«Τα δημοσίως λεγόμενα και πραττόμενα δημοσίως να ελέγχονται»
(Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος, ΕΠΕ 23, 393)
Σεβασμιώτατε, ευλογείτε!
Την χαρά μας για την προ πέντε περίπου μηνών ενθρόνισή Σας στην Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Τυρνάβου επεσκίασαν δυο γεγονότα, που έλαβαν χώρα στην Μητρόπολή μας εσχάτως, την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Το πρώτο είναι η προσευχητική παρουσία του εκπροσώπου κληρικοῦ της Ιεράς Μητροπόλεως Λαρίσης και Τυρνάβου σε τελετή αξιωματούχων των Ρόταρυ, στις 23 Μαρτίου τ.έ., κατά την οποία ο εν λόγω κληρικός εκπρόσωπός Σας «ανέπεμψε την προσευχή»[1]. Όμως, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος στις 10.1.1974 και μεμονωμένοι Μητροπολίτες με Εγκυκλίους συνιστούν αποχή από συγκεντρώσεις Ροταριανών και δεν επιτρέπουν σε Ροταριανούς να είναι Ανάδοχοι σε Βαπτίσεις [2].
Την χαρά μας για την προ πέντε περίπου μηνών ενθρόνισή Σας στην Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Τυρνάβου επεσκίασαν δυο γεγονότα, που έλαβαν χώρα στην Μητρόπολή μας εσχάτως, την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Το πρώτο είναι η προσευχητική παρουσία του εκπροσώπου κληρικοῦ της Ιεράς Μητροπόλεως Λαρίσης και Τυρνάβου σε τελετή αξιωματούχων των Ρόταρυ, στις 23 Μαρτίου τ.έ., κατά την οποία ο εν λόγω κληρικός εκπρόσωπός Σας «ανέπεμψε την προσευχή»[1]. Όμως, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος στις 10.1.1974 και μεμονωμένοι Μητροπολίτες με Εγκυκλίους συνιστούν αποχή από συγκεντρώσεις Ροταριανών και δεν επιτρέπουν σε Ροταριανούς να είναι Ανάδοχοι σε Βαπτίσεις [2].
Στο «Μήνυμα της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος προς τον ευσεβήν Ελληνικόν λαόν» της 29ης.11.1958 μεταξύ άλλων θεμάτων αναφέρονται και τα εξής για τους Ροταριανούς: ‘‘… Η Οργάνωσις αυτή έχει χαρακτήρα διεθνή, στηριζόμενη επί αφηρημένων ηθικών φιλοσοφικών αρχών. Δεν δέχεται την ηθικήν ζωήν και την φιλανθρωπίαν ως καρπούς της Ορθοδόξου Χριστιανικής Πίστεως, τουτέστι της Ελληνοχριστιανικής παραδόσεως… Πάσα ηθική και κοινωνική κίνησις και ζωή εκτός του Χριστού καθιστά την Εκκλησίαν εφεκτικήν (=επιφυλακτικήν) και την εφεκτικότητα αυτήν έκρινεν η Ιεραρχία να τηρήση και απέναντι της Ροταριανής Οργανώσεως και να συστήση εις τους Κληρικούς να απέχουν των συνεστιάσεων αυτής…’’»[3].
Όντως, το σύνθημα της «ροταριανής» χρονιάς 2019-2020, ‘‘Το Ρόταρυ ενώνει τον κόσμο’’»[4], επιβεβαιώνει του λόγου το ασφαλές της Ιεράς Συνόδου, δεδομένου ότι το δικό μας σύνθημα είναι: «Ο Χριστός ενώνει τον κόσμο»! Από όσο δε γνωρίζω, η απόφαση αυτή για το Ρόταρυ δεν έχει αλλάξει μέχρι σήμερα, βρίσκεται εν ισχύι!
Το Ρόταρυ θεωρείται ως το «νηπιαγωγείο» της Μασονίας˙ είναι παρακλάδι της Μασονίας [5]. Η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος έχει επανειλημμένως επισήμως καταδικάσει την Μασονία (1933, 1968, 1972 καί 1996), και, με τα «Προς τον Λαό» δημοσιευόμενα κατά καιρούς (1984 καί 1996) κείμενά της, προφυλάσσει τό Ποίμνιο από τη μασονική λύμη.
Το δεύτερο γεγονός είναι η Συναυλία Θρησκευτικής Μουσικής[6], πούπραγματοποιήθηκε στις 8 Απριλίου ε.έ. Δεν θα υπήρχε φυσικά αντίρρηση για την συναυλία, εάν δεν λάμβανε χώρα στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου Λαρίσης. Μήπως δεν έχει η Λάρισα πνευματικά κέντρα ή αίθουσες για τέτοιες συναυλίες, με συνοδεία πιάνου, και έπρεπε να γίνει ειδικά στον Ιερό χώρο του Ναού, καλλιεργώντας την εκκοσμίκευση, όπως συμβαίνει με εκδηλώσεις παπικού τύπου; Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει ὅτι «ουκ έστι θέατρον η Εκκλησία, ίνα προς τέρψιν ακούωμεν» [7] και ο 97ος Ιερός Κανόνας της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου λέει ότι τους«αδιακρίτως τους Ιερούς Τόπους κοινοποιούντας και καταφρονητικώς περί αυτούς έχοντας… ει μεν κληρικός είη καθαιρείσθω, ει δε λαϊκός αφοριζέσθω» [8].
Αυτά θα ήθελα να καταθέσω στην αγάπη Σας, Σεβασμιώτατε, ως ο τελευταίος πιστός της Ιεράς Μητροπόλεως, που ο Αρχιποιμήν Κύριος Σας έθεσε ποιμένα, ευχόμενος καλή Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα και καλή Ανάσταση.
Με υιϊκή αγάπη,
εκζητώντας τις πατρικές Σας ευχές,
Χρίστος Παναγιώτου
18-4-2019
εκζητώντας τις πατρικές Σας ευχές,
Χρίστος Παναγιώτου
18-4-2019
- [1] https://www.larissanet.gr
- [2] Εφημερίδα «Ορθόδοξος Τύπος» (15.3.1974)
- [3] Περιοδικό «Εκκλησία» 1958, σελ. 486.
- [4] https://www.eleftheria.gr
- [5] http://www.imglyfadas.gr
- [6] https://imlarisis.gr
- [7] Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος, Εἰς τους Ἀνδριάντας Ὁμιλία Β΄(δ’ 603), Βιβλιοθήκη των Ελλήνων, Άπαντα των Αγίων Πατέρων, Ιωάννου Χρυσοστόμου έργα, τόμος 16, σελίδα 56.
- [8] Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης, Πηδάλιον, εκδ. Β. Ρηγόπουλος, Θεσσαλονίκη 2003, σελίδα 308.