Ἡ Ἁγία Γραφή εἶναι κατά κάποιον τρόπο ἡ βιογραφία τοῦ Θεοῦ στόν κόσμο αὐτό. Καί μάλιστα ἀπό τήν Ἁγία Γραφή ἡ Καινή Διαθήκη εἶναι ἡ βιογραφία τοῦ σαρκωθέντος Θεοῦ σ’ αὐτό τόν κόσμο. Μέσα σ’ αὐτήν περιγράφεται πῶς ὁ Θεός, γιά νά δείξει τόν Ἑαυτό Του στούς ἄνθρωπους, ἔστειλε τόν Θεό Λόγο, ὁ ὁποῖος σαρκώθηκε καί ἔγινε ἄνθρωπος, καί σάν ἄνθρωπος εἶπε στούς ἀνθρώπους ὅλα ὅσα ὁ Θεός ἔχει, ὅλα ὅσα ὁ Θεός ἐπιθυμεῖ γιά τόν κόσμο αὐτο καί γιά τούς ἄνθρωπους πού ζοῦν σ’ αὐτόν. Ἀποκάλυψε ὁ Θεός Λόγος τό σχέδιο τοῦ Θεοῦ πρός τόν κόσμο. Ὁ Θεός Λόγος μέ τή βοήθεια τοῦ λόγου, ἔδειξε τόν Θεό στούς ἄνθρωπους, ὅσο εἶναι δυνατό ὁ ἀνθρώπινος λόγος νά περιλάβει τόν Ἀπερίληπτο Θεό.
Ὅ,τι εἶναι ἀπαραίτητο στόν κόσμο αὐτό καί στούς ἄνθρωπους ποὐ ζοῦν σ’ αὐτόν, ὁ Κύριος τό ἔδωσε μέσα στήν Ἁγία Γραφή. Μέσα σ’ Αὐτήν ἔδωσε τίς ἀπαντήσεις γιά ὅλα τά ἐρωτήματα. Δέν ὑπάρχουν ἐρωτήματα πού νά βασανίζουν τήν ἀνθρώπινη ψυχή καί γιά τά ὁποῖα νά μήν ἔχει δοθεῖ μέσα στήν Ἁγία Γραφή εἴτε ἄμεση εἴτε ἔμμεση ἀπάντηση. Οἱ ἄνθρωποι δέν μποροῦν νά ἐπινοήσουν περισσότερα ἐρωτήματα ἀπ’ ὅσες ἀπάντησεις ὑπάρχουν μέσα στήν Ἁγία Γραφή. Τό ὅτι δέν βρίσκεις στήν Ἁγία Γραφή ἀπάντηση σέ κάποιο σου ἐρώτημα, σημαίνει ἤ ὅτι ἔθεσες ἀσήμαντο ἐρώτημα ἤ ὅτι δέν μπόρεσες νά διαβάσεις τήν Ἁγία Γραφή καί νά πάρεις τήν τελική ἀπάντηση.Στήν
'Αγία Γραφή ό Θεός ἔδειξε:
1) Τί εἶναι ὁ κόσμος, ἀπό ποϋ προέρχεται, γιά ποιό λόγο ὑπάρχει,
πρός τά ποῦ πορεύεται, ποῦ θά καταλήξει.
2) Τί εἶναι ὁ ἄνθρωπος, ἀπό ποῦ ἔρχεται, ποῦ πηγαίνει, ποιά εἶναι ἡ
οὐσία του, γιά ποιό λόγο ὑπάρχει,πῶς θά τελειωθεῖ.
3) Τί εἶναι τά ζῶα, τί εἶναι τά φυτά, γιά ποιό λόγο ὑπάρχουν, τί ἐξυπηρετεῖ
ἡ ὕπαρξή τους, τί προσφέρουν.
4) Τί εἶναι τό καλό, ἀπό ποῦ προέρχεται, ποῦ ὁδηγεῖ, γιά ποιό λόγο ὑπάρχει,
πῶς ἀποκτᾶται.
5) Τί εἶναι τό κακό, ἀπό ποῦ προέρχεται, πῶς ὑπάρχει, γιά ποιό λόγο ὑπάρχει,
πῶς θά τελειώσει.
6) Τί εἶναι δίκαιοι καί τί ἁμαρτωλοί, πῶς ἀπό ἔναν ἁμαρτωλό βγαίνει
δίκαιος καί πῶς ἕνας ἐπηρμένός δίκαιος μπορεῖ νά καταντήσει ἁμαρτωλός∙ πῶς ὁ ἄνθρωπος
ὑπηρετεῖ τόν Θεό καί πῶς τόν διάβολο∙ ὁλόκληρος ὁ δρόμος ἀπό τό ἄγαθο ὡς τό
κακό, ἀπό τόν Θεό ὡς τόν διάβολο.
7) Ὅλα, ἀπό τήν ἀρχή ὡς τό τέλος, ὁλόκληρος ὁ δρόμος τοῦ ἀνθρώ που ἀπό
τήν σάρκα ὡς τόν Θεό, ἀπό τήν σύλληψή του μέχρι τήν ἐκ νεκρῶν ἀναστασή του.
8) Τί εἶναι ἡ ἱστορία τοῦ κόσμου, ἡ ἱστορία τοῦ οὐρανοΰ καί τῆς γῆς,
τί εἶναι ἡ ἱστορία τῆς ἀνθρωπότητος, ποιός ὁ δρόμος τους, ὁ σκοπός καί ἡ
τελείωσή τους.
Γενικά,
ὁ Θεός στήν Ἁγία Γραφή εἶπε ὅσα χρειαζόταν νά πεῖ στούς ἀνθρώπους.
Στήν Ἁγία Γραφή βρίσκεται ἡ βιογραφία τοῦ κάθε ἀνθρώπου, τοῦ καθενός
μας ἀνεξαιρετως. Σ’ αὐτήν ὁ καθένας μας μπορεῖ νά βρεῖ
ὁλόκληρο τόν ἑαυτό του νά παρουσιάζεται καί νά περιγράφεται λεπτομερῶς:
ὅλες οἱ ἀρετές σου καί τά ἐλαττώματα πού ἔχεις καί δέν ἔχεις. Θά βρεῖς
τούς δρόμους μέσω τῶν ὁποίων ἡ ψυχή σου καί ἡ ψυχή κάθε ἀνθρώπου, βαδίζει
ἀπό τήν ἁμαρτία στήν τελειότητα καί ὁλόκληρο τόν δρόμο ἀπό τόν ἄνθρωπο
ὡς τόν Θεό καί ἀπό τόν ἄνθρωπο ὡς τόν διάβολο. Στήν Ἁγία Γραφή θά βρεῖς
τρόπους πῶς ν’ ἀπελευθερωθεῖς ἀπό τήν ἁμαρτία, θά βρεῖς μέ μιά λέξη,
ὅλη τήν Ἱστορία τῆς ἁμαρτίας καί τῆς ἁμαρτωλότητος, καί ὅλη τήν ἱστορία
τῆς ἀρετῆς καί τῶν δικαίων.
Εἶσαι θλιμμένος; στήν Ἁγία
Γραφή θά βρεῖς παρηγοριά. Εἶσαι λυπημένος; τήν χαρά∙ εἶσαι θυμώδης;
τήν γαλήνη∙ εἶσαι ἔμπαθης; τήν σωφροσύνη∙ εἶσαι ἄφρων; τήν σοφία∙ εἶσαι
κακός; τήν καλοσύνη∙ εἶσαι ἐγκληματίας; τό ἔλεος καί τή δικαιοσύνη∙
εἶσαι μισάνθρωπος; τήν ἀγάπη. Σ’ αὐτήν θά βρεῖς φάρμακο γιά ὅλες σου
τίς ἀτέλειες καί τά ἐλαττώματα, καί τροφή γιά ὅλες σου τίς ἀρετές καί
τίς ἀσκήσεις. Εἶσαι ἄγαθος; Ἡ Ἁγία Γραφή θά σέ μάθει νά γίνεις ἀγαθότερος
καί ἀγαθότατος. Εἶσαι εὐαίσθητος; αὐτή θά σέ μάθει τήν ἀγγελική
τρυφερότητα∙ εἶσαι ἔξυπνος; αὔτη θά σέ μάθει τήν σοφία∙ ἀγαπᾶς τήν
ὀμορφιά καί τήν ὡραιότητα τοῦ τρόπου καί τοῦ λόγου; Δέν ὑπάρχει ὡραιότερος
καί συγκινητικότερος ἀπό τόν λόγο πού ὑπάρχει στό βιβλίο τοῦ Ἰώβ,
καί τοῦ Σολομῶντος, καί τοῦ Δαβίδ, καί τοῦ Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου, καί
τοῦ Ἀποστόλου Παύλου... Ἐδῶ ἡ μουσική, ἡ ἀγγελική μουσική τῆς αἰώνιας
ἀλήθειας τοῦ Θεοῦ, ντύθηκε μέ ἀθρώπινες λέξεις.
Ὅσο περισσότερο ὁ ἄνθρωπος
διαβάζει καί μελετᾶ τήν Ἁγία Γραφή, τόσο περισσότερο βρίσκει αἰτίες
«βάλει τόν σπόρον ἐπί τῆς γῆς, καί καθεύδει καί ἐγείρεται νύκτα καί
ἡμέραν, καί ὁ σπόρος βλαστᾶ καί μηκύνεται ὡς οὐκ οἶδεν αὐτός»
(Μάρκ. 4, 26-29). Βασικό εἶναι νά σπείρεις καί ὁ Θεός εἶναι Ἐκεῖνος πού
κάνει ν’ αὐξάνεται ἡ σπορά (Α' Κορ. 3, 6). Μόνο μή βιάζεσαι γιά τήν ἐπιτυχία,
ὥστε νά μήν μοιάσεις μέ τόν ἄνθρωπο ἐκεῖνο πού σήμερα σπέρνει καί τήν ἑπομένη
θέλει ἤδη νά θερίσει.
Διαβάζοντας τήν Ἁγία Γραφή
μεταφέρεις τό φύραμα στήν ζύμη τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματός σου, τό ὁποῖο
σταδιακά αὐξάνεται, διαπερνᾶ τήν ψυχή μέχρις ὅτου διεισδύσει σ’ αὐτήν
καί ζυμωθεῖ μέ τήν Εὐαγγελική Ἀλήθεια καί Δικαιοσύνη. Τελικά ἡ παραβολή
τοῦ Σωτῆρος περί τοῦ σπορέως καί τοῦ σπόρου μπορεῖ νά ἐφαρμοσθεῖ στόν
καθένα μας. Σέ μᾶς δόθηκε μέσα στήν Ἁγ. Γραφή ὁ σπόρος τῆς Θεϊκῆς Ἀλήθειας.
Διαβάζοντάς την, σπείρουμε τόν σπόρο αὐτό στήν ψυχή μας. Καί αὐτός πέφτει
καί σέ πετρώδη καί σέ ἀκανθώδη μέρη τῆς ψυχῆς, ἀλλά κάτι πέφτει καί
στήν καλή γῆ τῆς καρδιᾶς μας καί φέρει καρπό. Καί ὅταν θά δεῖς τόν καρπό καί
τόν δοκιμάσεις τότε ἀπό τήν γλυκύτητα καί τήν χαρά θά βιαστεῖς νά καθαρίσεις
καί τά πετρώδη καί τά ἀκανθώδη μέρη τῆς ψυχῆς σου, νά ὀργώσεις καί νά σπείρεις
τό σπόρο τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ. Ξέρετε πότε ὁ ἄνθρωπος εἶναι σοφός μπροστά
στά μάτια τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ; Ὅταν ἀκούει τούς λόγους καί
τούς ἐκτελεῖ. Ἡ ἀρχή της σοφίας εἶναι ἡ ὑπακοή στόν λόγον τοῦ Θεοῦ (Μάτθ.
7,24). Κάθε λόγος τοῦ Σωτῆρος ἔχει τήν ἰσχύ καί τήν δύναμη νά θεραπεύσει
καί τίς φυσικές καί τίς ψυχικές ἀσθένειες. «Εἰπέ λόγῳ, καί ἰαθήσεται
ὁ παῖς μου» (Ματθ. 8, 8).
Ὁ Σωτήρ «εἶπε λόγῳ» καί θεραπεύθηκε
ὁ δοῦλος τοῦ ἑκατοντάρχου. Ὅπως τότε, ἔτσι καί τώρα, ὁ Κύριος ἀδιάκοπα
ἐπαναλαμβάνει τούς λόγους Του καί σέ σένα καί σέ μένα καί σ’ ὅλους μας.
Μόνο πρέπει νά σταθοῦμε, νά ἐμβαθύνουμε σ’ αὐτούς καί νά τούς δεχθοῦμε
μέ τήν πίστη τοῦ ἑκατοντάρχου. Καί τό θαῦμα θά γίνει καί σέ μᾶς. Καί θά θεραπευθεῖ
ἡ ψυχή μας ὅπως ἀκριβῶς θεραπεύθηκε ὁ δοῦλος τοῦ ἑκατοντάρχου. Γιατί
στό Εὐαγγέλιο εἶναι γραμμένο καί τό ἀκόλουθο: «προσήνεγκαν αὐτῷ
δαιμονιζομένους πολλούς καί ἐξέβαλε τά πνεύματα λόγῳ, καί πάντας τούς
κακῶς ἔχοντας ἐθεράπευσεν» (Ματθ. 8, 16). Αὐτό κάνει καί σήμερα,
γιατί ὁ Κύριος «Ἰησοῦς Χριστός χθές καί σήμερον ὁ Αὐτός, καί εἰς
τούς αἰῶνας» (Ἑβρ.13, 8)
Στήν
μέλλουσα Κρίση θά κριθοῦν ἐκεῖνοι πού δεν ύπάκουσαν στόν λόγο τοῦ Θεοῦ
Καί θά εἶναι ἀνεκτότερη ἡ γῆ τῶν
Σοδόμων καί τῆς Γομμόρας ἀπ’ ὅ,τι ἡ ἡμέρα τῆς κρίσεως γι’ αὐτούς (Μάτθ.
10, 14-15). Πρόσεξε! Στήν τελική κρίση θά σοῦ ζητηθεῖ λόγος, γιά τό τί ἔκανες
μέ τούς λόγους τοῦ Θεοῦ, γιά τό ἄν τούς ὑπάκουσες καί υἱοθέτησες, ἄν χαιρόσουν
ἤ ντρεπόσουν γι’ αὐτούς. Ἄν ντρεπόσουν γι’ αὐτούς, καί ὁ Θεός θά ντραπεῖ
γιά σένα «ὅταν ἔλθη ἐν τῇ δόξη τοῦ Πατρός Αὐτοῦ μετά τῶν ἀγγέλων τῶν
ἁγίων» (Μάρκ. 8, 38). Λίγες εἶναι οἱ λέξεις τῶν ἀνθρώπων πού δέν εἶναι
ἔρημες καί κενές, γι’ αὐτό καί εἶναι λίγες ἐκεῖνες γιά τίς ὁποῖες δέν
θά κριθοῦμε (Μάτθ. 12, 36). Γιά ν’ ἀποφύγει αὐτό ὁ ἄνθρωπος πρέπει νά μελετήσει
καί νά μάθει τά λόγια τοῦ Θεοῦ ἀπό τήν Ἁγία Γραφή, νά τά οἰκειοποιηθεῖ.
Γιατί γι’ αὐτό τόν λόγο ὁ Θεός τά ἀνακοίνωσε στούς ἀνθρώπους, γιά νά
τά κάνουν κτῆμα τους καί μέσω αὐτῶν νά κάνουν δική τους καί τήν ἴδια τήν
Ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ.
Σέ κάθε λόγο τοῦ Σωτῆρος ὑπάρχει
περισσότερη αἰωνιότητα καί ἀφθαρσία, ἀπ’ ὅ,τι σ’ ὁλόκληρο τόν οὐρανό καί σ’ ὁλόκληρη
τήν γῆ μέ ὁλό κληρη τήν ἱστορία τους. Γι’ αὐτό ὁ Κύριος εἶπε: «ὁ οὐρανός
καί ἡ γῆ παρελεύσονται, οἱ δέ λόγοι μου οὐ μή παρέλθωσιν» (Ματθ. 24,
35). Αὐτό σημαίνει ὅτι στούς λόγους τοῦ Σωτῆρος ὑπάρχει ὁ Θεός καί κάθε τί
θεϊκό, γι’ αὐτό δέν θά παρέλθουν. Ὁ ἄνθρωπος πού τούς οἰκειοποιεῖται γίνεται
πιό ἄφθαρτος ἀπό τόν οὐρανό καί τήν γῆ, γιατί μέσα σ’ αὐτούς ὑπάρχει μία δύναμη
πού κάνει τόν ἄνθρωπο ἀθάνατο καί αἰώνιο.
Ἡ ἐκμάθηση τῶν λόγων τοῦ Θεοῦ
καί ἡ ἐκπλήρωσή τους κάνει τόν ἄνθρωπο - συγγενῆ τοῦ Κυρίου. Αὐτός ὁ
Ἴδιος τό δήλωσε ὅταν εἶπε: «Μήτηρ μου καί ἀδελφοί μου οὗτοί εἰσιν οἱ
τόν λόγον τοῦ Θεοῦ ἀκούοντες καί ποιοῦντες» (Λουκ. 8, 2). Τοῦτο
σημαίνει: ἀκοῦς, διαβάζεις τόν λόγο τοῦ Θεοῦ; εἶσαι κατά τό ἥμισυ ἀδελφός
τοῦ Χριστοῦ∙ τόν ἐκτελεῖς; εἶσαι ὁλόκληρος ἀδελφός τοῦ Χριστοῦ. Καί αὐτό
εἶναι χαρά καί προνόμιο μεγαλύτερο κι ἀπό τά ἀγγελικά προνόμια. Μέ
τήν ἐκμάθηση τῆς Ἁγίας Γραφῆς ξεχειλίζει μία μακαριότητα στήν ψυχή
πού δέν μοιάζει μέ τίποτα τό γήϊνο. Ὁ Σωτήρας αὐτήν ἐννοοῦσε ὅταν εἶπε:
«Μακάριοι
οἱ ἀκούοντες τόν λόγον τοῦ Θεοῦ καί φυλάσσοντες αὐτόν» (Λουκ. 11, 28).
Μέγα
είναι τό μυστήριο τοῦ λόγου
Κάθε λόγος τοῦ Χριστοῦ είναι γεμάτος Θεό, γι’ αύτό ὅταν εισέρχεται
στήν ψυχή τοῦ άνθρώπου, τήν καθαρίζει άπό κάθε ρύπο. Ἀπό κάθε του λόγο
βγαίνει δύναμη, ή όποία καθαρίζει άπό τήν άμαρτία. Γι’ αύτό ὁ Σωτήρ
στό
Μυστικό Δεῖπνο εἶπε στούς πάντα
παρόντές ἀκροατές του, στούς μαθητές Του, τούς λόγους Του ἐκείνους: «ἤδη
ὑμεῖς καθαροί ἐστε διά τόν λόγον, ὅν λελάληκα ὑμῖν» (Ἰωαν. 15,
3). Ὅ,τι εἶναι γραμμένο μέσα στήν Ἁγία Γραφή, ὁ Κύριος καί οἱ Ἀπόστολοί
Του ὀνόμασαν λόγο Θεοῦ, λόγο Κυρίου (Ἰωαν. 17, 13- Πραξ. Ἀπ. 6, 2-13,
46-16, 32-19, ΙΟ-Β' Κορ. 2, 17 -Κολ. 1, 15-Β' Θεσ. 3, 1). Καί ἄν δέν τόν διαβάζεις
καί δέν τόν δέχεσαι σάν τέτοιον, τότε θά μείνεις στό σκοτάδι τῶν βουβῶν
καί βραδύγλωσσων ἀνθρώπινων λέξεων, τῶν κενῶν καί ἐρήμων.
Κάθε λόγος τοῦ Σωτῆρος εἶναι
γεμάτος Ἀλήθεια καί ὅταν εἰσέλθει στήν ψυχή τήν ἁγιάζει σ’ ὅλη τήν αἰωνιότητα.
Γι’ αὐτό ὁ Σωτήρ ἀπευθύνει τήν προσευχή Του, πρός τόν Οὐράνιο Πατέρα
Του: «Πάτερ! ἁγίασον αὐτούς ἐν τῇ ἀληθεία∙
ὁ λόγος ὁ σός ἀλήθειά ἐστιν» (Ἰωαν.
17, 17). Δέν δέχεσαι τόν λόγο τοῦ Χριστοῦ σάν λόγο τοῦ Θεοῦ, σάν λόγο Ἀλήθειας;
Αὐτό εἶναι ψέμμα καί ὁ πατήρ τοῦ ψέμματος πού βρίσκεται μέσα σου, ἐπαναστατεϊ
κατ’ αὐτῆς τῆς Ἀλήθειας.
Σέ κάθε λόγο τοῦ Σωτῆρος ὑπάρχουν
πολλές ὑπερφυσικές ἀλήθειες καί εὐλογίες. Καί αὐτό εἶναι πού χαριτώνει
τήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου, ὅταν ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ τήν ἐπισκεφτεῖ. Γι’ αὐτό
ὁ Ἅγιος Ἀπόστολος ὁλόκληρη τήν οἰκονομία τῆς σωτηρίας ὀνομάζει:
«λόγον τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ» (Πράξ. Απ. 20, 32), «λόγον Ἀληθείας»
(Ἐφ. 1, 13), «λόγον ζωῆς» (Φιλιπ.2, 16). Σάν ζῶσα χαροποιός δύναμη,
ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ ἐνεργεῖ θαυματουργι κά καί ζωοδοτικά, ὅταν ὁ ἄνθρωπος
τόν ἀκούει καί τόν δέχεται μέ πίστη (Α' Θεσ. 2,13). Ὅλα ἔχουν σπιλωθεῖ
ἀπό τήν ἁμαρτία, ἀλλά καί ὅλα καθαρίζονται μέ τόν λόγο τοῦ Θεοῦ καί
τήν προσευχή, τά πάντα, κάθε δημιούργημα τοῦ Θεοῦ ἀπό τόν ἄνθρωπο ὡς
τό σκουλίκι (Α' Τιμ. 4, 6).
Μέ τήν Ἀλήθεια πού φέρει μέσα του,
μέ τήν Δύναμη πού ἔχει μέσα του, ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι «τομώτερος
ὑπέρ πᾶσαν μάχαιραν δίστομον καί διικνούμενος ἄχρι μερισμοῦ ψυχῆς
τε καί πνεύματος, ἀρμῶν τε καί μυελῶν, καί κριτικός ἐνθυμήσεων καί ἐννοιῶν
καρδίας» (Ἑβρ. 4, 12). Δέν ὑπάρχει
τίποτα τό μυστικό μπροστά σ’ αὐτόν καί γι’ αὐτόν. Γιατί κάθε θεῖος λόγος
ἔχει μέσα του κάτι ἀπό τόν αἰώνιο Λόγο τοῦ Θεοῦ, ἔχει τήν δύναμη νά γεννᾶ
καί ἀναγεννᾶ πνευματικά τούς ἀνθρώπους. Καί γεννώμενος ἀπ’ αὐτον ὁ
ἄνθρωπος, γεννιέται ἀπό τήν ἀλήθεια. Πάνω σ’ αὐτό βασιζόμενος καί
ὁ Ἅγιος Ἀπόστολος Ἰάκωβος γράφει πρός τούς χριστιανούς, ὅτι ὁ Θεός τούς
«ἀπεκύησε λόγῳ ἀληθείας» (1, 18), καί ὁ ἅγιος Πέτρος τούς λέει ὅτι
εἶναι «ἀναγεγεννημένοι διά λόγου
ζῶντος Θεοῦ καί μένοντος» στούς αἰῶνες (Α' Πέτρ. 1, 23). Ὅλοι οἱ λόγοι,
πού εἶπε ὁ Θεός στούς ἀνθρωπους, προέρχονται ἀπό τόν Αἰώνιο Λόγο, πού
εἶναι Λόγος ζωῆς καί παρέχει Αἰώνια ζωή. Ζώντας μέ τόν Λόγο αὐτό ὁ ἄνθρωπος
ἀναγεννᾶται ἀπό τόν θάνατο στή ζωή. Γεμίζοντας τόν ἑαυτό του μέ
τήν αἰώνια ζωή, ὁ ἄνθρωπος γίνεται νικητής τοῦ θανάτου καί κοινωνός
θείας φύσεως (Β' Πέτρ. 1, 4) καί ἡ μακαριότητά του δέν θά ἔχει τέλος.
Σ’ ὅλα αὐτά τό βασικό, τό βασικότερο,
εἶναι ἡ πίστη καί τό αἴσθημα ἀγάπης πρός τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό. Γιατί
μέ τήν θαλπωρή αὐτοῦ τοῦ αἰσθήματος ἀνοίγεται τό μυστήριο κάθε λόγου
τοῦ Θεοῦ, ὅπως μέ τήν θαλπωρή τῶν ἀκτίνων τοῦ ἡλίου ἀνοίγει ὁ κάλυκας
τοῦ εὔοσμου λουλουδιοῦ. Ἀμήν.