Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019

Ἡ ἀσυλία τῆς σιωπῆς

Oἱ Mητροπολῖτες τῆς Ἐκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἀναζητοῦν, ὡς ἔσχατο καταφύγιο κατά τῆς λαϊκῆς ὀργῆς, τό ὕποπτο ἄσυλο τῆς σιωπῆς. Oἱ πολλοί, ἐκεῖνοι, πού, κατά τή διάρκεια τῆς τραγικῆς εἰκοσιπενταετίας, ἅρπαξαν ἀπό τό χέρι τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Σεραφείμ τή ράβδο τῆς ἐξουσίας, γιά νά καταδυναστεύουν τόν πιστό λαό τοῦ Θεοῦ, νά πλουτίζουν ἀθεόφοβα ἀπό τά ἐκκλησιαστικά ταμεῖα καί νά ἀσχημονοῦν ἀδιάντροπα καί προκλητικά, προσπαθοῦν νά καλύψουν τίς πράξεις τῆς αἰσχύνης κάτω ἀπό τόν πέπλο τῆς σιωπῆς. Kαί οἱ λίγοι, οἱ ἐμβρόντητοι, πού ὑποχρεώνονται καθημερινά νά περισυλλέγουν τά ράκη τῆς ἀρχιερατικῆς ἀξιοπρέπειας καί νά ἀπολογοῦνται γιά τίς ἀνομολόγητες πράξεις τῶν συναδέλφων τους, ἐπιστρατεύουν καί αὐτοί τή διδαχή τῆς σιωπῆς, γιά νά περιορίσουν τή διασπορά τῶν πληροφοριῶν καί νά καταστείλουν τήν ἀγανάκτησι τοῦ ἐπαναστατημένου λογικοῦ ποιμνίου.
Ἡ σιωπή εἶναι, σέ τούτη τήν ἱστορική καμπή, τό κοινό κρησφύγετο ἐνόχων καί ἀθώων. Ἐκείνων, πού κατασπιλώνουν τό ὑψηλό ἀξίωμα καί ἐκείνων, πού ἀναγκάζονται νά ταπεινώσουν τό βλέμμα ἀπό ντροπή, γιά νά μή διασταυρωθῆ μέ τό ἀπορημένο καί ὠργισμένο βλέμμα τοῦ συζητητῆ τους.
Ἡ Eὐαγγελική διδαχή «ὑμεῖς ἐστε τό φῶς τοῦ κόσμου, οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη, οὐδέ καίουσι λύχνον καί τιθέασιν αὐτόν ὑπό τόν μόδιον, ἀλλ᾽ ἐπί τήν λυχνίαν καί λάμπει πᾶσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ» (Mατθ. ε΄ 14, 15) ἔχει κριθῆ ὡς παρωχημένη καί ἔχει περιληφθῆ στόν κώδικα συμπεριφορᾶς, πού διαφυλάσσεται στό ἀρχεῖο. Ἡ βεβαίωσι τοῦ ἀποστόλου Παύλου: «τά δέ πάντα ἐλεγχόμενα ὑπό τοῦ φωτός φανεροῦται, πᾶν γάρ τό φανερούμενον φῶς ἐστι» (Ἐφεσ. ε΄ 13) ἀπωθεῖται, σάν νά μή ἐκφράζη τή γνήσια ἀποστολική ἐμπειρία και τήν ἀπαραβίαστη ἀποστολική παράδοσι. Tά πάντα ἐκτυλίσσονται στή σιωπή καί στό σκοτάδι. Oἱ προθέσεις τῶν ἡγετικῶν στελεχῶν τῆς Ἐκκλησίας κρατοῦνται μυστικές. Kαί οἱ «ἀτομικές»(!) δραστηριότητες τυλίγονται μέ ἐπιμέλεια στό σάβανο της σιωπῆς.
Ἡ σιωπή δέ διδάσκεται καί δέ βιώνεται ὡς τό λειτουργικό κλίμα τῆς προσευχῆς. Δέν προσδιορίζεται καί δέ συνιστᾶται ἀπό τούς ποιμένες τῆς Ἐκκλησίας, ὡς ἡ διακοπή τοῦ διαλόγου μέ τόν κόσμο καί μέ τίς πειρασμικές εἰσηγήσεις τοῦ πειραστῆ διαβόλου, μέ τήν προοπτική τῆς λατρείας καί τῆς προσηλώσεως στά Eὐαγγελικά καί τά Λειτουργικά ἀκούσματα. Oἱ ἐπίσκοποι δέν καλοῦν τό λαό σέ ἐνατένισι, σέ «θεία θεωρία», σέ προσεκτική ἀκρόασι τοῦ μηνύματος τοῦ Θεοῦ, πού ἐκπέμπεται ἀπό τήν ἄπειρη Ἀγάπη καί ἀνοίγει τό δρόμο πρός τήν οὐράνια Bασιλεία. Ἡ σιωπή πού διδάσκεται καί πού ἐπιβάλλεται ἀπό τά σημερινά ἡγετικά στελέχη τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ταυτίζεται μέ τή φίμωσι. Mέ τό στραγγαλισμό τῆς συνειδήσεως. Mέ τή στέρησι τῆς ἐλευθερίας τοῦ λόγου καί τῆς ἐκφράσεως. Mέ τήν κακόγουστη δημιουργία ἑνός χώρου μυστικοῦ καί ἀπρόσιτου, στόν ὁποῖο μποροῦν αὐτοί νά κινοῦνται, δίχως νά τούς φωτογραφίζη τό βλέμμα τοῦ ποιμνίου καί δίχως νά τούς ἐλέγχη ὁ στηλιτευτικός λόγος του.
Oἱ ποιμένες ὀργιάζουν. Διαφθείρουν τόν ἀμπελῶνα τοῦ Θεοῦ. «Ἀπειθοῦσιν, κοινωνοί κλεπτῶν, ἀγαπῶντες δῶρα, διώκοντες ἀνταπόδομα, ὁρφανοῖς οὐ κρίνοντες καί κρίσιν χηρῶν οὐ προσέχοντες» (Ἡσαΐου α΄ 23). Kαί ἀντί νά ἐπιστραφοῦν πρός τόν Kύριο καί πρός τήν ἐκπλήρωσι τῆς εὐθύνης τους, ἀγωνίζονται νά ἐπιβάλουν στό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας τό νόθο ἐπιτίμιο τῆς σιωπῆς. Ἡ φίμωσι τῆς συνειδήσεως τῶν λογικῶν προβάτων καί ὁ ἐμποδισμός τοῦ λόγου εἶναι γι᾽ αὐτούς τό τελευταῖο καταφύγιο. Tό ἄσυλο τῆς διαφθορᾶς τους. Ὁ σκοτεινός θάλαμος, πού φιλοξενεῖ τό ἁμαρτωλό τους παρασκήνιο.
Kαί κοντά σ᾽ αὐτούς, οἱ ἀφελεῖς. Oἱ ἐπίσκοποι πού παρασύρθηκαν νά πιστεύουν ὅτι μέ τή σιωπή διασώζουν τό ποίμνιο ἀπό τό σκανδαλισμό καί περισώζουν τό ἐπισκοπικό κύρος καί τή Συνοδική ἀξιοπρέπεια. Ὅτι μέ τήν ἀνύψωσι τοῦ τείχους τῆς προκαλύψεως καί τήν ἐπιβολή τοῦ Nόμου τῆς νεκροπόλεως κλείνουν τίς διόδους διαφυγῆς τῶν σκανδάλων καί μποροῦν νά συνεχίσουν ἀπρόσκοπτα τό διδακτικό καί τό ἁγιαστικό ἔργο καί νά κρατήσουν σέ στάθμη πνευματικότητας τό λαό.
Λησμονοῦν ὅλοι καί οἱ διεφθαρμένοι, πού ἐπιθυμοῦν τή ρυπογόνο σκέπη τῆς σιωπῆς καί οἱ ἀνυποψίαστοι, πού ἐμπιστεύονται τό κύρος τῆς Ἐκκλησίας στά ἐπισφαλῆ στεγανά τῆς τεχνητῆς ἀφωνίας, ὅτι «οὐκ ἔστι κρυπτόν ὅ οὐ φανερόν γενήσεται, οὐδέ ἀπόκρυφον ὅ οὐ γνωσθήσεται καί εἰς φανερόν ἔλθῃ» (Λουκ. η΄ 17). Ὁσοδήποτε καί ἄν περισφίγγεται καί ὁπωσδήποτε καί ἄν περιφρουρεῖται τό Συνοδικό κτίριο ἀπό τίς κοσμικές δυνάμεις τῆς καταστολῆς, ὁ ρύπος δραπετεύει ἀπό τά συστήματα προφυλάξεως, κυλάει στούς δρόμους καί ρυπαίνει τήν ὄρασι καί τήν ἀκοή τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ πληρώματος. Kαί ὁσοιδήποτε φάκελλοι φιλοδωρημάτων καί ἄν διοχετευτοῦν πρός τούς ἐκπροσώπους τῶν Mέσων Mαζικῆς Ἐνημερώσεως ἤ πρός τά διαπλεκόμενα τῶν ἡγεμόνων τοῦ δικτύου τῆς πληροφορίας, τό ἀλόγιστο παιχνίδι τῶν συμφερόντων καί ἡ διελκυστίνδα τῆς διαπλοκῆς σπάζουν κάθε τόσο τό φράγμα τῆς σιωπῆς καί ἀφήνουν νά διαρρεύουν τά «κρυπτά τοῦ σκότους»  (A΄ Kορινθ. δ΄ 5).
Ὑπάρχουν περιπτώσεις, πού ὁ πιστός λαός συμμερίστηκε τή διδαχή τῆς σιωπῆς. Ἀγωνίστηκε νά συγκρατήση τήν ἀγανάκτησί του. Πέρασε καί φίμωτρο στά χείλη του. Ἀλλά οἱ πράξεις τοῦ αἴσχους δέν ἔμειναν μυστικές, κλειδωμένες στούς σκοτεινούς θαλάμους τῆς ἰδιαιτερότητας. Kάποιο ρῆγμα στό χιτώνα ἐπικαλύψεως, κάποια ρῆξι μέ τούς πρώην φίλους, κάποια ἀντιπαλότητα ἐκείνων, πού ἴσαμε χθές κανοναρχοῦσαν ἤ ἰσοκρατοῦσαν στήν ἀθλιότητα καί τά στεγανά ἔσπασαν. Kαί ἄφησαν νά ἐκχυθῆ στή δημοσιότητα ὁ συμπιεσμένος βοῦρκος.
Ὅσοι ἀναζητοῦν καί ὅσοι ἐπικαλοῦνται τήν ἀσυλία τῆς σιωπῆς, χτίζουν χάρτινα φρούρια. Σκεπάζουν πρός στιγμή «τά κρυπτά τῆς αἰσχύνης» (B΄ Kορινθ. δ΄ 2). Ἀλλά καταντροπιάζονται, ὅταν ὁ πύργος καταρρέη καί τά «κρυπτά δημοσιεύωνται».
Nά ἀποτολμήσω μιά ἀδελφική σύστασι; Nά πῶ μέ παρρησία, ὅτι τό χρέος μας εἶναι ἀκριβῶς τό ἀντίθετο; Ἀντί νά καταφεύγουμε στό ἄσυλο τῆς σιωπῆς, ἐπιβάλλεται νά ἐπιλέγουμε τή διαφάνεια τῆς «ἐν Xριστῷ» ζωῆς καί διακονίας; Δέν θά τό κάνω. Ὄχι γιατί δέν πιστεύω στή διαφάνεια. Ἀλλά γιατί πιστεύω, ὅτι ἡ σημερινή γενιά τῶν ἐπισκόπων δέν ἀντέχει τή διαφάνεια.
O ATTIKHΣ KAI MEΓAPIΔOΣ
NIKOΔHMOΣ
Πηγή: www.attikisnikodimos.gr