Νὰ ὁδηγηθῶμεν εἰς Πανορθόδοξον
«Ἀπὸ ὁρισμένους Ἁγίους Ἀδελφοὺς καὶ
σεβαστοὺς ἀρχαιότερους ἐμοῦ στὴν Ἀρχιερωσύνη, ἀναπτύχθηκαν διάφορα
ἐπιχειρήματα κατὰ τοῦ Οὐκρανικοῦ Αὐτοκεφάλου καὶ ἀποδόθηκαν
χαρακτηρισμοὶ ὅπως «ἀνυπόστατο», «ἄκυρο», «ἀκυρώσιμο» κλπ. Δὲν διστάζω
νὰ δεχθῶ τὸ βάσιμο κάποιων ἐπιχειρημάτων τους.
Γιὰ παράδειγμα κι ἐμένα
ὁρισμένες διατυπώσεις τοῦ Τόμου τῆς Αὐτοκεφαλίας πρὸς τὴν Ἐκκλησία τῆς
Οὐκρανίας μὲ ξενίζουν, καθὼς τὶς θεωρῶ πρωτόγνωρες καὶ διαφοροποιούμενες
ἀπὸ τὴ συνήθη διατύπωση… ἡ λύση ὅμως (τοῦ μοντέλου τῆς Διασπορᾶς),
φαίνεται… ἡ πλέον ἱκανὴ νὰ διευκολύνει τὴ συνύπαρξη τῶν Ἐκκλησιῶν στὴν
Οὐκρανία, μιᾶς ποὺ ἡ ἐξαρτώμενη ἀπὸ τὸ Πατριαρχεῖο Μόσχας Ἐκκλησία τῆς
Οὐκρανίας ὑπὸ τὸν Μητροπολίτη Ὀνούφριο, ἕνα πνευματικὸ καὶ ὑπεύθυνο
Ἐπίσκοπο, δὲν ἔχει χάσει τὴν κανονικότητά της ἐξαιτίας τοῦ Αὐτοκεφάλου.
Εἶναι ἀπὸ τὰ σημεῖα ποὺ κατὰ τὴ γνώμη μου πρέπει νὰ ὁδηγήσουν σὲ
Πανορθόδοξη Σύνοδο ἢ Σύνοδο τῶν Προκαθημένων, γιὰ νὰ διευθετηθεῖ ἡ
ρύθμισή τους…
Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἔχει πεῖ πολλὲς φορὲς «ὄχι» στὸ
Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο γιὰ διάφορα θέματα, μὲ κυρίαρχα αὐτὰ τῶν
διαχριστιανικῶν καὶ διαθρησκειακῶν διαλόγων, ὅπου ἡ συνετὴ στάση τῆς
Ἐκκλησίας μας ἔχει ὁδηγήσει στὴν ἀνάδειξη τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησιολογίας
καὶ τὴν ἀποτροπὴ διπλωματικοῦ χαρακτήρα συμβιβασμῶν…
Σὲ αὐτὴ τὴ Μείζονα ἢ
Πανορθόδοξη Σύνοδο, ἢ Σύναξη τῶν Προκαθημένων, πρέπει νὰ ἀναφερθοῦν καὶ
νὰ ἐκτιμηθοῦν τὰ ἐπιχειρήματα ποὺ ἀκούγονται στὶς ἡμέρες μας γιὰ τὸ
Οὐκρανικὸ Αὐτοκέφαλο κι ὄχι στὶς Ἱεραρχίες τῶν κατὰ τόπους Αὐτοκεφάλων
Ἐκκλησιῶν».