«Πασα επιστημη, χωριζομενη δικαιοσυνης και της αλλης αρετης, πανουργια, ου σοφια φαινεται» (Μενέξ. 247Α)
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΗ απο τους τσοπαναραιους, απο τους εργατες & τους αγραμματους· κινδυνευει απο τους επιστημονας, χωρις Θεο.
Οἱ Τρεῖς Ἱεράρχαι
ἦταν ἄριστοι ἐπιστήμονες. Εἶχαν κλίσι στὰ γράμματα, ἦταν ἐπιμελεις στὰ
μαθήματα, μισούσαν τὴν διαφθορᾶ, ἀλλὰ παραπάνω ἀπὸ τὰ γράμματα καὶ τὴ
φιλοσοφία καὶ τὶς ἐπιστῆμες ἀγάπησαν τὴν ἀρετή. Ὦ ἀρετή, ποὺ σὲ ὕμνησαν
οἱ πρόγονοί μας ὅταν ἔλεγαν, «Πᾶς ὁ ἐπὶ γῆς καὶ ὑπὸ γῆς χρυσὸς ἀρετῆς
οὐκ ἀντάξιος»! (Πλάτων, Νόμ. 5,728Α)… Ἡ ἀρετὴ ὡς ἐγκράτεια, ὡς
φιλαλήθεια, ὡς θάρρος καὶ ἀνδρεία, ὡς ἐνθουσιασμός, ὡς ἐλεημοσύνη, ὡς
φιλοστοργία, ὡς φιλοπατρία. Ἰδού τὰ ἔξοχα στοιχεῖα ποὺ ἀποτελοῦν τὴν
ἀρετή. Αὐτὰ ἀγάπησαν οἱ Τρεῖς Ἱεράρχαι, καὶ ἀναδείχθηκαν ἐνάρετοι.
Τὸ τονίζω· τὰ γράμματα χωρὶς
τὴν ἀρετὴ εἶνε ἄχρηστα. Τί λέω; Δὲν εἶνε μόνο ἄχρηστα, ἀλλ᾿ εἶνε καὶ
ἐπικίνδυνα. Τὸ εἶπε ὁ φιλόσοφος Πλάτων· «Πᾶσα ἐπιστήμη, χωριζομένη
δικαιοσύνης καὶ τῆς ἄλλης ἀρετῆς, πανουργία, οὐ σοφία φαίνεται» (Μενέξ.
247Α). Ὅταν χωρίσῃ ἡ ἐπιστήμη ἀπὸ τὴν ἀρετή, εἶνε ἐπικίνδυνη. Τὸ εἶπε
πρὶν διακόσια χρόνια καὶ ὁ Παπουλάκος· «Τὰ ἄθεα γράμματα θὰ καταστρέψουν
τὸν κόσμο».Αὐτὴ τὴ στιγμή, ποὺ σᾶς μιλῶ, δὲν κινδυνεύει ὁ κόσμος ἀπὸ τοὺς τσοπαναραίους, δὲν κινδυνεύει ἀπὸ τοὺς ἐργάτες, δὲν κινδυνεύει ἀπὸ τοὺς ψαρᾶδες καὶ τοὺς ἀγραμμάτους· κινδυνεύει ἀπὸ τοὺς μεγάλους ἐπιστήμονες, ποὺ κρατοῦν στὰ χέρια τους τὴν καταστροφὴ τοῦ κόσμου.
Παραπάνω λοιπὸν ἀπὸ τὰ γράμματα εἶνε ἡ ἀρετή. Δῶστε μου ἕνα γραμμάριο ἀρετῆς, καὶ θὰ σᾶς χαρίσω τὸν Ὄλυμπο τῆς σοφίας καὶ τῶν ἐπιστημῶν. Στὴν πλάστιγγα τῶν ἀξιῶν τῆς ζωῆς ἡ ἀρετὴ ἔχει τὴ μεγαλύτερη ἀξία.
Οἱ Τρεῖς Ιεραρχαι ἀγάπησαν τὸ Χριστὸ μὲ ὅλη τὴν καρδιά τους. εἶχαν ἔρωτα· ὄχι πρὸς τὴ σάρκα καὶ τὴν ὕλη, ἀλλὰ πρὸς τὸν Χριστό.
Τὸ τονίζω· μόνο χυδαῖες ψυχὲς καὶ χυδαῖα πνεύματα, μόνο καθάρματα, δὲν ἀγαποῦν τὸ Χριστό. Ὅ,τι ὡραῖο, ὅ,τι ὑψηλὸ καὶ ἅγιο, βρίσκεται στὸ Χριστό.
http://www.augoustinos-kantiotis.gr/?p=78146