(Ἀποσπάσματα ἀπό κήρυγμα τοῦ πατρός Θεοδώρου Ζήση, ἐπιτίμου καθηγητοῦ Πατρολογίας τοῦ Α.Π.Θ.)
Ὑπαπαντή σημαίνει ὑποδοχή (ὑπαντῶ =ὑποδέχομαι).
Ὑπαπαντή σημαίνει ὑποδοχή (ὑπαντῶ =ὑποδέχομαι).
Μᾶς λέγει ὁ Εὐαγγειστής Λουκᾶς, ὅτι ἀφοῦ συμπληρώθηκαν 40 ἡμέρες ἀπό τήν γέννηση τοῦ Κυρίου μας, ἔφεραν τόν Χριστό ὁ Ἰωσήφ καί ἡ Παναγία εἰς τά Ἱεροσόλυμα. Γιά ποιό λόγο; «Παραστῆσαι τῷ Κυρίῳ». Γιά νά Τόν παρουσιάσουν στόν Κύριο. Καί γιά ποιόν ἄλλο λόγο; Ἐπίσης γιά νά προσφέρουν θυσία, νά εὐχαριστήσουν.
Αὐτή ἡ πράξη ἦταν διδακτική γιά ὅλους ἐμᾶς, ἔγινε γιά ‘μᾶς, γιά νά γνωρίζουμε εἰς τούς αἱῶνας τῶν αἰώνων ὅτι εἴμαστε δημιουργήματα καί πλάσματα τοῦ Θεοῦ καί ἑπομἐνως ὅλη ἡ ὕπαρξή μας πρέπει νά παρατίθεται, νά προσφέρεται, νά παρουσιάζεται στό Θεό.
Καί λέγει ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς: «Ἦν ἄνθρωπος ἐν Ἱεροσολύμοις ᾧ ὄνομα Συμεών». Ὑπῆρχε ἕνας ἄνθρωπος στά Ἱεροσόλυμα, ὁ ὁποῖος ὀνομαζόταν Συμεών. Ἕνας ἁπλός ἄνθρωπος. «Καί ὁ ἄνθρωπος οὗτος δίκαιος καί εὐλαβής». Νά, λοιπόν, ποιά εἶναι τά χαρίσματα, τά στολίδια, ἡ τιμή, ὁ στέφανος ἑνός ἀνθρώπου. Δέν εἶναι τά ἀξιώματα, τά χρήματα, τά πλούτη.
Αὐτή ἡ πράξη ἦταν διδακτική γιά ὅλους ἐμᾶς, ἔγινε γιά ‘μᾶς, γιά νά γνωρίζουμε εἰς τούς αἱῶνας τῶν αἰώνων ὅτι εἴμαστε δημιουργήματα καί πλάσματα τοῦ Θεοῦ καί ἑπομἐνως ὅλη ἡ ὕπαρξή μας πρέπει νά παρατίθεται, νά προσφέρεται, νά παρουσιάζεται στό Θεό.
Καί λέγει ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς: «Ἦν ἄνθρωπος ἐν Ἱεροσολύμοις ᾧ ὄνομα Συμεών». Ὑπῆρχε ἕνας ἄνθρωπος στά Ἱεροσόλυμα, ὁ ὁποῖος ὀνομαζόταν Συμεών. Ἕνας ἁπλός ἄνθρωπος. «Καί ὁ ἄνθρωπος οὗτος δίκαιος καί εὐλαβής». Νά, λοιπόν, ποιά εἶναι τά χαρίσματα, τά στολίδια, ἡ τιμή, ὁ στέφανος ἑνός ἀνθρώπου. Δέν εἶναι τά ἀξιώματα, τά χρήματα, τά πλούτη.
Τί εἶναι; Εἶναι ἡ δικαιοσύνη καί ἡ εὐλάβεια. «Καί ὁ ἄνθρωπος οὗτος» ὁ Συμεών ὁ πρεσβύτης «δίκαιος καί εὐλαβής». Δίκαιος ἀπέναντι τῶν ἀνθρώπων, μέ ἀγάπη, μέ καλωσύνη, μέ ἐπιείκεια, ὄχι μέ ἐγωϊσμούς καί μέ θυμούς, καί εὐλαβής ἀπέναντι στό Θεό. Ἡ δικαιοσύνη στίς σχέσεις μας ἀνάμεσα στούς ἀνθρώπους καί ἡ εὐλάβεια πρός τόν Θεό εἶναι τά κατεξοχήν δύο γνωρίσματα τῆς ἀνθρωπιᾶς.
Ὁ Συμεών ὁ πρεσβύτης ἀξιώθηκε στά γεροντικά του χέρια νά κρατήσει τόν Θεό, νά κρατήσει τήν θεότητα. Πῶς ἦλθε ὁ Συμεών τήν ὥρα ἐκείνη πού πῆγε ἡ Παναγία καί ὁ Ἰωσήφ τό βρέφος στόν Ναό; Ἦλθε καθοδηγούμενος ἀπό τό Ἅγιον Πνεῦμα. «Καί ἦλθεν ἐν τῷ Πνεύματι εἰς τό ἱερόν».
Καί τί εἶπε; «Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλον σου, δέσποτα, ...». Κύριέ μου, Θεέ μου, τώρα μπορεῖς νά μέ πάρεις, νά μοῦ δώσεις ἀπολυτήριο ἀπ’ αὐτή τή ζωή.
Γιά ποιό λόγο; «ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τό σωτήριόν σου...». Γιατί εἶδα τόν Σωτῆρα.
Καί ἐμεῖς μποροῦμε μέσα στήν Ἐκκλησία μέ τά Μυστήρια νά δοῦμε, νά ζοῦμε καθημερινά τή σωτηρία μας.
___________________________
Ὁ Συμεών ὁ πρεσβύτης ἀξιώθηκε στά γεροντικά του χέρια νά κρατήσει τόν Θεό, νά κρατήσει τήν θεότητα. Πῶς ἦλθε ὁ Συμεών τήν ὥρα ἐκείνη πού πῆγε ἡ Παναγία καί ὁ Ἰωσήφ τό βρέφος στόν Ναό; Ἦλθε καθοδηγούμενος ἀπό τό Ἅγιον Πνεῦμα. «Καί ἦλθεν ἐν τῷ Πνεύματι εἰς τό ἱερόν».
Καί τί εἶπε; «Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλον σου, δέσποτα, ...». Κύριέ μου, Θεέ μου, τώρα μπορεῖς νά μέ πάρεις, νά μοῦ δώσεις ἀπολυτήριο ἀπ’ αὐτή τή ζωή.
Γιά ποιό λόγο; «ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τό σωτήριόν σου...». Γιατί εἶδα τόν Σωτῆρα.
Καί ἐμεῖς μποροῦμε μέσα στήν Ἐκκλησία μέ τά Μυστήρια νά δοῦμε, νά ζοῦμε καθημερινά τή σωτηρία μας.
___________________________
Ἀπό τό ἔργο τοῦ πατρός Θεοδώρου Ζήση «ΟΜΙΛΙΕΣ στίς Κυριακές καί στίς Ἑορτές τοῦ ἔτους», τόμος Β΄, ἐκδόσεις «Τό Παλίμψηστον», Θεσσαλονίκη Δεκέμβριος 2024.
Ἐπιμέλεια ἀντιγραφῆς
Φώτης Μιχαήλ ἰατρός
«Πᾶνος»