Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου 2021

ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΚΑΙ ΥΒΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Ι.Μ. ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΤΑ π. ΝΕΙΛΟΥ

Σ.Σ. Ὁ Ἀρχιμ. π. Νεῖλος Βατοπαιδινός, Μπαρόνε, Καθηγητής Πανεπιστημίου στήν Ρώμη καί στή Μεγάλη Ἑλλάδα, ἐργαζόμενος μέ αὐτοθυσία γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό τῆς Μεγάλης Ἑλλάδος.


 

ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΚΑΙ  ΥΒΡΙΣΤΙΚΗ   

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Ι.Μ. ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΤΑ 

π. ΝΕΙΛΟΥ


«Δια του παρόντος η Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου ανακοινώνει[1] ότι από καιρού[2] ο μοναχός[3] Νείλος (κατά κόσμον Γεώργιος Μπαρόνε) έχει διαγραφεί από τα μοναχολόγιά της και κατά συνέπεια δεν πρέπει να χρησιμοποιεί την επωνυμία «Βατοπαιδινός[4]».

Οι πρόσφατες δηλώσεις[5] του  εν λόγω σε Μέσα Ενημερώσεως, τις οποίες καταδικάζουμε, δεν απηχούν επ’ ουδενί τις απόψεις και τις θέσεις της Ιεράς Μονής, η οποία με επί κεφαλής τον Καθηγούμενό της Γέροντα Εφραίμ τελεί άλλωστε υπό την πνευματική εποπτεία της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Σεπτού Οικουμενικού Πατριαρχείου και στηρίζει και σέβεται τις ιεροκανονικές προνομίες[6] και ενέργειές Του, τον θεσμό[7] της Μητρός Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως[8] και το Σεπτό Πρόσωπο[9] της ΑΘΠ του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου».

ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ (18-8-2021)


[1] Σ.σ.: Ὁ χαρακτηρισμός Bolt δικός μας.

[2] Σ.σ.: Ἀπό ποιά συγκεκριμένα χρονική περίοδο;

[3] Γιατί Μοναχός; Δέν εἶναι Ἀρχιμανδρίτης τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας; Κατεδικάσθη μήπως δικαίως, ἀλλά καί Κανονικῶς καί Νομίμως μέ καθαρή Δικαστική διαδικασία, μέ ἀπαγγελία κατηγορίας καί μέ ἀπολογία; Κρίθηκε ἔνοχος ἀπό πρωτοβάθμιο, ἀλλά καί ἀπό δευτεροβάθμιο Ἐκκλησιστικό Δικαστήριο;

Πότε συνετελέσθησαν ὅλα αὐτά; Δημοσιοποιήθησαν τά τῶν Δικῶν;

Προφανῶς, διαχρονικῶς στήν Παγκόσμιο Ὀθροδοξία, τίποτε δέν ἰσχύει γιά ἄδικες καί χωρίς δίκες καταδίκες Ρασοφόρων κάθε βαθμίδος καί ἀξιώματος, Μοναχῶν, Διακόνων, Πρεσβυτέρων, Ἱερομονάχων καί Ἐπισκόπων.

[4] Σ.σ: Γιά ποιό λόγο διεγράφη ἀπό τά μοναχολόγια; Νομίμως καί Κανονικῶς; Μέ διαφανεῖς διαδικασίες καί καθαρούς τρόπους; Τηρήθησαν οἱ Ἱ. Κανόνες, τό Καταστατικό τοῦ Ἁγ. Ὄρους καί οἱ Νόμοι τοῦ Ἑλληνικοῦ Κράτους; Ἄς μᾶς τό δηλώσουν ξεκάθαρα.

[5] Σ.σ.: Γιατί δέν παραπέμπουν σ’ αὐτές τίς δηλώσεις γιά νά κρίνουμε καί συγκρίνουμε;

[6] Σ.σ: Σέ ποιές προνομίες ἀναφέρονται, στηριζόμενες σέ Ἱ. Κανόνες;

[7] Σ.σ.: Γιά ποιό θεσμό διαφορετικό ἀπό τίς ἄλλες Τοπικές Ἐκκλησίες;

[8] Σ.σ.: Οὐδόλως εἶναι μητέρα Ἐκκλησία. Ὅλες οἱ Ἐκκλησίες εἶναι ἰσότιμα ἀδελφές.

[9] Σ.σ.: Γιά ποιό πραγματικό λόγο; Μόνον ὁ Κύριος εἶναι Σεπτό Πρόσωπο καί ἡ Παναγία μας. Παρόμοιες ἐκφράσεις ἀποτελοῦν τουλάχιστον Ἐκκλησιαστική βαρβαρότητα.


Ἀνάρτησις: https://www.romfea.gr/agioritika-nea/45141-i-imm-vatopaidiou-gia-tis-diloseis-tou-monaxoy-neilou


Τό ἀνάρμοστο ἀνακοινωθέν τῆς Ἱ. Μονῆς Βατοπαιδίου, προεκάλεσε τό λογικό ἄμεσο ἐνδιαφέρον πολλῶν Εὐσεβῶν Ἑλλήνων καί εἰδικά μερικῶν Ἐκκλησιαστικῶν Δημοσιογράφων. Γιά τό λόγο αὐτό τήν ἀναδημοσιεύουμε.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ π. ΝΕΙΛΟΥ ΣΤΑ ΙΤΑΛΙΚΑ

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: it.aleteia

https://it.aleteia.org/2021/08/16/crisi-ecclesiastica-ucraina-intervista-neilos-vatopedinos/

 

Ειναι στα Ιταλικα.

Διαβαζεται με  αυτοματο μεταφρασι.

 

Ο Π. Νεῖλος, ἔδωσε συνέντευξη στο ειδησεογραφικό ρωμαιοκαθολικό site ALETEIA(  αλήθεια). Αναφέρεται ως padre Nilo( monaco Nilo Vatopedino), ο οποίος μόλις επέστρεψε από την Ουκρανία...

Bartolomeo a giorni in Ucraina: sarà la svolta per la crisi ecclesiastica?

Sergey Pyatakov / Sputnik / AFP

Giovanni Marcotullio - pubblicato il 16/08/21

La comunione fra i cristiani è particolarmente funestata nel Paese-scenario della Guerra del Donbass: oltre ai cattolici latini e agli “uniati” sono state costituite una Chiesa ortodossa legata a Mosca e una legata a Costantinopoli. Abbiamo intervistato un monaco ortodosso recentemente di ritorno da quel fronte martoriato perché ci aiuti a comprendere.

Si tratta di una questione spinosa e complessa, di difficile comprensione e di ancor più difficile soluzione: la moltiplicazione di Chiese ortodosse in Ucraina (afferenti rispettivamente a Mosca e a Costantinopoli) sembra esprimere e al contempo accentuare secolari contrasti ecclesiastici.

I risvolti politici sono evidenti, se si pensa che la c.d. “guerra del Donbass” – lontana dagli occhi e (disgraziatamente) dal cuore dell’Occidente – è tuttora in corso nel Paese. All’intricato groviglio di rivendicazioni, torti e ragioni, anche Papa Francesco aveva dedicato parole pubbliche ancora nel Regina Cœli del 18 aprile scorso:

Seguo con viva preoccupazione gli avvenimenti in alcune aree dell’Ucraina orientale, dove negli ultimi mesi si sono moltiplicate le violazioni del cessate-il-fuoco, e osservo con grande inquietudine l’incremento delle attività militari. Per favore, auspico fortemente che si eviti l’aumento delle tensioni e, al contrario, si pongano gesti capaci di promuovere la fiducia reciproca e favorire la riconciliazione e la pace, tanto necessarie a tanto desiderate. Si abbia a cuore anche la grave situazione umanitaria in cui versa quella popolazione, alla quale esprimo la mia vicinanza e per la quale vi invito a pregare.

Per provare ad aggiungere elementi di chiarificazione abbiamo intervistato un monaco greco ortodosso atonita, Padre Nilo*, recentemente tornato proprio da quelle regioni: abbiamo cercato di comprendere se a suo avviso l’iniziativa volta a stabilire in Ucraina un’unica Chiesa Ortodossa autocefala promuova il cammino ecumenico oppure lo ostacoli.

Che cos’è l’autocefalia nell’odierna Chiesa ortodossa?

Teologicamente unita nella professione della Santa Fede Ortodossa, l’ortodossia si articola oggi in 14 Chiese autocefalie, unite dalla comunione sacramentale che implica il reciproco riconoscimento Di conseguenza, in ambito amministrativo, ogni Chiesa autocefala si governa in modo autonomo, in base a propri statuti, conformi ai sacri canoni. Le questioni di rilevanza panortodossa vengono invece esaminate, sinodalmente da tutte le Chiese autocefale.

Comunemente si individua nella primazia romana e papale il punto di grave attrito fra la Chiesa cattolica e le Chiese ortodosse… ma queste ultime hanno o no un primate universale, analogo (per quanto non rivendichi l’infallibilità) al Romano Pontefice?

Dalla separazione dell’undicesimo secolo (di Roma dalla Chiesa Ortodossa), il patriarca di Costantinopoli-Nuova Roma svolge il ruolo di primo tra i patriarchi. Come coordinatore di assemblee panortodosse, ha convocato e presieduto, in quest’ultimo trentennio, assemble dei primati della Chiese autocefale che hanno preparato il grande concilio, svoltosi a Creta nel giugno del 2016.

Mentre papa Giovanni XXIII poteva fin dalla sua indizione (25 gennaio 1959) dichiarare “l’ecumenicità” del Concilio Vaticano II (1962-5), nella Chiesa Ortodossa solo la ricezione determina l’ambito di vigenza di deliberazioni sinodali che giungono ad assumere vigenza in tutta la Chiesa ortodossa allorché un concilio generale inserisce il sinodo che le ha prodotte tra i concili ecumenici. Di conseguenza, il fallimento (dal punto di vista ortodosso), dei concili unionistici di Lione e di Firenze (ecumenici per la Chiesa Cattolica Romana), dipende dalla loro mancata ricezione panortodossa, giunta a qualificarli pseudosinodi.

Eppure la crisi interortodossa originata dall’autocefalia ucraina sembra dire il contrario: se è necessario tempo, nella Chiesa ortodossa perfino più che nella Cattolica, per il conseguimento di vigenza generale di deliberazioni adottate da assemblee episcopali panortodosse, perché in Ucraina gli eventi sono precipitati?

In effetti pare strano nell’odierno occidente secolarizzato capire i motivi che da tempo inducono movimenti politici ucraini, in patria e nell’emigrazione, a raggiungere, in qualsiasi modo, l’autocefalia per spezzare i vincoli spirituali intercorrenti tra ortodossi ucraini e il Patriarcato di Mosca che (in seguito alla fine dell’URSS e la conseguita indipendenza ucraina), ha concesso l’autonomia alla Chiesa Ortodossa Ucraina (UOC).

Può spiegarci meglio in cosa consiste questa autonomia?

Pur inserita nel Patriarcato di Mosca (che da secoli unisce gli ortodossi russi, ucraini e bielorussi), l’UOC gode di completa autonomia: elegge a Kiev il proprio primate e gli altri vescovi, governa in Ucraina diocesi e monasteri e amministra i propri beni economici. Il vincolo con la Chiesa madre (il patriarcato moscovita), è fondato su plurisecolari vincoli spirituali. Questa prospettiva non è, soprattutto, condivisa nelle regioni ucraine occidentali, per secoli sottoposte a dominazione polacca o austriaca, promotrice, parallelamente alla “russofobia”, di unioni di ortodossi ucraini al cattolicesimo mediante l’uniatismo [= inserimento nella Chiesa Cattolica con la facoltà di conservare le tradizioni liturgiche ortodosse, quantunque sottoposte a vistose latinizzazioni, N.d.R.].

Proviamo a dare qualche numero? A oggi in Ucraina quanti ortodossi sono favorevoli all’autocefalia? E quanti contrari?

Al di là di dubbie statistiche (non circoscrivibili, d’altronde, a quanti professano realmente la fede ortodossa), è rilevabile come oltre trecentomila fedeli siano giunti a Kiev, a fine luglio, da tutta l’Ucraina per partecipare alla grande processione in memoria del Battesimo dell’Isapostolo, Santo principe Vladimir, e della nazione.

Ma che problema ci sarebbe, nella libera Europa del XXI secolo, alla coesistenza di due Chiese ortodosse ucraine? Da una parte quella autonoma del patriarcato moscovita e dall’altra la nuova, dichiarata autocefala dal patriarcato ecumenico di Costantinopoli?

Bisogna distinguere la questione dal punto di vista ortodosso e politico. Gli odierni autocefali risultano deposti dal sacerdozio e scomunicati dal Patriarcato di Mosca per adesione allo scisma. Su istanza dell’allora presidente ucraino Poroscenko, il Patriarcato di Costantinopoli, dichiarando di volere riportare gli scismatici nell’ambito della Chiesa Ortodossa, li ha assolti dalle censure per unire la Chiesa Autonoma Ucraina (UAC) alle due maggiori comunità scismatiche, e così formare un’unica Chiesa Autocefala di Ucraina (CAU).

Se vogliamo distinguere il piano politico ci aiuti a capire meglio un ulteriore livello: il contrasto in questione non è ascrivibile alla lotta tra i patriarcati di Costantinopoli e Mosca per la leadership dell’ortodossia universale?

Spesso si sostiene, in effetti, che il grande Patriarcato moscovita vuole, finalmente, usurpare la leadership panortodossa al piccolo Patriarcato Ecumenico, albergato a Costantinopoli nel quartiere del Fanar.

Purtroppo questo Leitmotiv viene con frequenza ripetuto anche da ecclesiastici, politicamente influenti o influenzabili. Ma basta incontrare, anche in Italia ucraini fedeli, non formali, ortodossi per capire quale funesta irruzione politica cerca di sconvolgerne l’identità religiosa. No, non si tratta di una contesa per la leadership universale della Chiesa Ortodossa ma di indebita invadenza politica nella sfera ecclesiale.

Apostrofati filorussi, sacerdoti e fedeli della UOC vengono perfino assaliti mentre difendono i loro edifici di culto da bande organizzate intente a trasferirli alla CAU. Nella prospettiva è progettata l’imposizione legislativa all’UAC del mutamento della denominazione: da Chiesa Autonoma Ucraina in Chiesa Russa in Ucraina.

Gli aderenti alla UAC, giuridicamente identificati dalla nuova denominazione (che ricorda la triste stella gialla), renderebbero cosi palese la loro adesione alla Chiesa dei russi, nemici invasori della patria ucraina!

E cosa significa questa situazione sul piano panortodosso? Che risvolti ci si possono aspettare?

Oltre al Patriarca di Costantinopoli altri tre Primati autocefali hanno dichiarato ricezione della autocefalia ucraina, proclamata dal Patriarcato Ecumenico di Costantinopoli. Nonostante sollecitazioni, ecclesiastiche e politiche, gli altri dieci Primati appaiono favorevoli ad un’Assemblea panortodossa che promuova la soluzione della questione ucraina, all’origine di crescenti contrasti, riscontrabili ovunque in ambiti ortodossi. Non mancano, peraltro, Primati, vescovi, chierici, monaci e laici giunti a denunciare la pericolosa radicalizzazione dello scisma, di fatto già vigente.

Proprio al termine di questa settimana il Patriarca ecumenico Bartolomeo si recherà a Kiev in visita… Che cosa si attende lei da questo evento?

Alcuni osservatori prevedono, come conseguenza, nuove discriminazioni ai danni della UAC. Il Patriarca Porfirio di Serbia invoca il Paraclito affinché il Patriarca Bartolomeo coroni il trentesimo anno di diaconia patriarcale annullando la recente istituzione dell’CAU. Preghiamo affinché il Patriarca Ecumenico dia questo annuncio a Kiev ai fedeli dell’UAC che hanno chiesto di incontrarlo e informarlo delle discriminazioni che continuano a subire. Su questo presupposto, la tradizionale omofonia dei patriarchi dell’ecumene ortodosso (prologo della novella 109 di Giustiniano) porterà a soluzione la questione ucraina.

E non guardiamo anche all’antica Roma? I cordiali rapporti stabiliti adesso in Ucraina tra i Primati della Chiesa Autocefala di Ucraina (CAU) e i greco-cattolici non avviano, in quel martoriato paese, l’auspicata unità tra cattolici e ortodossi?

Senza pace e comunione eucaristica tra le quattordici Chiese autocefale, in Ucraina il dialogo tra autocefali e greco-cattolici è in grado di generare solamente nuove modalità di quell’uniatismo che dal XVI secolo ha alimentato divisioni tra gli ortodossi ucraini.


*: Monaco Nilo Vatopedino (Stilo Sacro Monastero di San Giovanni Nuovo)

Tags:

CHIESA ORTODOSSAECUMENISMORUSSIASINODO PANORTODOSSOUCRAINA

 

ΑΥΤΟΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΙΣ ΔΗΛΩΣΕΩΝ Π. ΝΕΙΛΟΥ

 

Βαρθολομαίος λίγες μέρες στην Ουκρανία: θα είναι το σημείο καμπής για την εκκλησιαστική κρίση;

Σεργκέι Πιατάκοφ / Sputnik / AFP

Giovanni Marcotullio - δημοσιεύτηκε στις 16/08/21

Η κοινωνία μεταξύ των Χριστιανών είναι ιδιαίτερα καταστροφική στη χώρα-σενάριο του πολέμου του Ντόνμπας: εκτός από τους Λατινούς Καθολικούς και τους «Ουνίτες», ιδρύθηκε μια Ορθόδοξη Εκκλησία που συνδέεται με τη Μόσχα και μια που συνδέεται με την Κωνσταντινούπολη. Πήραμε συνέντευξη από έναν ορθόδοξο μοναχό που επέστρεψε πρόσφατα από αυτό το κακομαθημένο μέτωπο για να μας βοηθήσει να καταλάβουμε.

Αυτό είναι ένα ακανθώδες και σύνθετο ερώτημα, δύσκολο να το κατανοήσουμε και ακόμη πιο δύσκολο να το λύσουμε: ο πολλαπλασιασμός των Ορθοδόξων Εκκλησιών στην Ουκρανία (που συνδέονται αντίστοιχα με τη Μόσχα και την Κωνσταντινούπολη) φαίνεται να εκφράζει και ταυτόχρονα να τονίζει αιώνιες εκκλησιαστικές αντιθέσεις.

Οι πολιτικές επιπτώσεις είναι προφανείς, αν σκεφτούμε ότι ο λεγόμενος «πόλεμος του Donbass» - μακριά από τα μάτια και (δυστυχώς) από την καρδιά της Δύσης - βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη στη χώρα. Στο περίπλοκο κουβάρι των ισχυρισμών, των λαθών και των λόγων, ο Πάπας Φραγκίσκος είχε αφιερώσει και πάλι δημόσιες λέξεις στη Regina Cœli του περασμένου Απριλίου 18 :

Παρακολουθώ με μεγάλη ανησυχία τα γεγονότα σε ορισμένες περιοχές της ανατολικής Ουκρανίας, όπου οι παραβιάσεις της κατάπαυσης του πυρός έχουν πολλαπλασιαστεί τους τελευταίους μήνες, και παρατηρώ με μεγάλη ανησυχία την αύξηση των στρατιωτικών δραστηριοτήτων. Σας παρακαλώ, ελπίζω έντονα ότι θα αποφευχθούν οι αυξανόμενες εντάσεις και, αντίθετα, θα γίνουν χειρονομίες ικανές να προωθήσουν την αμοιβαία εμπιστοσύνη και να ευνοήσουν τη συμφιλίωση και την ειρήνη, τόσο αναγκαία και τόσο επιθυμητή. Πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη τη σοβαρή ανθρωπιστική κατάσταση στην οποία βρίσκεται αυτός ο πληθυσμός, στην οποία εκφράζω την εγγύτητά μου και για την οποία σας καλώ να προσευχηθείτε.

Για να προσθέσουμε στοιχεία διευκρίνισης, πήραμε συνέντευξη από έναν Ατονίτη Ελληνορθόδοξο μοναχό, τον πατέρα Νίλο *, ο οποίος επέστρεψε πρόσφατα από αυτές τις περιοχές: προσπαθήσαμε να καταλάβουμε αν κατά τη γνώμη του η πρωτοβουλία που αποσκοπεί στη δημιουργία μιας ενιαίας αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ουκρανία προωθεί την οικουμενική πορεία ή το εμποδίζουν.

 

Τι είναι η αυτοκεφαλία στη σημερινή Ορθόδοξη Εκκλησία;

Θεολογικά ενωμένη στο επάγγελμα της Αγίας Ορθοδόξου Πίστης, η Ορθοδοξία σήμερα χωρίζεται σε 14 αυτοκέφαλες Εκκλησίες, ενωμένες με μυστηριακή κοινωνία που συνεπάγεται αμοιβαία αναγνώριση. Κατά συνέπεια, στον διοικητικό τομέα, κάθε αυτοκέφαλη Εκκλησία αυτοδιοικείται αυτοτελώς, βάσει των δικών της καταστατικών, συμμόρφωση με τους ιερούς κανόνες. Αντιθέτως, τα θέματα πανορθόδοξης συνάφειας εξετάζονται, συνοδικά, από όλες τις αυτοκέφαλες Εκκλησίες.

Συνήθως το σημείο της σοβαρής τριβής μεταξύ της Καθολικής Εκκλησίας και των Ορθοδόξων Εκκλησιών εντοπίζεται στη Ρωμαϊκή και Παπική πρωτοκαθεδρία ... αλλά οι τελευταίοι έχουν καθολικό πρωτεύον, ανάλογο (αν και δεν ισχυρίζεται το αλάθητο) με τον Ρωμαίο Ποντίφικα;

Από τον διαχωρισμό του ενδέκατου αιώνα (της Ρώμης από την Ορθόδοξη Εκκλησία), ο πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως-Νέας Ρώμης παίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο μεταξύ των πατριαρχών. Ως συντονιστής πανορθόδοξων συνελεύσεων, συγκάλεσε και προήδρευσε, τα τελευταία τριάντα χρόνια, συνελεύσεις των πρωτευόντων των αυτοκεφάλων Εκκλησιών που προετοίμασαν το μεγάλο συμβούλιο, που πραγματοποιήθηκε στην Κρήτη τον Ιούνιο του 2016.

Ενώ ο Πάπας Ιωάννης XXIII μπορούσε από την ανακοίνωσή του (25 Ιανουαρίου 1959) να δηλώσει την «οικουμενικότητα» της Δεύτερης Συνόδου του Βατικανού (1962-5), στην Ορθόδοξη Εκκλησία μόνο η υποδοχή καθορίζει το εύρος της εγκυρότητας των συνοδικών συζητήσεων που θα τεθούν σε ισχύ σε όλη την Ορθόδοξη Εκκλησία όταν ένα γενικό συμβούλιο εισάγει τη σύνοδο που τους παρήγαγε μεταξύ των οικουμενικών συνελεύσεων. Κατά συνέπεια, η αποτυχία (από την ορθόδοξη άποψη) των συνδικαλιστικών συμβουλίων της Λυών και της Φλωρεντίας (οικουμενική για τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία), εξαρτάται από την έλλειψη πανορθόδοξης υποδοχής τους, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως ψευδοσύνδεση.

Ωστόσο, η ενδορθόδοξη κρίση που προέρχεται από την ουκρανική αυτοκεφαλία φαίνεται να λέει το αντίθετο: εάν απαιτείται χρόνος, στην Ορθόδοξη Εκκλησία ακόμη περισσότερο από ό, τι στην Καθολική Εκκλησία, για την επίτευξη γενικής εγκυρότητας των ψηφισμάτων που εγκρίθηκαν από πανορθόδοξες επισκοπικές συνελεύσεις, γιατί έχουν εκδηλωθεί γεγονότα στην Ουκρανία;

Πράγματι, φαίνεται περίεργο στη σημερινή εκκοσμικευμένη Δύση να κατανοήσουμε τους λόγους που οδήγησαν εδώ και καιρό τα πολιτικά κινήματα της Ουκρανίας, στο εσωτερικό και στην μετανάστευση, να επιτύχουν, με οποιονδήποτε τρόπο, την αυτοκεφαλία να σπάσει τους πνευματικούς δεσμούς μεταξύ της Ορθόδοξης Ουκρανίας και του Πατριαρχείου της Μόσχας που ( μετά το τέλος της ΕΣΣΔ και της ουκρανικής ανεξαρτησίας), παραχώρησε αυτονομία στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (UOC).

Μπορείτε να εξηγήσετε καλύτερα σε τι συνίσταται αυτή η αυτονομία;

Παρόλο που περιλαμβάνεται στο Πατριαρχείο Μόσχας (που εδώ και αιώνες ένωσε τους Ορθοδόξους της Ρωσίας, της Ουκρανίας και της Λευκορωσίας), το UOC απολαμβάνει πλήρη αυτονομία: εκλέγει τον πρωτεύοντα και άλλους επισκόπους του στο Κίεβο, διοικεί επισκοπές και μοναστήρια στην Ουκρανία και διαχειρίζεται φθηνά τα περιουσιακά του στοιχεία. Ο δεσμός με τη μητέρα Εκκλησία (το πατριαρχείο της Μόσχας) βασίζεται σε αιώνες παλαιών πνευματικών δεσμών. Αυτή η προοπτική δεν είναι, πάνω απ 'όλα, κοινή στις περιοχές της δυτικής Ουκρανίας, για αιώνες που υπόκεινται σε πολωνική ή αυστριακή κυριαρχία, προωθώντας, παράλληλα με τη «ρωσοφοβία», ενώσεις των Ουκρανών Ορθοδόξων στον Καθολικισμό μέσω του Ονιατισμού [= ένταξη στην Καθολική Εκκλησία με την ικανότητα διατήρησης των ορθοδόξων λειτουργικών παραδόσεων, αν και υπόκεινται σε εμφανείς λατινικοποιήσεις, επιμ .].

Ας προσπαθήσουμε να δώσουμε κάποιους αριθμούς; Πόσοι Ορθόδοξοι στην Ουκρανία τάσσονται σήμερα υπέρ της αυτοκεφαλίας; Και πόσα αντίθετα;

Πέρα από αμφίβολα στατιστικά στοιχεία (τα οποία δεν μπορούν να περιοριστούν, επιπλέον, σε όσους ομολογούν πραγματικά την Ορθόδοξη πίστη), είναι αντιληπτό ότι πάνω από τριακόσιες χιλιάδες πιστοί έφτασαν στο Κίεβο, στα τέλη Ιουλίου, από όλη την Ουκρανία για να συμμετάσχουν στη μεγάλη πομπή στη μνήμη της Βάπτισης του Ισαποστόλου, του Αγίου Πρίγκιπα Βλαδίμηρου και του έθνους.

Τι πρόβλημα όμως θα υπήρχε, στην ελεύθερη Ευρώπη του 21ου αιώνα, με τη συνύπαρξη δύο ουκρανικών ορθοδόξων εκκλησιών; Από τη μία πλευρά, το αυτόνομο του πατριαρχείου Μόσχας και από την άλλη το νέο, που κηρύχθηκε αυτοκέφαλο από το οικουμενικό πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης;

Είναι απαραίτητο να γίνει διάκριση της ερώτησης από ορθόδοξη και πολιτική άποψη. Τα σημερινά αυτοκέφαλα απορρίπτονται από την ιεροσύνη και αποβάλλονται από το Πατριαρχείο Μόσχας για τήρηση του σχίσματος. Κατόπιν αιτήματος του τότε Ουκρανού Προέδρου Ποροσένκο, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, δηλώνοντας ότι θέλει να επαναφέρει τους σχισματικούς στην Ορθόδοξη Εκκλησία, τους απάλλαξε από τις μομφές για την ένωση της Ουκρανικής Αυτόνομης Εκκλησίας (AUC) στις δύο μεγάλες σχισματικές κοινότητες, και σχηματίζουν έτσι μια Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας (CAU).

Αν θέλουμε να διακρίνουμε το πολιτικό επίπεδο, βοηθήστε μας να κατανοήσουμε καλύτερα ένα άλλο επίπεδο: η εν λόγω αντίθεση δεν αποδίδεται στον αγώνα μεταξύ των πατριαρχείων της Κωνσταντινούπολης και της Μόσχας για την ηγεσία της καθολικής ορθοδοξίας;

Πράγματι, συχνά υποστηρίζεται ότι το μεγάλο Πατριαρχείο Μόσχας θέλει επιτέλους να σφετεριστεί την πανορθόδοξη ηγεσία από το μικρό Οικουμενικό Πατριαρχείο, που στεγάζεται στην Κωνσταντινούπολη στην περιοχή Φανάρι.

Δυστυχώς, αυτή η Leitmotiv επαναλαμβάνεται συχνά ακόμη και από εκκλησιαστές, πολιτικά επιδραστικούς ή επιδραστικούς. Αλλά αρκεί να συναντήσουμε, ακόμη και στην Ιταλία, πιστούς, μη τυπικούς, Ορθόδοξους Ουκρανούς για να καταλάβουμε ποια μοιραία πολιτική διαφθορά προσπαθεί να ανατρέψει τη θρησκευτική τους ταυτότητα. Όχι, δεν πρόκειται για διαμάχη για την καθολική ηγεσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας αλλά για αδικαιολόγητη πολιτική εισβολή στην εκκλησιαστική σφαίρα.

Οι φιλορώσοι απόστροφοι, ιερείς και πιστοί του UOC δέχονται ακόμη και επίθεση ενώ υπερασπίζονται τους τόπους λατρείας τους από οργανωμένες συμμορίες που σκοπεύουν να τους μεταφέρουν στο CAU. Στην προοπτική, σχεδιάζεται η νομοθετική επιβολή στην AUC της αλλαγής ονομαστικής αξίας: από την Ουκρανική Αυτόνομη Εκκλησία στη Ρωσική Εκκλησία στην Ουκρανία.

Οι οπαδοί του UAC, που νομικά προσδιορίστηκαν με το νέο όνομα (που θυμίζει το θλιβερό κίτρινο αστέρι ), θα έκαναν τόσο εμφανή την προσκόλλησή τους στην Εκκλησία των Ρώσων, που εισέβαλαν στους εχθρούς της ουκρανικής πατρίδας!

Και τι σημαίνει αυτή η κατάσταση σε πανορθόδοξο επίπεδο; Τι επιπτώσεις μπορούμε να περιμένουμε;

Εκτός από τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, άλλα τρία αυτοκέφαλα πρωτεύοντα έχουν δηλώσει ότι δέχονται την ουκρανική αυτοκεφαλία, την οποία διακήρυξε το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Παρά τις εκκλησιαστικές και πολιτικές εκκλήσεις, τα άλλα δέκα πρωτεύοντα τάσσονται υπέρ μιας πανορθόδοξης συνέλευσης που προωθεί τη λύση του ουκρανικού ζητήματος , στην αρχή των αυξανόμενων συγκρούσεων, που μπορούν να βρεθούν παντού στους ορθοδόξους κύκλους. Επιπλέον, δεν υπάρχει έλλειψη πρωτευόντων, επισκόπων, κληρικών, μοναχών και λαϊκών που ήρθαν να καταγγείλουν την επικίνδυνη ριζοσπαστικοποίηση του σχίσματος , στην πραγματικότητα ήδη σε ισχύ.

Στο τέλος αυτής της εβδομάδας, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος θα επισκεφθεί το Κίεβο για επίσκεψη ... Τι περιμένετε από αυτήν την εκδήλωση;

Ορισμένοι παρατηρητές προβλέπουν, κατά συνέπεια, νέες διακρίσεις κατά της AUC. Ο Πατριάρχης Πορφύριος της Σερβίας επικαλείται το Paraclete έτσι ώστε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος να στεφθεί το τριακοστό έτος του πατριαρχικού διακονικού ακυρώνοντας τον πρόσφατο θεσμό της CAU. Προσευχόμαστε ο Οικουμενικός Πατριάρχης να κάνει αυτήν την ανακοίνωση στο Κίεβο στους πιστούς της AUC που ζήτησαν να τον συναντήσουν και να τον ενημερώσουν για τις διακρίσεις που συνεχίζουν να υφίστανται. Σε αυτή την υπόθεση, η παραδοσιακή ομοφωνία των πατριάρχων της Ορθόδοξης οικουμενίας (πρόλογος στην ιστορία του Ιουστινιανού 109) θα οδηγήσει σε λύση του ουκρανικού ζητήματος .

Και δεν κοιτάμε επίσης την αρχαία Ρώμη; Οι εγκάρδιες σχέσεις που έχουν δημιουργηθεί τώρα στην Ουκρανία μεταξύ των Προκαθημένων της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας (CAU) και των Ελληνοκαθολικών δεν εγκαινιάζουν, σε εκείνη τη βασανισμένη χώρα, την ελπίδα για ενότητα μεταξύ Καθολικών και Ορθοδόξων;

Χωρίς ειρήνη και Ευχαριστιακή κοινωνία μεταξύ των δεκατεσσάρων αυτοκεφάλων Εκκλησιών, στην Ουκρανία ο διάλογος μεταξύ αυτοκεφάλων και Ελληνοκαθολικών είναι σε θέση να δημιουργήσει μόνο νέες μορφές αυτού του Ονιατισμού που έχει τροφοδοτήσει τις διαιρέσεις μεταξύ των Ορθοδόξων της Ουκρανίας από τον 16ο αιώνα.


*: Monk Nilo Vatopedino (Stilo Sacro Monastery of San Giovanni Nuovo)

Ετικέτες:

ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ -ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ -ΡΩΣΙΑ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ - ΣΥΝΟΔΟΣ - ΟΥΚΡΑΝΙΑ