ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΣ :ΑΓΩΝΑΣ Α.Φ.194-195 http://www.agonas.org/
Ομιλίες στο
βιβλίο της Αποκάλυψης του Αγ. Ιωάννου του Θεολόγου από το μακαριστό γέροντα π. Αθανάσιο
Μυτιληναίο.
Αποκαλυψη του Ιωαννου
Ερμηνεία εις την Αποκάλυψη, 4η συνέχεια από τη 5η Ομιλία που έγινε στις
16-11-1980
«καὶ ἐπὶ τοὺς θρόνους εἶδον τοὺς εἴκοσι τέσσαρας
πρεσβυτέρους καθημένους, περιβεβλημένους ἐν ἱματίοις λευκοῖς, καὶ ἐπὶ τὰς κεφαλὰς
αὐτῶν στεφάνους χρυσοῦς».
(Α’ Ιωάννου 4- 4)
Δηλαδή ποιοί εἶναι οἱ ἐκκλησιολογικοί
λόγοι; Ὅλα αὐτά πού σᾶς λέω τόσην ὥρα. Τόσην ὥρα σᾶς λέω αὐτό.
Δηλαδή ἐγώ ὁ ἱερέας –νά πῶ γιά μιά
στιγμή– πού εἶμαι ἱερέας, δέν μπορῶ νά τελέσω μόνος μου τήν θεία Λειτουργία; Ὄχι·
πρέπει νά εἶσαι κι ἐσύ, ὁ λαϊκός· γιατί πρέπει ἡ δική μου Ἱερωσύνη καί ἡ δική
σου νά ἀποτελέσουν τήν προσφορά στόν Θεό. Μέ ἄλλα λόγια, τό λαϊκό στοιχεῖο, πού
ἔχει τήν γενική ἱερωσύνη, πρέπει νά εἶναι παρόν! Παρόν! Γι’ αὐτό καί ὁ λαός
κοινωνεῖ Σώματος καί Αἵματος· ὅπως καί ὁ ἱερέας Σώματος καί Αἵματος.
Γιατί τό λέω αὐτό; Γιατί ἐν ὄψει ὅλων αὐτῶν
τῶν συνεδρίων καί λοιπά... Παρακαλῶ καταρτίζεσθε, νά ξέρετε ποῦ βρισκόμαστε. Ἡ
Ρωμαιοκαθολική Ἐκκλησία –προηγουμένως σᾶς εἶπα γιά τούς Προτεστάντες· τώρα σᾶς
λέω καί γιά τήν Ρωμαιοκαθολική Ἐκκλησία– αὐτή δέν κοινωνεῖ τούς πιστούς μέ Αἷμα
Χριστοῦ, παρά μόνο μέ Σῶμα! Τί σημαίνει αὐτό; Σημαίνει ὅτι δίνει προνόμια στόν
κλῆρο, τά ὁποῖα δέν παίρνει ὁ λαός. Γι’ αὐτό καί ὁ ρωμαιοκαθολικός ἱερέας μπορεῖ
νά λειτουργήσει μόνος του, κάθε μέρα, στό δωμάτιό του, λίγα λεπτά, καί δέκα
λεπτά –ἀπό δέκα λεπτά ἕως μία ὥρα εἶναι ἡ Λειτουργία τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν, τῶν
Παπικῶν– καί σέ δέκα λεπτά τελεῖ τήν Λειτουργία, κοινωνεῖ μόνος του καί πάει
στή δουλειά του!
Αὐτά ἡ Ὀρθοδοξία μας δέν τά γνωρίζει
–γιατί;– διότι ἐσφαλμένα προχώρησαν, ἀγνόησαν τόν λαό. Ὁ λαός, ἡ παρουσία τοῦ
λαοῦ, τοῦ λαϊκοῦ στοιχείου, εἶναι θεμελιωδέστατης σημασίας! Καί τό ἐκφράζει ἡ Ἐκκλησία
μας μ’ αὐτόν τόν τρόπο· δέν μπορεῖς, ὦ ἱερέα, νά λειτουργήσεις χωρίς τό λαϊκό
στοιχεῖο, χωρίς νά ὑπάρχει καί ἄλλος μέσα, νά εἶναι παρών καί ἄλλος. Βλέπετε
πόσο σπουδαῖα εἶναι αὐτά τά πράγματα! Ἀλλά προχωρῶ.
Πρέπει νά σᾶς πῶ ἀκόμη ὅτι ἡ γλῶσσα τῆς
θείας Λειτουργίας εἶναι συντεταγμένη σέ πρῶτο πληθυντικό πρόσωπο. Τί σημαίνει αὐτό,
σέ πρῶτο πληθυντικό πρόσωπο; σημαίνει ὅτι προβλέπει ὁ τύπος, ἡ μορφή τῆς
Λειτουργίας, προβλέπει περισσότερους λειτουργούς τοῦ ἑνός, γιά νά εἶναι
συντεταγμένη σέ πρῶτο πληθυντικό; Ὄχι· σημαίνει
ὅτι εἶναι παρών ὁ λαός· καί σημαίνει ὅτι ὅλος ὁ κόσμος, κλῆρος καί λαός, ἅπασα ἡ
Ἐκκλησία, προσφέρει τήν ἀναφορά της στόν Θεό.
Ὁ ἀπόστολος Πέτρος ἀποκαλεῖ τούς πιστούς
«λίθους, ὡς λίθους ζῶντας», οἱ ὁποῖοι οἰκοδομοῦνται, ὅπως λέει τώρα στήν πρώτη ἐπιστολή
του, «εἰς οἶκον πνευματικόν»18.
Ὁ δέ ἀπόστολος Παῦλος ἀποκαλεῖ τούς πιστούς «ναοὺς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος»19. Κρατῆστε αὐτό· εἶμαι ναός τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος!... Κρατῆστε το! Τί θά πεῖ εἶμαι ναός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος; Θά πεῖ ὅτι
σ’ αὐτόν τόν ζῶντα ναό τοῦ Θεοῦ ὁ κάθε πιστός εἶναι γιά τόν ἑαυτό του, τόν δικό
του τόν ναό, ὁ φύλακάς του καί ὁ ἱερέας του! Εἶμαι ναός, ὁ κάθε πιστός, ναός τοῦ
ζῶντος Θεοῦ!
Πολλές φορές τό λέει αὐτό ὁ ἀπόστολος Παῦλος·
πολλές φορές μᾶς τό ’χει πεῖ.20
Ἀλλά ὅταν ὁμιλεῖ περί ναοῦ, ἐννοεῖ καί τόν ἱερέα. Ποιός εἶναι ὁ ἱερέας; Ἐγώ
εἶμαι ὁ ναός, ἐγώ εἶμαι ὁ ἱερέας! Ἐγώ εἶμαι καί ὁ φύλακας τοῦ ναοῦ τοῦ Θεοῦ, τοῦ
ἑαυτοῦ μου δηλαδή! Καταλαβαίνετε τί σημαίνει αὐτό;