ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ:
«Ως επίσκοπος συναισθανόμενος τας ευθύνας μου γράφω την παρούσαν εγκύκλιον , επί τη εισόδω εις την Μεγάλην Τεσσαρακοστήν και ανανεώνων και συμπληρώνων προγενεστέραν εγκύκλιον περι απαγορεύσεως της εισόδου εις τους ιερούς ναούς ασέμνως ενδεδυμένων προσώπων ΑΠΑΓΟΡΕΥΩ ΝΑ ΕΙΣΕΡΧΟΝΤΑΙ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ,ΕΝΔΕΔΥΜΕΝΑΙ ΜΕ ΠΑΝΤΑΛΟΝΙΑ, ΟΙΑΣΔΗΠΟΤΕ ΗΛΙΚΙΑΣ.
«Ως επίσκοπος συναισθανόμενος τας ευθύνας μου γράφω την παρούσαν εγκύκλιον , επί τη εισόδω εις την Μεγάλην Τεσσαρακοστήν και ανανεώνων και συμπληρώνων προγενεστέραν εγκύκλιον περι απαγορεύσεως της εισόδου εις τους ιερούς ναούς ασέμνως ενδεδυμένων προσώπων ΑΠΑΓΟΡΕΥΩ ΝΑ ΕΙΣΕΡΧΟΝΤΑΙ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ,ΕΝΔΕΔΥΜΕΝΑΙ ΜΕ ΠΑΝΤΑΛΟΝΙΑ, ΟΙΑΣΔΗΠΟΤΕ ΗΛΙΚΙΑΣ.
Γνωρίζω, ότι και η νέα εγκύκλιος θα προκαλέση αντιδράσεις. Αλλ όπως με την βοήθειαν του Θεού η τάξις και η ευπρέπεια επεβλήθη εις όλους τους ναούς της Μητροπόλεως και ουδεμία ασέμνως ενδεδυμένη τολμά να εισέλθη εις τους ναούς , ούτω και τώρα θα επιβληθή η τάξις και η ευπρέπεια.
ΟΥΔΕΜΙΑ ΠΑΝΤΑΛΟΝΟΦΟΡΟΣ ΕΙΣ ΤΟΝ ΦΟΒΕΡΟΝ ΤΟΠΟΝ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ! ΒΔΕΛΥΓΜΑΤΑ ΕΣΤΩΤΑ ΕΝ ΤΟΠΩ ΑΓΙΩ ΔΕΝ ΘΑ ΑΝΕΧΘΗ Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ!
(Βλέπε «ΠΡΟΣ ΤΟ ΧΡΙΣΤΕΠΩΝΥΜΟΝ ΠΛΗΡΩΜΑ», σελ.294-295).
====================================
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΡΛ΄ (130)
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ, ΠΡΕΣΠΩΝ & ΕΟΡΔΑΙΑΣ
Εν Φλωρίνη τη 1η Μαρτίου 1971
ΠΡΩΤ. 536 ΑΡΙΘΜ. {ΔΙΕΚΠ. 369
Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου
(Βλέπε «ΠΡΟΣ ΤΟ ΧΡΙΣΤΕΠΩΝΥΜΟΝ ΠΛΗΡΩΜΑ», σελ.294-295).
====================================
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΡΛ΄ (130)
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ, ΠΡΕΣΠΩΝ & ΕΟΡΔΑΙΑΣ
Εν Φλωρίνη τη 1η Μαρτίου 1971
ΠΡΩΤ. 536 ΑΡΙΘΜ. {ΔΙΕΚΠ. 369
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΕ ΑΝΔΡΙΚΗ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ
Π Ρ Ο Σ
Τον ευσεβή κλήρον και λαόν της καθ’ ημάς Ι. Μητροπόλεως
Τελευταιο απόσπασμα της ἐγκυκλιου
«……..Ορθώς ελέχθη, εξ αφορμής
της εξάλλου εμφανίσεως της σημερινής νεότητος, ότι τα μακριά μαλλιά των
νέων είνε έκφρασις του αναρχικού πνεύματος, το οποίον πνέει
μεταπολεμικώς εις όλον τον κόσμον. Και
δεν είνε μόνον τα μακριά μαλλιά, περί των οποίων τόσο θόρυβος εγένετο
εις τας καθημερινάς εφημερίδας. Είνε και άλλαι εμφανίσεις και
εκδηλώσεις. Μία εξ αυτών είνε και ο τρόπος, με τον οποίον σήμερον
ενδύονται γυναίκες και άνδρες.
Είνε τα στενά και «καμπάνες»
πανταλόνια, είνε τα μίνι και τα σούπερ μίνι, είνε τα μάξι φορέματα, δια
των οποίων οι άνδρες και αι γυναίκες νομίζουν, ότι προσελκύουν την
προσοχήν του κόσμου και κατορθώνουν να θεωρούνται σύγχρονοι και όχι
καθυστερημένοι άνθρωποι. Αδιαφορούν δε εάν, με τον άσεμνον και αλλόκοτον
τρόπον αυτόν της εμφανίσεως των, που εκθέτει επί το ζωηρότερον και
πονηρότερον τας σάρκας των, όχι μόνον τραυματίζουν το καλαισθητικόν
αίσθημα και προκαλούν απαρέσκειαν και αηδίαν εις όσους έχουν ιδέαν τινά
της αρμονίας και του κάλλους, αλλά και το κυριώτερον, τραυματίζουν το
αίσθημα της αιδούς, η οποία είνε απαραίτητον στοιχείον της ηθικής και
αξιοπρεπείας του ανθρώπου, εξάπτουν και
διεγείρουν την φλόγα του σεξουαλικού πάθους εις αφάνταστον και αφόρητον
βαθμόν, δια να μη μείνη εις την εποχήν μας νέος αμόλυντος.
Η
δε διέγερσις του σεξουαλικού πάθους είνε δυστυχώς ο βαθύτερος σκοπός,
εις τον οποίον αποβλέπουν οι εφευρέται της ασέμνου εμφανίσεως γυναικών
και ανδρών, ως βεβαιώνουν όχι «φανατικοί» ιερείς και αρχιερείς, αλλά
ψυχολόγοι, παιδαγωγοί και κοινωνιολόγοι του συγχρόνου κόσμου. Είνε
εν εκ των πλέον καταπληκτικών σημείων των καιρών, πως μερικοί
διεφθαρμένοι τύποι των Παρισίων, του Λονδίνου και του Χόλλυγουντ,
επινοούντες και σερβίροντες τα πλέον αλλόκοτα και εξωφρενικά σχήματα,
κατορθώνουν να συμπαρασύρουν ολόκληρον σχεδόν την ανθρωπότητα, ως να
μεταπίπτη αποτόμως η ανθρωπότης εις παραφροσύνην και να μεταβάλλεται εις
αγέλην, ως η αγέλη εκείνη των χοίρων των Γαδαρηνών, η οποία,
καταληφθείσα υπό των δαιμονίων, ώρμησεν αμέσως κατά του κρημνού εις την
λίμνην και επνίγη. Η μόδα έγινεν η δαιμονική θεότης της εποχής μας.
Αυτής της θεότητος τας επιταγάς δέχεται και εκτελεί άνευ συζητήσεως και
με απόλυτον ακρίβειαν η μωρανθείσα ανθρωπότης. Ενώ δια τας εντολάς του
Θεού, τας κατά πάντα λογικάς και αποβλεπούσας εις την σωτηρίαν της, όχι
μόνον την πνευματικήν, αλλά και την υλικήν, η μωρανθείσα ανθρωπότης
μύριας προβάλλει αντιρρήσεις, και συνεχώς ευρίσκει τρόπους δια να
καταπατή τας εντολάς, και να δικαιολογή και να επαινή τας παραβάσεις,
και ν’ απειλή και να τρομοκρατή τους διαμαρτυρομένους. Οι διεφθαρμένοι
και έξαλλοι αυτοί τύποι, οι θέλοντες την διάλυσιν της χριστιανικής
ηθικής και ευπρεπείας, ομοιάζουν με τους ελεεινούς εκείνους ανθρώπους,
οι οποίοι εξέδυσαν τον Χριστόν, τον ενέπαιξαν και γυμνόν τον εσταύρωσαν.
Γυμνώνουν και αυτοί εκ νέου τον Χριστόν, τον εξευτελίζουν και τον
σταυρώνουν.
Μία νέα εξωφρενικότης ως προς
την ενδυμασίαν ενεφανίσθη τελευταίως εις τον τόπον μας. Νέαι, κατ’
απομίμησιν γυναικών των διεφθαρμένων κέντρων της Δύσεως, απέβαλον την
γυναικείαν ενδυμασίαν – τα λείψανα της γυναικείας στολής- και ενεδύθησαν
ανδρικήν ενδυμασίαν. Εφόρεσαν και αυταί πανταλόνια. Και έτσι
εμφανίζονται εις τους δρόμους, και εις τας κοσμικάς συγκεντρώσεις.
Τολμούν δε να εισέρχωνται και εντός των ιερών ναών.
Αλλά θα πῆ κάποιος· Είνε αμαρτία να ενδύεται η γυναίκα ανδρικά;
Μάλιστα, κύριοι. Είνε αμαρτία. Διότι είνε παράβασις σαφούς διατάξεως
του ηθικού νόμου. Εάν έχετε Αγίαν Γραφήν, ανοίξατε την και εις εν εκ των
βιβλίων της, το Δευτερονόμιον, κεφ. κβ΄ στιχ. 5, θα ίδητε τι επιτάσσει ο
Θεός (αν βεβαίως πιστεύετε εις τον Θεόν). Ιδού τι λέγει ο Θεός·
«Ουκ έσται σκεύη ανδρός επί
γυναικί, ουδέ μη ενδύσηται ανήρ στολήν γυναικείαν, ότι βδέλυγμα Κυρίω τω
Θεώ σου έστι πας ποιών ταύτα». Με απλά λόγια· «Απαγορεύεται αυστηρώς να
φορή η γυναίκα ανδρικά ενδύματα, καθώς και ο άνδρας γυναικείαν στολήν.
Οποιοσδήποτε κάμνει τούτο, είνε σιχαμερός απέναντι Κυρίου του Θεού σου».
Και η Εκκλησία, συμφώνως προς την θείαν διάταξιν, δια των Ιερών Κανόνων
απαγορεύει αι γυναίκες να ενδύωνται ανδρικά και οι άνδρες γυναικεία και
γενικώς οι άνθρωποι να μεταμφιέζωνται. Τους δε παραβάτας αναθεματίζει
(Ιδε ΚΔ΄ και ΞΒ΄ Κανόνας ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου, ως και ΙΓ΄ Κανόνα της
εν Γάγγρα Συνόδου).
Ψυχολογικαί παρατηρήσεις, αι
οποίαι έγιναν εις άνδρας και γυναίκας, οι οποίοι ήλλαξαν την ενδυμασίαν
των με ενδυμασίαν του άλλου φύλου, έρχονται να βεβαιώσουν, πόσον σοφή
είνε η διάταξις του Δευτερονομίου. Άνδρες, που εφόρεσαν γυναικεία και
εστολίσθησαν ως γυναίκες, υπέστησαν αλλοιώσεις και εις την φωνήν και εις
το βάδισμα και εις τον καθόλου τρόπον του φέρεσθαι. Ήρχισαν να
σκέπτωνται, να αισθάνωνται και να επιθυμούν ως γυναίκες. Εξετράπησαν εκ
της φυσικής οδού εις την παρά φύσιν. Αγέλαι τοιούτων τύπων, που ζουν
πλέον ως γυναίκες, υπάρχουν εις τας μεγαλοπόλεις του Δυτικού κόσμου, και
μάλιστα της Αγγλίας. Το κράτος τούτο της Ευρώπης, ως γνωστόν, εψήφισε
νόμον, ο οποίος – φρίξον, ήλιε, αναστέναξον, γη – επιτρέπει τον γάμον
μεταξύ ανδρών εκ των οποίων ο εις, ως νεανίς κομψευόμενος, ασυστόλως
δηλοί, ενώπιον του ληξιάρχου, οτι θα παίζη ρόλον γυναικός. Τερατώδης
γαμική μίξις, καταβιβάζουσα τον άνθρωπον κατωτέρω των κτηνών, μεταξύ των
οποίων ουδέν παράδειγμα παρά φύσιν μίξεως έχομεν. Διαφθορά Σοδόμων και
Γομόρρας. Διαφθορά υπενθυμίζουσα το α κεφάλαιον της προς Ρωμαίους
επιστολής. Αλλά η φρικώδης αυτή διαφθορά δεν επέρχεται αποτόμως. Ως
βεβαιούν οι ψυχολόγοι, προηγούνται άλλαι επεξεργασίαι, συντελούμεναι εις
το βάθος του ψυχικού κόσμου. Εν δε βήμα προς την τοιαύτην διαφθοράν
αποτελεί και η αλλαγή της ενδυμασίας, της ανδρικής ενδυμασίας με
γυναικείαν.
Αλλ’, ότι συμβαίνει εις τους
άνδρας, που φορούν γυναικεία, συμβαίνει και εις τας γυναίκας, που φορούν
ανδρικά. Και αυταί, χωρίς να αντιληφθούν τον ηθικόν κίνδυνον, προς τον
οποίον φέρονται, συν τη αποβολή της γυναικείας ενδυμασίας αρχίζουν ν’
αποβάλλουν και την γυναικείαν συστολήν και ευπρέπειαν. Αρχίζουν και
αυταί να σκέπτωνται, να αισθάνωνται και να επιθυμούν ως άνδρες.
Τοιουτοτρόπως εκτρέπονται και πίπτουν και αυταί εις το βάραθρον παρά
φύσιν παθών, περί των οποίων ομιλεί επίσης το α΄ κεφάλαιον της προς
Ρωμαίους επιστολής.
Τώρα οπότε το κακόν εις τον
τόπον μας ευρίσκεται ακόμη εις την αρχήν, είνε ανάγκη να ληφθούν μέτρα.
Οι διευθυνταί των πάσης φύσεως σχολείων, ενισχυόμενοι δι’ εγκυκλίου των
επιθεωρητών και του Υπουργείου της Παιδείας, να μην επιτρέψουν εις
μαθητρίας να εμφανίζωνται με πανταλόνια, είτε εν τω σχολείω είτε έξω του
σχολείου. Επίσης κατά τας χορευτικάς και θεατρικάς εκδηλώσεις επί τη
ευκαιρία διαφόρων εορτών των σχολείων, αι μαθήτριαι να μη υποδύωνται
ανδρικά πρόσωπα και να μη ενδύωνται με ανδρικάς στολάς. Οι προϊστάμενοι
των διαφόρων κρατικών υπηρεσιών, ενισχυόμενοι και αυτοί με εγκυκλίους
δημάρχων, νομαρχών,προέδρων δικαστηρίων και Υπουργείων, να απαγορεύσουν
εις δακτυλογράφους και εις λοιπάς γυναίκας υπαλλήλους την προσέλευσιν
εις τας υπηρεσίας των με πανταλόνια. Οι σύζυγοι ν’ απαγορεύσουν εις τας
συζύγους. Οι αδελφοί εις τας αδελφάς. Και οι γονείς εις τας θυγατέρας
των.
Ως επίσκοπος, απευθυνόμενος προς
όλους τους χριστιανούς της επισκοπής μου, γονείς, αδελφούς, συζύγους,
προϊσταμένους κρατικών υπηρεσιών και διευθυντάς σχολείων, ταύτα συνιστώ
και κηρύττω, και εντόνως προτρέπω προς εφαρμογήν αυτών. Όσοι θέλουν,
ακούουν την φωνήν του ποιμενάρχου, συμμορφώνονται και έχουν την ευλογίαν
του Θεού. Όσοι δεν θέλουν, δεν βιάζονται υπό της Εκκλησίας. Ως
παραβάται όμως θα υποστούν τας συνεπείας της περιφρονήσεως του νόμου του
Θεού. Θα έλθη ημέρα, κατά την οποίαν θα κλαύσουν πικρώς επί των
ερειπίων της ατομικής και οικογενειακής δυστυχίας.
Εκτός όμως οικιών και δρόμων και
πλατειών και θεάτρων και κινηματογράφων και λοιπών κέντρων διασκεδάσεων
και σχολείων και κρατικών καταστημάτων, υπάρχει και χώρος ιερός και
απαραβίαστος. Είνε ο χώρος της δημόσιας λατρείας. Είνε οι ιεροί ναοί της
Ορθοδόξου Εκκλησίας. Εις τον χώρον αυτόν η Εκκλησία, κατά το σύνταγμα
των Ιερών Κανόνων, έχει απόλυτον εξουσίαν. Και δύναται εις τον χώρον της
να επιβάλλη απόλυτον τάξιν και ευπρέπειαν.
Ως επίσκοπος συναισθανόμενος τας
ευθύνας μου γράφω την παρούσαν εγκύκλιον, επί τη εισόδω εις την Μεγάλην
Τεσσαρακοστήν, και ανανεώνων και συμπληρώνων προγενεστέραν εγκύκλιον
περί απαγορεύσεως εισόδου εις τους ιερούς ναούς ασέμνως ενδεδυμένων
προσώπων (Ιδέ ημέτερον βιβλίον «Προς κλήρον και λαόν », σελ. 165 – 169)
απαγορεύω να εισέρχωνται εις τους ναούς και γυναίκες ενδεδυμέναι με
πανταλόνια, οιασδήποτε ηλικίας.
Γνωρίζω, ότι και η νέα εγκυκλιος
θα προκαλέση αντιδράσεις. Αλλ’ όπως με την βοήθειαν του Θεού η τάξις
και η ευπρέπεια επεβληθή εις όλους τους ναούς της Μητροπόλεως και
ουδεμία ασέμνως ενδεδυμένη τολμά να εισέλθη εις τους ναούς, ούτω και
τώρα θα επιβληθή η τάξις και η ευπρέπεια. Ουδεμία πανταλονοφόρος εις τον
φοβερόν τόπον της λατρείας! Βδελύγματα εστώτα εν τόπω αγίω δεν θα
ανεχθή ο επίσκοπος.
Παρακαλώ να έχουν τούτο υπ’ όψιν
των όλαι και όλοι, προς αποφυγήν παραξηγήσεων. Δι’ αυτό και τυπώνω την
παρούσαν εγκύκλιον εις χιλιάδας αντιτύπων, ώστε να λάβουν γνώσιν
άπαντες.
Οι αιδεσιμότατοι εφημέριοι
παρακαλούνται να διαφωτίζουν τον λαόν και παρακολουθούν αγρύπνως την
εφαρμογήν της εγκυκλίου, συμφώνως προς τας δοθείσας εις αυτούς
προφορικώς οδηγίας. Όχι βαναύσως, αλλ’ ευγενώς και σταθερώς θα
επιβάλλεται εις τους ιερούς ναούς η τάξις και η ευπρέπεια.
Επί τούτοις ευχόμεθα να
διέλθωμεν κλήρος και λαός με πνευματικότητα την Μεγάλης Τεσσαρακοστήν
και ν’ αξιωθώμεν της χαράς και της αγαλλιάσεως της Αναστάσεως.
Διαπυρός προς Κύριον ευχέτης
† Ο Φλωρίνης, Πρεσπών & Εορδαίας
ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ
ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΛΑΙΟ ΣΧΟΛΙΟ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΥΜΕ ΘΑ ΤΑ ΒΡΗΤΕ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ
ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ
ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΛΑΙΟ ΣΧΟΛΙΟ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΥΜΕ ΘΑ ΤΑ ΒΡΗΤΕ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ
https://www.augoustinos-kantiotis.gr/?p=21617
-
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΣ
Η αμφίεση της γυναίκας μέσα στους ιερούς ναούς
Η
ενδυμασία μας στο ναό να είναι καλή από κάθε πλευρά. Να είναι κόσμια
και όχι εξεζητημένη. Γιατί το κόσμιο είναι σεμνό, ενώ το εξεζητημένο
είναι άσεμνο.
Αυτό
ακριβώς μας παραγγέλλει και ο απόστολος Παύλος, όταν λέει: «Θέλω να
προσεύχονται οι άνδρες σε κάθε τόπο, σηκώνοντας προς τον ουρανό χέρια
όσια, χωρίς οργή και δισταγμό ολιγοπιστίας. Επίσης και οι γυναίκες να
προσεύχονται με αμφίεση σεμνή, στολίζοντας τον εαυτό τους με σεμνότητα
και σωφροσύνη, όχι με περίτεχνες κομμώσεις και χρυσά κοσμήματα ή
μαργαριτάρια ή ενδύματα πολυτελή, αλλά με ό,τι ταιριάζει στις γυναίκες
που λένε ότι σέβονται το Θεό, δηλαδή με καλά έργα» (Α’ Τιμ. 2:8-10). Αν,
λοιπόν, απαγορεύει στις γυναίκες εκείνα που είναι απόδειξη πλούτου,
πολύ περισσότερο απαγορεύει όσα κινούν την περιέργεια, όπως τα
φτιασίδια, το βάψιμο των ματιών, το κουνιστό βάδισμα, τα παράξενα ρούχα
και τα παρόμοια.
Τί
λες, γυναίκα; Έρχεσαι στο ναό να προσευχηθείς, και στολίζεσαι με
χρυσαφικά και χτενίζεσαι επιτηδευμένα; Μήπως ήρθες για να χορέψεις;
Μήπως
για να λάβεις μέρος σε γαμήλια γιορτή; Εκεί έχουν θέση τα χρυσαφικά και
οι πολυτέλειες. εδώ δεν χρειάζεται τίποτε απ’ αυτά. Ήρθες να
παρακαλέσεις το Θεό για τις αμαρτίες σου. Τί στολίζεις, λοιπόν, τον
εαυτό σου; Αυτή η εμφάνιση δεν είναι γυναίκας που ικετεύει. Πώς μπορείς
να στενάξεις, πώς μπορείς να δακρύσεις, πώς μπορείς να προσευχηθείς με
θέρμη, έχοντας τέτοια αμφίεση;
Θέλεις
να φαίνεσαι ευπρεπής; Φόρεσε το Χριστό και όχι το χρυσό. Ντύσου την
ελεημοσύνη, τη φιλανθρωπία, τη σωφροσύνη, την ταπεινοφροσύνη. Αυτά
αξίζουν περισσότερο απ’ όλο το χρυσάφι. Αυτά και την ωραία την κάνουν
ωραιότερη και την άσχημη την ομορφαίνουν. Να ξέρεις, γυναίκα, πως, όταν
στολιστείς πολύ, γίνεσαι πιο αισχρή κι από τη γυμνή, γιατί έχεις
αποβάλει πια την κοσμιότητα.