Στα σχέδια του παυμένου Σιναίου Δαμιανού και Αιγύπτου ήταν να εκτεθεί το Ιερό Λείψανο της Αγίας Αικατερίνης σε μουσείο μαζί με τις Φαραωνικές μούμιες!
Η Σύναξις των Σιναΐτών Αγίων – Εικόνα του 20ου αιώνα.
Ελεύθερη απομαγνητοφώνηση ιστολογίου ‘τας θύρας’ ενός πολύ σημαντικού βίντεο για την Μονή της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά. Η συνέντευξη έγινε στον δημοσιογράφο κ. Αλέξανδρο Στεφανόπουλο.
Συνέντευξη του καθηγητή Αναστάσιου Νικόπουλου, Διδάκτορος του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου (Freie Universität Berlin) στο Βυζαντινορωμαϊκό Δίκαιο και Ειδικά Μοναστικά Καθεστώτα (Άγιο Όρος και Σινά που είναι οι εφαρμογές του Βυζαντινορωμαϊκού Δικαίου).
«Το νομικό καθεστώς του Σινά είναι αυτό που αμφισβητείται σήμερα. Το Σινά είναι εκεί, πάνω από 1500 χρόνια. Είναι από την αρχή του Χριστιανισμού. Το λένε οι αρχαιολόγοι μας αυτό και οι ιστορικοί. Ο Αυτοκράτορας Ιουστινιανός τον 6ο αιώνα έφτιαξε τα κτήρια που βλέπουμε σήμερα. Εκεί το Σινά είναι από την αρχή του Χριστιανισμού. Και δεν αμφισβήτησαν την παρουσία του εκεί και την λειτουργία του κανένας επικυρίαρχος. Οι Ρωμαίοι του Ανατολικού Ρωμαϊκού κράτους το ενίσχυσαν, το υποστήριξαν. Ο μουσουλμανισμός κατέλαβε ήδη με την ίδρυσή του τις περιοχές εκεί πέρα της Μέσης Ανατολής της Βόρειας Αφρικής. Επομένως περιήλθε πάρα πολύ νωρίς στην εξουσία των μουσουλμάνων το Σινά, και αυτό που εντυπωσιάζει είναι ότι το φρόντισαν και το πρόσεξαν τουλάχιστον όσο το πρόσεξαν και οι ιδρυτές του οι Βυζαντινοί, οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Και το προσέχουν μέχρι σήμερα ακόμη.
Τουρικό έγγραφο, αχτιναμές για το Σιναΐτικό Μετόχι των Χανίων, 1858
Το Σινά από μέσα ξεκίνησε να φθείρεται και να περιέρχεται σε κρίση. Δεν την προκάλεσαν έξωθεν. Ποτέ δεν προκάλεσαν έξωθεν κρίσεις, ούτε στο Άγιο Όρος, ούτε και στο Σινά. Είναι οι δύο μοναστικές πολιτείες που μας μείναν ως απομεινάρια όχι μόνο πολιτισμικά, θρησκευτικά, εκκλησιαστικά αλλά και νομικά, θεσμικά. Τα δύο θεσμικά απομεινάρια συνεχίζουν το καθεστώς της βυζαντινορωμαϊκής και της μετα-βυζαντινής ή οθωμανικής, όπως την λέμε, αυτοκρατορίας μέχρι την διάλυσή της και την δημιουργία των εθνικών κρατών. Και παρά το ότι διαλύθηκαν αυτές (εγώ τις ονομάζω κοινοπολιτείες από θεσμικής απόψεως) μέχρι το τέλος δηλαδή της οθωμανικής κυριαρχίας στην οποία βρισκότανε και το Σινά, [εκείνο] απολάμβανε του ειδικού αυτού καθεστώτος που διατηρείται μέχρι σήμερα. Και τα εθνικά κράτη που δημιουργήθηκαν παρά το ότι έβαλαν σε μία περιπέτεια τις δύο μοναστικές πολιτείες, για παράδειγμα μόλις φύγανε οι οθωμανοί από εδώ το 1912 και το 1913 θεσπίστηκαν με διεθνείς συνθήκες τα καθεστώτα και οι χώρες που απελευθερώθηκαν και προσκυρώθηκαν στα εθνικά κράτη που έχουμε, Ελλάδα, Τουρκία, Σερβία, Βουλγαρία, Μαυροβούνιο κλπ, έτσι και με την ίδρυση του Αιγυπτιακού κράτους το καθεστώς του Σινά έγινε σεβαστό όπως ήταν στις παλαιότερες εποχές. … Αν πάμε στον πύργο που βλέπουμε απέναντι είναι γεμάτος από οθωμανικά φιρμάνια. Οι σουλτάνοι βλέπουμε στα έγγραφά τους πόσο φρόντισαν το ειδικό καθεστώς του Αγίου Όρους. Με τί προσοχή το μεταχειρίστηκαν. Το ίδιο έχουμε και στο Σινά.
Το ιδιαίτερο που έχει το Σινά είναι ότι χωρίς συγκεκριμένες διεθνείς συνθήκες, που έχει το Άγιο Όρος, αυτό διατήρησε το καθεστώς του, που σημαίνει εθιμικό δίκαιο. Δηλαδή, η δημιουργία του Αιγυπτιακού κράτους εξακολούθησε, από την ηγεσία του τουλάχιστον το Αιγυπτιακό κράτος, εξακολούθησε να στηρίζει το ειδικό καθεστώς του Σινά χωρίς να χρειάζεται ρύθμιση από διεθνείς συνθήκες, όπως έγινε στην περίπτωση του Αγίου Όρους.
Αναγνωριζόταν το ειδικό καθεστώς σε όλους τους τομείς. Και στον οικονομικό τομέα και στον φορολογικό τομέα και στην παραγωγή και στην διακίνηση αγαθών. Είχε πλοία, είχε στόλο δικό του για παράδειγμα το Σινά. Αναγνωριζόταν το διοικητικό του σύστημα. Το περιγράψατε στην αρχή… το αυτοδιοίκητο, το αυτοκέφαλο. Βέβαια είναι ένα sui generis αυτοκέφαλο. Δεν είναι η αυτοκεφαλία των Πατριαρχείων και των Εκκλησιών όπως της Κύπρου, της Ελλάδος, της Αλβανίας. Είναι μία sui generis αυτοκεφαλία. Αυτό ανήκει στο κανονικό δίκαιο, στο δίκαιο της Εκκλησίας. Στο δίκαιο της Πολιτείας και στους θεσμούς η ίδρυση του Αιγυπτιακού κράτους στην επικράτεια του οποίου εδρεύει το Σινά, σεβάστηκε σαφέστατα όλα αυτά τα δικαιώματα και την αυτοδιοίκηση του Σινά, τα προνόμοιά του, το διοικητικό καθεστώς, την λειτουργία του δοικητικού καθεστώτος, την αυτοδιοίκησή του, δηλαδή την λειτουργία των εσωτερικών οργάνων του Σινά, τα οποία σήμερα δυστυχώς επι των ημερών μας -και είναι η απαρχή της κρίσεως- ξεκίνησαν να ατονούν εσωτερικά. Δηλαδή, η ιεραρχία, η διοίκηση μέσα του Σινά ήταν αυτή που ξεκίνησε την κρίση. Που αμφισβήτησε, που έθεσε δηλαδή εν αμφιβόλω το ειδικό καθεστώς του Σινά.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Άρα το πρόβλημα είναι εσωτερικό. Ξεκινάει από μέσα.
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από εκεί ξεκίνησε, βεβαίως, αλλά ενέπλεξε όμως και τις πολιτείες, και τις επικυρίαρχες πολιτείες. Την Αίγυπτο που είναι στην επικράτειά της και την Ελλάδα η οποία εκ παραδόσεως είχε μία εποπτεία στα θέματα του Σινά λόγω βυζαντινορωμαϊκής και Ορθοδόξου παραδόσεως.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Η κρίση στην οποία έχουνε περιέλθει τώρα η Αδελφότητα απ’ την μία, η πλειοψηφούσα αρχή, και απ’ την άλλη μόνος του ο πρώην ηγούμενος, είναι παυμένος, και αρχιεπίσκοπος. Αυτή η κρίση έχει κάποιες ρίζες ιστορικά, γιατί δεν είναι πρωτοφανές το φαινόμενο όλων αυτών που καταμαρτυρούν οι πατέρες. Προϋπήρξε ο Πορφύριος ο Γ’ πάλι με μία συνείσακτη. Προϋπήρξαν άλλοι, ο Α’ ο Β’ που είχανε άλλου είδους προβλήματα και η πολύ σύντομη ηγουμενία του Γρηγορίου, του προκατόχου του κ. Δαμιανού. Όλα αυτά στην δική σας επιστήμη, στο ανθρώπινο κομμάτι, από πού ξεκινάνε τα προβλήματα; Η ρίζα των προβλημάτων για να καταλάβουνε και οι θεατές που μας παρακολουθούνε. Έχουμε μία κοινότητα η οποία ζει κάτω από μία στέγη κοινή και ένα θεσμικό καθεστώς. Έχουνε έναν εσωτερικό κανονισμό, το δικό τους καταστατικό, τους θεμελειώδεις κανονισμούς οι οποίοι άλλαξαν τρεις τέσσερις φορές τους τελευταίους δύο αιώνες, με αποκορύφωμα το τελευταίο καταστατικό που συνέταξε ο κ. Δαμιανός με την βοήθεια και κάποιων άλλων εξωτερικών παραγόντων, το οποίο φαίνεται να μην σεβάστηκε και ο ίδιος. Ή κάνω υπερβολή σε αυτό που λέω;
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Ήδη θέσατε το κεντρικό ερώτημα ότι ενώ είχε παρόμοιες κρίσεις στο παρελθόν το Σινά, δεν οδηγήθηκε σε έναν τέτοιο κίνδυνο που οδηγείται σήμερα, γιατίΣΗΜΕΡΑ ΟΔΗΓΕΙΤΑΙ ΣΤΟΝ ΚΙΝΔΥΝΟ ΤΟΥ ΑΦΑΝΙΣΜΟΥ. Διότι για πρώτη φορά το επικυρίαρχο κράτος η Αίγυπτος αμφισβητεί το θεσμικό καθεστώς του Σινά. Αμφισβητεί δηλαδή την Σιναΐτική περιουσία, τα Μετόχια και αμφισβητεί και τις εγκαταστάσεις, το Μοναστήρι.Η απόφαση του Αιγυπτιακού δικαστηρίου που εξεδώθη λέει σαφώς στο πόρισμά της ότι η κυριότητα ακόμα και του Μοναστηριού στο Σινά ανήκει στο Αιγυπτιακό δημόσιο και οι Μοναχοί έχουν μόνο δικαίωμα χρήσεως. Αυτό δεν το είπε ποτέ κανείς επικυρίαρχος. Καμμία αρχή.
Γιατί φθάσαμε λοιπόν σήμερα σε αυτόν τον κίνδυνο;
Φθάσαμε διότι η τεράστια περιουσία του Σινά, η μοναστική περιουσία η οποία συσωρεύτηκε στα πάνω από χίλια χρόνια λειτουργίας του, έγινε αντικείμενο βουλημίας από κάποιους κύκλους. Δηλαδή κάποιοι συγκεκριμένοι κύκλοι ορέγονται την περιουσία του Σινά. Και όταν λέμε περιουσία γενικότερα σε ένα Μοναστήρι, όταν μιλάμε για μοναστική περιουσία πρέπει να έχουμε κατά νου ότι δεν πρόκειται για κάποιο χαρτοφυλάκιο ακινήτων και για έναν πλούτο γης, κτισμάτων, κτιρίων έγγειας ιδιοκτησίας και εμπραγμάτων δικαιωμάτων. Πρόκειται για την προίκα ενός Μοναστηριού η οποία είναι αυτή που το συντηρεί και το βοηθάει να ζει και να λειτουργεί … για το Σινά, για πάνω από 1500 χρόνια. Το Σινά λοιπόν συντηρείται με αυτήν την προίκα, αυτήν την μοναστηριακή περιουσία. Οι Μοναχοί είναι ακτήμονες.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Άρα το δέλεαρ είναι η περιουσία.
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Ακριβώς.Αυτό είναι το βαθύτερο διακύβευμα που κυριαρχεί στην κρίση του Σινά. Για πρώτη φορά λοιπόν η Σιναϊτική περιουσία, που ήταν αυτή η οποία συντήρησε -μην το ξεχνάμε είπαμε- το Σινά 1500 χρόνια, είναι το αντικείμενο των ορέξεων κάποιων κύκλων.Και οι αρέξεις αυτές βλέπουμε ότι αγγίζουν και κρατικά συμφέροντα ή τουλάχιστον συμφέροντα ηγεσιών. Της Αιγύπτου και της Ελλάδος.
Η βαρειά βιομηχανία της Αιγύπτου για παράδειγμα είναι ο τουρισμός από τις πυραμίδες των Φαραώ, από τις σφίγγες, από τις μούμιες των Φαραώ. Η διασπάθηση της Σιναΐτικής περιουσίας συνδέεται, φοβούμαι πάρα πολύ, με αυτά ακριβώς τα, καταρχήν νόμιμα, εθνικά συμφέροντα της Αιγύπτου. Δηλαδή να επεκτείνει τον τουρισμό της και σε ένα νέο αντικείμενο που της προσφέρει το Σινά κάτω από μία αναθεώρηση σε πρώτη φάση του Σιναΐτικού καθεστώτος, το οποίο περιλαμβάνει είπαμε την προίκα.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Και του ιδιοκτησισκού.
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Μέσα στο καθεστώς είναι το ιδιοκτησιακό, είναι το εμπράγματο καθεστώς. Είδαν το φως της δημοσιότητος κάποια σχέδια συμφωνιών που πάνε να υπογραφούν με την προηγούμενη διοίκηση του Σινά με τον παυθέντα αρχιεπίσκοπο, ο οποίος ήταν αυτός ο οποίος άνοιξε και τις δίκες. Ήταν αυτός ο διάδικος, όχι το Σινά. Ο ίδιος ατομικά. Έχουμε λοιπόν τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητος, που μιλούν γιασυμφωνία του Σινά που εκπροσωπούνταν είπαμε από τον παυθέντα αρχιεπίσκοπο,όχι από την Σιναϊτική Αδελφότηταπου είναι το όργανο που εκφράζει το Σινά,με το αιγυπτιακό δημόσιοπου μιλούν ακριβώς γιατουριστική εκμετάλλευση, γιαεμπορική εκμετάλλευση της Σιναϊτικής περιουσίας, ακόμη και του ίδιου του Μοναστηριού.
Ακόμη ακόμη είδαμε και κάτι ανόσιο. Το Λείψανο της Αγίας Αικατερίνης να προορίζεται να εκτεθεί σε μουσείο μαζί με τις Φαραωνικές μούμιες!
Η Λάρνακα της Αγίας Αικατερίνης στο Ιερό του Καθολικού της Μονής.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Άρα μου λέτε ότι οι πατέρες που έπαυσαν τον ηγούμενο μετά από πάνω από 50 χρόνια θητείας, ορθώς ενήργησαν για να προασπίσουν για να περισώσουν και να διασώσουν…
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ;
Ακριβώς. Για αυτόν και μόνο τον λόγο. Για τον λόγο λοιπόν διασπάθησης της Μετοχιακής προίκας του Σινά, της μοναστικής περιουσίας, που είπαμε ότι είναι το μέσον με το οποίο λειτουργεί, από εκεί συντηρείται, από εκεί καλύπτει τις δαπάνες λειτουργίας του, την καθημερινότητά του. Αυτή η περιουσία με τους θησαυρούς που έχει, γιατί μην ξεχνάμε ότι το Σινά διαθέτει χειρόγραφα, κειμήλια περίπου όσα διαθέτει και το Βατικανό ίσως και περισσότερα και αρχαιότερα. Όλα αυτά λοιπόν καταλαβαίνουμε ότι κινδυνεύουν να γίνουν μία τουριστική ατραξιόν, κι εκεί συνδέονται και με τα συμφέροντα της εθνικής οικονομίας του επικυριάρχου κράτους που ανήκει το Σινά, της Αιγύπτου.
Επομένως λοιπόν εφόσον αυτά συνδέονται, τουλάχιστον από τις πληροφορίες που διέρρευσαν και ακούσαμε όλοι ότι ο παυθείς αρχιεπίσκοπος επρόκειτο να συνάψει τέτοιες συμφωνίες για αυτήν την αλλαγή του καθεστώτος εμπραγμάτου δικαίου, όσον αφορά την ιδιοκτησία του Σινά στα ακίνητα, στα Μετόχια του και στα κινητά πράγματα, δηλαδή στους θησαυρούς, στα κειμήλια, στα χειρόγραφα, ακόμα και στο Λείψανο της Αγίας Αικατερίνης, όπως ακούσαμε το οποίο επρόκειτο να πάει να εκτεθεί σε μουσείο μαζί με τις μούμιες τις Φαραωνικές Αυτά λοιπόν αποτέλεσαν έναν επαρκή λόγο σύμφωνα με τους Θεμελιώδεις Κανονισμούς για να παύσουν οι Σιναΐτες, η Αδελφότητα που είναι το Ανώτατο Όργανο, η Ανώτατη Αρχή Διοικήσεως του Σινά, για να παύσουν τον καθηγούμενό τους.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Ωραία. Έγινε αυτό. Είναι ένα δεδομένο γεγονός. Έχουμε όμως και το πρώτο βήμα που έγινε στην Ελλάδα. Δημιούργησαν ένα καινούριονομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, το οποίο θα υποκαθιστά και θα αντιπροσωπεύει, είπανε, το κυβερνητικό αφήγημα, την Σιναΐτικη Αδελφότητα. Και σε αυτό είχαμε την άμεση αντίδραση της Αδελφότητας. Ότι είναι αντίθετοι και αιτιολογούν με τα κείμενά τους γιατί και σε ποια σημεία καθ’ ολοκληρία είναι αντίθετοι. Σωστά ενήργησαν.
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Ναι. Εδώ μπαίνουν ερωτήματα εις βάρος της Ελληνικής πλευράς και συγκεκριμένα εις βάρος της κυβερνήσεως της σημερινής, η οποία έφερε αυτό το νομοσχέδιο το οποίο ήτανΚΑΤΑΣΤΡΕΠΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΝΑ, γιατί απλούστατα με αυτό το νομοσχέδιο είδαμε ότι η ίδια η Ελληνική κυβέρνηση ετοίμασε έναν θύλακα υποδοχής του Σινά στην Ελληνική επικράτεια, πράγμα που σήμαινε ότι είχε υπόψη της η κυβέρνηση που έφερνε αυτό το νομοσχέδιο, ότι το Σινά θα φύγει από την Αίγυπτο και το υποδεχόταν στην Ελλάδα.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Άρα έβαλε βούτηρο στο ψωμί της Αιγυπτιακής κυβέρνησης.
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Αυτά τα γεγονότα δημιουργούν ερωτηματικά τα οποία έχουν σχεδόν αφ’ εαυτών αυτόματα απάντηση,από τα γεγονότα που βλέπουμε στην δημοσιότητα. Δεν μας είναι αναπάντητα αυτά τα ερωτήματα.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Έγιναν όλα αυτά. Επαύθη ο Αρχιεπίσκοπος Δαμιανός. Απευθύνθηκαν ως όφειλαν στην ανωτέρα πνευματική, όχι διοικητική, αρχή το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων. Το Πατρ. Ιεροσολύμων κατά τα γνωστά έστειλε μία Εξαρχία, άκουσε και τις δύο πλευρές, έβγαλε μία πρώτη ανακοίνωση ότι ούτε λίγο ούτε πολύ βρείτε τα μεταξύ σας, ο αρχιεπίσκοπος και οι πατέρες. Αυτό μέχρι τώρα κατέστη ανέφικτο. Εχθές έβγαλαν μία ανακοίνωση στην οποία αναγνωρίζουν την Σιναΐτικη Αδελφότητα αλλά το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ξανακαταλήγει στο γεγονός ότι πρέπει να τα βρείτε όλες οι πλευρές. Η Αδελφότητα, ο Δαμιανός και η ελληνική κυβέρνηση και επειδή λέει και εμπλεκόμενους, προφανώς εννοεί τους Αιγύπτιους, οι οποίοι μέχρι τώρα πλένουν τα χέρια τους σαν τον Πόντιο Πιλάτο και περιμένουνε.Από εδώ και πέρα τί νομίζετε ότι πρέπει να γίνει; Σας ακούει η Αδελφότητα. Πείτε τους λοιπόν, τί νομίζετε ότι πρέπει να γίνει;
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Στην αρχή της συζήτησής μας εσείς ο ίδιος σταχαρακτηριστικά τουκαθεστώτος του Σινάαναφέρατε ότι είναιαυτοδέσποτο,αυτόνομο,αυτοδιοίκητο-είναι το προφανές-αυτοκέφαλο,αδούλωτο κλπ. Αυτό σημαίνει ότιδεν έχει προϊστάμενη αρχή. Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων δεν είναι η προϊστάμενη αρχή του Σινά.Έχει μόνον μία ψιλή, ψιλή με την έννοια την απογυμνωμένη, μιαψιλή δικαιοδοσία όσον αφορά δύο ξεκάθαρα πράγματα:Την χειροτονία του εκλεγόμενου αρχιεπισκόπου ηγούμενου του Σινά και μία δεύτερη δικαιοδοσία πολύ σπάνια η οποία έχει καθαρά θεσμικό χαρακτήρα και ειδικότερα έχει δικαστικό χαρακτήρα, είναι ότι ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων με βάση τους Θεμελιώδεις Κανονισμούς Λειτουργίας του Σινά, λειτουγεί ως φυσικός δικαστής για τον ηγούμενο του Σινά και αρχιεπίσκοπο, στην περίπτωση, λένε οι Κανονισμοί, που η Αδελφότητα που είναι το Ανώτατο Όργανο Διοίκησης του Σινά θα εγκαλέσει τον ηγούμενό της για συγκεκριμένα παραπτώματα, για παραβιάσεις των Κανονισμών, θα τον εγκαλέσει στον Πατριάρχη Ιεροσολύμων.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Το έκανε. Δημοσιεύθηκαν όλοι οι λόγοι και ένα υπόμνημα ….
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Ναι. Μην μπερδευτούμε.Αυτό δεν ήτανε έγκληση, ήταν ενημέρωση. Ήταν ενημέρωση γιατί με βάση τους Κανονισμούς η Αδελφότητα, ως το Ανώτατο Όργανο του Σινά, έχει δύο εναλλακτικές, διαζευτικές δυνατότητες θεσμικά. Ή να εγκαλέσει τον ηγούμενό της για παραβιάσεις των Κανονισμών Λειτουργίας στον Πατριάρχη Ιεροσολύμων, δηλαδή, να κάνει όπως λέμε στα νομικά τηνnotitia criminis, είναι παλιός λατινικός όρος, δηλαδή την καταγγελία, την εισαγγελεία, να λειτουργήσει δηλαδή ως εισαγγελέας ότι ασκεί την ποινική δίωξη κατά του ηγουμένου του Σινά ενώπιον του δικαστή που είναι ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων. Ασκεί την ποινική δίωξη για συγκεκριμένες παραβάσεις, για σοβαρές παραβάσεις του Κανονιμού. Ή αυτό, ένα είναι αυτό, μία δικαιοδοσία δηλαδή [αλλά] δεν το έκανε αυτό.Είναι στην κυριαρχική της εξουσία να αποφασίσει τί απ’ τις δυο δυνατότητες θα εφαρμόσει. Ή θα τον εγκαλέσει είπαμε που δεν το επέλεξε ή θα αποφασίσει όπως και αποφάσισε την παύση.
Εχει το δικαίωμα, την εξουσία από τους Κανονισμούς να παύσει τον αρχιεπίσκοπο για τους λόγους οι οποίοι συνέτρεχαν και τους περιγράψαμε. Μέσα στους λόγους μάλιστα υπήρχαν και σοβαρά πνευματικής και εκκλησιολογικής φύσεως παραπτώματα. Υπήρχε συνείσακτος γυναίκα εδώ και χρόνια και υπάρχει ακόμα. Υπάρχει μία κυρία, μάλιστα και τα στοιχεία ταυτότητός της έχουνε δημοσιοποιηθεί, η οποία, όπως ξέρουμε από τους ίδιους τους Σιναΐτες εδώ και χρόνια δεν συνοικεί μαζί με τον αρχιεπίσκοπο μέσα στο Σινά και στην Αθήνα -γιατί τον περισσότερο χρόνο είναι στην Αθήνα- αλλά παρευρίσκονταν και στις συνελεύσεις των οργάνων των Σιναϊτικών, στις οποίες συνελεύσεις έδινε και οδηγίες.
[σ.σ. Εμείς γνωρίζουμε από τους πατέρες ότι η κυρία αυτή έμπαινε στη Μονή Σινά μαζί με τον Δαμιανό έδώ και πάρα πάρα πολλά χρόνια και στην Αθήνα ακούσαμε τον π. Συμεών σε συνέντευξη στο sportime να αναφέρει ότι τα τελευταία περίπου έξι με επτά χρόνια ο Δαμιανός στην Αθήνα ζει με την συμβία του μέσα στο ίδιο διαμέρισμα.]
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Παρά το γεγονός ότι την είχανε εγκαλέσει επανειλημμένα μέχρι που την κηρύξανε persona non grata.
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Τόλμησε η Αδελφότητα επιτέλους να βάλει τα πράγματα στη θέση τους, κηρύσσοντας την κυρία αυτή ανεπιθύμητο πρόσωπο στο Σινά, αλλά ο τότε αρχιεπίσκοπος και τότε ηγούμενος δεν εκτέλεσε την απόφαση αυτή και δεν απομάκρυνε την γυναίκα αυτήν.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Τι δεν την απομάκρυνε! Εδώ με την γυναίκα αυτή και δέκα μπράβους μπήκανε μέσα τους σακατέψανε στο ξύλο, τους βγάλανε έξω σηκωτούς, τους ανοίξανε τις μύτες και τους σπάσαν τα κεφάλια. Τα λέω πολύ απλά για να τα καταλαβαίνει ο κόσμος.
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Να το πω κι εγώ απλά, σε αυτό το ρεσάλτο που έγινε …αυτό ήτανε ένα ρεσάλτο μπράβων. Στο ρεσάλτο αυτό, αυτός που είχε το γενικό πρόσταγμα ήτανε η κυρία η συγκεκριμένη, η συμβία του προηγουμένου αρχιεπισκόπου. Την οποία την έχει μαζί του μέσα στο Μοναστήρι.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Για μισό λεπτό.Είναι παράπτωμα αυτό οι συνείσακτοι;Να συζεί με μία κυρία ο ηγούμενος και επίσκοπος ενός Μοναστηριού; Ναι ή όχι;
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Αυτό είναι έγκλημα από πλευράς κανονικού δικαίου.Δεν είμαι κανονολόγος, το ξέρουμε όλοι αυτό. Είναι έγκλημα ένας άγαμος κληρικός να συμβιεί με μία γυναίκα. Μάλιστα είδα και φωτογραφίες σεε επίσκεψη του πρώην αρχιεπισκόπου Δαμιανού στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, συνοδευόμενος από την συμβία του.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Είναι κοινό μυστικό στην παγκόσμια Ορθοδοξία ότι ο αρχιεπίσκοπος Δαμιανός τα τελευταία τριάντα τουλάχιστον χρόνια έχει υπό διάφορες ιδιότητες δίπλα του την κυρία αυτή.Εκείνος κρίνει, εκείνος αποφασίζει, εκείνος πράττει. Τώρα σας ακούει η Αδελφότητα και μαζί με την Αδελφότητα όλος ο κόσμος. Τί βήματα έχουν μπροστά τους οι συνάνθρωποί μας οι Αδελφοί Σιναΐτες; Τί πρέπει να κάνουνε; Οι οποίοι είναι εμπερίστατοι, είναι έξω εκεί απ’ τα τείχη και προσπαθούν, ακόμα και Ακουλουθία να κάνουνε, ψάχνουνε να βρούνε μία σκιά, ένα μέρος γιατί είναι κλειστά, κλειδαμπαρωμένα και τα προσκυνήματα.Τί πρέπει να κάνουν τώρα οι Αδελφοί;
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Να αναφέρουμε τί έπρεπε να κάνουν που το παρέλειψαν. Αφού πήρανε την απόφαση της παύσεως, όπως έπρεπε να το πράξουν αυτό,έπρεπε να διαφυλάξουν και το Μοναστήρι τους και να περιμένουν ότι αυτός ο αδίστακτος εσμός που διοικούσε τα τελευταία χρόνια το Σινά θα εισέβαλε στο Μοναστήρι, όπως και το έκανε.Τα πρώτα 24ωρα λοιπόν μετά από την κρίσιμη απόφασή τους της παύσεως του ηγουμένου τους, τα πρώτα 24ωρα ήταν κρίσιμα. Ήταν τόσο αδίστακτο το ζέυγος αυτό που θα εισέβαλε για να καταλάβει την εξουσία, την οποία τους αφήρεσαν νομίμως με βάση τους Θεμελιώδεις Κανονισμούς η Σιναΐτική Αδελφότητα, θα εισέβαλε για να ξαναπάρει την εξουσία του Σινά με τον τρόπο που το έκανε. Και πράγματι οι Σιναΐτες δεν φύλαξαν το Μοναστήρι και εισέβαλαν με μπράβους και είναι υπό κατάληψη.
Τώρα η Αδελφότητα η Σιναΐτική που είναι είπαμε το Ανώτατο Όργανο και είναι αυτοί του Σινά, είναι εκδιωγμένοι με αυτόν τον τρόπο τον παράνομο. Οι Αιγυπτιακές αρχές τηρούν μία στάση πολύ διακριτική, πιο πολύ για να αποτρέψουν έκτροπα. Δεν μπορούν να επέμβουν και πραγματικά είναι σε δύσκολη θέση. Γιατί αν επέμβουν να εξώσουν τους εισβολείς, είναι σα να δικαιοδοτούν. Είναι σα να δικάζουν την σύγκρουση της Σιναΐτικής Αδελφότητος με τον πρώην αρχιεπίσκοπο και την ομάδα του. Και να λαμβάνουν θέση υπέρ της μίας ή της άλλης πλευράς.
Η Ελλάδα θα μπορούσε να ασκήσει μία διπλωματική πίεση. Δεν το κάνει όμως.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Συγγνώμη, τί δεν το κάνει; Εδώ πήγανε στον πρέσβη μας στον κ. Παπαγεωργίου και τους είπε ότι στο μόνο που μπορώ να σας διευκολύνω είναι να σας βοηθήσω στον επαναπατρισμό σας .Δηλαδή σηκωθείτε φυγέτε αμέσως. Αυτά είναι γεγονότα. Βγήκαν στην δημοσιότητα. Αυτά τους είπε ο πρέσβης.
ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Αντί για οποιαδήποτε άλλη απάντηση και ανάλυση κ. Στεφανόπουλε θα πω μόνο το εξής,ότι ντρέπομαι ως Έλληνας και ως Ανατολικός Ορόδοξος, ντρέπομαι για την στάση της χώρας μου και της ηγεσίας της χώρας μου και για το πως πολιτεύθηκε το θέμα του Σινά.Οι δύο είπαμε μοναστκές κοινότητες που μας έμειναν από έναν ολόκληρο κόσμο ήταν το Άγιο Όρος και το Σινά.
Η ‘ελληνική’ πολιτεία όχι μόνο δεν προφυλάσσει το Σινά, αλλά διευκολύνει με την στάση της την διάλυση του Σινά. »