“Οι νέες ταυτότητες, που το καθεστώς Μητσοτάκη προσπαθεί να επιβάλλει με διάφορους τρόπους, αποτελεί ένα γεγονός που δεν θα έπρεπε να μας παραξενεύει δεδομένου ότι όπως και με την κυβέρνηση Σημίτη, έτσι και σήμερα, το καθεστώς Μητσοτάκη είναι κυριολεκτικά η εξέλιξη του καθεστώτος Σημίτη. Σήμερα όμως υπάρχει και ρητή απαγόρευση από το Συμβούλιο της Επικρατείας, στην οποία αναφερόμαστε μετά, αφού όμως προηγουμένως αναφέρουμε επιγραμματικά και άλλα ζωτικής σημασίας στοιχεία σχετικά με τις νέες ταυτότητες.
Αρχικά είναι το θέμα της εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, η οποία μόλις πρόσφατα αποκαλύφθηκε ότι είναι βουτηγμένη μέχρι το κόκκαλο σε φασιστικές μεθοδεύσεις παρακολουθήσεων των πάντων ακόμη και χρησιμοποιώντας την ειδική εισαγγελέα που υποτίθεται ότι προστατεύει τους πολίτες. Συνεπώς, τί εμπιστοσύνη μπορείς να της έχεις;
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι το επιχείρημα υποτίθεται ότι όλα όσα γίνονται με τις ταυτότητες που θα έχουν ηλεκτρονική επιφάνεια ανάγνωσης-τσιπ ραδιοσυχνότητας RFID (δηλαδή που θα μπορεί να διαβάσει και από μία απόσταση), ζητούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό που δεν μας λένε είναι ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν ζήτα όλα όσα κάνει η κυβέρνηση όπως δεν ζητούσε και τη διαγραφή του θρησκεύματος από τις ταυτότητες όπως μας έλεγε το καθεστώς Σημίτη. Ουσιαστικά το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι μετά μπορούν να προστεθούν τα πάντα, οτιδήποτε χωράει η μνήμη των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων που θα είναι εγκατεστημένα στην ταυτότητα. Δηλαδή θα εγκριθεί κάτι το οποίο στη συνέχεια θα γιγαντωθεί με μικρές αλλά συνεχείς προσθέσεις δεδομένων.
Η παρακολούθηση επίσης (αντίθετα από όσα λένε) είναι εφικτή σε κάποιο βαθμό αξιοσημείωτο αρκεί να υπάρχουν αναγνώστες του τσιπ που θα μπορούν να εκπέμπουν ραδιοσυχνότητες αρκετά υψηλής ισχύος ώστε να εντοπίζουν τον κάτοχο σε απόσταση κάποιων μέτρων και όχι λίγων εκατοστών. Αλλά αυτό είναι καθαρά θέμα ισχύος εκπομπής του σήματος από τους αναγνώστες των τσπ, έτσι ώστε να ενεργοποιηθεί το τσιπ στην ταυτότητα και να εκπέμψει (με την ενέργεια που του δίνει το ραδιοσήμα) τα στοιχεία που περιέχει. Αυτοί οι αναγνώστες, που θα εκπέμπουν ισχυρό σήμα θα μπορούσαν να βρίσκονται σε στύλους ή σε οποιοδήποτε εσωτερικό και εξωτερικό σημείο το οποίο θα συνδέεται με μία πηγή τροφοδοσίας ρεύματος και επικοινωνίας με κάποιο κέντρο, είτε ραδιοεπικοινωνίας είτε ενσύρματης. Επίσης οι αναγνώστες-εντοπιστές θα μπορεί να είναι φορητοί σε μία τσάντα ή ακόμη και στην τσέπη ενός σακακιού ή παλτού και ο χειριστής να διέρχεται ανάμεσα σε ανθρώπους σε λεωφορείο, τραίνο, πλατεία, δρόμο, κατάστημα κλπ ώστε να μπορεί να φτάσει σε απόσταση μικρότερη του μισού μέτρου ακόμη.
Επίσης ένα θέμα το οποίο για πολλούς είναι το πιο προβληματικό στο θέμα των ταυτοτήτων αποτελεί η όλη σκανδαλώδης διαδικασία ανάθεσης του έργου «με ισχυρές αμερικανικές παρεμβάσεις».
ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣτΕ
Στην Ελλάδα υπάρχει απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) που αφορά το θέμα των νέων ταυτοτήτων με RFID chip. Η απόφαση αριθμός 668/2019, που εκδόθηκε στις 20 Μαρτίου 2019, κατέστησε ακυρωτική την υπουργική απόφαση που προέβλεπε την εισαγωγή των νέων ταυτοτήτων, κρίνοντάς την ως παράνομη και αντισυνταγματική. Το ΣτΕ δικαιολόγησε την απόφασή του με τους εξής λόγους:
• Η υπουργική απόφαση υπερέβαινε το πλαίσιο του νόμου που εξουσιοδοτούσε την έκδοση νέων ταυτοτήτων, καθώς δεν είχε λάβει υπόψη τις γνωμοδοτήσεις και τις προδιαγραφές που είχε θέσει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ).
• Η υπουργική απόφαση παραβιάζει τις διατάξεις του Συντάγματος και των διεθνών συμβάσεων που εγγυώνται την προστασία των προσωπικών δεδομένων, καθώς δεν εξασφάλιζε τη συγκατάθεση, τη διαφάνεια, τη σκοπιμότητα, τη σχετικότητα, τη μη υπερβολή και τη μη δυσανάλογη επεξεργασία και μετάδοση των δεδομένων.
• Η υπουργική απόφαση δημιουργούσε σοβαρούς κινδύνους για τα προσωπικά δεδομένα των Ελλήνων, λόγω της ευαισθησίας, της πληθώρας προσωπικών δεδομένων που θα περιελάμβαναν οι νέες ταυτότητες μέσω των RFID chip.
Για αυτό, τo ΣΤΕ ακύρωσε την έκδοση νεων ταυτοτήτων με RFID chip που ήταν το πρώτο μέλημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη μετά την εκλογή της το 2019, και επέβαλε στο υπουργείο εσωτερικών να λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την αντιμετώπιση της κατάστασης, κάτι που ουδέποτε έγινε. Οι νέες ταυτότητες δεν είναι τίποτα άλλο από τους φακέλους της χούντας που κάηκαν το 1981 και επιστρέφουν και πάλι με την κυβέρνηση Μητσοτάκη στις ζωές μας.
Με τις νέες ταυτότητες στην Ελλάδα με RFID chip το είδος και η ποσότητα των προσωπικών στοιχείων που θα μπορεί να έχει το μικροτσίπ RFID εξαρτάται από την πολιτική, την πρόθεση και τη νομοθεσία του κάθε κράτους μέλους της ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και από την τεχνολογία και την ασφάλεια του RFID chip.
Γενικά, ένα RFID chip μπορεί να αποθηκεύσει διάφορα στοιχεία, όπως το όνομα επώνυμο πατρώνυμο, φύλο κατ’ επιλογή, ημερομηνία γέννησης, αριθμό δελτίου ταυτότητας, αριθμό φορολογικού μητρώου, αριθμό ασφάλισης, διεύθυνση κατοικίας, τηλέφωνο, email, ιστορικό υγείας, αλλεργίες, εξετάσεις αίματος, ιατρικές συνταγές, βιομετρικά δεδομένα όπως δακτυλικά αποτυπώματα, ίριδα, πρόσωπο, τραπεζικά στοιχεία, πιστωτικές κάρτες, οφειλές προς το δημόσιο,ψηφιακό νόμισμα, οικονομική κατάσταση κλπ, εκπαιδευτικό επίπεδο, επαγγελματική εμπειρία, προσόντα, απολύσεις, παραιτήσεις και γενικά το ιστορικό του εργαζόμενου, πολιτικές προτιμήσεις, θρησκευτικές πεποιθήσεις, συμμετοχή σε οργανώσεις, συλλόγους, συνδικαλιστική δράση κλπ. Τα δεδομένα μπορούν να εισαχθούν όλα μονομιάς ή σταδιακά και φυσικά συγκαλυμμένα και όχι με δημόσια ειδοποίηση και δημοκρατική έγκριση.
Όλα αυτά τα στοιχεία μπορούν να είναι χρήσιμα στην κυβέρνηση, στην αστυνομία σε εργοδότες, οργανισμούς, τραπεζικά ιδρύματα, εισπρακτικές εταιρείες κλπ για διάφορους λόγους, όπως η διευκόλυνση των δημόσιων υπηρεσιών να γνωρίζουν τα πάντα για εσένα. Ο εργοδότης να γνωρίζει τα πάντα για τον εργαζόμενο, ο δανειστής να γνωρίζει ακόμη και το παραμικρό για τα έξοδα σου , οι εισπρακτικές αν ξοδεύεις εκεί που δεν πρέπει. Ωστόσο υπάρχουν και κίνδυνοι όπως η παραβίαση προσωπικών δεδομένων, το φακέλωμα, η κατάργηση και η παράνομη εισβολή στα προσωπικά στοιχεία από μη εξουσιοδοτημένα άτομα ή οργανισμούς, που μπορεί να τα χρησιμοποιήσουν για κακόβουλους σκοπούς, όπως η κλοπή, η εκβίαση, η διαφθορά, η παρακολούθηση, η διάκριση, η επιρροή. Γι’ αυτό, είναι σημαντικό να υπάρχει μία ισορροπία μεταξύ της χρησιμότητας και της προστασίας των προσωπικών στοιχείων, και να υπάρχουν κατάλληλες νόμιμες και τεχνικές διασφαλίσεις για την εγγύηση των δικαιωμάτων και των ελευθεριών των πολιτών”