Ανοιχτή επιστολή προς ορθοδόξους Χριστιανούς της Μητροπόλεως Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας
«Ο Θεός επέτρεπε κατά καιρούς, και τον Πρόδρομο, και άλλους Αγίους και Πατέρες, για να ελέγχουν, να διδάξουν και να κατηχήσουν, αλλά δεν επέτρεπε στον καθένα να λέει ό,τι θέλει χωρίς να έχει ευθύνη αυτών που λέει» (Λόγια του Φλωρίνης Θεοκλήτου)
ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΘΕΟΚΛΗΤΟΥ
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί, κληρικοί και λαϊκοί,
Στην Κυριακάτικη Θεία λειτουργία της 21ης Ιουνίου
2020 στον ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Φούφα χοροστάτησε ο Μητροπολίτης
Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας κ.κ. Θεόκλητος παρουσία των τοπικών,
πολιτικών και στρατιωτικών αρχών. Κλήρος και λαός τίμησαν την ημέρα αυτή
όλους εκείνους που πολέμησαν υπέρ πίστεως και πατρίδος κατά τον
Μακεδονικό Αγώνα, ιδιαίτερα δε τον Ζαχαρία Ανδρούτσο ή Καπετάν Φούφα το
οποίου το όνομα φέρει η εν λόγω Κοινότητα.
Αν και οι τιμητικές εκδηλώσεις ξεκίνησαν
ομαλά με την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία δυστυχώς τα όσα ανέφερε στο
κήρυγμά του ο Μητροπολίτης Φλωρίνης για τους Πατέρες της Ιερά Μονής
Αγίας Παρασκευής Μηλοχωρίου τάραξαν τις συνειδήσεις πολλών πιστών μελών
της Εκκλησίας του Χριστού, ιδιαίτερα δε αυτών που συνεχίζουν να αγωνίζονται νόμιμα –
δια της οδού της Αποτειχίσεως – κατά της παναιρέσεως του Οικουμενισμού
που είναι «ο τελευταίος πρόδρομος του Αντιχρίστου» (π. Αθανάσιος
Μυτιληναίος) [1]. Το ευτύχημα όμως της υπόθεσης είναι το ότι ο
Μητροπολίτης μας, μας δίνει μία ακόμη καλή αφορμή προς εξέταση ορισμένων
«θεολογικών» θέσεων και απόψεών του, οι οποίες είναι καταγεγραμμένες σε
βίντεο το οποίο φέρει τον τίτλο: «‘’ΝΑ ΜΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΕΣΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΑΠΟΚΟΠΗΚΑΝ» Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΜΗΛΟΧΩΡΙΟΥ» [2].
Πριν αναφερθούμε στο νόμιμο δικαίωμα της αποτείχισης, δηλαδή της παύσης του μνημοσύνου του ονόματος του Επισκόπου κατά την τέλεση της Θεία Λειτουργίας από κληρικούς και λαϊκούς, αλλά και του Οικουμενικού Πατριάρχη από τους πιστούς Επισκόπους, Αρχιεπισκόπους ή και λοιπούς Πατριάρχες (π.χ. Ρωσίας/2019), ας ακούσουμε τις ζηλωτικές έως αιρετικές απόψεις που εξέφρασε ο επίσκοπος Φλωρίνης ενώπιον πολλών άλλων υψηλόβαθμων κληρικών και λαϊκών, τέσσερα χρόνια μετά την Ψευδοσύνοδο της Κρήτης.
Όπως πολλοί γνωρίζουν και αναγνωρίζουν η κύρια αιτία διακοπής της μνημονεύσεως των επισκόπων μας από ιερείς, μοναχούς αλλά και λαϊκούς ήταν και είναι οι αιρετικές αποφάσεις της «Αγίας και Μεγάλης Συνόδου» που έγινε στα Χανιά της Κρήτης τον Ιούνιο του 2016, με τις οποίες μεταξύ άλλων αναγνώρισαν ως «Εκκλησίες» με Χάρη και Μυστήρια, όλες τις Προτεσταντικές - αιρετικές ομολογίες και συναθροίσεις προσώπων ! Ως γνωστό, το 1965 ο Πατριάρχης Αθηναγόρας με την αμοιβαία άρση των αναθεμάτων απέδωσε το όνομα Εκκλησία ή καλύτερα «Αδελφή Εκκλησία» στους Παπικούς και τον Ιούνιο του 2016 ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος (ρίχνοντας το ανάθεμα σ’ όλους τους Αγίους, όλων των αιώνων, που πολέμησαν τις αιρέσεις) απέδωσε το όνομα Εκκλησία στους 400 και πλέον Προτεσταντικούς «κλάδους» του Π.Σ.Ε (Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών)!
Ως γνωστόν, η Εκκλησία της Ελλάδος έξι μήνες μετά από την Ψευδοσύνοδο της Κρήτης αποδέχτηκε όλες τις αποφάσεις της. Με το γνωστό κείμενο ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ (17.1.2017) [3] όλοι οι Μητροπολίτες μας διακήρυξαν εν μέσω Εκκλησίας ότι η «Σύνοδος» αυτή ήταν και «Αγία», αλλά και «Μεγάλη», δηλαδή Οικουμενική. Ακόμη και ο Ναυπάκτου Ιερόθεος! Εννοείται και ο κ.κ. Θεόκλητος, ο καλούμενος - άχρι καιρού - ως Επίσκοπος Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας.
Ιδού τα λόγια του επισκόπου μας: «Με την ευκαιρία αυτή να τονίσω και το εξής. Ότι εδώ στο χωριό σας που είναι σε απόσταση αναπνοής από το μοναστήρι της Αγίας Παρασκευής, που ήταν και δεν θα πάψει να είναι το προσκύνημα ολοκλήρου της Δυτικής Μακεδονίας. Είχαμε το μεγάλο ατύχημα, και το τονίζω αυτό, το ατύχημα διότι τα πρόσωπα τα οποία υπηρετούσαν εκεί τα αγαπούσα και τα αγαπώ και εύχομαι γι’ αυτούς. Απεκόπησαν από την επίσημο Εκκλησία και από την Ιερά Μητρόπολη και κινούνται ποικιλοτρόπως και μονοδρόμος. Βέβαια εκεί, σύμφωνα με τις διατάξεις που κατευθύνει πάντοτε η Ιερά Μητρόπολης, δεν μπορούμε ούτε να πηγαίνουμε, ούτε να προσκυνούμε, ούτε να συμμετέχουμε εις τις ακολουθίες των… Σας το τονίζω, μετά λύπης μεγάλης, ότι δεν επιτρέπεται… Να είστε όλοι ευλογημένοι. Να μην μισούμε κανέναν αλλά να έχουμε τις διαφορές μας. Άλλο «διαφορά» και άλλο φυσίωσης.» [3].
Τα θέματα που προκύπτουν απ’ όσα ακούσαμε και είδαμε στο βίντεο είναι πολλά και σοβαρότατα. Μία πρώτη εξέταση αυτών είναι ευθύνη όλων μας.
1.«Απεκόπησαν από την επίσημο Εκκλησία και από την Ιερά Μητρόπολη» (Ο Φλωρίνης Θεόκλητος)
Το πρώτο τριπλό θέμα που προκύπτει από τα παραπάνω λόγια του Επισκόπου μας είναι: Α) Η αντορθόδοξη ερμηνεία του όρου της αποτείχισης, ενός «όρου» της πίστεώς μας τον οποίο εισήγαγε επίσημα στην ζωή της Εκκλησίας ένας Άγιος Πατριάρχης, ο Μέγας Φώτιος ως Πρόεδρος της Πρωτοδευτέρας Συνόδου (ΙΕ’ Κανών) το 861 μ. Χ.. Β) Η περί αποκοπής (αιρετική) άποψη του Μητροπολίτη μας. Γ) Το «μεγάλο ατύχημα» του επισκόπου.
Α) Η αντορθόδοξη ερμηνεία του όρου της αποτείχισης από τον επίσκοπο Φλωρίνης
Τα παρακάτω λόγια, λόγια αγάπης και αληθείας που συμπεριλαμβάνονται στο βιβλίο του π. Επιφανίου Θεοδωρόπουλου με τίτλο: «ΤΑ ΔΥΟ ΑΚΡΑ» αποτελούν μία πρώτη απάντηση προς τον Επίσκοπό μας αλλά και των συν αυτώ συμβούλων του που σιωπούν μέχρι και σήμερα, παραμονή της εορτής της Αγίας Παρασκευής.
Το κύριο λοιπόν θέμα που θίγει στην εν λόγω επιστολή ο π. Επιφάνιος είναι: «Άλλο διακοπή μνημόνευσης, άλλο σχίσμα», και έμμεσα λέγει στον Μητροπολίτη Φλωρίνης, στους συν αυτώ συμβούλους του αλλά και σε όλους μας:
«Αγαπητέ μοι π. Νικόδημε∙ χαίρε εν Κυρίω πάντοτε.
Μετά πολλής χαράς έλαβον την επιστολήν σου, εις την οποία και απαντώ τα εξής:1.Η παύσις του μνημοσύνου του Πατριάρχου, εις την οποίαν κατελήξατε, είνε το έ σ χ α τ ο ν όριον το οποίον επιτρέπουν οι ιεροί Κανόνες. Μη προχωρήσετε περαιτέρω (δηλαδή εις αποδοχήν μνημοσύνου ετέρων Επισκόπων), διότι τότε προχωρείτε εις σχίσμα! Εφ’ όσον νυν αρκείσθαι εις αυτό και συνεχίζετε «κοινωνούντες μετά της κρατούσης μητρός Εκκλησίας και μετά πασών των Ορθοδόξων Εκκλησιών», ως γράφεις, ίστασθε επί εδάφους ασφαλούς. Προσοχήν μόνον μη σημειωθεί και έτερον βήμα.
2.Εφ’ όσον αρκείσθαι εις αυτό και δεν προβαίνετε εις αποκήρυξιν του Πατριάρχου (όπως έπραξαν άλλοι), δηλαδή εις διακήρυξιν ότι ούτος είνε πλέον έκπτωτος, είνε καθηρημένος, εστερήθη της Χάριτος, δεν τελεί έγκυρα Μυστήρια κ.λ.π., δεν είναι δυνατόν να κατηγορηθήτε επί προτεσταντισμό. Ο ΙΕ’ Κανών της Πρωτοδευτέρας επιτρέπει μεν εις τα άτομα την παύσιν του μννημοσύνου προ «Συνοδικής διαγνώσεως», δεν ανατίθησιν όμως εις τα άτομα τας δίκας και καταδίκας των αιρετικών Επισκόπων. Τούτο είνε έργον ουχί ατόμων, α λ λ ά Σ υ ν ό δ ο υ.» [4]. Αλήθεια αδελφοί, όταν «Η παύσις του μνημοσύνου του Πατριάρχου..., είνε το έ σ χ α τ ο ν όριον το οποίον επιτρέπουν οι ιεροί Κανόνες», τότε πώς ο επίσκοπος Φλωρίνης αναφέρεται στους πατέρες και λέγει προς τους πιστούς της Μητρόπολής (εντός του Ιερού Ναού Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου Πτολεμαΐδας στις 29-8-2016) τα παρακάτω λόγια; «Και να ξέρετε ότι όποιος ιερεὺς δεν μνημονεύει τον Μητροπολίτη του, τον Επίσκοπό του, στην Λειτουργία, είναι άκυρος η Θ. Λειτουργία. Κι όποιος Αρχιερεὺς δεν μνημονεύει την προϊσταμένη του αρχή, που είναι εν προκειμένω εις τις νέες χώρες ο Πατριάρχης, είναι άκυρος η Θ. Λειτουργία.» (Φλωρίνης Θεόκλητος) [5]. Είναι ο λόγος αυτός του επισκόπου μας, λόγος Ορθόδοξος ή κακόδοξος; Αλήθεια, ο νυν επίσκοπος Φλωρίνης όταν βρισκόταν δίπλα στον μακαριστό προκάτοχό του, τον π. Αυγουστίνο Καντιώτη, ο οποίος μαζί με άλλους δύο επισκόπους της Εκκλησίας της Ελλάδος επί τριετίας είχαν διακόψει το μνημόσυνο του ονόματος του Πατριάρχη Αθηναγόρα λόγω της άρσης των αναθεμάτων προς την Παπική «Εκκλησία», πίστευε τα ίδια, ότι ο π. Αυγουστίνος και οι συν αυτώ τελούσαν άκυρα μυστήρια;
Β) Η περί αποκοπής (αιρετική) άποψη του Μητροπολίτη
Ο Μητροπολίτης Φλωρίνης είπε: «Απεκόπησαν από την επίσημο Εκκλησία και από την Ιερά Μητρόπολη». Αλήθεια αδελφοί, οι εν λόγω Πατέρες αλλά και οι λαϊκοί που εκκλησιάζονται στο Μοναστήρι της Αγίας Παρασκευής Μηλοχωρίου «αποκόπηκαν» από μόνοι τους…; Αυτό λένε οι Ιεροί Κανόνες της Εκκλησίας μας περί αποκοπής ενός μέλους της Εκκλησίας του Χριστού από το Σώμα Αυτής; Μήπως η θεωρία περί αυτόματης αποκοπής από την Εκκλησία αποτελεί Παπικό «δόγμα»; Αγαπητοί, η ορθόδοξη Εκκλησία κάνει αποκλειστική χρήση του ρήματος «αποκόπτω», που σημαίνει ότι η ίδια η Εκκλησία δια συνοδικής και μόνο αποφάσεως αποκόπτει συγκεκριμένο πρόσωπο ή πρόσωπα από το Σώμα της!
Πολύ σύντομα να πούμε στο σημείο αυτό (με οδηγό τον λόγο περί αναθέματος του Αγίου Ιωάννου Μαξίμοβιτς [6] όπου διευκρινίζει τα περί της λέξης «ανάθεμα» καθώς και την σημασία της λέξης) ότι:
√) Η λέξη ανάθεμα κατέληξε να σημαίνει «τέλειο διαχωρισμό από την Ἐκκλησία». Αλήθεια, αυτό εννοεί ο Επίσκοπός μας; Ότι οι Πατέρες της Αγίας Παρασκευής αλλά και οι όσοι εκκλησιάστηκαν εκεί ή και εκκλησιάζονται ακόμη είναι «τελείως διαχωρισμένοι από την Εκκλησία» ή κάτι άλλο; Ο άγιος Ιωάννης διευκρινίζει τα περί «μικρού» αναθέματος, ότι δηλαδή υπάρχει διαχωρισμός «ἀπό τήν κοινωνία τῆς Ἐκκλησίας». Το πρόσωπο, λέγει, που τελεί κάτω από κάποιο επιτίμιο ή κανόνα μετανοίας «ενώ παραμένει μέλος της Εκκλησίας έχει όμως περιορισμένη συμμετοχή στην πλήρη χάριτος ζωή Της». Αλήθεια, αυτό εννοεί ο Επίσκοπός μας ή κάτι άλλο;
Μία άλλη διευκρίνιση σε σχέση με τον «μεγάλο» και τον «μικρό» αφορισμό είναι και η εξής. Με αφορμή την ενέργεια του μητροπολίτη πρώην Καλαβρύτων να αφορίσει τρεις, ο Μητροπολίτης Πειραιώς κ.κ. Σεραφείμ είπε: «Οι διαποιμένοντες επίσκοποι μία κανονική δικαιοδοσία μπορούν να καταγνώσουν την αίρεση, την κακοδοξία (…) αλλά η αποκοπή από το Σώμα της Εκκλησίας της μέλους της γίνεται μόνο συνοδικώς», και για τον «μικρό αφορισμό» διευκρίνισε ότι επιβάλλεται «από κληρικούς που έχουν την πνευματική πατρότητα – επισκόπους και πρεσβυτέρους – κατά την επιτέλεση του ιερού μυστηρίου της εξομολογήσεως» [7]. Εν τέλει τι εννοεί ο επίσκοπος Φλωρίνης όταν λέγει πως οι Πατέρες «Απεκόπησαν από την επίσημο Εκκλησία και από την Ιερά Μητρόπολη»;
Ιδού τα λόγια του επισκόπου μας: «Με την ευκαιρία αυτή να τονίσω και το εξής. Ότι εδώ στο χωριό σας που είναι σε απόσταση αναπνοής από το μοναστήρι της Αγίας Παρασκευής, που ήταν και δεν θα πάψει να είναι το προσκύνημα ολοκλήρου της Δυτικής Μακεδονίας. Είχαμε το μεγάλο ατύχημα, και το τονίζω αυτό, το ατύχημα διότι τα πρόσωπα τα οποία υπηρετούσαν εκεί τα αγαπούσα και τα αγαπώ και εύχομαι γι’ αυτούς. Απεκόπησαν από την επίσημο Εκκλησία και από την Ιερά Μητρόπολη και κινούνται ποικιλοτρόπως και μονοδρόμος. Βέβαια εκεί, σύμφωνα με τις διατάξεις που κατευθύνει πάντοτε η Ιερά Μητρόπολης, δεν μπορούμε ούτε να πηγαίνουμε, ούτε να προσκυνούμε, ούτε να συμμετέχουμε εις τις ακολουθίες των… Σας το τονίζω, μετά λύπης μεγάλης, ότι δεν επιτρέπεται… Να είστε όλοι ευλογημένοι. Να μην μισούμε κανέναν αλλά να έχουμε τις διαφορές μας. Άλλο «διαφορά» και άλλο φυσίωσης.» [3].
Τα θέματα που προκύπτουν απ’ όσα ακούσαμε και είδαμε στο βίντεο είναι πολλά και σοβαρότατα. Μία πρώτη εξέταση αυτών είναι ευθύνη όλων μας.
1.«Απεκόπησαν από την επίσημο Εκκλησία και από την Ιερά Μητρόπολη» (Ο Φλωρίνης Θεόκλητος)
Το πρώτο τριπλό θέμα που προκύπτει από τα παραπάνω λόγια του Επισκόπου μας είναι: Α) Η αντορθόδοξη ερμηνεία του όρου της αποτείχισης, ενός «όρου» της πίστεώς μας τον οποίο εισήγαγε επίσημα στην ζωή της Εκκλησίας ένας Άγιος Πατριάρχης, ο Μέγας Φώτιος ως Πρόεδρος της Πρωτοδευτέρας Συνόδου (ΙΕ’ Κανών) το 861 μ. Χ.. Β) Η περί αποκοπής (αιρετική) άποψη του Μητροπολίτη μας. Γ) Το «μεγάλο ατύχημα» του επισκόπου.
Α) Η αντορθόδοξη ερμηνεία του όρου της αποτείχισης από τον επίσκοπο Φλωρίνης
Τα παρακάτω λόγια, λόγια αγάπης και αληθείας που συμπεριλαμβάνονται στο βιβλίο του π. Επιφανίου Θεοδωρόπουλου με τίτλο: «ΤΑ ΔΥΟ ΑΚΡΑ» αποτελούν μία πρώτη απάντηση προς τον Επίσκοπό μας αλλά και των συν αυτώ συμβούλων του που σιωπούν μέχρι και σήμερα, παραμονή της εορτής της Αγίας Παρασκευής.
«Η παύσις του μνημοσύνου του Πατριάρχου, εις την οποίαν κατελήξατε, είνε το έ σ χ α τ ο ν όριον το οποίον επιτρέπουν οι ιεροί Κανόνες» (π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος)
Ο αείμνηστος π. Επιφάνιος σε επιστολή του προς τον (αγιορείτη) π. Νικηφόρο, ο οποίος είχε παύσει το μνημόσυνο του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως λόγω αλλαγής του εορταστικού Ημερολογίου, μιλάει για την «Διακοπή μνημοσύνου» που ως γνωστόν σχετίζεται α) με τον 15ο Ιερό Κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου του 861, στην οποία προήδρευε ο Μέγας Φώτιος, και β) με την διακοπή της μνημόνευσης του Επισκόπου Φλωρίνης από τους πατέρες της Ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής αλλά και από λαϊκούς της Μητροπόλεώς μας λόγω του ότι ο καλούμενος επίσκοπος Φλωρίνης μνημονεύει έναν παναιρετικό Πατριάρχη, τον Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίο ο οποίος προήδρευσε κακώς επί της «Αγίας και μεγάλης Συνόδου» της Κρήτης το 2016. Ο Φλωρίνης όπως προαναφέραμε αποδέχθηκε τη σύνοδο αυτή ως «Αγία και Μεγάλη Σύνοδο», και όχι μόνο (δηλαδή μνημόνευσε πρώτος τον ψευδοαρχιεπίσκοπό τους ως κανονικό επίσκοπο της Αγίας Ορθοδόξου Εκκλησίας μας και πλέον αναγνωρίζει την αντικανονική «Νέα Εκκλησία» της Ουκρανίας ως 15η Ορθόδοξη Εκκλησία).Το κύριο λοιπόν θέμα που θίγει στην εν λόγω επιστολή ο π. Επιφάνιος είναι: «Άλλο διακοπή μνημόνευσης, άλλο σχίσμα», και έμμεσα λέγει στον Μητροπολίτη Φλωρίνης, στους συν αυτώ συμβούλους του αλλά και σε όλους μας:
«Αγαπητέ μοι π. Νικόδημε∙ χαίρε εν Κυρίω πάντοτε.
Μετά πολλής χαράς έλαβον την επιστολήν σου, εις την οποία και απαντώ τα εξής:1.Η παύσις του μνημοσύνου του Πατριάρχου, εις την οποίαν κατελήξατε, είνε το έ σ χ α τ ο ν όριον το οποίον επιτρέπουν οι ιεροί Κανόνες. Μη προχωρήσετε περαιτέρω (δηλαδή εις αποδοχήν μνημοσύνου ετέρων Επισκόπων), διότι τότε προχωρείτε εις σχίσμα! Εφ’ όσον νυν αρκείσθαι εις αυτό και συνεχίζετε «κοινωνούντες μετά της κρατούσης μητρός Εκκλησίας και μετά πασών των Ορθοδόξων Εκκλησιών», ως γράφεις, ίστασθε επί εδάφους ασφαλούς. Προσοχήν μόνον μη σημειωθεί και έτερον βήμα.
2.Εφ’ όσον αρκείσθαι εις αυτό και δεν προβαίνετε εις αποκήρυξιν του Πατριάρχου (όπως έπραξαν άλλοι), δηλαδή εις διακήρυξιν ότι ούτος είνε πλέον έκπτωτος, είνε καθηρημένος, εστερήθη της Χάριτος, δεν τελεί έγκυρα Μυστήρια κ.λ.π., δεν είναι δυνατόν να κατηγορηθήτε επί προτεσταντισμό. Ο ΙΕ’ Κανών της Πρωτοδευτέρας επιτρέπει μεν εις τα άτομα την παύσιν του μννημοσύνου προ «Συνοδικής διαγνώσεως», δεν ανατίθησιν όμως εις τα άτομα τας δίκας και καταδίκας των αιρετικών Επισκόπων. Τούτο είνε έργον ουχί ατόμων, α λ λ ά Σ υ ν ό δ ο υ.» [4]. Αλήθεια αδελφοί, όταν «Η παύσις του μνημοσύνου του Πατριάρχου..., είνε το έ σ χ α τ ο ν όριον το οποίον επιτρέπουν οι ιεροί Κανόνες», τότε πώς ο επίσκοπος Φλωρίνης αναφέρεται στους πατέρες και λέγει προς τους πιστούς της Μητρόπολής (εντός του Ιερού Ναού Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου Πτολεμαΐδας στις 29-8-2016) τα παρακάτω λόγια; «Και να ξέρετε ότι όποιος ιερεὺς δεν μνημονεύει τον Μητροπολίτη του, τον Επίσκοπό του, στην Λειτουργία, είναι άκυρος η Θ. Λειτουργία. Κι όποιος Αρχιερεὺς δεν μνημονεύει την προϊσταμένη του αρχή, που είναι εν προκειμένω εις τις νέες χώρες ο Πατριάρχης, είναι άκυρος η Θ. Λειτουργία.» (Φλωρίνης Θεόκλητος) [5]. Είναι ο λόγος αυτός του επισκόπου μας, λόγος Ορθόδοξος ή κακόδοξος; Αλήθεια, ο νυν επίσκοπος Φλωρίνης όταν βρισκόταν δίπλα στον μακαριστό προκάτοχό του, τον π. Αυγουστίνο Καντιώτη, ο οποίος μαζί με άλλους δύο επισκόπους της Εκκλησίας της Ελλάδος επί τριετίας είχαν διακόψει το μνημόσυνο του ονόματος του Πατριάρχη Αθηναγόρα λόγω της άρσης των αναθεμάτων προς την Παπική «Εκκλησία», πίστευε τα ίδια, ότι ο π. Αυγουστίνος και οι συν αυτώ τελούσαν άκυρα μυστήρια;
Β) Η περί αποκοπής (αιρετική) άποψη του Μητροπολίτη
Ο Μητροπολίτης Φλωρίνης είπε: «Απεκόπησαν από την επίσημο Εκκλησία και από την Ιερά Μητρόπολη». Αλήθεια αδελφοί, οι εν λόγω Πατέρες αλλά και οι λαϊκοί που εκκλησιάζονται στο Μοναστήρι της Αγίας Παρασκευής Μηλοχωρίου «αποκόπηκαν» από μόνοι τους…; Αυτό λένε οι Ιεροί Κανόνες της Εκκλησίας μας περί αποκοπής ενός μέλους της Εκκλησίας του Χριστού από το Σώμα Αυτής; Μήπως η θεωρία περί αυτόματης αποκοπής από την Εκκλησία αποτελεί Παπικό «δόγμα»; Αγαπητοί, η ορθόδοξη Εκκλησία κάνει αποκλειστική χρήση του ρήματος «αποκόπτω», που σημαίνει ότι η ίδια η Εκκλησία δια συνοδικής και μόνο αποφάσεως αποκόπτει συγκεκριμένο πρόσωπο ή πρόσωπα από το Σώμα της!
Πολύ σύντομα να πούμε στο σημείο αυτό (με οδηγό τον λόγο περί αναθέματος του Αγίου Ιωάννου Μαξίμοβιτς [6] όπου διευκρινίζει τα περί της λέξης «ανάθεμα» καθώς και την σημασία της λέξης) ότι:
√) Η λέξη ανάθεμα κατέληξε να σημαίνει «τέλειο διαχωρισμό από την Ἐκκλησία». Αλήθεια, αυτό εννοεί ο Επίσκοπός μας; Ότι οι Πατέρες της Αγίας Παρασκευής αλλά και οι όσοι εκκλησιάστηκαν εκεί ή και εκκλησιάζονται ακόμη είναι «τελείως διαχωρισμένοι από την Εκκλησία» ή κάτι άλλο; Ο άγιος Ιωάννης διευκρινίζει τα περί «μικρού» αναθέματος, ότι δηλαδή υπάρχει διαχωρισμός «ἀπό τήν κοινωνία τῆς Ἐκκλησίας». Το πρόσωπο, λέγει, που τελεί κάτω από κάποιο επιτίμιο ή κανόνα μετανοίας «ενώ παραμένει μέλος της Εκκλησίας έχει όμως περιορισμένη συμμετοχή στην πλήρη χάριτος ζωή Της». Αλήθεια, αυτό εννοεί ο Επίσκοπός μας ή κάτι άλλο;
Μία άλλη διευκρίνιση σε σχέση με τον «μεγάλο» και τον «μικρό» αφορισμό είναι και η εξής. Με αφορμή την ενέργεια του μητροπολίτη πρώην Καλαβρύτων να αφορίσει τρεις, ο Μητροπολίτης Πειραιώς κ.κ. Σεραφείμ είπε: «Οι διαποιμένοντες επίσκοποι μία κανονική δικαιοδοσία μπορούν να καταγνώσουν την αίρεση, την κακοδοξία (…) αλλά η αποκοπή από το Σώμα της Εκκλησίας της μέλους της γίνεται μόνο συνοδικώς», και για τον «μικρό αφορισμό» διευκρίνισε ότι επιβάλλεται «από κληρικούς που έχουν την πνευματική πατρότητα – επισκόπους και πρεσβυτέρους – κατά την επιτέλεση του ιερού μυστηρίου της εξομολογήσεως» [7]. Εν τέλει τι εννοεί ο επίσκοπος Φλωρίνης όταν λέγει πως οι Πατέρες «Απεκόπησαν από την επίσημο Εκκλησία και από την Ιερά Μητρόπολη»;
√) «Η Καθολική και Αποστολική Εκκλησία – λέγει ο Άγιος Ιωάννης - «αναθεματίζει», «ανάθεμα ούτος έστω», ή «ανάθεμα τούτο έστω»…», και αυτό λέγει: «σημαίνει τελεία απόσχιση από την Εκκλησία». Αλήθεια, όταν ο αντιπρόσωπος της Εκκλησίας λέγει το «Απεκόπησαν» γενικά και αόριστα, αυτός ο τρόπος είναι τρόπος της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολική Εκκλησίας του Χριστού ή τρόπος και δόγμα των αιρετικών Παπικών; Ο άγιος Ιωάννης και πάλι διευκρινίζει ότι « (…) σέ περιπτώσεις «διαχωρισμοῦ ἀπό τήν κοινωνία τῆς Ἐκκλησίας» καί ἄλλων ἐπιτιμίων ἤ κανόνων μετανοίας ἐφαρμοσμένων σέ ἕνα πρόσωπο, τό ἴδιο τό πρόσωπο παρέμενε μέλος τῆς Ἐκκλησίας, ἄν καί ἦταν περιορισμένη ἡ συμμετοχή του στήν πλήρη χάριτος ζωή Της». Αλήθεια, ο επίσκοπος Φλωρίνης ποια πρόσωπα λαϊκών αναθεμάτισε και πότε (ενν. με μικρό αφορισμό, όπως π.χ. επίσκοπος Αμβρόσιος της Υπουργού Παιδείας, και λοιπών;) Αλήθεια, με ποια συνοδική πράξη οι εν λόγω Πατέρες καθαιρέθηκαν, με αποτέλεσμα από ιερείς να πέσουν στην τάξη των μοναχών ή των λαϊκών, αλλά και πότε αφορίσθηκαν ώστε να είναι πλέον αποκομμένοι από το σώμα της Αγίας Εκκλησίας μας; Αυτό που ως απειλή ή καλύτερα ως προειδοποίηση εξέφρασε (δημόσια) στις 29 Αυγούστου 2016 εντός του ιερού Ναού Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου Πτολεμαΐδας, πότε έγινε «Πράξη»; Ιδού: «Από χτες το βράδυ σκέφτομαι αν πρέπει να μιλήσω ή όχι… Αλλά δεν μπορώ, πρέπει να πω λίγα πράματα διότι διαχέονται στην κοινωνία της Πτολεμαΐδας και γενικώς της Εορδαίας, και συνταράσσουν τους Πιστούς. (…) υπάρχουν μερικοί άνθρωποι, και δυστυχώς και εδώ, κινούνται κοντά σας, οι οποίοι έκαναν επανάσταση, κληρικοί, και οι οποίοι θέλουν να μην μνημονεύουμε τον Πατριάρχη, να μην μνημονεύουμε την Ι. Σύνοδο, δηλαδή να είμεθα «ακέφαλοι». (…) Γι’ αυτό μη παρασύρεστε, μην ακούτε τι λέγει ο καθένας από αυτούς, αυτοί δυστυχώς βαδίζουν τον «κατήφορο». Και ο κατήφορός τους είναι οι μεν κληρικοί να οδηγηθούν στην καθαίρεση, οι δε λαϊκοὶ να αποκοπούν απὸ την Εκκλησία….» [5]. Τι άλλαξε από τον Αύγουστο του 2016 έως τον Ιούνιο του 2020 και δεν το γνωρίζουμε εμείς οι αποτειχισμένοι, αλλά και οι συμπολίτες μας;
√) Και πάλι ερμηνεύοντας ο Άγιος τον όρο ανάθεμα λέγει: «Η επί γης Εκκλησία συνειδητοποιώντας, εν όψει της ισχυρογνωμοσύνης και σκληροκαρδίας τους, ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα για τη σωτηρία τους, τούς ανυψώνει στην κρίση του Θεού. Αυτή η κρίση είναι ελεήμων πάνω στους μετανοούντες αμαρτωλούς, αλλά φοβερή προς τους πείσμονες εχθρούς του Θεού» [6] .
Αδελφοί τι μπορούμε να πούμε ότι έκανε ο νυν επίσκοπος Φλωρίνης «για τη σωτηρία» των Πατέρων της Ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής αλλά και των λαϊκών προσκυνητών της εν λόγω Ιεράς Μονής; Ποιος ο θεολογικός αντίλογός του σε σχέση με τις δημόσια εκπεφρασμένες θέσεις των Πατέρων αλλά και των λοιπών λαϊκών; Αυτή είναι η «ελεήμον κρίση» του Επισκόπου, ότι οι εν λόγω Πατέρες πάσχουν από «ισχυρογνωμοσύνη» και «σκληροκαρδία», και ότι συγκαταλέγονται με «τους πείσμονες εχθρούς του Θεού» (δηλ. τους αμετανόητους);
Ιδού τα ανελεήμονα λόγια του:
«κινούνται ποικιλοτρόπως και μονοδρόμος» (Φλωρίνης Θεόκλητος).
«Αλλά υπάρχουν μερικοί άνθρωποι, και δυστυχώς και εδώ, κινούνται κοντά σας, οι οποίοι έκαναν επανάσταση, κληρικοί, και οι οποίοι θέλουν να μην μνημονεύουμε τον Πατριάρχη, να μην μνημονεύουμε την Ι. Σύνοδο, δηλαδή να είμεθα «ακέφαλοι» (Φλωρίνης Θεόκλητος).
«Εκεί θέλουν να μας οδηγήσουν (ενν. (να) «είναι άκυρος η Θ. Λειτουργία»). Και μαζεύονται, και κατηγορούν, και λένε χίλια-δυό.» (Φλωρίνης Θεόκλητος).
«Άλλο διαφορά και άλλο φυσίωσης» [Φυσίωση σημαίνει: μτφ. οίηση, έπαρση, ματαιοδοξία).
Ας έχουμε τέλος υπόψη ότι «Η Βιβλική βάση του αφορισμού ή της αποκοπής από το σώμα της Εκκλησίας είναι το ανάθεμα» [8]. Στην ίδια πηγή διαβάζουμε: «Οι σχετικές αναφορές βρίσκονται στην Επιστολή Προς Γαλάτας 1:8, ΝΜΒ: «Αλλά κι αν εμείς ή ακόμη κι ένας άγγελος από τον ουρανό σάς κηρύξει ένα ευαγγέλιο διαφορετικό από το ευαγγέλιο που σας κηρύξαμε, αυτός να είναι ανάθεμα!» Επίσης, στην Πρώτη Επιστολή προς Κορινθίους 16:22 αναφέρεται: «Όποιος δεν αγαπάει τον Κύριο Ιησού Χριστό ας είναι χωρισμένος από το σώμα της εκκλησίας». Αλήθεια αδελφοί, ποιο ή ποια είναι τα πρόσωπα εκείνα που κηρύττουν ένα ευαγγέλιο διαφορετικό από αυτό που μας κήρυξαν οι αντιπαπικοί άγιοι Πατέρες; Οι Πατέρες της Ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής Μηλοχωρίου ή ο Οικουμενικός Πατριάρχης και οι συν αυτώ Αρχιερείς μας;
Γ) Το «μεγάλο ατύχημα» του επισκόπου!
Από τη στιγμή που ο Επίσκοπος Φλωρίνης εξέφρασε την θέση ότι οι Πατέρες της Ιεράς Μονής αλλά και όσοι συνεχίζουν να εκκλησιάζονται σ’ αυτήν αποκόπηκαν από την επίσημη Εκκλησία και από την Ιερά Μητρόπολη Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας, τολμώ να πω ότι ο επίσκοπος Φλωρίνης δεν είναι μόνο «καλούμενος» (σύμφωνα με τον ΙΕ’ Κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου) αλλά και κακόδοξος!
(Συνεχίζεται)
Δημήτριος Β. Εμμανουήλ,
Ιεροψάλτης Μητροπόλεως Φλωρίνης Πρεσπών και ΕορδαίαςΠτολεμαΐδα 25 Ιουλίου 2020
ΠΗΓΕΣ:
[1] Π. Αθανάσιος Μυτιληναίος για Οικουμενισμό, Ενωμένη Ευρώπη: https://www.
[2] «‘’ΝΑ ΜΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΕΣΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΑΠΟΚΟΠΗΚΑΝ» Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΜΗΛΟΧΩΡΙΟΥ»http://www.eordaia.org/index.
[3] (ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ/ 17.1.2017)http://www.ecclesia.gr/greek/
[4] π. Επιφανίου Θεοδωρόπουλου: «ΤΑ ΔΥΟ ΑΚΡΑ» («ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ» και «ΖΗΛΩΤΙΣΜΟΣ»), ΕΚΔΟΣΙΣ Γ’, ΕΝ ΤΡΟΙΖΗΝΙ 2008, ΕΚΔΟΣΙΣ ΙΕΡΟΥ ΗΧΥΧΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΕΧΑΡΙΤΩΜΕΝΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ, Σελ. 102
[5] ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΘΕΟΚΛΗΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑ ΣΤΟΥΣ ΖΗΛΩΤΕΣ ΠΟΥ ΣΤΑΜΑΤΟΥΝ ΤΗ ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ ΤΟΥ: https://www.youtube.com/
[6] Ἡ λέξη ἀνάθεμα καί ἡ σημασία της. Ὑπό τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου (Μαξίμοβιτς) https://www.impantokratoros.
[7] Πειραιώς: «Η αποκοπή από το Σώμα της Εκκλησίας γίνεται μόνο συνοδικώς»https://orthodoxia.info/news/%
[8] Θρησκευτικές ποινές
Θρησκευτικές ποινές - Βικιπαίδεια
|
|