Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2012

H ΛΕΗΛΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΔΗΦΑΓΟ ΚΑΙ ΣΑΠΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ

Η Πατρίδα μας τόν τελευταο καιρό βρίσκεται στή δίνη μις
πρωτοφανος οκονομικς φέσεως, λόγω τς παγκόσμιας
χρηματοπιστωτικς κρίσης πού ταλανίζει τίς οκονομίες λων
σχεδόν τν χωρν τς φηλίου. Στή δύσκολη ατή περίοδο, κατά τήν
ποα θά πρεπε νά πλεονάζει προσευχή, λοι μας γινόμαστε μάρτυρες
μις κόμα νορχηστρωμένης πίθεσης το σαπρο, διεφθαρμένου
καί νίκανου λληνικο Κράτους κατά τς κκλησίας, μέ στόχο τήν
κμετάλλευση τς «μύθητης» κκλησιαστικς περιουσίας. Ο πολέμιοι
τς κκλησίας, που μέ πρόσχημα τήν καταβολή τς μισθοδοσίας το
ρθόδοξου κλήρου πιθυμον νά κμεταλλευθον περαιτέρω τήν
κκλησιαστική περιουσία, γιά νά μήν πιβαρύνουν τάχα τά δημόσια
οκονομικά, ποκρύπτουν τήν πραγματική λήθεια καί πιχειρον
σκόπιμα νά ξαπατήσουν τήν μεγάλη πλειονότητα το θρησκευόμενου
λληνικο λαο. Θά προσπαθήσουμε στή συνέχεια νά ξετάσουμε πς
πολιτεύτηκε τό λληνικό Κράτος πέναντι στήν κκλησία τά τελευταα
διακόσια περίπου χρόνια σχετικά μέ τό θέμα τς κκλησιαστικς
περιουσίας γιά νά καταλήξουμε σέ χρήσιμα συμπεράσματα γιά τό
μέλλον.


κκλησία καθ’ λη τήν διάρκεια τς μακραίωνης στορίας
της ποτέ δέν κράτησε τήν περιουσία της γιά τόν αυτό της, λλά τήν
χρησιμοποιοσε γιά τήν νακούφιση τν προβλημάτων το λαο της.
Ατό φάνηκε διαίτερα κατά τή διάρκεια τς Τουρκοκρατίας, ταν
κκλησία στάθηκε κοντά στό σκλαβωμένο Γένος, τό ποο γκάλιασε
καί περιέσωσε πό τόν κίνδυνο το φανισμο, ν δέ δίστασε νά
συμβάλλει καί οκονομικά, μέ τήν περιουσία της, γιά τήν εόδωση
το γώνα τς θνικς παλλιγγενεσίας. Εναι χαρακτηριστική τόσο
γκύκλιος τς 5ης πριλίου 1822, το πουργο τν κκλησιαστικν
καί τς δημόσιας κπαίδευσης «κατά πσαν τήν πικράτειαν περί
λήψεως χρυσν καί ργυρν κκλησιαστικν σκευν» σο καί
γραφίδα το στορικο πού καταγράφει τι «...συνεισέφερον προθύμως
α κατά τόπους κκλησίαι καί Μοναί λυχνίας ργυρς καί κηροπήγια
καί ε τι τν ντός τς θείας τραπέζης καθιερωμένων χρυσν καί
ργυρν, παρκοσαι πρός διατροφήν τν γωνιζομένων πενήτων,
καί κουφίζεσθαι τό δυνατόν τάς φοβεράς νάγκας το πολέμου.
Συνήχθησαν δέ περίπου λίτραι δισχίλιαι τετρακόσιαι ( 800 κάδες)
ργύρου καί χρυσο καί νόμισμα πό τούτων θελον κόπτειν».
Μετά τήν πελευθέρωση καί τή δημιουργία το λληνικο κράτους,
ατό ντί νά ναγνωρίσει τήν προσφορά τς κκλησίας στόν γώνα
το θνους γιά τήν λευθερία του στράφη μέ χαριστία ναντίον της,
πιδιώκοντας νά τήν μεταβάλλει σέ μιά σήμαντη κρατική πηρεσία
το νέου κρατικο ργανισμο. Καί ν τά κ τς κποιήσεως καί τν
μισθωμάτων εσπραττόμενα χρήματα, σύμφωνα μέ τό ΙΑ΄ ψήφισμα
τς τέταρτης θνικς Συνέλευσης τν λλήνων στό ργος στίς 11
ουλίου 1829, εναι «προσδιωρισμένα ξηρημένως ες βελτίωσιν το
κλήρου» μις καί « Κυβέρνησις ποβλέπει μέ τόν τρόπο ατό ες
τήν πάρκειαν τν ναγκαίων ες τούς λειτουργούς το Θεο, να
σχολάζοντες τν βοιωτικν μεριμνν νασχολονται πιμελέστερον
περί τήν πηρεσίαν τν θείων καί τήν τν ψυχν παιδαγωγίαν καί
προστασίαν», ν τούτοις πραγματικότητα εναι πολύ διαφορετική.


Βασιλεύς θων καί μετ’ ατο τριανδρία τς ντιβασιλείας,
μέ τά βασιλικά διατάγματα το 1833 καί 1834, πεδίωξαν καί πέτυχαν,
φ’ νός νά ποκόψουν τήν κκλησία το Βασιλείου τς λλάδος πό
τήν φυσική της γκαλιά, τό Οκουμενικό Πατριαρχεο, δημιουργντας
να μόρφωμα κκλησίας μέ ρχηγό τόν Βασιλι καί μία διορισμένη
πό τό Κράτος ξαμελ ερά Σύνοδο καί φ’ τέρου, λησμονντας
τήν νεκτίμητη προσφορά τν ρθοδόξων μοναστηριν στούς
παλαιότερους, λλά καί στούς κόμα καί τότε νωπούς γνες τς
θνικς Παλιγγενεσίας, νά προχωρήσουν στή διάλυση 416 ρθοδόξων
Μοναστηριν καί νά ρπάξουν κυριολεκτικά τήν κινητή καί κίνητη
περιουσία τους, μέ τήν πρόφαση τς δημιουργίας κκλησιαστικο
Ταμείου γιά τήν πληρωμή το ερο Κλήρου.


ταν μως τόσο κακή σύσταση καί ργάνωση το Ταμείου
ατο, στε τό μόνο πού συνέβη ταν ρπαγή τς κκλησιαστικς
περιουσίας καί πώληση –κ μέρους πιτηδείων– τν ερν σκευν καί
κειμηλίων στά παζάρια. τσι δέν πέρασαν παρά μόνο τέσσαρα χρόνια
καί τό κκλησιαστικό Ταμεο πού δημιουργήθηκε ς εδικό, μέ τό
Διάταγμα τς 13ης ανουαρίου 1838 διαλύεται καί λες ο ρμοδιότητές
του μεταφέρθηκαν στήν κκλησιαστική Γραμματεία γιά λόγους
οκονομίας. λλά καί πάλι μετά τήν παρέλευση μις πενταετίας, μέ τό
Διάταγμα τς 29ης πριλίου 1843 λα τά κκλησιαστικά εσοδήματα
μεταβαίνουν στήν Γραμματεία τν Οκονομικν μέ ποκλειστικό
σκοπό «τήν βελτίωσιν το Κλήρου καί τήν κπαίδευσιν τς νεολαίας».
Δύο μως προσπάθειες τν Συνόδων τν τν 1836 καί 1839 πού ζητον
«παρά τς Κυβερνήσεως Σχολεα κκλησιαστικά ες κπαίδευσιν το
Κλήρου» δέν βρκαν νταπόκριση.


σοι προσδοκοσαν τήν βελτίωση τν κκλησιαστικν πραγμάτων
μετά τήν χορήγηση το Ατοκεφάλου στήν κκλησία τς λλάδος
πογοητεύθηκαν μέ τήν κδοση τν σχετικν Νόμων Ξ΄ καί ΞΑ΄.
διοικοσα κκλησία συνέχισε νά ζ τήν Βαβυλώνεια αχμαλωσία
καί μηρία της. πί βδομήντα τρία χρόνια τά μέλη τς εραρχίας
της δέν εχαν τό δικαίωμα νά συνέρχονται σέ σμα καί βασιλικός
Κυβερνητικός κπρόσωπος ταν καθοριστικός παράγοντας στήν
λειτουργία τς Συνόδου, φο τά πρακτικά τς ερς Συνόδου καθίσταντο
κυρα χωρίς τήν πογραφή του.


Στή διάρκεια τς δεύτερης καί τρίτης δεκαετίας του 20ου αώνα,
μετά τούς Βαλκανικούς Πολέμους καί κυρίως μετά τήν Μικρασιατική
Καταστροφή το 1922 ρχισε ληστρική παλλοτρίωση τν μοναστηριακν
κτημάτων πό τό λληνικό Κράτος, χωρίς νά λαμβάνεται
ντίστοιχη φροντίδα γιά τά οκονομικά προβλήματα τς κκλησίας. Μέ
τούς ναγκαστικούς νόμους 1072/1917 καί 2050/1920 παλλοτριώθηκαν
πολλές μοναστηριακές κτάσεις γιά τήν ποκατάσταση τν προσφύγων
καί τν κτημόνων, καταδικάζοντας πάρα πολλά μοναστήρια σέ
μαρασμό καί λειψανδρία. Εναι χαρακτηριστικό τι πό τό 1917 ως
τό 1930 παλλοτριώθηκαν κκλησιαστικές κτάσεις ξίας νω το
νός δισεκατομυρίου προπολεμικν δραχμν καί τό Κράτος κατέβαλε
στό Γενικό κκλησιαστικό Ταμεο μόνο τό 4% (σαράντα κατομύρια
δραχμές). Τά πόλοιπα ννιακόσια ξντα κατομύρια δραχμές
φείλονται κόμα…


Στή συνέχεια μέ τό Ν. 4684/1931 περί “ργανισμν Διοικήσεως
κκλησιαστικς καί Μοναστηριακς Περιουσίας” ποφασίσθηκε πό
τήν Πολιτεία ρευστοποίηση τς κίνητης περιουσίας τν Μονν
παρά τίς πιφυλάξεις τς κκλησίας. Μοναστηριακή περιουσία
διαιρέθηκε σέ διατηρητέα καί κποιητέα. Τά σοδα τς κποιηθείσης
περιουσίας κατατέθηκαν ς κεφάλαιο, πό τούς τόκους το ποίου θά
λαμβάνονταν ο πόροι γιά τήν διοίκηση, τίς οκονομικές νάγκες τς
κκλησίας καί τήν μισθοδοσία το φημεριακο Κλήρου. Τά σοδα
ατά βάσει το Ν. 18/1944 τοποθετήθηκαν σέ «θνικά χρεόγραφα καί
χρηματόγραφα» τά ποα ξανεμίσθηκαν στό σύνολό τους, μετά τήν
κατάρευση τς λληνικς Οκονομίας ξ ατίας το Β΄ Παγκοσμίου
Πολέμου καί τν δραματικν γεγονότων πού πακολούθησαν.


πομένη πίθεση κατά τς κκλησιαστικς περιουσίας θά γίνει μέ
τήν πό 18/9/1952 «Σύμβαση περί ξαγορς πό το Δημοσίου κτημάτων
τς κκλησίας πρός ποκατάστασιν κτημόνων καλλιεργητν καί
κτημόνων μικρν κτηνοτρόφων…». Σύμφωνα μέ τήν σύμβαση ατή,
κκλησία τς λλάδος ποχρεώθηκε νά παραχωρήσει στό Κράτος
τό 80% τς καλλιεργούμενης καλλιεργήσιμης γροτικς περιουσίας
της, τοι πτακόσιες πενντα χιλιάδες στρέμματα καλλιεργούμενης
γς καί βοσκοτόπων, στό 1/3 τς ξίας των, μέ ντάλλαγμα ξακόσια
εκοσι ξι κίνητα ετελος καί μφιβόλου ξίας καί σαράντα πέντε
κατομμύρια δραχμές νέας τότε κδόσεως, τά ποα ποτέ δέν τς
δόθησαν. πιπλέον, μέ τή Σύμβαση το 1952, τό λληνικό Κράτος
διακήρυξε τι δέν θά προβε στό μέλλον σέ ναγκαστική παλλοτρίωση
τς ναπομείνασας κκλησιαστικς περιουσίας καί δεσμεύτηκε νά
παράσχει στήν κκλησία κάθε ναγκαία λική καί τεχνική ποστήριξη
γιά τήν περαιτέρω ξιοποίησή της. Μέ τήν δια σύμβαση καθιερώθηκε
καί μισθοδοσία το ερο Κλήρου πό τόν κρατικό προϋπολογισμό ς
ποχρέωση το Κράτους ναντι τν μεγάλων παραχωρήσεων γς στίς
ποες εχε προβε κκλησία τς λλάδος κατά τήν δεκαετία 1922 -
1932.

Τό φερέγγυο, ναξιόπιστο καί δηφάγο λληνικό Κράτος «πρίν
λέκτωρ λαλήσει τρίς» μέ τό Ν. 1700/1987 (νόμος Τρίτση) προσπάθησε
νά ποψιλώσει γιά λλη μία φορά τήν κκλησιαστική περιουσία,
παρά τίς περί ντιθέτου διακηρύξεις το πρόσφατου παρελθόντος.
αθαίρετη πέμβαση τς Πολιτείας σέ ζητήματα κκλησιαστικς
περιουσίας νάγκασε τήν κκλησία τς λλάδος νά προσφύγει στό
Ερωπαϊκό Δικαστήριο, τό ποο μέ τήν π’ ριθμ. 10/1993/405/483/484/9-
12-1994 πόφασή του, διαπίστωσε τι φαρμογή τν Ν. 1700/1987 καί
1811/1988 παραβίασε θεμελιώδη δικαιώματα τν ερν Μονν σέ ,τι
φορ στά περιουσιακά τους κεκτημένα καί νέτρεψε τή μέχρι τότε πέρ
το Κράτους νομολογία τν λληνικν Δικαστηρίων καί πέβαλλε σέ
ατά νά συμμορφωθον πλήρως μέ τή Σύμβαση τς Ρώμης.
κκλησία μως παρά τίς συνεχες δικίες πού φίσταται πό
τήν Πολιτεία δέν παύει νά προσφέρει στό Κράτος τ γ της γιά νά
δρυθον δρύματα εαγ γιά τίς νάγκες το λαο της. Τό λληνικό
δημόσιο χει γίνει πολλές φορές ποδέκτης κτάσεων μεγάλης ξίας,
τίς ποες παραχώρησε κκλησία προκειμένου νά λειτουργήσουν
κατασκηνώσεις, νά νεγερθον σχολεα, δρύματα, γυμναστήρια,
στρατόπεδα νά δημιουργηθον κοινόχρηστοι χροι γιά τήν ναψυχή
το λαο. να χαρακτηριστικό παράδειγμα κοινωνικς προσφορς,
χι τό μοναδικό, ποτελε γιά τήν πόλη τν θηνν ερά Μονή
σωμάτων Πετράκη. χοντας στήν κατοχή της σημαντική περιουσία
πού τήν πέκτησε κατά τόν 17ο καί 18ο αώνα μέ γορές τν γουμένων
της, ναδείχθηκε μεγαλύτερος κοινωνικός εεργέτης τν θηνν. Σέ
δωρηθέντα κίνητά της χουν νεγερθε:

1) Ριζάρειος Σχολή, 2) καδημία θηνν, 3) τό Αγινίτειο
Νοσοκομεο, 4) τό Μετσόβειο Πολυτεχνεο, 5) τό Σκοπευτήριο, 6)
τό Πτωχοκομεο, 7) Μαράσλειος καδημία, 8) τό Θεραπευτήριο
Εαγγελισμός, 9) τό ρεταίειο Νοσοκομεο, 10) γγλική ρχαιολογική
Σχολή, 11) ο στυνομικές Σχολές στήν δό Μεσογείων, 12) τό Νοσοκομεο
Παίδων, 13) τό Νοσοκομεο Συγγρο, 14) τό Λαϊκό Νοσοκομεο
Σωτηρία, 15) τό σκληπιεο Βούλας, 16) Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, 17)
τό ρφανοτροφεο Βουλιαγμένης, 18) τό ΠΙΚΠΑ, 19) τό πποκράτειο
Νοσοκομεο, 20) τό Γηροκομεο θηνν, 21) θνική Βιβλιοθήκη, 22)
τό Πανεπιστήμιον τν θηνν, καθώς καί 142 Δημοτικά Σχολεα καί
Γυμνάσια τν θηνν καί τς ερύτερης περιοχς τς ττικς.


Παρά τατα μως, στά μάτια κάποιων κόμα καί ναπομείνασα
περιουσία φαντάζει μεγάλη. Δέ λαμβάνεται μως π’ ψη τι ατή δέν
νήκει στήν Κεντρική Διοίκηση (ερά Σύνοδο), λλά σέ περισσότερα πό
10.000 κκλησιαστικά Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Μητροπόλεις,
Ναούς, Μονές, Προσκυνήματα, δρύματα, Κληροδοτήματα καί λλα)
τό καθένα πό τά ποα γωνίζεται, μέσα στόν κυκενα τν νομικν
καί διοικητικν δεσμεύσεων, νά διαφυλάξει τήν κυριότητα καί νά
ξιοποιήσει τά σα το νήκουν περιουσιακά στοιχεα, γιά τό καλό του
Χριστεπώνυμου πληρώματος καί τς κκλησίας.


κκλησία πομένως, δικαιοται νά χει περιουσία, καί πως
χει ποδειχθε στορικά εναι σέ θέση νά τήν ξιοποιήσει πωφελς
γιά τόν λληνικό λαό μέ καλύτερο τρόπο πό τι τό λληνικό Κράτος.
κκλησία τήν περιουσία της ποτέ δέν τήν κράτησε γιά τόν αυτό της
λλά τήν χρησιμοποίησε γιά τό λαό της. Σέ λη τή μακραίωνη στορία τς
κκλησία τάιζε πεινασμένους, πότιζε διψασμένους, ντυνε γυμνούς,
περιέθαλπε ρρώστους, φρόντιζε πτωχούς, προστάτευε ρφανούς,
στήριζε γερόντους, μόρφωνε πόρους, ποφυλάκιζε φυλακισμένους,
ξεχρέωνε χρεωμένους, λευθέρωνε αχμαλώτους, χτιζε σχολεα,
νοσοκομεα καί πλθος εαγν δρυμάτων. Τά γκληματικά λάθη το
παρελθόντος, ο στοχίες, συνέπεια καί διοτέλεια στήν πορεία
τν δύο αώνων πού πέρασαν δέν πρέπει νά παναληφθον, λλά νά
γίνουν μάθημα γιά μία ντιμη συνεργασία κκλησίας καί Πολιτείας
στό μέλλον.

ωάννης Χαραλάμπης
Οκονομολόγος__
Eνοριακη Ευλογία Ιανουαριος 2011κ