Στο γεγονός ότι η αυτοκεφαλία εκχωρήθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο σε σχισματική Εκκλησία της Ουκρανίας, εστιάζουν Ρώσοι ειδικοί και αναλυτές, σχολιάζοντας τα τελευταία γεγονότα και την απόφαση της Ρωσικής Εκκλησίας για διακοπή κοινωνίας με την Κωνσταντινούπολη.
    Η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, υποστηρίζουν, έρχεται σε αντίθεση με το κανονικό εκκλησιαστικό δίκαια και κάνουν λόγο για «αμαρτία». Προειδοποιούν ότι οδηγεί στην «καταστροφή του κόσμου της Ορθοδοξίας», ενώ ο αναλυτής
Alexander Asafov τοποθετεί τη ρίζα του προβλήματος στο γεγονός ότι ο οικουμενικός πατριάρχης Βαρθολομαίος λειτουργεί όπως ο Πάπας, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τους ορθόδοξους κανόνες.


Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
     Η Ρωσική Εκκλησία διακόπτει κάθε δεσμό με το Οικουμενικό Πατριαρχείο
     Υπάρχει η αίσθηση μιας προσωπικής τραγωδίας. Ως πιστός γιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας, πάντοτε πίστευα ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι σημείο αναφοράς, κάτι στο οποίο μπορείς να βασίζεσαι και να ακούς.
     Ήταν πάντοτε μια αναφορά στην αγαπημένη μας Ελλάδα, την οποία θεωρούσαμε μητέρα μας. Είναι ένα μέρος, όπου ανθίζει ένα «λουλούδι πνευματικότητας» όπως ο Άθως. Και ξαφνικά, γινόμαστε μάρτυρες της απόλυτης αδικίας, παράλογης και ύπουλης. Ήταν σαν ένα χτύπημα στο πρόσωπο. Όλοι οι Ορθόδοξοι σκέφτονται πώς πρέπει να είναι τώρα. Τα τελευταία νέα άγγιξαν τις ψυχές όλων των πιστών σε Ρωσία και Ουκρανία. Ζούμε στην εποχή ψεύτικων ειδήσεων, ψεύτικων πατριαρχών και ψεύτικων εκκλησιών. Οι ιερείς στο αποκαλούμενο Πατριαρχείο Κιέβου είναι οι ίδιοι, οι ψαλμοί είναι οι ίδιοι, αλλά είναι μία ψεύτικη εκκλησία, δεν έχει το πνεύμα του Θεού. Πρέπει όλοι μας να το μάθουμε αυτό, πώς να αναγνωρίζουμε το πνεύμα, γιατί σε διαφορετική περίπτωση δε θα διακρίνουμε τον λύκο στην προβιά αρνιού.

Εκπρόσωπος του Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών, Κύριλλου
    Αυτή είναι μία απολύτως ξεκάθαρη ‘κανονική’ θέση. Επιμένουμε ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε την ευχαριστιακή κοινωνία με ανθρώπους που, από την πλευρά τους, εισήλθαν σε κοινωνία με σχισματικούς, επειδή με αυτόν τον τρόπο θα υποστηρίζαμε εμείς οι ίδιοι τους σχισματικούς. Για οποιονδήποτε Ορθόδοξο Χριστιανό, το κυριότερο είναι η δυνατότητας κοινής προσευχής. Αυτός είναι ο λόγος που αποκαλούμαστε Ορθόδοξοι Χριστιανοί. Σε ολόκληρο τον κόσμο, εδώ, στην Ιαπωνία, στην Αφρική, στην Ινδονησία, στις Φιλιππίνες, οπουδήποτε, όλοι μας, είμαστε Ορθόδοξοι, ανεξάρτητα από τη φυλή, τη γλώσσα και άλλες διαφορές, ενωνόμαστε στην προσευχή, στη δυνατότητα κοινής λειτουργίας. Και αυτή η ενότητα, αυτή η δυνατότητα, επιβεβαιώνεται από την κατανόηση των Ιερών Κανόνων. Στην περίπτωση που κάποιο τμήμα της Ορθοδοξίας διασπαστεί από αυτή την αντίληψη και κάποιου είδους παραβίασης ξεκινήσει, τότε σε αυτό το τμήμα πρέπει ξεκάθαρα να ειπωθεί:

     Αυστηρή απάντηση θα δώσει η Ρωσική Εκκλησία στην απόφαση του Πατριαρχείου για την Ουκρανία

    «Εσείς, αδελφοί, κάνετε λάθος, είστε σε κοινωνία με σχισματικούς, με ανθρώπους που οργάνωσαν ένα εκκλησιαστικό σχίσμα, το οποίο είναι, από την άποψη της Εκκλησίας, ένα απολύτως απαράδεκτο γεγονός και μία τρομερή αμαρτία».

Πολιτικός αναλυτικής Alexander Asafov
    Για τον κόσμο της Ορθοδοξίας και για συγκεκριμένες εκκλησίες, πρώτα απ’ όλα την ελληνική και τη σερβική, είναι εμφανές ότι το σχίσμα θα επεκταθεί πολύ σύντομα στα ‘κανονικά’ εδάφη τους. Έχουν ως παράδειγμα τη μακεδονική εκκλησία μπροστά στα μάτια τους. Οπωσδήποτε, αυτές οι πράξεις (σ.σ. η εκχώρηση αυτοκεφαλίας) στοχεύουν στην καταστροφή του κόσμου της Ορθοδοξίας, αυτές είναι οι σκληρότερες αντι-κανονικές δράσεις. Η πολιτική επικοινωνία είναι το πιο βασικό. Οι βαθιές ρίζες του προβλήματος, όμως, δεν είναι τόσο η ουκρανική αυτοκεφαλία, αλλά οι ισχυρισμοί του Βαρθολομαίου ότι είναι η κεφαλή του Ορθόδοξου Κόσμου, κατ’ αναλογία με τον Πάπα των Καθολικών, γεγονός που αντιτίθεται σε όλους τους κανόνες.
Πηγή