Σάββατο 9 Αυγούστου 2025

Γεώργος Κ. Τζανάκης: Σινᾶ: Τὸ ἐπικίνδυνο ἀνέκδοτο.

 


Οι καμπάνες του Σινά ηχούν πένθιμα για την «έρημο» της Ελλάδας 


Γεώργος Κ. Τζανάκης, Ἀκρωτήρι Χανίων.

Οἱ πατέρες τῆς μονῆς Σινᾶ, ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ ἀντέδρασαν ἐμπράκτως α) μὲ τὶς ἐνστάσεις τους στὴν δημιουργία τοῦ ΝΠΔΔ, τὶς ὁποῖες κοινοποίησαν σὲ ὅλους πρὶν τὴν ψήφισί του, β) τὸ ἐξώδικο καὶ γ) τὴν παῦσι τοῦ πρώην Σιναίου Δαμιανοῦ, βρέθηκαν νὰ βάλλονται πανταχόθεν, χωρὶς κανένα σεβασμὸ, μὲ χτυπήματα κάτω ἀπὸ τὴν μέση , καὶ χωρὶς καμμία δυνατότητα ἀντιλόγου, καθότι τὰ συστημικὰ μέσα ἐνημερώσεως, ἔκαναν αὐτὸ ποὺ πάντα κάνουν, νὰ ἐξυπηρετοῦν τὶς ἐπιδιώξεις τῆς ἐξουσίας.

Ἕνας μάλιστα ἀπὸ τοὺς δημοσιογραφοῦντες, ὅπως λέμε δουλειὲς μὲ φοῦντες, παρουσιάζει ὡς ἐξῆς τὰ γεγονότα (δὲν εἶναι ἡ ἐξαίρεσις, οὔτε ἐστιάζω εἰδικὰ σὲ αὐτόν· παὶρνω τὰ λόγια του ὡς ἀφορμὴ γιὰ τὸν περαιτέρω σχολιασμό):

«Πήρε μερικές δεκαετίες στους μοναχούς της Μονής Σινά για να αντιληφθούν πως δεν έχουν καλό ηγούμενο. 52 χρόνια μετά την εκλογή του 90χρονου σήμερα ηγούμενου Δαμιανού, οι μοναχοί του Σινά  ή τουλάχιστον ένα μεγάλο μέρος τους, αποφάσισαν να τον αμφισβητήσουν, να τον αποδοκιμάσουν, και πάνω απ’ όλα να το κάνουν δημόσια, μπροστά στα μάτια κάθε ενδιαφερόμενου, καλοπροαίρετου ή και μη».[1]

Ὅποιος διαβάσει αὐτὸ, ἀντιλαμβάνεται ὅτι στὴ Μονὴ Σινὰ ὑπάρχει ἕνα ζήτημα, ἄν ὁ ἡγούμενός τους εἶναι ἤ ὄχι καλός. Οἱ βραδύνοες αὐτοὶ μοναχοὶ χρειάστηκαν 52 χρόνια γιὰ νὰ ἀντιληφθοῦν, τελικῶς, ὅτι ὁ ἡγούμενος τους δὲν εἶναι καλὸς, καὶ ἀποφάσισαν νὰ τὸν ἀμφισβητήσουν, νὰ τὸν ἀποδοκιμάσουν καὶ μάλιστα δημοσίως.

Τί κάνει ὁ δημοσιογράφος; Αὐτὸ ποὺ συνηθίζεται στὶς μέρες μας νὰ λέγεται ἀποπροσανατολισμὸς μὲ, ταυτόχρονη, δολοφονία χαρακτήρων. Προσπαθεῖ νὰ παρουσιάσῃ αὐτὸ ποὺ  συμβαίνει στὸ Σινᾶ, ὡς μία  ἐπιπόλαια ἐνέργεια κάποιων μοναχῶν, ποὺ ξύπνησαν ξαφνικὰ καὶ ἐναντιώθηκαν στὸν ἡγούμενό τους. Γιατί ἐναντιώθηκαν; Γιατὶ ἔγιναν ὅλα αὐτά;

«Κι όλα αυτά επειδή διαφωνούν με νόμο που ετοιμάζει για λογαριασμό της Μονής τους η ελληνική κυβέρνηση, την οποία οι μοναχοί εγκαλούν αποδίδοντας της πρόθεση ξεπουλήματος της περιουσίας την οποία όπως όλος ο κόσμος έχει πλέον μάθει… δεν κατέχουν».[ὅ.π.]

Θεωρεῖ ὅτι ὁ νόμος αὐτὸς, δηλαδὴ ὁ λόγος γιὰ τὸν ὁποῖο, κατὰ τὴ γνώμη του, ξεσηκώθηκαν, εἶναι … ἕνα ἐπικίνδυνο ἀνέκδοτο.

«Κι όσο για τον λόγο για τον οποίο ξεσηκώθηκαν οι μοναχοί, το σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας για την δημιουργία ενός Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου στο όνομα της Μονής δηλαδή, επιτρέψτε μου να πω πως αν δεν ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο, θα ήταν απλά ανέκδοτο». [ὅ.π.]

Ἄς δοῦμε κατὰ πόσο ἀποτελοῦν ἀνέκδοτο, ὅσα περιλαμβάνονται σ᾿αὐτὸ τὸ σχεδιο Νόμου.

Τὸ νομοσχέδιο τότε καὶ νόμος πλέον (στὴν συνέχεια: Νόμος) εἶναι μία κατὰ περιεχόμενο, ἀλλὰ καὶ κατὰ λέξιν ἀντιγραφὴ τοῦ ΠΔ Β΄ 752, 31/10/1986 περὶ τοῦ Ὁργανισμοῦ τοῦ κοινωφελοῦς Ἰδρύματος μὲ τὴν ἐπωνυμία «Ἵδρυμα Ὅρους Σινᾶ» (στὸ ἐξῆς; Ὀργανισμός).

Ὅποιος μπεῖ στὸν κόπο νὰ διαβάσῃ προσεκτικὰ τὸν Νόμο παράλληλα μὲ τὸν Ὀργανισμὸ τοῦ Ἱδρύματος θὰ μείνῃ ἔκπληκτος -ἄν ὑπάρχουν πλέον ἐκπλήξεις ἀπὸ ὅσα κατεργάζεται καὶ νομοθετεῖ ἡ λαμπρά κυβέρνησις μας- διότι ὅλοι οἱ σκοποὶ καὶ τὰ μέσα ἐκπληρώσεως, ποὺ προτείνονται στὸν Νομο, ὑπάρχουν ἤδη καὶ στὸν Ὁργανισμὸ τοῦ Ἱδρύματος. Ἄρα τίποτα καινούργιο δὲν προσφέρει, κανένα πρόβλημα δὲν λύνει, κανένα κενὸ δὲν καλύπτει. Πολὺ δὲ περισσότερο δὲν προσδίδει καμμία «νομικὴ ἐκπροσώπησι ποὺ δὲν ὑπῆρχε πρίν», ὅπως πανηγυρικῶς, ἀλλὰ ψευδῶς, δήλωνε ὁ πρώην Σιναίου Δαμιανός, διότι ἤδη ὑπῆρχε ἡ νομικὴ ἐκπροσώπησις.

Ἡ μόνη διαφορὰ εἶναι στὴν ἀρίθμησι τῶν ἄρθρων, τῶν παραγράφων καὶ τῶν χωρίων ἐκάστης παραγράφου, ὅπου ὁ Νόμος ἔχει περισσότερες παραγράφους διότι ἔχουν σπάσει σὲ μικρότερα κομμάτια τὰ ἄρθρα καὶ τὶς παραγράφους τοῦ Ὀργανισμοῦ. Ἐπίσης ἔχουν προστεθεῖ πολλὰ περὶ ψηφιοποιήσεως, διαδικτύου κλπ, ποὺ δὲν ὑπῆρχαν τὸ 1986, χωρὶς νὰ ἀλλάζει ἡ οὐσία τῶν στόχων, καὶ ἔχουν κάνει καὶ μερικὲς σημαντικὲς καὶ οὐσιώδεις ἀλλαγές, ἀφαιρῶντας τὴν διαχείρησι τῆς περιουσίας τῆς Μονῆς ἀπὸ τοὺς Πατέρες τῆς Μονῆς.

Γιὰ νὰ μὴν παραθέσω ὁλόκληρα τὰ δύο κείμενα, παραθέτω μερικὰ ἄρθρα πρὸς τεκμηρίωσι:

Νόμος. Άρθρο 4 Σκοποί και μέσα εκπλήρωσης 

2.       Οι σκοποί του ν.π.δ.δ. εκπληρώνονται ιδίως μέσω:

α) της μελέτης και της διάδοσης της Πατερικής Γραμματείας (3.1.α), της μετάφρασης σε άλλες γλώσσες, όπως στην αραβική, κειμένων των Ελλήνων Πατέρων, (3.1.β), της μετάφρασης στην ελληνική Πατερικών κειμένων που έχουν διασωθεί μόνο στις αρχαίες ανατολικές γλώσσες, (3.1.γ),  της έκδοσης βιβλίων και περιοδικών Αγιοπατερικού, μοναχικού, ιστορικού και επιστημονικού χαρακτήρα για τη θρησκευτική κατάρτιση και πνευματική καλλιέργεια και για την προαγωγή της επιστημονικής έρευνας και πληροφόρησης σε θέματα εκκλησιαστικής ζωής, τέχνης και ιστορίας, (3.1.δ),  των προβολών, διαλέξεων και της ενημέρωσης του κοινού (3.1.στ), και της ενίσχυσης των Σιναϊτικών Μετοχίων

Αὐτὸ εἶναι ἀντιγραφὴ τοῦ ἄρθρου 3 τοῦ Ὀργανισμοῦ (ἐντὸς τῶν περενθέσεων μὲ κόκκινο ἔχω ἐπισημάνει τὰ ἀντίστοιχα χωρία τοῦ ἄρθρου, ὅπως φαίνονται παρακάτω):

Ἀπὸ τὸ ἴδιο ἄρθρο τοῦ Νόμου (ἄρθρο 4) τὸ στοιχεῖο β):

β) της συστηματικής διοργάνωσης ιεραποδημιών και προσκυνηματικών ταξιδιών στους Αγίους Τόπους και ιδιαίτερα στο Όρος Σινά (3.2.α)

Εἶναι ἀντιγραφὴ τοῦ 3.2.α) τοῦ Ὀργανισμοῦ: 

Μόνο προσοχή!  Παραλείπεται ἡ τελευταῖα πρότασις: μὲ ἀπώτερο στόχο τὴν καλὴ ἐπάνδρωση τῆς Μονῆς. Θὰ ἦταν πολὺ ἀταίριαστο γιὰ μιὰ κυβέρνησι σὰν αὐτὴ (καὶ ὅλο τὸ πολιτικὸ σύστημα ποὺ συναίνεσε στὴν ἔγκρισι τοῦ Νόμου) νὰ ἐνδιαφέρεται γιὰ τὴν ἐπάνδρωσι, καὶ μάλιστα γιὰ τὴν καλὴ ἐπάνδρωσι, τῆς Μονῆς. Τί ἀντινατιβιστὲς καὶ ἐκκλησιομάχοι θὰ ἦταν; Τί θὰ ἔλεγαν στὰ ἀφεντικά τους;  

Τὰ στοιχεία γ) καὶ δ) εἶναι κατακερματισμένο τὸ 3.2.ε) τοῦ Ὀργανισμοῦ:

γ) της παροχής αρωγής στη Μονή, ώστε να ανταποκριθεί στις ευθύνες της αναφορικά με την πνευματική εποπτεία της στο Όρος του Δεκαλόγου, (3.2.ε),

δ) της υποστήριξης της Μονής για τη συντήρηση και επισκευή των σκαλοπατιών και του μονοπατιού προς την Ιερά Κορυφή καθώς και των διάσπαρτων στη Σιναϊτική χερσόνησο βυζαντινών παρεκκλησίων και καθισμάτων, (3.2.ε),

Τὰ στοιχεῖα ε) καὶ στ) εἶναι διηρημένο τὸ 3.2.γ) τοῦ Ὁργανισμοῦ:

ε) της συμβολής στη συντήρηση των Ιουστινιάνειων έργων γενικά καθώς και μεταγενέστερων κτισμάτων της Μονής και στην αποκατάστασή τους, (3.2.γ),

στ) της συντήρησης και προστασίας των κτισμάτων και έργων που κινδυνεύουν να καταρρεύσουν ή να καταστραφούν, καθώς και της εκτέλεσης αναστηλωτικών εργασιών, (3.2.γ),

Νομίζω ὅτι καταλαβαίνει, ὅποιος θέλει, καὶ μπορεῖ πλέον, νὰ καταλάβῃ τί συμβαίνει.

ΤΟ ΖΟΥΜΙ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΕΩΣ

Ἄρα ὁ Νόμος ποὺ ψήφισε τὸ κοινοβούλιο δὲν ἔχει τίποτα καινούργιο στοὺς στόχους καὶ τὰ μέσα. Ἔχει ὅμως μιὰ σημαντικὴ διαφορά. Τὸ Ἴδρυμα εἶχε ὡς σκοπὸ «Τὴν ἀρωγὴ του πρὸς τὴ Μονὴ γιὰ τὴν ὀρθολογικότερη καὶ ἐπωφελέστερη ἀξιοποίησι τῆς κινητῆς καὶ ἀκίνητης περιουσίας της καὶ τῶν οἰκονομικῶν της πόρων, ὥστε νὰ μπορέσῃ νὰ ἐκτελέσῃ χωρὶς ἐμπόδια τὴν ἀποστολή της» (Ὀργανισμὸς Ἄρθρο 3.2.ζ) 

Ποιός, κατὰ τὸν Νόμο, εἶναι ὁ σκοπὸς  τῆς δημιουργίας τοῦ ΝΠΔΔ;

«γ) η διαχείριση της ανατεθείσας περιουσίας της Μονής προς το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα», προς εκπλήρωση των σκοπών της».(Νόμος . Ἄρθρο1, γ)

Ἀντιλαμβάνεται ὁ κάθεὶς τὴν διαφορά. Ἄλλο ἡ ἀρωγή, ἄλλο ἡ διαχείρησιἌλλο νὰ βοηθᾶς τὴν Μονὴ γιὰ τὴν διαχείρησι τῆς περιουσίας της, καὶ ἄλλο νὰ διαχειρίζεσαι ἐσὺ τὴν περιουσία τῆς Μονῆς.

Δεδομένου ὅτι ὑπάρχει ἡ πρόβλεψις ἡ περιουσία τῆς Μονῆς νὰ μπορῇ νὰ μεταβιβαστῇ στὸ ΝΠΔΔ («Η Μονή μπορεί να μεταβιβάζει στο ν.π.δ.δ την κυριότητα και κάθε άλλο εμπράγματο δικαίωμα ή τη χρήση της κινητής και ακίνητης περιουσίας της» Νόμος. Ἄρθρο5.3) ἀντιλαμβάνεται κανεὶς πόσο εὔκολα μπορεῖ νὰ γίνῃ κάτι τέτοιο μὲ τὴν ἀγαστὴ συνεργασία ἑνὸς ἀρχιεπισκόπου, ὅπως συμβαίνει τώρα μὲ τὸν πρώην Σιναίου Δαμιανό, τῆς Ἐλληνικῆς Κυβερνήσεως (μὲ ἐπιδόσεις ΟΠΕΚΕΠΕ), καὶ τῶν δύο λαϊκῶν ποὺ μετέχουν στὸ ΔΣ τοῦ ΝΠΔΔ καὶ μαζὶ μὲ τὴν Πρόεδρο (τὸν Ἀρχιεπίσκοπο) ἔχουν πλειοψηφία!!!

Δηλαδὴ τὸ μοναστήρι καὶ ἡ περιουσία του ἔχει φύγει πλέον ἀπὸ τὰ χέρια τῶν Πατέρων καὶ βρίσκεται στὰ χέρια ἑνὸς ΝΠΔΔ τὸ ὁποῖο μπορεῖ νὰ ἐνεργῇ ὄχι πλέον ὡς ἀρωγὸς τῶν Πατέρων τῆς Μονῆς, ἀλλὰ ὡς νόμιμος διαχειριστής, συνεργάτης τῶν ξεμπαζωτῶν τῶν Τεμπῶν καὶ τῶν πάσης φύσεως ΟΠΕΚΕΠΕδων.

Καὶ κάτι ἄλλο. Σύμφωνα μὲ τὸ ἄρθρο 20 τοῦ Νόμου:

«Άρθρο 20

Καταργούμενες διατάξεις

Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται:

α) το από 15.10.1986 π.δ. «Έγκριση σύστασης κοινωφελούς ιδρύματος με την επωνυμία «ΙΔΡΥΜΑ ΟΡΟΥΣ ΣΙΝΑ» και κύρωση του οργανισμού αυτού» (Β’ 752),

β) το από 28.4.1993 π.δ. «Έγκριση σύστασης κοινωφελούς ιδρύματος με την επωνυμία «ΟΡΟΣ ΣΙΝΑ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ» και κύρωση του Οργανισμού αυτού» (Β’ 334)».

 Αὐτὸ τὸ Εὐρωπαϊκὸ Πολιτιστικὸ Κέντρο στὴν Τραγάνα πόσα λεφτὰ ἔχει ἀποροφήσει; Ποίας διαχειρήσεως ἔτυχαν; Ποῦ ἔχουν καταλήξει; Δὲν ὑπάρχει κανεὶς νὰ ψάξῃ καὶ νὰ μᾶς ἐνημερώσῃ; Γιατὶ τὸ καταργοῦν, ἄρον ἄρον, τώρα ποὺ ὁ ἐμπνευστὴς, ἰδρυτὴς καὶ προαγωγός του ἐτοιμάζεται γιὰ ἀναχώρησι; Γιατὶ δὲν τὸ ἄφησαν νὰ ὑπάρχει; Μήπως θέλουν μαζί μὲ τὴν ὕπαρξι του νὰ ξεχαστῇ καὶ ἡ μέχρι τώρα διαχείρησις τῶν πόρων καὶ τῆς πορεῖας του καὶ νὰ μπῇ κάτω ἀπὸ τὸ πέπλο τοῦ ΝΠΔΔ καὶ τῶν κρατούντων, ποὺ ξέρουν πῶς νὰ καλύπτουν τὰ πάντα;

Καὶ παρὰ ταῦτα ὁ δημοσιογράφος θεωρεῖ τὴν ἀντίδρασι τῶν Πατέρων ἀνέκδοτο, καὶ τοὺς ἀναγνῶστες τῶν ἀπόψεῶν του ἡλιθίους, προφανῶς!!! Ὁ ἴδιος (καὶ ὅσοι τηροῦν τὴν ἴδια γραμμή) τί εἶναι, ὅταν ἀγνοεῖ (ἤ προσποιεῖται ὅτι ἀγνοεῖ) τὰ παραπάνω -τὰ ὁποία εἶναι ἕνα μικρὸ μόνο μέρος τοῦ θέματος- καὶ προβαίνει σὲ ἀστήρικτους ὑβριστικοὺς χαρακτηρισμοὺς σὲ ἀνθρώπους ποὺ, ἄν μὴ τί ἄλλο, παλεύουν στὶς πνευματικὲς ἐσχατιές τῆς Ὀρθοδοξίας, στὰ ἀκρινά μέρη, στὴν κράϊνα, στὴν οὐκρανία τοῦ Σινᾶ, τώρα ποὺ ἡ Συρία, τὸ ἑλληνικὸ λίκνο τῆς Ἐκκλησίας, ἔχει παραδοθῇ ἀπὸ τοὺς Ταλμουδιστές τῆς Δύσεως στοὺς Ἰσλαμιστὲς σφάχτες;

Γι᾿ αὐτὸ παρακαλοῦμε τὸν μὲν Πατριάρχη Ἱεροσολύμων νὰ μὴν ὑποκύψῃ στὶς πιέσεις καὶ νὰ ὑποστηρίξῃ, ὅσο μπορεῖ, τοὺς Πατέρες τῆς Μονῆς καὶ τὴν ἴδια τὴν Μονή, τοὺς δὲ Πατέρες νὰ βαστάξουν, ἄν μποροῦν, τὸν καύσωνα τῶν ὕβρεων, τῶν ἀπειλῶν καὶ τῶν ραδιουργιῶν. Τί ἔχουν νὰ χάσουν, πλέον; Γιὰ δὲ τὸν λαὸ τοῦ Θεοῦ ἐλπίζουμε νὰ ξυπνήσῃ, γιατὶ δὲν εἶναι ὄνειρο ὅλα αὐτὰ, ἀλλὰ ἡ δαιμονικὴ πραγματικότης τῶν ἐσχάτων, ὅπου, ἀφοὺ θὰ πλανηθοῦν οἱ ἐκλεκτοὶ, τί θὰ πάθουμε ἐμεῖς τῆς σειρᾶς, ποιμενόμενοι καὶ νανουριζόμενοι ἀπὸ τέτοιους «πνευματικούς» καὶ ἐνημερωνόμενοι ἀπὸ τέτοιους δημοσιογραφοῦντες;

Γεώργος Κ. Τζανάκης. Ἀκρωτήρι Χανίων. 9 Αὐγούστου 2025   

……………………………………………………………

[1] https://orthodoxia.info/news/ayti-ti-fora-vatos-sina-kaigetai-k/