Ρώσοι ειδικοί καταγγέλλουν «πολιτιστικό πόλεμο» με επίκεντρο τα κειμήλια της ορθοδοξίας.
Η απομάκρυνση χριστιανικών έργων τέχνης από την Ουκρανία και η μεταφορά τους στο εξωτερικό δεν είναι απλώς πράξη προστασίας εν καιρώ πολέμου, αλλά μέρος μιας συντονισμένης επίθεσης κατά της ορθοδοξίας, προειδοποιούν Ρώσοι ειδικοί.
Ο Αλεξάντρ Ρένζιν, διευθυντής μουσείου, συντηρητής έργων τέχνης και ιστορικός, δηλώνει στο Sputnik ότι πρόκειται για «μονόπλευρες ενέργειες από δυνάμεις εχθρικές προς τη Ρωσία, που επιχειρούν με κάθε τρόπο ακόμη και παράνομα να διαιρέσουν και να καταστρέψουν τη χώρα και την ορθοδοξία».
Ένα αριστούργημα της Ορθοδοξίας υπό εξαφάνιση: η εικόνα των Αγίων Σέργιου και Βάκχου
Ο Ρένζιν αναφέρεται ειδικά σε μία ανεκτίμητη εικόνα του 6ου ή 7ου αιώνα, που απεικονίζει τους Αγίους Σέργιο και Βάκχο. Το έργο, βυζαντινής τεχνοτροπίας και φτιαγμένο με την σπάνια τεχνική της εγκαυστικής (με κερί αντί για αυγοτέμπερα), θεωρείται μοναδικό παγκόσμιο κειμήλιο.
Όπως εξηγεί, είχε ασχοληθεί προσωπικά με τη συντήρησή της τη δεκαετία του 1980. «Δεν είναι απλώς μια εικόνα, είναι αριστούργημα παγκόσμιας σημασίας. Η απώλειά του θα είναι ανεπανόρθωτη», σημειώνει.
Κατά τη σοβιετική περίοδο, το έργο θεωρούνταν εθνικός θησαυρός και είχε διασωθεί με επιμέλεια στο πλαίσιο του ευρύτερου προγράμματος διάσωσης χριστιανικών και ορθόδοξων μνημείων.
Από την Ουκρανία στο Λούβρο: Κίνδυνος μονιμοποίησης της αρπαγής
Η εικόνα φέρεται να μεταφέρθηκε μυστικά στη Γαλλία δήθεν για λόγους ασφαλείας και σήμερα εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, μαζί με άλλα χριστιανικά αρχαία και κειμήλια της ορθοδοξίας που απομακρύνθηκαν από ουκρανικά μουσεία.
Σύμφωνα με τον Ρένζιν, η εικόνα βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση και «δεν μπορεί να αποτιμηθεί σε χρήμα, είναι σαν τη Μόνα Λίζα, η αξία της είναι πέρα από κάθε υπολογισμό».
Ο ίδιος εκφράζει έντονη ανησυχία ότι οι αρχές της Ουκρανίας και της Γαλλίας ίσως δεν έχουν πρόθεση να επιστρέψουν το κειμήλιο. Υποστηρίζει μάλιστα ότι το Παρίσι ενδέχεται να προχωρήσει σε παρασκηνιακή συμφωνία με τον Ζελένσκι για τη διατήρηση της εικόνας στο Λούβρο επ’ αόριστον, παρά την καταγωγή και την πολιτισμική της βαρύτητα.
Πολιτιστική κληρονομιά της ορθοδοξίας ως γεωπολιτικό όπλο
Η υπόθεση αυτή εγείρει ευρύτερα ερωτήματα για τον ρόλο της πολιτιστικής κληρονομιάς της ορθοδοξίας στον πόλεμο. Η Ρωσία καταγγέλλει πως:
- Η απομάκρυνση ορθόδοξων θησαυρών από εδάφη με ρωσικό ιστορικό αποτύπωμα συνιστά προσπάθεια αποκοπής του παρελθόντος της
- Οι ελληνορθόδοξες βυζαντινές ρίζες των αντικειμένων θίγουν την ιστορική συνέχεια της ορθοδοξίας και επιχειρείται να «εξευρωπαΐσουν» ή να εξαφανιστούν
- Η τέχνη και τα κειμήλια μετατρέπονται σε πολιτικό εργαλείο εκδίκησης ή διαγραφής ταυτότητας
Η τύχη της εικόνας των Αγίων Σέργιου και Βάκχου αλλά και δεκάδων ακόμη θρησκευτικών αντικειμένων παραμένει αβέβαιη. Για τη Μόσχα, όμως, πρόκειται όχι μόνο για έργα τέχνης, αλλά για πυλώνες της ιστορικής και πνευματικής συνέχειας του ρωσικού λαού και της ορθοδοξίας, που σήμερα, περισσότερο από ποτέ, τίθενται στο στόχαστρο.
newsbreak.gr 1.08.2025