Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2024

Διαστρέφουν την Διδασκαλία της Εκκλησίας ο Μητροπολίτης Φλωρίνης και άλλοι.



Ο κ. Ειρηναίος Φλωρίνης έμπλεος χαράς συνευδοκεί και ευλογεί την τσιπουροκατάνυξη και την κρεωφαγία
Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης
Ὁμότιμος Καθηγητὴς Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ.


[1]. Ἠσ. 5, 20: «Οὐαὶ οἱ λέγοντες τὸ πονηρὸν καλὸν καὶ τὸ καλὸν πονηρόν, οἱ τιθέντες τὸ σκότος φῶς καὶ τὸ φῶς σκότος, οἱ τιθέντες τὸ πικρὸν γλυκὺ καὶ τὸ γλυκὺ πικρόν».

[2]. Ἰω. 10, 11-14. Ὁλόκληρο τὸ δέκατο κεφάλαιο τοῦ Κατὰ Ἰωάννην Ἁγίου Εὐαγγελίου, ὅπου ὁμιλεῖ ὁ Χριστὸς περὶ καλῶν καὶ μισθωτῶν ποιμένων, ἀποτελεῖ μεγαλειώδη συμπύκνωση τῆς Ποιμαντικῆς ἐπιστήμης.

[3]. Γιὰ τὶς συναλλαγὲς καὶ τὶς ἀλληλοεξυπηρετήσεις κατὰ τὴν ἐκλογὴ νέων ἐπισκόπων βλ. Νεκταριος Δαπεργολας, «Νέοι Μητροπολῖτες. Οὔτε περιμένουμε τίποτε, οὔτε τρέφουμε αὐταπάτες…», Θεοδρομία 25 (2023) 622-623 καὶ Διαδίκτυο.

[4]. Ἰω. 10, 5.

[5]. Σχετικῶς βλ. Μοναχὸς Σεραφειμ, «Ἡ Μασονία στὴ Μητρόπολη Θεσσαλονίκης», Θεοδρομία 22 (2020) 562-603. 

[6]. Περὶ αὐτῶν βλ. Πρωτοπρεσβύτερος Θεοδωρος Ζήσης, Τὸ Οὐκρανικὸ Αὐτοκέφαλο. Ἀντικανονικὴ καὶ διαιρετικὴ εἰσπήδηση τῆς Κωνσταντινούπολης, Θεσσαλονίκη 2018, Ἐκδόσεις «Τὸ Παλίμψηστον». Πρωτοπρεσβύτερος Αναστάσιος Γκοτσόπουλος, Συμβολὴ στὸν Διάλογο γιὰ τὸ Οὐκρανικὸ Αὐτοκέφαλο, Θεσσαλονίκη 2019, Ἐκδόσεις «Τὸ Παλίμψηστον».

[7]. Σχετικῶς βλ. μεταξὺ ἄλλων Βασιλική Οικονόμου, «Ὁ ποιμένας καὶ ἡ σφενδόνα. Κάλεσμα πρὸς τοὺς ἱερεῖς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἀλεξανδρουπόλεως», Θεοδρομία 23 (2021) 514-533. Της Ιδίας, Τὰ βαθέα τοῦ Σατανᾶ καὶ τῆς κολάσεως, στὸ Διαδίκτυο.

[8]. Ὅλη αὐτὴ ἡ κινητοποίηση καὶ πρὸ παντὸς τὰ γραφέντα ἀπὸ πολλοὺς κείμενα ἐναντίον τοῦ Παπισμοῦ περιέχονται στὰ τέσσερα τεύχη τοῦ περιοδικοῦ Θεοδρομία τοῦ ἔτους 2001, δεμένα σὲ ἕνα ὀγκώδη τόμο ἑπτακοσίων (700) σελίδων. Στὸν ἴδιο τόμο καὶ ἡ ἐπιστολὴ τοῦ Ἀλεξανδρουπόλεως καὶ μετέπειτα Θεσσαλονίκης Ἀνθίμου, τεῦχος Ὀκτωβρίου – Δεκεμβρίου, σελ. 172-173.

[9]. Βασιλική Οικονόμου, «Κακοῦ κόρακος κακὸν ᾠόν». Ἀνοικτὴ Ἐπιστολὴ στὸν Μητροπολίτη Φλωρίνης, Πρεσπῶν καὶ Ἑορδαίας Εἰρηναῖο, Ἱστολόγιο ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ, 3.8.2024.

[10]. Ἀνώνυμο ἄρθρο: «Ποιός ἀπὸ ἐμᾶς εἶναι ὁ Μεσσίας»; στὸ περιοδικό «Σταγόνες Πίστεως», τεῦχος 40, Ἀπρίλιος – Ἰούνιος 2022, σελ. 10-11.

[11]. Βλ. μεταξὺ ἄλλων Αγιορείτες Κελλιώτες Πατέρες, «Ὁ Μεσσίας δὲν ἦρθε. Θὰ ἔρθει;», Θεοδρομία 25 (2023) 96-104 καὶ στὸ Διαδίκτυο. Βασιλικη Οικονομου, «Σταγόνες “Mεσσιανικοῦ” Δηλητηρίου. Ἀνοικτὴ Ἐπιστολὴ πρὸς τὸν Μητροπολίτη Ἀλεξανδρουπόλεως κ. Ἄνθιμο», Θεοδρομία 25 (2023) 105-122.

[12]. Πρωτοπρεσβύτερος Θεοδωρος Ζήσης, «Πρωτοφανὴς ἀποστασία ἐπισκόπων σὲ θέματα Πίστεως», Θεοδρομία 25 (2023) 439-444 καὶ στὸ Διαδίκτυο.

[13]. Βλ. Ἱστοσελίδα ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ, 25 Ἰουλίου 2019: «Ὁ Σεβ. Ἀλεξανδρουπόλεως ἠρνήθη τὸ Εὐαγγέλιον!». Εἶπεν ἐπὶ λέξει: «Θὰ ἀφουγκραστῶ τοὺς Χριστιανοὺς τί λένε, ποιό θεωροῦν σωστό. Ἀκόμα καὶ ἂν αὐτὸ ποὺ οἱ Χριστιανοί μας θεωροῦν σωστό, ἀκόμα καὶ ἂν εἶναι ἀντίθετο μὲ τὸ Εὐαγγέλιο, ἐγὼ θὰ ὑπερασπιστῶ αὐτὸ ποὺ λένε οἱ Χριστιανοί μας, γιατὶ οἱ Χριστιανοί μας ἔφτιαξαν τὸ Εὐαγγέλιο, δὲν ἔφτιαξε τὸ Εὐαγγέλιο τὴν Ἐκκλησία».

[14]. Ἰω. 4, 38.

[15]. Περὶ Ἱερωσύνης 1, 4, PG 48, 636: «Καὶ γὰρ δέδοικα μὴ τὴν ἀγέλην τοῦ Χριστοῦ, σφριγῶσαν καὶ εὐτραφῆ λαβών, εἶτα αὐτὴν ἐξ ἀπροσεξίας λυμηνάμενος, παροξύνω κατ᾽ ἐμαυτοῦ τὸν οὕτως αὐτὴν ἀγαπήσαντα Θεόν, ὡς ἑαυτὸν ἐκδοῦναι διὰ τὴν ταύτης σωτηρίαν τε καὶ τιμήν».

[16]. Ἐφ. 1, 23.

[17]. Ἰω. 14, 17· 15,26· 16, 13. Α´ Τιμ. 3, 15.

[18]. Βλ. Ιωαννου Καρμίρη, Τὰ Δογματικὰ καὶ Συμβολικὰ Μνημεῖα τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας, τόμος ΙΙ, Graz – Austria 1968, σελ. 920.

[19]. Βλ. Ιωάννου Καρμίρη, Σύνοψις τῆς Δογματικῆς Διδασκαλίας τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας, Ἐν Ἀθήναις 1957, σελ. 77-85.

[20]. Παναγιώτου Τρεμπέλα, Δογματικὴ τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας, Ἔκδοσις Ἀδελφότητος Θεολόγων «Ὁ Σωτήρ», τόμος Β´, Ἀθῆναι 19792, σελ. 368.

[21]. Πρὸς Ἀναστάσιον μονάζοντα, PG 90, 132. Ἐξήγησις τῆς κινήσεως τῆς γενομένης μεταξὺ τοῦ κυροῦ ἀββᾶ Μαξίμου καὶ τῶν σὺν αὐτῷ καὶ τῶν ἀρχόντων ἐπὶ σεκρέτου 12. PG 90, 148: «Ἐκείνας οἶδεν ἁγίας καὶ ἐγκρίτους συνόδους ὁ εὐσεβὴς τῆς Ἐκκλησίας κανὼν ἃς ὀρθότης δογμάτων ἔκρινεν».

[22]. Ἀναίρεσις γράμματος Ἰγνατίου Ἀντιοχείας 3, ΕΠΕ 3, 608.

[23]. Μητροπολίτου Περγάμου Ιωάννου Ζηζιούλα, Ἡ ἑνότης τῆς Ἐκκλησίας ἐν τῇ Θείᾳ Εὐχαριστία καὶ τῷ ἐπισκόπῳ, Ἐκδόσεις Γρηγόρη, Ἀθῆναι 19902, σελ. ιβ´.

[24]. Βλ. περισσότερα εἰς Πρωτοπρεσβυτέρου Θεοδώρου Ζήση, Δὲν εἶναι σχίσμα ἡ Ἀποτείχιση. Ὀφειλόμενες ἐξηγήσεις, Θεσσαλονίκη 2017, Ἐκδόσεις «Τὸ Παλίμψηστον», σελ. 29ἑ., 48ἑ.

[25]. Βλ. ὑποσημ. 13 παρόντος ἄρθρου.

[26]. Χωρὶς ἄλλες δογματικὲς κατοχυρώσεις μνημονεύουμε ἀπὸ τὴν «Ἐμπειρικὴ Δογματική» τῆς Ἐκκλησίας ὅσα ἀπήντησαν οἱ εἰκοσιέξι Ὅσιοι Μάρτυρες Μοναχοὶ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ζωγράφου τοῦ Ἁγίου Ὄρους στοὺς Λατίνους καὶ Λατινόφρονες, ποὺ ἦλθαν στὸ Ἅγιο Ὄρος μετὰ τὴν προδοτικὴ σύνοδο τῆς Λυών (1274), μὲ ἐντολὴ τοῦ αὐτοκράτορος Ἰωάννου Παλαιολόγου καὶ τοῦ Λατινόφρονος πατριάρχου Ἰωάννου Βέκκου, ἀπαιτοῦντες ἀπὸ τοὺς Μοναχοὺς νὰ ἀναγνωρίσουν τὸν πάπα ὡς κεφαλὴ τῆς Ἐκκλησίας. Οἱ Μοναχοὶ ἀπήντησαν ὡς ἑξῆς καὶ μετὰ τὴν ἀπάντηση τοὺς ἔκαψαν: «Καὶ τίς εἶπεν εἰς ὑμᾶς ὅτι ὁ ἰδικός σας Πάπας εἶναι ἡ κεφαλὴ τῆς Ἐκκλησίας; Πόθεν ἡ τοιαύτη παρ᾽ ὑμῖν διδασκαλία; Εἰς ἡμᾶς κεφαλὴ τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ὁ Χριστός! Εὐκολώτερον ἡμεῖς ἀποφασίζομεν ἵνα ἀποθάνωμεν, ἤ νὰ ὑποχωρήσωμεν, ὥστε νὰ μολυνθῇ ὁ ἱερὸς οὗτος τόπος ὑπὸ τῆς ἰδικῆς σας βίας καὶ τυραννίας. Δὲν ἀνοίγομεν τὰς πύλας τῆς Μονῆς. Ἀναχωρήσατε ἐντεῦθεν!». Βλ. Ὁ Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, Βίκτωρος Μοναχοῦ καὶ Ματθαίου Λαγγη, Ἀθῆναι 20028, Μὴν Σεπτέμβριος (22), σελ. 485-487.

[27]. Ἐκτὸς τοῦ ὅτι οἰκοδομοῦν οἱ θεολόγοι τοῦ Φαναρίου ἕνα παγκόσμιο πρωτεῖο γιὰ τὸν πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, ἕναν πάπα τῶν Ὀρθοδόξων, ἕναν μονάρχη, μὲ τὸν ἐπισκοποκεντρισμό, κάθε ἐπίσκοπος μεταβάλλεται σὲ πάπα τῆς ἐπαρχίας του ἀλάθητο. Δὲν ἀπέχει γι᾽ αὐτὸ πολὺ ἀπὸ τὴν ἀλήθεια τὸ λεγόμενο ὅτι οἱ Παπικοὶ ἔχουν ἕναν πάπα, ἐνῶ οἱ Ὀρθόδοξοι ἔχουμε τόσους πάπες ὅσους καὶ ἐπισκόπους. Στὴν Ρώμη ὁ Πάπας εἶναι πάνω ἀπὸ τὴν σύνοδο, στοὺς Ὀρθοδόξους ὁ ἐπίσκοπος πολὺ πιὸ πάνω ἀπὸ τὸ πρεσβυτέριο.

[28]. Πρωτοπρεσβυτέρου Θεοδώρου Ζήση, Κακὴ ὑπακοὴ καὶ ἁγία ἀνυπακοή, Θεσσαλονίκη 20182, Ἐκδόσεις «Τὸ Παλίμψηστον».

[29]. Σχετικῶς βλ. Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης, Ὁ ὅσιος Φιλόθεος Ζερβάκος ὡς ἀγωνιστὴς καὶ ὁμολογητὴς τῆς Ὀρθοδοξίας. Μὲ ἀναφορὲς στὴν ἐπικαιρότητα, Ἐκδόσεις «Ὀρθόδοξος Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 2014, σελ. 33-34.

[30]. Ἰω. 10, 1-5. 11-12.

[31]. Πράξ. 20, 28-31.

[32]. Πρόκειται γιὰ τὸν μητροπολίτη Νέας Ἰωνίας καὶ Φιλαδελφείας Γαβριήλ.

[33]. Γαλ. 1, 8.

[34]. Γρηγοριου Θεολογου, Ἐπιτάφιος εἰς Μ. Βασίλειον 48-50, ΕΠΕ 6, 208-210.

[35]. Ἔξ. 18, 19.

[36]. Ὅροι κατ᾽ Ἐπιτομήν, Ἐρώτησις 114, PG 31, 1160. EΠE 9, 144-146.

[37]. Ἐπιτάφιος εἰς Μ. Βασίλειον, 26, ΕΠΕ 6, 178.

[38]. Ἔπη εἰς ἑαυτόν, Ποίημα ιβ´, Εἰς ἑαυτὸν καὶ περὶ ἐπισκόπων, ΕΠΕ 10, 174.

[39]. Αὐτόθι 10, 192.

[40]. Περὶ Ἱερωσύνης 3, 10, PG 48, 647: «Ἐπεὶ πόθεν, εἰπέ μοι, νομίζεις τὰς τοσαύτας ἐν ταῖς Ἐκκλησίαις τίκτεσθαι ταραχάς; Ἐγὼ μὲν γὰρ οὐδὲ ἄλλοθέν πόθεν, οἶμαι, ἤ ἐκ τοῦ τὰς τῶν προεστώτων αἱρέσεις καὶ ἐκλογὰς ἁπλῶς καὶ ὡς ἔτυχε γίνεσθαι». Αὐτόθι 3, 15, PG 48, 652-653: «Ἆρα γένοιτ᾽ ἄν τι τούτου παρανομώτερον; Ὅταν ἄνθρωποι μοχθηροὶ καὶ μυρίων γέμοντες κακῶν διὰ ταῦτα θεραπεύωνται δι᾽ ἃ κολάζεσθαι ἔδει, καὶ ὧν ἕνεκεν μηδὲ τὸν οὐδὸν τῆς Ἐκκλησίας ὑπερβαίνειν ἐχρῆν, ὑπὲρ τούτων καὶ εἰς τὴν ἱερατικὴν ἀναβαίνωσιν ἀξίαν… ἐξ εὐτελῶν καὶ ἀτίμων ἔντιμοι καὶ περίβλεπτοι γεγονότες τῇ τιμῇ κατὰ τοῦ τετιμηκότος κέχρηνται καὶ τολμῶσι τὰ ἀτόλμητα, καὶ ἐνυβρίζουσιν εἰς τὰ ἅγια, τοὺς σπουδαίους ἀπωθούμενοι  καὶ ἐκβάλλοντες, ἵνα ἐν ἐρημίᾳ πολλῇ καὶ μετὰ ἀδείας τῆς ἐσχάτης οἱ πονηροὶ πάντα, ὅσαπερ ἂν ἐθέλωσιν, ἀνατρέπωσι». Αὐτόθι 4, 1, PG 48, 662: «Πολλαὶ τούτων τῶν χειροτονιῶν οὐκ ἀπὸ τῆς θείας γίνονται χάριτος, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τῆς τῶν ἀνθρώπων σπουδῆς».

[41]. Εἰς τὴν Ὀλυμπιάδα. Ἐπιστολὴ 14, 4, PG 52, 617.

[42]. Βλ. Μοναχὸς Βρυέννιος, «Ρωμανίδης: Ἂν φορᾶς τὸ ἐγκόλπιο γιὰ νὰ λιτανεύσεις μιὰ Κολωνακιώτικη ἐκκλησιαστικὴ ἀριστοκρατία ὡς ὑπεροχή, εἶσαι ἕνας μασκαρεμένος ἀπατεωνίσκος», στὸν Ἱστότοπο ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ, 3 Νοεμβρίου 2024.

[43].  Βλ. ὑποσημείωση 24 τοῦ παρόντος ἄρθρου.

[44]. Κανὼν ΙΕ´ τῆς ΣΤ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου: «Τὰ ὁρισθέντα περὶ Πρεσβυτέρων καὶ Ἐπισκόπων καὶ Μητροπολιτῶν, πολλῷ μᾶλλον ἐπὶ Πατριαρχῶν ἁρμόζει. Ὥστε εἴ τις Πρεσβύτερος, ἤ Ἐπίσκοπος, ἤ Μητροπολίτης τολμήσοι ἀποστῆναι τῆς πρὸς τὸν οἰκεῖον Πατριάρχην κοινωνίας, καὶ μὴ ἀναφέροι τὸ ὄνομα αὐτοῦ, κατὰ τὸ ὡρισμένον καὶ τεταγμένον, ἐν τῇ Θείᾳ Μυσταγωγίᾳ, ἀλλὰ πρὸ ἐμφανείας συνοδικῆς καὶ τελείας αὐτοῦ κατακρίσεως, σχίσμα ποιήσοι· τοῦτον ὥρισεν ἡ ἁγία Σύνοδος πάσης ἱερατείας παντελῶς ἀλλότριον εἶναι, εἰ μόνον ἐλεγχθείη τοῦτο παρανομήσας. Καὶ ταῦτα μὲν ἐσφράγισταί τε καὶ ὥρισται περὶ τῶν προφάσει τινῶν ἐγκλημάτων τῶν οἰκείων ἀφισταμένων προέδρων, καὶ σχίσμα ποιούντων, καὶ τὴν ἕνωσιν τῆς Ἐκκλησίας διασπώντων. Οἱ γὰρ δι᾽ αἵρεσίν τινα παρὰ τῶν ἁγίων Συνόδων, ἤ Πατέρων κατεγνωσμένην, τῆς πρὸς τὸν πρόεδρον κοινωνίας ἑαυτοὺς διαστέλλοντες, ἐκείνου δηλονότι τὴν αἵρεσιν δημοσίᾳ κηρύττοντος, καὶ γυμνῇ τῇ κεφαλῇ ἐπ᾽ Ἐκκλησίας διδάσκοντος, οἱ τοιοῦτοι οὐ μόνον τῇ κανονικῇ ἐπιτιμήσει οὐχ ὑπόκεινται πρὸ συνοδικῆς διαγνώσεως ἑαυτοὺς τῆς πρὸς τὸν καλούμενον Ἐπίσκοπον κοινωνίας ἀποτειχίζοντες, ἀλλὰ καὶ τῆς πρεπούσης τιμῆς τοῖς ὀρθοδόξοις ἀξιωθήσονται. Οὐ γὰρ Ἐπισκόπων, ἀλλὰ ψευδεπισκόπων καὶ ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν, καὶ οὐ σχίσματι τὴν ἕνωσιν τῆς Ἐκκλησίας κατέτεμον, ἀλλὰ σχισμάτων καὶ μερισμῶν τὴν Ἐκκλησίαν ἐσπούδασαν ῥύσασθαι».

[45]. Βλ. μεταξὺ ἄλλων: «Ὅταν ὁ π. Αὐγουστῖνος Καντιώτης προειδοποιοῦσε τὸν πατριάρχη Βαρθολομαῖο ὅτι θὰ τοῦ κόψει τὸ μνημόσυνο», Ἱστολόγιο ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ  (23.10.24). «Διαψεύδει ὁ ἴδιος ὁ π. Αὐγουστῖνος τὰ ψεύδη τοῦ π. Ματθαίου Χάλαρη καὶ τοῦ Λεμεσοῦ Ἀθανασίου γιὰ τὴν ἀποτείχιση ποὺ ἔκανε. ΝΤΡΟΠΗ», Ἱστολόγιο ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ (22.10.24) Κ. Ν., Λάρισα, «Ὁ Ἅγιος Παΐσιος καὶ οἱ σύγχρονοι ἐπίσκοποι», Ἱστολόγιο ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ (4.10.24) Στὸ γνωστὸ βιβλίο τοῦ ἀειμνήστου Γέροντος Ισαακ Ιερομοναχου, Βίος Γέροντος Παϊσίου Ἁγιορείτου, Ἅγιον Ὄρος 2004, σελ. 690-691, διαβάζουμε: «Καταπολέμησε τὸν Οἰκουμενισμὸ καὶ μιλοῦσε γιὰ τὸ μεγαλεῖο καὶ τὴν μοναδικότητα τῆς Ὀρθοδοξίας, τὴν πληροφορία του ἀρυόμενος ἀπὸ τὴν ἐν καρδίᾳ του θεία χάρη. Ὁ βίος του ἀποδείκνυε τὴν ὑπεροχὴ τῆς Ὀρθοδοξίας. Γιὰ ἕνα διάστημα εἶχε διακόψει, μαζὶ μὲ ὅλο σχεδὸν τὸ ὑπόλοιπο Ἅγιο Ὄρος, τὸ μνημόσυνο τοῦ πατριάρχου Ἀθηναγόρα γιὰ τὰ ἐπικίνδυνα ἀνοίγματά του πρὸς τοὺς Ρωμαιοκαθολικούς». Συνυπογράφει σὲ κοινὴ ἐπιστολὴ μὲ τὸν τότε ἡγούμενο τῆς Ἱ. Μονῆς Σταυρονικήτα Ἀρχιμανδρίτη Βασίλειο (Γοντικάκη) καὶ τὸν Ἱερομόναχο Γρηγόριο (Χατζηεμμανουήλ) τὴν διακοπὴ τοῦ μνημοσύνου. Βλ. Ὀρθόδοξος Τύπος 1680 (9.3.2007) σελ. 1, 5 καὶ Θεοδρομία 17 (2015) 193-196.

[46]. Βλ. π.χ. Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, Περὶ Ἱερωσύνης, 4, 4, PG 48, 666-667: «Οὕτως οὖν καὶ ἡ τοῦ Θεοῦ πόλις, ὅταν μὲν αὐτὴν πανταχόθεν ἀντὶ τείχους ἡ τοῦ ποιμένος ἀγχίνοιά τε καὶ σύνεσις περιβάλλῃ, πάντα εἰς αἰσχύνην καὶ γέλωτα τοῖς ἐχθροῖς τὰ μηχανήματα τελευτᾷ καὶ μένουσιν οἱ κατοικοῦντες ἔνδον ἀσινεῖς…. Καὶ τί δεῖ πάσας καταλέγειν τοῦ διαβόλου τὰς αἱρέσεις … Οὕτω γὰρ ἀποτειχίσαι δυνησόμεθα τὰς ἀμφοτέρων ἐφόδους», ἐννοεῖ τοῦ Σαβελλίου καὶ τοῦ Ἀρείου, σήμερα βέβαια τὴν παναίρεση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ.    

[47]. PG 5, 912 καὶ ΕΠΕ, Ἀποστολικοὶ Πατέρες. Ἅπαντα τὰ ἔργα, 4, 304.

[48]. Βλ. κανόνα Β´ τῆς Ζ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου καὶ κανόνα ΚΔ´ τῆς ἐν Καρθαγένῃ τοπικῆς.

[49]. Ιωάννης Καρμίρης, «Αἵρεσις», ΘΗΕ, 1, 1088.

[50]. Βλ. Ἀρχιερατικόν, συνταχθὲν ὑπὸ τοῦ μητροπολίτου Τυρολόης καὶ Σερεντίου Παντελεημονοσ Ροδοπουλου, Καθηγητοῦ Πανεπιστημίου, Ἔκδοσις Πατριαρχικοῦ Ἱδρύματος Πατερικῶν Μελετῶν, Θεσσαλονίκη 2004, σελ. 132-133: «Πρὸς δὲ τούτοις στέργω καὶ ἀποδέχομαι τὰς ἁγίας ἑπτὰ Οἰκουμενικὰς Συνόδους καὶ τῶν Τοπικῶν, ἃς ἐκεῖναι ἀποδεξάμεναι ἐκύρωσαν, ἐπὶ φυλακῇ τῶν Ὀρθοδόξων τῆς Ἐκκλησίας δογμάτων ἀθροισθεῖσαι. Ὁμολογῶ πάντας τοὺς ὑπ᾽ αὐτῶν, ὡς ὑπὸ φωτιστικῆς Χάριτος τοῦ παναγίου Πνεύματος ὁδηγουμένων, ἐκτεθέντας ὅρους τῆς ὀρθῆς Πίστεως καὶ τοὺς ἱεροὺς Κανόνας, οὓς οἱ μακάριοι ἐκεῖνοι πρὸς τὴν τῆς ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας διακόσμησιν καὶ τῶν ἠθῶν εὐταξίαν κατὰ τὰς Ἀποστολικὰς παραδόσεις καὶ τὴν διάνοιαν τῆς Εὐαγγελικῆς θείας διδασκαλίας συντάξαντες παρέδοσαν τῇ Ἐκκλησίᾳ, ἐνστερνίζομαι καὶ αὐτοὺς ἰθύνειν ἐπιμελήσομαι τὴν θείῳ βουλήματι κληρωθεῖσάν μοι διακονίαν καὶ κατ᾽ αὐτοὺς διατελέσω διδάσκων πάντα τὸν τῇ πνευματικῇ μοι ποιμαντορίᾳ πεπιστευμένον ἱερὸν Κλῆρον καὶ τὸν περιούσιον λαὸν τοῦ Κυρίου».  

[51]. Πρόκειται γιὰ τὸν π. Ἰωσὴφ Κουτσούρη, ἐφημέριο τοῦ Ἱ. Ναοῦ Ἁγίων Ἀναργύρων Ἡλιουπόλεως τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, ὁ ὁποῖος σὲ ἐκπομπὴ τοῦ διαδικτυακοῦ ἱστοτόπου «Ἀπαρχή», τὸν ὁποῖο ἴσως διευθύνει, παρουσίασε τὸ θέμα: «(Ἀντι-)Οἰκουμενισμός: Ὁ δούρειος ἵππος τῆς Ἐκκλησίας». Ἐπιβραβεύοντάς τον ὁ ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος γιὰ τὴν διαστροφικὴ τῆς ἀληθείας ἐκπομπὴ καὶ προφανῶς γνωρίζοντας αὐτές του τὶς ἱκανότητες τὸν ἐτοποθέτησε καὶ ἡγούμενο στὸ Ἱερὸ Ἡσυχαστήριο τοῦ Ἁγίου Πορφυρίου στὸ Μήλεσι Ἀττικῆς, ὥστε νὰ ἐκπέμπονται ἐκεῖθεν ἀντίθετα μηνύματα ἀπὸ ὅσα ἐξέπεμπε ὁ ἀντιοικουμενιστὴς Ἅγιος Πορφύριος. Φαίνεται πὼς ὁ ἀντιοικουμενιστὴς Ἅγιος ἦταν καὶ αὐτὸς κρυμμένος μέσα στὴν κοιλιὰ τοῦ δούρειου ἵππου. Δὲν φοβοῦνται τὴν ὀργή του; Βλ. σχετικῶς Ἱστότοπο ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ, «Ἔξαρσις προκλητικότητος, ὑποστολὴ θάρρους» (30 Σεπτεμβρίου 2024). Πορφυριτησ, «Εἴμαστε πολλοί, γινόμαστε περισσότεροι καὶ τὸ ξέρουν. Αὐτὸ φοβοῦνται», Διαδίκτυο, 9.10.24, ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ καὶ ΑΚΤΙΝΕΣ. Αγιορείτες Κελλιώτες Πατέρες, Φρενίτιδα Οἰκουμενισμοῦ καὶ Παπισμοῦ ἀπὸ Ἀθηναῖο Ἀρχιμανδρίτη, Ἱστότοπος ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ, 4.10.24. Πρωτοφανεῖς ὕβρεις κατὰ ἀντιοικουμενιστῶν ἀπὸ ἐπίδοξον νεαρὸν κληρικόν! ΑΚΤΙΝΕΣ 18.11.24.

[52]. Μητροπολίτου πρῴην Καλαβρύτων Αμβροσιου, Ἐπιστολὴ πρὸς τὸν ἀρχιεπίσκοπον Ἱερώνυμον μὲ θέμα: Αἱ περὶ “ἀποτειχίσεως” προσφάτως γενόμεναι δηλώσεις ὑμῶν (14.10.2021) «Ἐπισφραγίζων τὴν μακρὰν ταύτην ἀναφορὰν πρὸς Ὑμᾶς, ἐπιτρέψατέ μοι νὰ σᾶς ὑπενθυμίσω ὅτι ἡ Ὑμετέρα συμπεριφορὰ ἔναντι τοῦ ἀειμνήστου Προκατόχου Σας Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου δὲν ἦτο σύμφωνος μὲ τὰ ὅσα σήμερον γυμνῇ τῇ κεφαλῇ ὑποστηρίζετε! Διότι, ἐνῶ Ὑμεῖς ἤσασταν ἐνίοτε σφόδρα ἀντίθετος μὲ τὰ ὑπὸ τοῦ Χριστοδούλου ὑποστηριζόμενα, δὲν ἀπεσύρθητε στὸ σπίτι Σας, στὸ Μοναστήρι Σας ἤ στὸ κελλί Σας, ἀλλ᾽ ἀντιθέτως, πλήρης ὀργῆς καὶ θυμοῦ ἐξήρχεσθε τῆς Αἰθούσης τῶν Συνεδριῶν, σκορπίζοντας μάλιστα ἐνίοτε καὶ τὰ Συνοδικὰ ἔγγραφα εἰς τὸν ἀέρα!». Ἐπίσης βλ. Γεωργιοσ Τζανακησ, Τὸ ἄσπρο μαῦρο. «Ἐπισκοπικά» ἔργα καὶ ἡμέρες (14.10.2021). Του Ιδιου, Τὸ ἄσπρο μαῦρο (Β´). Σύνοδοι, ἐπίσκοποι, κλῆρος, λαός. Πιάσ᾽ τὸν ἕνα, χτύπα τὸν ἄλλο (16.10.2021). Ἱστολόγιο ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ «Ὅταν ὁ νῦν Ἀθηνῶν Ἱερώνυμος (Λιάπης) ἐκσφενδόνιζε τὰ Συνοδικὰ ἔγγραφα στὸν ἀέρα!!!» (24.10.2021).

[53]. Ἑρμηνεία ΛΒ´ Ἀποστολικοῦ Κανόνος, ὑποσημ. 3. Βλ. Ἁγίου Νικοδημου Αγιορειτου, Πηδάλιον, Ἐκδοτικὸς Οἶκος «Ἀστήρ», Ἀθῆναι 1990, σελ. 35. Τοῦ Ἁγίου Διονυσιου, Περὶ Ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας 7, PG 3, 564: «Οὕτω καὶ τὰς ἀφοριστικὰς ἔχουσιν οἱ ἱεράρχαι δυνάμεις, ὡς ἐκφαντορικοὶ τῶν θείων δικαιωμάτων, οὐχ ὡς ταῖς αὐτῶν ἀλόγοις ὁρμαῖς τῆς πανσόφου θεαρχίας (εὐφήμως εἰπεῖν) ὑπηρετικῶς ἑπομένης, ἀλλ᾽ ὡς αὐτῶν ὑποφητικῶς ὑποκινοῦντι τῷ τελεταρχικῷ πνεύματι τοὺς κεκριμένους Θεῷ κατ᾽ ἀξίαν ἀφοριζόντων. Τοὺς μὲν οὖν ἐνθέους ἱεράρχας, οὕτω καὶ τοῖς ἀφορισμοῖς, καὶ πάσαις ταῖς ἱεραρχικαῖς δυνάμεσι χρηστέον, ὅπως ἂν ἡ τελετάρχις αὐτοὺς θεαρχία κινήσοι». Τοῦ Ἁγίου Μαξιμου, Σχόλια εἰς τὰ τοῦ Ἁγίου Διονυσίου Ἀρεοπαγίτου, Εἰς τὸ Περὶ Ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας, κεφ. 7, PG 4, 181.

[54]. Βλ. Ἀρχιμ. Βασιλείου Στεφανίδου, Καθηγητοῦ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία. Ἀπ᾽ ἀρχῆς μέχρι σήμερον, Ἐκδκοτικὸς Οἶκος «Ἀστήρ», Ἀθῆναι 19592, σελ. 246ἑ. Βλασιου Φειδα, Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία, τόμ. Α´, Ἀθῆναι 1992, σελ. 752-759.

[55]. Βλ. Πρακτικὰ τῶν Ἁγίων καὶ Οἰκουμενικῶν Συνόδων, Ἔκδοσις Καλύβης Τιμίου Προδρόμου Ἱερᾶς Σκήτης Ἁγίας Ἄννης, Ἅγιον Ὄρος 1986, τόμ. Γ´, σελ. 137-138.

[56]. Αὐτόθι, σελ. 17.

[57]. Αὐτόθι, σελ. 138.

[58]. Πηδάλιον, ἔνθ᾽ ἀνωτ., σελ. 214.

[59]. Βλασιου Φειδα, ἔνθ᾽ ἀνωτ., σελ. 756.

[60]. Πρωτοπρεσβύτερος Θεοδωρος Ζησης, Μαζὶ μὲ τὴν Ἐκκλησία, ἔστω καὶ ἂν πλανᾶται; Παρερμηνεύουν τὸν Ἅγιο Ἰωάννη Χρυσόστομο τρεῖς ἐπίσκοποι καὶ Ἁγιορείτης ἡγούμενος, Θεσσαλονίκη 2020, Ἐκδόσεις «Τὸ Παλίμψηστον».

[61]. Κήρυγμα στὸ Τσοτύλι (17.7.2024).

[62]. Ἑβρ. 13, 17.

[63]. Εἰς τὴν Πρὸς Ἑβραίους Ὁμ. 34, 1, PG 63, 231.

[64]. Βλ. Συνέντευξη μητροπολίτη Φλωρίνης Εἰρηναίου στὸ True Story Radio (14.11.2024) στὸν δημοσιογράφο Ἀντώνιο Πουγαρίδη. Ἐπίσης βλ. «“Προβατόσχημους λύκους” ἀποκαλεῖ ὁ Φλωρίνης Εἰρηναῖος τοὺς πιστοὺς ποὺ ἀγωνίζονται κατὰ τοῦ ξηλώματος τῆς Πίστεως “φρουρούς” τοὺς ἀποκαλοῦσε ὁ Φλωρίνης Αὐγουστῖνος», Ἱστολόγιο ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ (19.11.2024).

[65]. Ματθ. 5, 10-12.

[66].  Ἀποκ. 3, 15-16.

[67]. Γρηγορίου Παλαμά, Συγγράμματα, τόμ. Α´, Ἔκδοσις Π. Χρηστου, Θεσσαλονίκη 1962, σελ. 24.

[68]. Τῷ Σχολαρίῳ ὁ Ἐφέσου 2. Βλ. Docuents relatifs au Concile de Florence, II, Oevres anticonciliaires de Marc d’ Ephèse, Editions Brepols, Turnhout (Belgique 1944), σελ. 461.

[69]. Εἶπε ἐπὶ λέξει ὁ πατριάρχης Βαρθολομαῖος: «Οἱ κληροδοτήσαντες εἰς ἡμᾶς τὴν διάσπασιν προπάτορες ἡμῶν ὑπῆρξαν ἀτυχῆ θύματα τοῦ ἀρχεκάκου ὄφεως καὶ εὑρίσκονται ἤδη εἰς χεῖρας τοῦ δικαιοκρίτου Θεοῦ». Βλ. «ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ» 15.6.1989 καὶ «Ἐκκλησιαστικὴ Ἀλήθεια», 16.12.1998.

[70]. Ἀποκ. 2, 23: «Καὶ γνώσονται πᾶσαι αἱ ἐκκλησίαι ὅτι ἐγώ εἰμι ὁ ἐρευνῶν νεφροὺς καὶ καρδίας, καὶ δώσω ὑμῖν ἑκάστῳ κατὰ τὰ ἔργα ὑμῶν».

[71]. Βλ. ὑποσημ. 26 παρόντος, Ὁ Μέγας Συναξαριστής, Μὴν Σεπτέμβριος 22, σελ. 486: «Εἶπε ἡ Παναγία πρὸς τὸν Γέροντα ποὺ ἔλεγε τὸν Ἀκάθιστο πρὸ τῆς εἰκόνος Της: “Χαῖρε καὶ σὺ Γέρον τοῦ Θεοῦ! Μὴ φοβοῦ, ἀλλ᾽ ἀπελθὼν ταχέως εἰς τὴν Μονήν, ἀνάγγειλον εἰς τοὺς ἀδελφοὺς καὶ εἰς τὸν Καθηγούμενον ὅτι οἱ ἐχθροὶ ἐμοῦ καὶ τοῦ Υἱοῦ μου ἐπλησίασαν».

[72]. Ἰακ. 4, 4.

[73]. Α´ Ἰω. 2, 15-17: «Μὴ ἀγαπᾶτε τὸν κόσμον μηδὲ τὰ ἐν τῷ κόσμῳ. Ἐάν τις ἀγαπᾶ τὸν κόσμον, οὐκ ἔστιν ἡ ἀγάπη τοῦ πατρός μου ἐν αὐτῷ· ὅτι πᾶν τὸ ἐν τῷ κόσμῳ, ἡ ἐπιθυμία τῆς σαρκὸς καὶ ἡ ἐπιθυμία τῶν ὀφθαλμῶν καὶ ἡ ἀλαζονεία τοῦ βίου, οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ πατρός, ἀλλ᾽ ἐκ τοῦ κόσμου ἐστί. Καὶ ὁ κόσμος παράγεται καὶ ἡ ἐπιθυμία αὐτοῦ· ὁ δὲ ποιῶν τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ μένει εἰς τὸν αἰῶνα».

[74]. Βλ. Γεώργιος Σταυρογιώργος, Καθηγητής, «Γλέντησε μὲ σοδομονομίτες ὁ Φλωρίνης Εἰρηναῖος, εὐλογώντας τὴν κατάλυση τῆς νηστείας μὲ τσιπουροκατάνυξη καὶ κρεωφαγία», Ἱστολόγιο ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ, 28.11.24.