηλος φόνος [έκτρωση- άμβλωση]
Έκτρωση ή άμβλωση είναι η διακοπή μιας αδιατάρακτης ενδομητρίου κυήσεως, που διενεργείται σε πρώιμη ηλικία (< 24 εβδ.) και οδηγεί σε αφαίρεση και θανάτωση του εμβρύου. Η άμβλωση προκαλείται με χημικές, χειρουργικές ή άλλες μεθόδους. Το όριο των 24 εβδομάδων καθορίστηκε με βάση την ελάχιστη ηλικία κυήσεως, που επιτρέπει σε ένα έμβρυο που θα γεννηθεί να είναι βιώσιμο. Έχουν εφαρμοστεί διάφορες μέθοδοι άμβλωσης στην πορεία της Ιστορίας. Οι ηθικές και νομικές πτυχές της άμβλωσης αποτελούν αντικείμενο έντονης συζήτησης σε όλο τον κόσμο. Το κύριο ζήτημα είναι κατά πόσο το έμβρυο μπορεί να χαρακτηριστεί ως άνθρωπος και ως εκ τούτου η έκτρωση ως ανθρωποκτονία. Ταυτόχρονα τίθεται και το ζήτημα του δικαιώματος της εγγύου να διαθέτει το σώμα της όπως αυτή νομίζει. Οι αμβλώσεις αποτελούν κοινωνικό φαινόμενο της σύγχρονης εποχής που έχει λάβει διαστάσεις επιδημίας. Σύμφωνα με έρευνα της Ισπανικής Στατιστικής Υπηρεσίας, κάθε 11 δευτερόλεπτα πραγματοποιείται μια άμβλωση στην Ευρώπη, προκαλώντας έτσι το θάνατο 2,8 εκατομ. εμβρύων ετησίως!


ΝΟΜΙΚΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ: Στην Ελλάδα η έκτρωση επιτρέπεται υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Το άρθρο 304 (Π.Κ.) επιτρέπει την άμβλωση, με συναίνεση της εγκύου, και μόνο από γιατρό μαιευτήρα με τη συμμετοχή αναισθησιολόγου στις ακόλουθες περιπτώσεις: Εντός των πρώτων 12 εβδομάδων της κύησης σε κάθε περίπτωση (!). Εντός των πρώτων 24 εβδομάδων, αν υπάρχουν ενδείξεις σοβαρής ανωμαλίας ή δυσλειτουργίας του εμβρύου. Εντός των πρώτων 19 εβδομάδων, αν η εγκυμοσύνη είναι αποτέλεσμα βιασμού, αποπλάνησης, αιμομιξίας. Χωρίς χρονικό περιορισμό, αν υπάρχει βεβαιωμένος κίνδυνος της ζωής της εγκύου ή κίνδυνος σοβαρής βλάβης της υγείας της. Η Εκκλησία της Κύπρου, αξίζει να σημειώσουμε, μετά την τουρκική εισβολή του 1974, συγκατατέθηκε να υποβληθούν σε έκτρωση οι Ελληνοκύπριες που είχαν βιασθεί. Στις ΗΠΑ, το θέμα της έκτρωσης αποτελεί σημαντικότατο ζήτημα πολιτικής και κοινωνικής αντιπαράθεσης. Το Ανώτατο Ομοσπονδιακό Δικαστήριο αποφάσισε (1973) ότι καμιά Πολιτεία δεν έχει δικαίωμα να απαγορεύσει την άμβλωση.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ: “Ορκίζομαι στο θεό Απόλλωνα τον ιατρό και στο θεό Ασκληπιό και στην Υγεία και στην Πανάκεια”, έτσι ξεκινάει ο ιπποκράτειος όρκος ενώ στο θέμα της άμβλωσης λέει ξεκάθαρα: “δε θα δώσω σε κανέναν που θα μου ζητήσει φάρμακο θανατηφόρο ούτε θα δώσω παρόμοια συμβουλή, ούτε και σε γυναίκα θα δώσω φάρμακο για έκτρωση («ουδέ γυναικί πεσσόν φθόριον δώσω»)”. Σύμφωνα με κείμενο που αποδίδεται πιθανώς στον Ρωμαίο γιατρό Γαληνό (β' μ.Χ. αιώνα) τόσο ο Σπαρτιάτης Λυκούργος όσο και ο Αθηναίος Σόλωνας απαγόρευαν τις εκτρώσεις.
Είναι γενικά παραδεκτό ότι οι περισσότεροι Έλληνες γιατροί ήταν αντίθετοι με κάθε έκτρωση, εκτός από κείνες που γίνονταν για θεραπευτικούς λόγους. Αντίθετα ο Πλάτων, στην «Πολιτεία», διέταζε την έκτρωση για εκείνες τις γυναίκες που θα είχαν μείνει έγκυες μετά την προτεινόμενη ηλικία των σαράντα χρόνων, δίνοντας προτεραιότητα στα ιδανικά και τις ανάγκες της Πολιτείας έναντι της ζωής και των δικαιωμάτων του αγέννητου. Ο Αριστοτέλης πρότεινε κάτι παρόμοιο στα “Πολιτικά”. Έλεγε, ότι για να δημιουργηθεί το καλύτερο ανθρώπινο υλικό, το κράτος πρέπει να ρυθμίζει το γάμο: ηλικία τέλεσης, αριθμό τέκνων, χρονική απόσταση ανάμεσα στα παιδιά, κ.ά. Έτσι προτείνει: «Για να μη πληθαίνουν τα τέκνα που γεννιούνται, πρέπει να προσδιοριστεί ο αριθμός της τεκνοποίησης, αν δε, παρά τα ορισμένα, η σύζυγος μείνει έγκυος, σ' αυτή την περίπτωση πρέπει να κάνουν άμβλωση, μόνο πριν το έμβρυο αρχίσει να έχει αίσθηση και ζωή, διότι, μ' αυτό τον τρόπο θα προσδιορίζεται το θεμιτό και το αθέμιτο της άμβλωσης, ανάλογα με την αίσθηση και τη ζωή του εμβρύου». Οι Στωικοί, πάλι, πίστευαν πως το έμβρυο είναι τμήμα της μητέρας του και πως η ζωή αρχίζει μόνο όταν το νεογέννητο πάρει την πρώτη του αναπνοή. Παρόλ' αυτά, οι Στωικοί πίστευαν ότι η έκτρωση είναι «επιζήμια στο γενικό καλό» (Μ. Rufus) και μια ασεβής πράξη. Οι τελευταίοι των Στωικών επηρεασμένοι από τους Ορφικούς, ενδιαφέρθηκαν ιδιαίτερα για τη μοίρα του αγέννητου, πιστεύοντας ότι υπάρχει ένας κύκλος ζωής και θανάτου που τον διαδέχεται μια ασώματη ύπαρξη της ψυχής. Άνθρωποι που πέθαιναν πρόωρα όπως και τα έμβρυα που υφίσταντο έκτρωση-καταδικάζονταν σε μια κακή μοίρα μετά το θάνατο. Αυτή η πίστη οδήγησε σε καταδίκη της έκτρωσης, της έκθεσης και της βρεφοκτονίας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ: Ο οικονομικός παράγοντας είναι θέμα που απασχολεί πολύ τα ζευγάρια που βρίσκονται στο στάδιο της αναπαραγωγής. Η περίοδος ύφεσης που διανύουμε προβληματίζει αρνητικά ώστε να κρατηθεί ένα παιδί σε περίπτωση κύησης, γιατί σκέφτονται ότι δεν θα αντεπεξέλθουν στα έξοδα ανατροφής. Βέβαια δεν είναι ο μοναδικός. Οι συνηθέστερες αιτίες που μια γυναίκα προχωρά σε άμβλωση είναι κοινωνικές, προσωπικές, επαγγελματικές, οικογενειακές. Επίσης μπορεί να οφείλεται στην ανικανότητα ανάληψης ευθυνών από γυναίκες που έχουν μάθει μόνο για δικαιώματα και όχι για υποχρεώσεις ή την ανευθυνότητα των ανδρών. Μεγάλος είναι και ο αριθμός των γυναικών που αποφασίζουν την έκτρωση, όταν μαθαίνουν ότι το έμβρυο δεν αναπτύσσεται σωστά ή θα έχει προβλήματα υγείας, γιατί σκέφτονται ότι δεν θα έχουν βοήθεια από το κράτος, και ότι δεν υπάρχει καμία υποδομή και σωστή περίθαλψη για τα παιδιά αυτά.
ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΚΟΠΙΑ: Η άμβλωση συνιστά ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα στο χώρο της Ιατρικής Ηθικής. Ιατρικά, είναι απολύτως σαφές πως η καταφυγή στην άμβλωση μιας τρομαγμένης εφήβου θα αξιολογηθεί διαφορετικά από την απόφαση μιας ώριμης γυναίκας που επιλέγει την άμβλωση φοβούμενη αισθητικές επιπτώσεις εγκυμοσύνης στη σιλουέτα της (;). Όμως προκύπτουν για την ιατρική σκέψη ερωτήματα. Η ίδια η έγκυος βασανίζεται από το ερώτημα σχετικά με το κατά πόσον έχει δικαίωμα να θέσει τέλος στη ζωή του εμβρύου της. Το ζήτημα αφορά, όμως, και το σύντροφο, εάν υπάρχει, αφού το έμβρυο συνδέεται και μαζί του με σχέση προέλευσης και εξάρτησης. Εάν η έγκυος επιλέξει την άμβλωση, έχει ο σύντροφος το δικαίωμα να αρνηθεί ή, φέρει και εκείνος ηθικό βάρος αν συναινέσει; Ακόμη, έχει ο γιατρός το ηθικό δικαίωμα να αρνηθεί την άμβλωση επικαλούμενος λόγους συνείδησης, ή υποχρεούται να υπακούσει; Εάν αρνηθεί και η έγκυος καταφύγει σε μη εξειδικευμένα άτομα ή σε εμπειρικές μεθόδους που θα προκαλέσουν τον θάνατό της, θα φέρει ευθύνη ή όχι; Εάν ο γιατρός συναινέσει στην διενέργεια της άμβλωσης, συναινεί σε φόνο; Όλα τα παραπάνω αποτελούν εύλογα ηθικά προβλήματα της άμβλωση. Τα επιχειρήματα των πολεμίων της άμβλωσης είναι περίπου το εξής: Το έμβρυο συνιστά ζωντανή ανθρώπινη ύπαρξη. Η θανάτωση κάθε ανθρώπινης ύπαρξης συνιστά φόνο, άρα ηθικά απαράδεκτη πράξη. Η άμβλωση είναι φόνος, άρα είναι ηθικώς απαράδεκτη. Για την επιστήμη, το έμβρυο είναι ένα μόρφωμα στο οποίο σταδιακά προστίθενται ιδιότητες, μια διαδικασία της οποίας η ολοκλήρωση παράγει έναν πλήρη ανθρώπινο οργανισμό. Όμως, ακόμη και ένας ατελής ανθρώπινος οργανισμός δεν παύει να συνιστά ζώσα ανθρώπινη ύπαρξη. Βασική αρχή της βιολογίας είναι το αξίωμα: “εν ζωή βρίσκεται μόνο αυτό που κάποια στιγμή μπορεί να πεθάνει”. Κατά τους επιστήμονες που δέχονται τις αμβλώσεις ισχύει περίπου το εξής αξίωμα: “Η σύγχρονη ιατρική λαμβάνει υπ’ όψιν της τον εγκεφαλικό θάνατο, αφού η αναπνευστική και καρδιακή λειτουργία μπορούν πλέον να υποστηριχθούν μηχανικά.
Το έμβρυο, λοιπόν, για να θεωρηθεί πως ζει, πρέπει να μπορεί να πεθάνει και, για να είναι δυνατόν αυτό, πρέπει να έχει αναπτύξει αυτόνομες αναπνευστικές, καρδιακές και εγκεφαλικές λειτουργίες, οι οποίες αν διακοπούν θα το οδηγήσουν στον θάνατο. Από την στιγμή που οι λειτουργίες αυτές έχουν διαμορφωθεί, το έμβρυο αποκτά και την ιδιότητα της ζωής. Προτού, όμως, αυτό συμβεί, θεωρείται πως η αναγνώριση ζωής θα ήταν άτοπη, αφού θα επρόκειτο περί ζωής της οποίας η παύση δεν θα μπορούσε να ορισθεί. Έτσι, η άμβλωση σε πρώιμο στάδιο δεν μπορεί να συνιστά φόνο.” (!)
ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ Α΄ Σωματικά: Για τις γυναίκες που κάνουν έκτρωση στην πρώτη εγκυμοσύνη τους, ο κίνδυνος καρκίνου του μαστού σχεδόν διπλασιάζεται. Ακόμη αντιμετωπίζουν κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου στον τράχηλο της μήτρας 2,3 φορές μεγαλύτερο απ' ότι οι άλλες γυναίκες. Αυτό σχετίζεται με την ανώμαλη διακοπή των ορμονικών αλλαγών που συνοδεύουν την κύηση. Ένα ποσοστό έως 3% των γυναικών μπορεί να υποστεί διάτρηση μήτρας, που συχνά παραμένει χωρίς διάγνωση. Ακόμη αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης προδρομικού πλακούντος στις επόμενες κυήσεις 15 φορές. Ο προδρομικός πλακούντας μπορεί να προκαλέσει παραμόρφωση εμβρύου, περιγεννητικό θάνατο, ακατάσχετη αιμορραγία.
Η ενδομητρίτις είναι κίνδυνος ιδιαίτερα για τις νέες εγγύους, (2,5 φορές περισσότερες πιθανότητες) μετά από μια έκτρωση. Περίπου το 10% των γυναικών που επιλέγουν την έκτρωση θα υποφέρει από άμεσες επιπλοκές, από τις οποίες το ένα πέμπτο περίπου θεωρούνται απειλητικές για τη ζωή. Συνήθεις επιπλοκές κατά τη διάρκεια μιας έκτρωσης είναι: μόλυνση, ακατάσχετη αιμορραγία, εμβολή, ρήξη ή διάτρηση μήτρας, επιπλοκές αναισθησίας, σπασμοί, διαταραχές πήξεως, βλάβες τραχήλου, και σοκ ενδοτοξίνης. Οι "δευτερεύουσες" επιπλοκές είναι: πυρετός, εγκαύματα δευτέρου βαθμού, χρόνιος κοιλιακός πόνος, εμετός, γαστρεντερικές διαταραχές. Όμως ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η απώλεια ζωής και της εγγύου. Η νόμιμη έκτρωση αναφέρεται ως η πέμπτη σε έκταση αιτία θανάτου (αιμορραγία, μόλυνση, εμβολή, αναισθησία) για τις μητέρες στις ΗΠΑ (!). Μελέτες δείχνουν ότι γυναίκες που υποβάλλονται σε περισσότερες εκτρώσεις αντιμετωπίζουν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο να εκδηλώσουν τέτοιες επιπλοκές. Άλλωστε το 45% των εκτρώσεων αφορά γυναίκες που είχαν πραγματοποιήσει και άλλες εκτρώσεις1.
Β΄ ΨΥΧΙΚΑ: Η έκτρωση μπορεί να είναι ψυχολογικά καταστρεπτική. Οι ψυχίατροι έχουν εντάξει τα συμπτώματα σε ειδική κατηγορία της μετατραυματικής αγχώδους διαταραχής, (μετεκτρωτικό σύνδρομο): Μια μελέτη 5 ετών σε Καναδικές περιφέρειες διαπίστωσε μεγαλύτερη χρήση ψυχιατρικών υπηρεσιών από γυναίκες που είχαν υποβληθεί σε έκτρωση. Το πιο σημαντικό εύρημα ήταν ότι το 25% των γυναικών που είχαν κάνει έκτρωση επισκέπτεται ψυχίατρο. Οι γυναίκες που έχουν κάνει έκτρωση είναι πολύ πιθανότερο να χρειαστούν αργότερα εισαγωγή σε ψυχιατρική κλινική. Σε ιδιαίτερα υψηλό κίνδυνο βρίσκονται οι νέες γυναίκες, οι διαζευγμένες, και οι γυναίκες που έχουν υποβληθεί πολλαπλά σε εκτρώσεις. Επειδή πολλές γυναίκες που έχουν υποβληθεί σε έκτρωση καταπνίγουν την ψυχική τους διαταραχή, μπορεί να υπάρξει μεγάλη περίοδος άρνησης πριν η γυναίκα ζητήσει ψυχιατρική βοήθεια. Τα καταπνιγμένα συναισθήματα δυνητικά προκαλούν ψυχοσωματικές ασθένειες και προβλήματα ή προβλήματα συμπεριφοράς. Εκτενής μελέτη με τυχαία δείγματα διαπίστωσε ότι το 19% των γυναικών που έχουν κάνει έκτρωση υποφέρουν από μετατραυματική άγχώδη διαταραχή (post-traumatic stress disorder - PTSD).
 Η PTSD είναι ψυχολογική ανωμαλία προξενούμενη από τραυματική εμπειρία που επικρατεί επί των αμυντικών μηχανισμών και οδηγεί σε έντονο φόβο, συναισθήματα αδιεξόδου, απώλειας ελέγχου. Ο κίνδυνος που υπάρχει αυξάνεται όταν το γεγονός που γίνεται αίτιο του τραύματος επάγει απειλές σωματικής βλάβης, σεξουαλικής βίας ή την μαρτυρία/συμμετοχή σε βίαιο θάνατο. Η PTSD εμφανίζεται όταν το τραυματικό συμβάν προκαλεί την υπερδιέγερση των αμυντικών μηχανισμών "φυγής ή πάλης", με αποτέλεσμα μη φυσιολογική συμπεριφορά και σημαντικές διαταραχές της προσωπικότητας. Πάσχουσες της PTSD μπορεί να αισθανθούν έντονα συναισθήματα χωρίς καθαρή ανάμνηση του γεγονότος, άλλες μπορεί να θυμούνται κάθε λεπτομέρεια χωρίς έντονα συναισθήματα, άλλες μπορεί να αναβιώνουν τόσο το συμβάν όσο και τα συναισθήματα σε ξαφνικές (παρεισδυτικές) εμπειρίες αναδρομής. Οι γυναίκες μπορεί να αισθάνονται την έκτρωση ως τραυματικό γεγονός. Πολλές ωθούνται σε ανεπιθύμητη έκτρωση από συζύγους, φίλους, γονείς ή άλλους, αυτές βιώνουν και εντονότερα δυσάρεστα συναισθήματα. Εάν η γυναίκα έχει πέσει πολλές φορές θύμα καταπιεστικής μεταχείρισης, μια τέτοια ανεπιθύμητη έκτρωση μπορεί να εκληφθεί ως ο ακρότατος βιασμός σε μια ζωή που χαρακτηρίζεται από την κακομεταχείριση και αποκορύφωμα της δυστυχίας της. Άλλες γυναίκες μπορεί πάντα να εκλάβουν την διακοπή της κυήσεώς τους ως βίαια θανάτωση του ίδιου τους του παιδιού. Ο φόβος, η αγωνία, ο πόνος και η ενοχή που σχετίζονται με την επέμβαση αναμιγνύονται με τη συνειδητοποίηση ενός αλλόκοτου και βίαιου θανάτου. Άλλες αναφέρουν ότι ο πόνος της έκτρωσης, που προκαλείται από έναν μασκοφόρο που εισβάλλει στο σώμα τους, δημιουργεί αίσθηση βιασμού. Τα κύρια συμπτώματα της PTSD είναι τρία: υπερδιέγερση, παρείσδυση και συστολή.
Υπερδιέγερση είναι ένα χαρακτηριστικό χρονίως και ανομάλως διεγερμένων αμυντικών μηχανισμών "φυγής ή πάλης". Συμπτώματα υπερδιέγερσης είναι τα εξής: απαντήσεις υπερβολικής έκπληξης, επιθέσεις αγωνίας, οξυθυμία, εκρήξεις θυμού ή οργής, επιθετική συμπεριφορά, αδυναμία συγκέντρωσης, υπερεγρήγορση, δυσκολία στον ύπνο, αντιδράσεις που αναφέρονται στη φυσιολογία του σώματος όταν υπάρξει έκθεση σε καταστάσεις που μοιάζουν με κάποια πλευρά της τραυματικής εμπειρίας (ταχυπαλμία, εφίδρωση κατά τη διάρκεια μιας ιατρικής εξέτασης ή με το άκουσμα του ήχου μιας αντλίας).
Παρείσδυση είναι η εμπειρία του τραυματικού συμβάντος σε απροσδόκητο χρόνο (ξαφνικές αναδυόμενες σκέψεις για μια έκτρωση ή ένα εκτρωμένο παιδί, αναδρομές, όπου η γυναίκα στιγμιαία αναβιώνει την έκτρωση, εφιάλτες σχετικά με την έκτρωση ή το παιδί, επετειακές αντιδράσεις κατάθλιψης την ημερομηνία κατά την οποία θα έπρεπε να γεννηθεί το παιδί). Συστολή είναι το “μούδιασμα” των συναισθηματικών δυνάμεων, ή η ανάπτυξη τρόπων συμπεριφοράς, ώστε να αποφεύγονται ερεθίσματα που σχετίζονται με το τραύμα. Είναι συμπεριφορά διαφυγής, προσπάθεια άρνησης και αποφυγής αρνητικών συναισθημάτων, ή ανθρώπων, τόπων, πραγμάτων που επιδεινώνουν τα αρνητικά συναισθήματα που σχετίζονται με το τραύμα. Η συστολή μπορεί να εκφράζεται ως: αδυναμία ανάμνησης της εμπειρίας της έκτρωσης, προσπάθειες αποφυγής δραστηριοτήτων που δημιουργούν αναμνήσεις της έκτρωσης, απομάκρυνση από τις σχέσεις, αποξένωση απ' όσους συνδέονται με την απόφαση για την έκτρωση, αποφυγή των παιδιών, προσπάθεια αποφυγής ή άρνησης σκέψεων ή συναισθημάτων που σχετίζονται με την έκτρωση, περιορισμένο εύρος συναισθημάτων αγάπης ή στοργής, μειωμένο ενδιαφέρον για αγαπητές στο παρελθόν δραστηριότητες, χρήση ναρκωτικών ή οινοπνεύματος, σκέψεις ή απόπειρες αυτοκτονίας, αυτοκαταστροφικές τάσεις. Αξίζει να αναφερθεί ότι 30 έως 50% των γυναικών που έχουν υποστεί έκτρωση αναφέρουν προβλήματα στη σεξουαλική ζωή. (έλλειψη της αίσθησης απόλαυσης, αυξημένος πόνος, αποστροφή προς το σεξ και τους άνδρες, ή, αντίθετα, αλλαγή πολλών συντρόφων).
ΑΛΛΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ: Για ορισμένες γυναίκες, το μετεκτρωτικό άγχος συνδέεται με διαταραχές στη διατροφή, (βουλιμία ή νευρική ανορεξία). Η έκτρωση συνδέεται σημαντικά με κατάθλιψη, βίαιη συμπεριφορά και μείωση μητρικών δεσμών με τα παιδιά που γεννώνται μελλοντικά. Μεμονωμένες κλινικές εκτιμήσεις συνδέουν το μετεκτρωτικό τραύμα με την μελλοντική κακοποίηση παιδιών. Ακόμη, είναι σαφές ότι στα περισσότερα ζευγάρια, μια έκτρωση προκαλεί απρόβλεπτα προβλήματα στη σχέση τους (περισσότερες πιθανότητες να οδηγηθούν σε διάσταση ή διαζύγιο). Αυτό μπορεί να οφείλεται σε αντιδράσεις που σχετίζονται με την έκτρωση, όπως είναι η μικρότερη αυτοεκτίμηση, η έλλειψη εμπιστοσύνης προς τους άνδρες, προβλήματα στη σεξουαλική συμπεριφορά, κατάθλιψη. Οι γυναίκες που έχουν πραγματοποιήσει περισσότερες από μία εκτρώσεις έχουν περισσότερες πιθανότητες να χρειαστούν βοήθεια από την πολιτεία, και ένας λόγος είναι ότι έχουν περισσότερες πιθανότητες να μείνουν με παιδί και χωρίς σύζυγο.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ: Ο κάθε ένας από μας μπροστά στο θέμα των αμβλώσεων μπορεί να αναρωτηθεί: α΄ Ποιος και με ποιο δικαίωμα θα μπορούσε να αποφασίσει να μην υπάρξω, εφόσον είχα συλληφθεί στην κοιλιά της μητέρας μου; β΄ Πώς γίνεται σήμερα εγώ να υπάρχω, να γνωρίζω να προσφέρω, να μπορώ να δώσω και το αίμα στην Πατρίδα, ενώ σε ανυποψίαστη στιγμή θα μπορούσε κάποιος άγνωστος ενός απρόσωπου κρατικού μηχανισμού ή ένας στυγνός επαγγελματίας, να αποφασίσει για την ζωή μου και το μέλλον μου; γ΄Πώς και γιατί η προσφορά μου στο έθνος, καθώς και η ύπαρξή μου θα μπορούσε να θεωρηθεί «ανεπιθύμητη», οπλίζοντας το χέρι ενός μισθωμένου «επιστήμονα» και που έρχεται με την μορφή της λαιμητόμου και της απορροφητικής «σκούπας - μηχανής του κιμά»; δ΄ Πώς θα μου φαινόταν την στιγμή του αλέσματός μου ο «καλός ιατρός», οι «καλοί γονείς», η «επιστήμη», όταν δεν θα μπορούσα καν να αντισταθώ τόσο μικρός και αδύναμος; ε΄ Γιατί η Ιστορία κατονομάζει ορισμένες ενέργειες προσώπων (Χίτλερ, Στάλιν), ως δολοφονίες ή γενοκτονίες, ενώ για τα βρέφη η λέξη μετατρέπεται σε «αμβλώσεις-εκτρώσεις»; στ΄ Γιατί τα έθνη κατηγορούν άλλα εχθρικά έθνη για γενοκτονίες, ενώ εσωτερικά δίδεται το αυτό δικαίωμα στους πολίτες και οι λέξεις και τα νοήματα αλλάζουν προς το «προοδευτικότερο»; ζ΄ Τι θα μπορούσα να φανταστώ για την έκτρωση του Σωκράτη, του Αριστοτέλη, του Περικλή, του Μ. Αλεξάνδρου, του Πλάτωνα την δική μου; Θα μπορούσα ποτέ να φανταστώ όλους αυτούς ως «ανεπιθύμητη κύηση»;
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ: Για την Ορθοδοξία ο άνθρωπος δεν γίνεται άνθρωπος σε κάποια συγκεκριμένη στιγμή της ζωής του, αλλά είναι άνθρωπος από τη στιγμή της συλλήψεως. Βέβαια το έμβρυο δεν είναι τέλειος άνθρωπος. Αυτό όμως μπορεί να λεχθεί και για το νεογέννητο βρέφος. Οι διάφοροι χρονικοί προσδιορισμοί που καθορίζονται για το θεμιτό ή μη των εκτρώσεων είναι αυθαίρετοι. Για την Εκκλησία ο άνθρωπος από τη στιγμή της συλλήψεώς του εισέρχεται στην προοπτική της αιωνιότητος. Αποτελεί ανεπανάληπτη και ανεκτίμητη ύπαρξη, που καλείται στο “καθ' ομοίωσιν” προς τον δημιουργό της. Ο κάθε άνθρωπος είναι ανεπανάληπτος, και η διαφοροποίησή του αρχίζει από τη στιγμή της σύλληψής του, οπότε αποκτά ανθρώπινη φύση, οντότητα, ταυτότητα, ανεξάρτητα από τις αλλαγές που μπορεί να υποστεί στο μέλλον. Η ψυχή άλλωστε του ανθρώπου υπάρχει από την αρχή της σύλληψής του. Για τον λόγο αυτό, όταν οι Πατέρες τοποθετούνται απαγορευτικά απέναντι στην άμβλωση δεν εξετάζουν σε ποιό στάδιο ανάπτυξης βρίσκεται το έμβρυο. Υποστηρίζουν ότι η έκτρωση του εμβρύου θεωρείται φόνος. Τα κύτταρα του εμβρύου, το γενετικό του υλικό, η μορφολογία και η φυσιολογία του είναι ανθρώπινα. Και η δυνατότητά του ν' αναπτυχθεί σε τέλειο άνθρωπο, επισφραγίζει την ανθρωπινή του οντότητα. Γι' αυτό και η παρεμπόδιση της εξέλιξής του αποτελεί καταστροφή μιας ανθρώπινης ζωής με αιώνια προοπτική. Η άποψη ότι η γυναίκα έχει δικαίωμα ν' αποφασίζει μόνη για το σώμα της και για το έμβρυο της μήτρας της, είναι απαράδεκτη και με την λογική. Πριν απ' όλα το έμβρυο δεν προέρχεται μόνο από την γυναίκα αλλά και από τον άνδρα που συνέβαλε στη γένεσή του. Ακόμη το έμβρυο δεν ανήκει μήτε στην γυναίκα μήτε στον άνδρα που συνέβαλαν στη δημιουργία του, αλλά αποτελεί ξεχωριστή ζωντανή ύπαρξη, που αδικείται κατάφωρα όταν καταστρέφεται από τους ιδίους τους γονείς. Τέλος είναι παράλογο να χαρακτηρίζεται ως ανθρώπινο δικαίωμα κάτι, το οποίο συνεπάγεται τη στέρηση του δικαιώματος ζωής κάποιας άλλης ανθρώπινης ύπαρξης. Η αδυναμία του εμβρύου να υπερασπιστεί τον εαυτό του δεν νομιμοποιεί ασφαλώς την καταστροφή του, αντίθετα, νομικώς, κάνει την πράξη ιδιατέρως ύπουλη. Για πολλούς το έκλημα που λέγεται άμβλωση χαρακτηρίζεται νομικά, φόνος, εκ προμελέτης, ιδιαζόντως απεχθής και χωρίς δικαίωμα του θύματος σε νόμιμη άμυνα. Η διαπίστωση, ακόμη, κάποιας ασθένειας ή κάποιου συνδρόμου δεν δικαιολογεί την διακοπή της κυήσεως.
Γι' αυτό η Εκκλησία αντιμετώπιζε εξαρχής τις περιπτώσεις των εκτρώσεων ή αμβλώσεων ως περιπτώσεις φόνων, και την υποβοήθηση σε έκτρωση ή άμβλωση ως συνεργία σε φόνο. Η περιφρόνηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, που αρχίζει με την καταστροφή ή και την εμπορία (!) της αγέννητης ζωής στα επιστημονικά εργαστήρια ανοίγει το δρόμο και για άλλες μορφές θανατώσεων. Όταν ο Θεός και η φυσική τάξη αντικαθίστανται από την ανθρώπινη αυθαιρεσία, όλα αυτά, αν δεν είναι αναπόφευκτα, γίνονται λογικά και επιτρεπτά, ακόμη και οι ναζιστικές θεωρίες “ευγονικής”. Οι αγέννητοι άνθρωποι δεν μπορούν να οργανωθούν και να υποστηρίξουν τα δικαιώματά τους. Το ίδιο άλλωστε ισχύει ως ένα βαθμό και για τους καταπιεσμένους ή τους αδυνάτους. Αυτά όμως δεν νομιμοποιούν τους γεννήτορες ή τους ισχυρούς να προβαίνουν στην καταστροφή, την εμπορία ή την κακοποίησή τους. Όταν ακούμε στα Μ.Μ.Ε. ότι κάποιες άγαμες μητέρες αμέσως μετά τη γέννηση του παιδιού τους το δολοφονούν χωρίς οίκτο και συμπόνια, όλοι ορθώς καταδικάζουν αυτό το τρομερό γεγονός. Όμως δεν πράττουν το ίδιο για τις αμβλώσεις αφού και αυτό το γεγονός είναι το ίδιο κατακριτέο και επαίσχυντο. Είναι δολοφονία.
Αυτή η στάση εκφράζει υποκρισία. «Ποια λέαινα”, λέει ο άγιος Εφραίμ ο Σύρος, ποια αρκούδα θα σκότωνε ποτέ το μικρό της; Και εσύ, λογικό ον, κάνεις χειρότερα από τα άγρια ζώα, όταν έφτασες να σκοτώσεις τα παιδιά σου». Ένας σύγχρονος Γέροντας λέει: “Καλύτερα να μην γεννιόταν η γυναίκα εκείνη που σκοτώνει τα παιδιά της. Διότι αυτό είναι αμαρτία εναντίον του Αγίου Πνεύματος. Και έπειτα, πού έπρεπε να βρίσκει ο Θεός καλύτερη κατοικία για το παιδί, παρά στην κοιλία της μητέρας του; Και από ’κει το βγάζεις και το πετάς στα σκυλιά και το σκοτώνεις; Οι χριστιανές μητέρες μόνο σκοτώνουν τα παιδιά τους! Ετσι είναι οι νόμοι της φύσης που άφησε ο Θεός! Η μητέρα να φυλάσσει τους υιούς της. Να είναι όμως ο λογικός άνθρωπος χειρότερος από τα ζώα και τα κτήνη και να σκοτώνει τα παιδιά του; Όλες οι αμαρτίες είναι βαριές, αλλά αυτή είναι βαρύτερη από όλες.” (Γέρων Κλέοπας Ηλίε) Το ενδιαφέρον της Εκκλησίας επικεντρώνεται στον εσχατολογικό προορισμό του κάθε ανθρώπου, γεννημένου ή αγέννητου. Ο προορισμός του ανθρώπου από τη σύλληψή του είναι να φτάσει στο καθ' ομοίωσιν, να γίνει ένας κατά χάριν Θεός. Η πράξη της δημιουργίας του κόσμου δεν περιλάμβανε το θάνατο. Ο Θεός είναι η Ζωή και Αυτός ο οποίος δίνει τη ζωή στον κόσμο. Αυτός ο οποίος δίνει την ύπαρξη στα όντα. Ο θάνατος εμφανίστηκε παρασιτικά, εξαιτίας της απομάκρυνσης του ανθρώπου από το Θεό που είναι η Ζωή.
Ο Θεός είναι η Ζωή και η απομάκρυνση από το Θεό σημαίνει θάνατο. «Δια της αμαρτίας ο θάνατος εισήλθε στον κόσμο» (Ρωμ. ε΄12). Ο «Θεός θάνατον ουκ εποίησεν» (Σοφ. Σολ. α΄13) και όποιος θανατώνει ένα συνάνθρωπό του, αντιστρατεύεται στο θέλημα του Θεού. Αυτό γίνεται και με τις αμβλώσεις. Για την Εκκλησία η αρχή της ανθρώπινης ζωής, ξεκινά από την στιγμή της σύλληψης. Γνωρίζουμε ότι εορτάζεται η θαυματουργική σύλληψη προσώπων που αποτελούν σημαντικά και κύρια πρόσωπα στο γεγονός της σωτηρίας μας, όπως η Θεοτόκος Μαρία και ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος. Από το περιεχόμενο της εορτής της Συλλήψεως της Θεοτόκου (Α. Άννης) προκύπτει ότι η βαρύτητα ευρίσκεται στο γεγονός που θα επακολουθήσει και στο οποίο εισάγει η Σύλληψη. Δηλαδή, στην γέννηση της Παρθένου. Η Εκκλησία με την θέσπιση των ιερών κανόνων προστατεύει και διαφυλάσσει την ανθρώπινη ζωή. Οι ιεροί κανόνες υπογραμμίζουν την ασθένεια της ανθρώπινης φύσης και θέτουν τα όρια μέσα στα οποία η ανθρώπινη συμπεριφορά πρέπει να κινηθεί. Ο Μ. Βασίλειος γράφει: «Αυτή που κατέστρεψε εκούσια το έμβρυο υποβάλλεται σε τιμωρία για φόνο, η διάκριση σε διαμορφωμένο ή αδιαμόρφωτο έμβρυο δεν υπάρχει σ' εμάς, γιατί έτσι δεν τιμωρείται μόνο αυτό που επρόκειτο να γεννηθεί, αλλά και η ίδια αυτή που σκέφτηκε κι έκανε κακό στον εαυτό της(...) Δεν πρέπει ωστόσο να παρατείνουμε το χρόνο της μετάνοιας τους, αλλά να τους δεχόμαστε ύστερα από τα δέκα χρόνια και η θεραπεία να ορίζεται όχι σύμφωνα με το χρόνο, αλλά σύμφωνα με τον τρόπο της μετανοίας” (2ος κανόνας).
Η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ: Ο Ευαγγελιστής Λουκάς μας αφηγείται το γεγονός της προαναγγελίας της γεννήσεως του Προδρόμου Ιωάννου από τον αρχάγγελο Γαβριήλ στον πατέρα του Ζαχαρία. Ο ίδιος Ευαγγελιστής μας περιγράφει το μέγα γεγονός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, δηλαδή της ασπόρου συλλήψεως του Κυρίου. Τιμούμε και υμνούμε το γεγονός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, διότι τότε ο τέλειος Θεός έγινε τέλειος άνθρωπος. Ο ίδιος Ευαγγελιστής μας αναφέρει το γεγονός ότι μετά τον Ευαγγελισμό της, η Θεοτόκος πήγε στην Ελισσάβετ. Μόλις εκείνη άκουσε το χαιρετισμό της Μαρίας, το βρέφος που ήταν στα σπλάγχνα της σκίρτησε. Το έμβρυο Ιησούς αναγνωρίζεται από το έμβρυο Πρόδρομος δια σκιρτήματος τη στιγμή. Όπως ο Κύριος, έστω και αν δεν αναγνωρίζεται άμεσα, είναι ο τέλειος Ιησούς, κατά τις
πρώτες στιγμές της εμβρυϊκής και βρεφικής υπάρξεως του, έτσι και κάθε έμβρυο, και των πρώτων ακόμη ημερών, έχει στη μέγιστη ταπείνωση του το πλήρωμα της ψυχοσωματικής του ταυτότητας. Η αρχή της βιολογικής ζωής δεν μπορεί να αποχωριστεί από την αρχή της πνευματικής ζωής. Οι ιερές αυτές εορτές φανερώνουν τον αμέτρητο σεβασμό της Εκκλησίας απέναντι στον άνθρωπο κατά την έναρξη της ζωής του και μας επισημαίνει ότι το ανθρώπινο πρόσωπο είναι ιερό από τη στιγμή της συλλήψεως. Ανάλογες αναφορές στα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης καταδεικνύουν το γεγονός ότι η εμβρυϊκή κατάσταση αποτελεί φάση της ανθρώπινης εξέλιξης. Ο Ησαΐας ομολογεί ότι απέκτησε ο ίδιος τέλειο πρόσωπο με όνομα από τα σπλάγχνα της μητέρας του: «Κύριος εκ κοιλίας μητρός μου εκάλεσεν το όνομά μου.” (Ησ. μθ΄1). Ανάλογα και ο Ιερεμίας γίνεται αποδέκτης της προφητικής κλήσης από την εμβρυϊκή του ηλικία: «Προ του με πλάσαι σε εν κοιλία επίσταμαί σε και προ τουσε εξελθείν εκ μητρός ηγίακά σε, προφήτην εις έθνη τέθεικά σε» (Ιερ. α΄5). Μάλιστα ο ψαλμωδός ομιλεί για την πρόνοια του Θεού σε κάθε άνθρωπο, που αρχίζει από της συλλήψεως του: «Επί σε επερρίφην εκ μήτρας, από γαστρός μητρός μου Θεός μου εί συ» (Ψαλμ. κα΄11). Παρόμοιο φρόνημα εκφράζει και ο Απόστολος Παύλος λέγοντας ότι η κλήση του χρονολογείται από την περίοδο της κυοφορίας του: «ότε δε ευδόκησεν ο Θεός ο αφορίσας με εκ κοιλίας μητρός μου και καλέσας δια της χάριτος αυτού» (Γαλ. α΄15).
ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ: Πέρα από τον αντιχριστιανικό χαρακτήρα που έχουν οι εκτρώσεις, έχουν και έναν αντεθνικό χαρακτήρα, επιδεινώνοντας το δημογραφικό πρόβλημα. Αποτελούν την κύρια αιτία που η Ελλάδα καταντά μια χώρα γερασμένων ανθρώπων, καταδικασμένη έτσι να εξαφανιστεί από τον παγκόσμιο χάρτη. Οι διακοπές κυήσεων που έχουν πραγματοποιηθεί στα δημόσια νοσοκομεία ξεπερνούν, επίσημα, τις 70.000 ετησίως. Ωστόσο, μαζί με αδήλωτες αμβλώσεις, (ιδιωτικών ιατρείων), ξεπερνούν τις 200.000 το χρόνο, τη στιγμή που οι γεννήσεις υπολείπονται των 100.000 ετησίως. "Τα στατιστικά στοιχεία, όμως, δεν είναι ακριβή, κι αυτό γιατί δεν δηλωνονται όλες, ειδικά όταν πρόκειται για μικρές ηλικίες 16-20 ετών" (Σύλλογος Προστασίας Αγέννητου Παιδιού, "Η Αγκαλιά"). Η εικόνα που διαμορφώνεται στις εφηβικές ηλικίες, 14-18 ετών, είναι χειρότερη από το παρελθόν, επειδή οι έφηβες σήμερα ξεκινούν νωρίτερα τις σεξουαλικές επαφές, έχοντας πλήρη άγνοια για το τι είναι άμβλωση, τι επιπτώσεις έχει στη σωματική και ψυχική τους υγεία, ενώ αγνοούν ότι από την πρώτη στιγμή της σύλληψης το γονιμοποιημένο ωάριο είναι ένα άτομο υπό ανάπτυξη. Ο μεγάλος αριθμός αμβλώσεων στην πατρίδα μας συμβάλλει αποφασιστικά στην απογοητευτική πορεία γεννήσεων των τελευταίων 20 χρόνων.
Από τους 150.000 τοκετούς το χρόνο που είχαμε μέχρι το 1981, τώρα έχουμε περίπου 100.000 το χρόνο συμπεριλαμβανομένων και των αλλοδαπών. Σημειωτέον ότι οι τοκετοί αλλοδαπών αποτελούν τουλάχιστον 20% του συνόλου. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη Βρετανία, με εξαπλάσιο πληθυσμό από την Ελλάδα, έχουμε περίπου ισόποσες εκτρώσεις (190.000).Όταν κάθε χρόνο γεννιούνται στην Τουρκία 1.600.000 παιδιά, στην Ελλάδα γεννιούνται μόνον 90.000, από τις 140.000 που γεννιούνταν το 1981, ενώ υπολογίζεται ότι οι διακοπές κύησης υπερβαίνουν ετησίως τις 250.000, (40.000 σε ανήλικα κορίτσια). Από έρευνες υπολογίζεται ότι το 2030 η χώρα μας θα έχει πληθυσμό περίπου 8.000.000, χωρίς να συμπεριλάβουμε τα αποτελέσματα της Κρίσης, η Αλβανία 14.000.000 και η Τουρκία 100.000.000.
Η Ελλάδα αιμορραγεί και αργοπεθαίνει. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της απογραφής του 2011 στο σύνολο της χώρας απεγράφησαν 10.787.690 μόνιμοι κάτοικοι. Στη γενική απογραφή του 2001 ο πληθυσμός της χώρας είχε καταμετρηθεί σε 10.964.020 άτομα. Μπορεί να φαίνεται μείωση πληθυσμού σε σχέση με το 2001 μόνο 180.000 άτομα, αλλά τώρα θα πρέπει να υπολογίσουμε και τον παράγοντα των ξένων, οι οποίοι το 2001 υπολογίζονταν σε περίπου 300.000 και τώρα ξεπερνούν τους 1.300.000! Το 1980 η Ελλάδα ήταν δεύτερη σε γεννήσεις (κατά μητέρα) στην Ευρωπαϊκή Ενωση (148.134), ενώ το 1999 άγγιξε την τελευταία θέση (100.265). Το 1999 οι θάνατοι (103.102) για πρώτη φορά υπερέβησαν τις γεννήσεις (100.265). Στον Στρατό η απόδοση των κλάσεων από το έτος 2000 (83.000) έως στο 2013 (53.000) παρουσιάζει μια υστέρηση 30.000 στρατευσίμων, με ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην άμυνα της χώρας. Το 1997 οι γυναίκες που τεκνοποίησαν είχαν σε ποσοστό 45,4% ένα παιδί και το 39% δύο παιδιά, οι δε λοιπές κάτι περισσότερο των δύο. Η Ελλάδα είναι ευραπαϊκή πρωταθλήτρια και τρίτη στον κόσμο σε εκτρώσεις. Για να αλλάξουν όλα αυτά απαιτείται ανάπλαση της ελληνικής παιδείας, ώστε να δημιουργηθεί η κατάλληλη νοοτροπία στους Ελληνες και κυρίως στους νέους και να ξαναγίνει το παιδί πηγή χαράς και ζωής για την ελληνική οικογένεια και να ξαναγίνουμε οι πολυμελείς ευτυχισμένες οικογένειες των περασμένων γενεών. Γίνεται κατανοητό τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την Ελλάδα, όταν περιβάλλεται από «εχθρικές» χώρες, ορισμένες εκ των οποίων αμφισβητούν την εθνική μας κυριαρχία. Πόσο μάλλον όταν το 2010 θα έχουμε περίπου τους μισούς στρατευσίμους από αυτούς που είχαμε στα μέσα της δεκαετίας του 1950. Ενώ στο παρελθόν, οι εχθροί δεν μπόρεσαν να μας εξαφανίσουν από τον παγκόσμιο χάρτη, εμείς οι ίδιοι οι Νεοέλληνες απεργαζόμαστε την καταστροφή του έθνους μας καθώς ως “Έλληνες”, αποδεχόμενοι τις εκτρώσεις, εργαζόμαστε για την οικοδόμηση ενός ελληνικού νεκροταφείου.
 Η αποχαύνωση των απολαύσευων, ο καταναλωτισμός, ο παραγκωνισμός της παράδοσής, κάνει τον Νεοέλληνα να ζει την αρχή του τέλους του. Μόνο όταν συνειδητοποιήσει το έγκλημα που γίνεται με τις εκτρώσεις, μόνο όταν θεραπεύσει τη φιλαυτία του, μόνο όταν συνειδητοποιήσει ότι η ακμή της Ελλάδας ταυτίζεται με την επαναπροσέγγιση των αιωνίων αξιών που μας προσφέρει η ελληνοχριστιανική παράδοση, θα μπορέσει να οδηγήσει την Ελλάδα σε ακμή.
1. [Πηγή: The Journal of Reproductive Medicine, Pain During Early Abortion, Dr. Lynn Borgatta and David Nickinovich (PhD), 1997, vol. 42, pp. 287-293. Η συγγραφέας Dr Lynn Borgatta είναι στο Ιατρικό τμήμα της Planned Parenthood Federation of America - Νέα Υόρκη.]
-Ασπασία Τσαούση, "Το Δικαίωμα στην Άμβλωση στις Η.Π.Α.: Δικαιώματα του Ανθρώπου, τομ. 28(2006), σελ. 1107-1172.
-“Αύξηση των εκτρώσεων απο κορίτσια” Ελεύθερος Τύπος 5 Μαΐου 2010, σελίδες 28-29.
-Ι. Πρωτοπαπαδάκης, «Είναι η άμβλωση σε πρώιμο στάδιο φόνος;»
-Μ’ Ενδιαφέρει, Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία, τ. 46, 10/11 2005
-http://www.unborn.gr/unborn1/unborn/index.php?psychimp
-Της Janet L. Hopson ΕΜΒΡΥΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
-Μ. Βασιλείου, Κανονικαί επιστολαί 2 και 8, PG 32, 672 και 677.
-Θοδωρή Λάϊνα, «Τα έμβρυα ακούνε και θυμούνται» εφ.Βήμα 6-7-2003.
-Ιωάννου μοναχού και πρεσβυτέρου, Λόγος εις την Σύλληψιν της αγίας Άννης
-Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή, «Ένα θλιβερό φαινόμενο» τ I. Μ. Βεροίας 10/ 2000.