από τον Κωνσταντίνο Αθ. Οικονόμου,δάσκαλο
ΠΑΙΔΙΚΑ
ΧΡΟΝΙΑ:
Ο Όσιος πατήρ Παΐσιος ο Αγιορείτης γεννήθηκε από ευλαβείς γονείς, τον Πρόδρομο
και την Ευλαμπία Ενζεπίδη, στα Φάρασα της Καππαδοκίας στις 25 Ιουλίου του 1924,
λίγες μέρες πριν από τη φυγή των Φαρασιωτών για την Ελλάδα.
Στη βάπτισή του, ο Όσιος Αρσένιος ο Καππαδόκης, ο πλήρης ημερών και αγιότητος βίου ιερέας των Φαράσων, τον ονόμασε Αρσένιο, «για να τον αφήσει καλόγερο στο πόδι του», όπως χαρακτηριστικά είπε. Στην Ελλάδα, η οικογένεια του μικρού Αρσενίου εγκαταστάθηκε στην Κόνιτσα της Ηπείρου, όπου ο ίδιος πέρασε τα παιδικά και νεανικά του χρόνια. Γαλουχούμενος με τις διηγήσεις για το θαυμαστό βίο του Αγίου Αρσενίου, έλεγε ότι θα γίνει μοναχός από την ηλικία των 5 ετών! Και αφού έμαθε να διαβάζει, αγαπημένη του ασχολία υπήρξε η ανἀγνωση των βίων των Αγίων, των οποίων μιμούνταν τους ασκητικούς αγώνες. Μετά από τις βασικές σπουδές του δε θέλησε να συνεχίσει στα γράμματα, αλλά προτίμησε να μιμηθεί το Χριστό και μαθήτευσε στην τέχνη του ξυλουργού.
Στη βάπτισή του, ο Όσιος Αρσένιος ο Καππαδόκης, ο πλήρης ημερών και αγιότητος βίου ιερέας των Φαράσων, τον ονόμασε Αρσένιο, «για να τον αφήσει καλόγερο στο πόδι του», όπως χαρακτηριστικά είπε. Στην Ελλάδα, η οικογένεια του μικρού Αρσενίου εγκαταστάθηκε στην Κόνιτσα της Ηπείρου, όπου ο ίδιος πέρασε τα παιδικά και νεανικά του χρόνια. Γαλουχούμενος με τις διηγήσεις για το θαυμαστό βίο του Αγίου Αρσενίου, έλεγε ότι θα γίνει μοναχός από την ηλικία των 5 ετών! Και αφού έμαθε να διαβάζει, αγαπημένη του ασχολία υπήρξε η ανἀγνωση των βίων των Αγίων, των οποίων μιμούνταν τους ασκητικούς αγώνες. Μετά από τις βασικές σπουδές του δε θέλησε να συνεχίσει στα γράμματα, αλλά προτίμησε να μιμηθεί το Χριστό και μαθήτευσε στην τέχνη του ξυλουργού.
ΠΡΩΤΗ
ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ: Στην ηλικία των 15 ετών αξιώθηκε της
θέας του Κυρίου, για ένα μόνο φιλότιμο λογισμό, μέσω του οποίου απέκρουσε μία
δαιμονική προσβολή του πειρασμού της απιστίας. Από τότε φούντωσε μέσα του ακόμη
περισσότερο η φλόγα της αγάπης του Θεού και ο πόθος για τη μοναχική ζωή.
Ακολούθησαν καιροί ταραχής και αναστάτωσης για την Ελλάδα, λόγω της ξένης
Κατοχής και του αντάρτικου.
ΜΟΝΑΧΙΚΗ ΖΩΗ: Ύστερα και από
αυτές τις περιπέτειες, θέλησε να καταταγεί στο αγγελικό τάγμα των μοναχών.
Έτσι, μετέβη στο Άγιον Όρος, αναζητώντας έναν οδηγό για τη νέα του ζωή. Δεν
κατάφερε όμως να εκπληρώσει αμέσως τον πόθο του. Παράλληλα, οι δικοί του
βρέθηκαν την ίδια περίοδο σε μεγάλη οικονομική δυσκολία, οπότε τον κάλεσαν να
τους βοηθήσει. Έτσι, επέστρεψε στην Κόνιτσα και εργάστηκε ως μαραγκός. Μετά από
3 χρόνια όμως (1953), σε ηλικία 29 ετών πλέον, εγκατέλειψε τα πράγματα του
κόσμου και επέστρεψε στην Αθωνική Πολιτεία. Αφού περιήλθε σκήτες και καλύβες,
ακολούθησε τελικά τη συμβουλή ενός σεβάσμιου γέροντα και εντάχθηκε στην
αδελφότητα της Ιερά Μονή Εσφιγμένου, γνωστής τότε για την αυστηρή της τάξη.
Εκεί έζησε μέσα στην ολοτελή υπακοή και επιδόθηκε σε υπέρμετρη άσκηση,
υπερβάλλοντας σε κόπους για χάρη του Χριστού και των αδελφών του. Έτσι, στις 27
Μαρτίου 1954 εκάρη μοναχός με το όνομα Αβέρκιος.
Η ΘΗΤΕΙΑ
ΣΤΟΝ ΕΜΦΥΛΙΟ: Ο Όσιος όμως, τόσο ως πολίτης όσο και ως στρατιώτης
κατά τη θητεία του (1945 - 1949), επέδειξε απαράμιλλο θάρρος και αυτοθυσία.
Ήταν πρόθυμος να δώσει κάθε στιγμή και τη ζωή του ακόμα για τη σωτηρία των
άλλων. Ευρισκόμενος μάλιστα συχνά μέσα στον καταιγισμό των φονικών πυρών,
συνέβη να σώσει με τις θερμές προσευχές του πολλούς στρατιώτες, αλλά να σωθεί
και ο ίδιος με τρόπο θαυμαστό. Επειδή το μεγαλύτερο διάστημα της στρατιωτικής
του θητείας το υπηρέτησε με την ειδικότητα του ασυρματιστή, πολλές εκδόσεις αφιερωμένες
στη ζωή του Οσίου τον αναφέρουν ως «Ασυρματιστή του Θεού». Μάλιστα, ο Όσιος
φέροντας ως παράδειγμα την ειδικότητά του στον στρατό, απάντησε σε κάποιον που
αμφισβητούσε τη χρησιμότητα της μοναχικής ζωής ότι οι μοναχοί είναι
«ασυρματιστές του Θεού», εννοώντας την θερμή τους προσευχή και την έγνοια τους
για την υπόλοιπη ανθρωπότητα.
ΣΤΗΝ Ι.Μ.
ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΤΟΜΙΟΥ: Τον Αύγουστο του 1958, υπακούοντας σε θεία βουλή,
δεν εγκαταστάθηκε στην έρημο, για την οποία προετοιμαζόταν, αλλά στην
κατεστραμμένη Ιερά Μονή της Παναγίας του Στομίου, που βρίσκεται κοντά στην
Κόνιτσα. Σε αυτήν έζησε 4 χρόνια, ζώντας ισάγγελο βίο, παλεύοντας με τους
πειρασμούς, ευεργετώντας τους ανθρώπους της περιοχής, σώζοντας πολλούς από τις
διδασκαλίες των προτεσταντικών ομάδων που δρούσαν εκεί, και ανακαινίζοντας με
πολύ μόχθο το Μοναστήρι. Τo 1962, όταν και ολοκληρώθηκε το έργο της ανακαίνισης
και ο κίνδυνος από τις ετερόδοξες ομάδες εξέλιπε, ο Όσιος παρακαλούσε μέσα
στους πειρασμούς, που καθημερινά τον πολιορκούσαν, θερμά το Θεό να του δείξει
το δρόμο που έπρεπε να ακολουθήσει. Έτσι, δέχθηκε ως θεόσταλτη την πρόσκληση
κάποιου ιεροδιακόνου να τον συνοδεύσει στο θεοβάδιστο Όρος του
Σινά.
ΗΣΥΧΑΖΟΝΤΑΣ
ΣΤΗΝ Ι. Μ. ΦΙΛΟΘΕΟΥ: Έχοντας όμως άσβεστο μέσα του τον πόθο
για ησυχία, πήρε την ευλογία του Ηγουμένου και πήγε να μονάσει στην Ιερά Μονή
Φιλοθέου, που ήταν τότε σε κατάσταση ιδιόρρυθμη. Εκεί προετοιμάστηκε για τη ζωή
του ερημίτη, κάτω από την καθοδήγηση ενός διακριτικού και σοφού γέροντα, του
γέροντα Συμεών. Στις 12 Μαρτίου 1956, εκάρη μικρόσχημος μοναχός και έλαβε το
όνομα Παΐσιος, χάρη στο Μητροπολίτη Καισαρείας Παΐσιο τον β΄, ο οποίος ήταν και
συμπατριώτης του.
ΣΤΟ ΟΡΟΣ
ΣΙΝΑ:
Πάνω σε κείνον τον άνυδρο και ξερό τόπο, στο κελί των Αγίων Γαλακτίωνος και
Επιστήμης, έζησε επιτέλους αυτό που χρόνια ποθούσε, την προς Θεόν μόνωση.
Αγωνιζόμενος με ταπείνωση,νηστεία, αγρυπνίες και αδιάλειπτη προσευχή, κατάφερε
να υπερνικήσει τις παγίδες του διαβόλου και να προσεγγίσει το Θεό. Γεμάτος από
τη χάρη της θείας παρακλήσεως, απολάμβανε την κατά Θεόν ευφρόσυνη μέσα στο
καμίνι της απαράκλητης ερήμου. Έγινε μάλιστα αγαπητός στους Βεδουίνους,
δίνοντάς τους τρόφιμα με χρήματα από την πώληση στους προσκυνητές ξύλινων
σταυρών που έφτιαχνε ο ίδιος.
Ο ΠΡΩΤΟΣ
“ΣΚΟΛΩΨ ΤΗ ΣΑΡΚΙ”: Δεν θα υπήρχε, έτσι, κανένας λόγος να εγκαταλείψει
το στάδιο εκείνο της αρετής, εάν δεν ενέσκηπτε η σωματική ασθένεια από το τραχύ
κλίμα, η οποία τον ανάγκασε να επιστρέψει στην πατρίδα του. Επανερχόμενος στο
Άγιον Όρος το 1964, δεν ελάττωσε το πλήθος των ασκητικών αγώνων του, παρά την
καταβολή του σώματος, καθώς στο πνεύμα διατηρούσε την πρότερη ζέση του.
ΣΤΟ
ΧΕΙΡΟΥΡΓΕΙΟ: Το 1966 ασθένησε σοβαρά και εισήχθη στο Κέντρο
Νοσημάτων Θώρακος Βορείου Ελλάδας (Νοσοκομείο Παπανικολάου). Υποβλήθηκε σε
εγχείρηση, με αποτέλεσμα μερική αφαίρεση των πνευμόνων. Στο διάστημα μέχρι να
αναρρώσει και να επιστρέψει στο Άγιον Όρος φιλοξενήθηκε στο Ιερό Ησυχαστήριο
Αγίου Ιωάννου του Ευαγγελιστού στη Σουρωτή.
ΓΗΙΝΟΣ
ΠΟΛΙΤΗΣ ΟΥΡΑΝΟΥ: Ζώντας λοιπόν ως ξένος και παρεπίδημος στη γη, έφτασε
να γίνει πολίτης του ουρανού, κοινωνός θείων μυστηρίων. Εντρύφησε έτσι και στην
ωραιότητα του Κυρίου, ενώ επιπλέον έτυχε και της Θεομητορικής ευλογίας.
Συνομίλησε με αγίους που εμφανίστηκαν μπροστά του, βίωσε την όραση του Άγγελου
Φύλακά του, άκουσε αγγελικούς ύμνους και καταυγάσθηκε από το ουράνιο άκτιστο
φως.
ΠΛΗΘΗ ΠΙΣΤΩΝ: Ήταν μάλιστα τόσο
το πλήθος ώστε να υπάρχουν και ειδικές σημάνσεις που επεσήμαναν τον δρόμο προς
το κελί του, ώστε να μην ενοχλούν οι επισκέπτες τους υπολοίπους μοναχούς.
Επίσης δεχόταν πολλές επιστολές. Όπως έλεγε ο Όσιος στενοχωρείτο πολύ, γιατί
από τις επιστολές μάθαινε μόνο για διαζύγια και ασθένειες ψυχικές ή σωματικές.
Παρά το βεβαρημένο πρόγραμμά του, συνέχιζε την έντονη ασκητική ζωή, σε σημείο
να ξεκουράζεται μόλις 2-3 ώρες την ημέρα. Εξακολούθησε όμως να δέχεται και να
προσπαθεί να βοηθήσει τους επισκέπτες. Συνήθιζε επίσης να φτιάχνει «σταμπωτά»
εικονάκια τα οποία χάριζε στους επισκέπτες σαν ευλογία.
ΑΠΟ ΤΑ
ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΟΥΔΑ: Επέστρεψε στο Άγιον Όρος μετά την
ανάρρωσή του και το 1967 μετακινήθηκε στα Κατουνάκια και συγκεκριμένα στο
Λαυρεώτικο κελί του Υπατίου. Στις 12 Αυγούστου 1968 ο Όσιος Παΐσιος, εισήλθε
στην Ιερά Μονή Σταυρονικήτα και μόνασε στο κελί του Τιμίου Σταυρού. Το 1979
πηγαίνει στην εγκαταλελειμμένη «Παναγούδα». Εκεί ο Όσιος εργαζόμενος σκληρά
έμεινε μέχρι και το τέλος τη ζωής του. Από την εποχή που εγκαταστάθηκε στην
Παναγούδα πλήθος λαού τον επισκεπτόταν.
ΠΡΟΣ ΤΟ
ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΑΞΙΔΙ: Εκεί έμεινε λίγες μέρες και ενώ
ετοιμαζόταν να φύγει ασθένησε και μεταφέρθηκε στο Θεαγένειο, όπου έγινε διάγνωση
για όγκο στο παχύ έντερο. Θεώρησε τον καρκίνο εκπλήρωση αιτήματός του προς το
Θεό και ωφέλιμο για την πνευματική του υγεία. [Συχνά έλεγε πως ο Χριστός θα
εισακούει καλύτερα τις προσευχές του ενόσω αυτός ο ίδιος ήταν ασθενής και
προσευχόταν για άλλους!] Στις 4 Φεβρουαρίου του 1994 χειρουργήθηκε. Όμως πλέον
παρουσιάτηκαν μεταστάσεις σΕ πνεύμονες και ήπαρ. Τότε ο Όσιος ανακοίνωσε την
επιθυμία του να επιστρέψει στο Άγιον Όρος στις 13 Ιουνίου. Ο υψηλός πυρετός
όμως και η δύσπνοια τον ανάγκασαν να παραμείνει. Στο τέλος του Ιουνίου οι
γιατροί του ανακοίνωσαν ότι τα περιθώρια ζωής του ήταν δύο με τρεις εβδομάδες
το πολύ. Τη Δευτέρα 11 Ιουλίου (Αγίας Ευφημίας) κοινώνησε για τελευταία φορά
γονατιστός μπροστά στο κρεβάτι του. Τις τελευταίες μέρες της ζωής του αποφάσισε
να μην παίρνει φάρμακα ή παυσίπονα, παρά τους φρικτούς πόνους της ασθένειάς
του. Κοιμήθηκε την Τρίτη 12 Ιουλίου 1994 και ώρα 11:00 και ενταφιάστηκε στο
Ιερό Ησυχαστήριο του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή Θεσσαλονίκης. Ο
τάφος του σήμερα αποτελεί μέγα προσκύνημα των Ορθοδόξων πιστών.
ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ: Σε όλη αυτήν την
καθημερινή κούραση του Οσίου Παϊσίου έρχονται να προστεθούν και τα προβλήματα
υγείας που τον ταλαιπωρούσαν. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του οι πόνοι από τις
διάφορες αρρώστιες όπως κολίτιδα, η οποία του άφησε μόνιμα δυσπεπτικά,
βουβωνοκήλη και κυρίως από τον καρκίνο που του είχε διαγνωσθεί, γίνονταν όλο
και περισσότεροι. Παρ' όλ' αυτά όμως αυτός ήταν ήρεμος και υπέμενε χωρίς να
διαμαρτύρεται καθόλου. Αντιθέτως συνέχιζε να προσεύχεται για όλους. Μετά το
1993 παρουσίαζε αιμορραγίες για τις οποίες αρνούνταν να νοσηλευτεί, λέγοντας
ότι «όλα θα βολευτούν με το χώμα». Το Νοέμβριο του ίδιου έτους βγήκε για
τελευταία φορά από το Άγιον Όρος και πήγε στη Σουρωτή, στο Ησυχαστήριο του
Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου για τη γιορτή του Αγίου Αρσενίου.
ΑΓΙΟΚΑΤΑΤΑΞΗ: Στις 13
Ιανουαρίου 2015 συνήλθε η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως
και αποφάσισε την κατάταξη του Οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου στο Αγιολόγιο της
Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Ἀπολυτίκιον: Τὸν πανεύφημον ἄνδρα,
τοῦ ὄρους Ἄθωνος, τὸν ἐπ' ἐσχάτων τῶν χρόνων, καθάπερ φάος λαμπρόν, τὴν σκοτίαν
τῶν πιστῶν διασκεδάσαντα, καὶ νοσήματα ψυχῶν, καὶ σαρκὸς ἐπιφοράς, ἰώμενον ὑπὲρ
φύσιν, τῆς προοράσεως λύχνον, νέον Παΐσιον τιμήσωμεν.
Μεγαλυνάριον: Χαίροις τῶν
Φαράσων θεῖος βλαστός, Ἄθωνος τοῦ Ὄρους περιάκουστος ἀσκητής, χαίροις τῆς Ἑλλάδος
ὁ φωτιστὴς ὁ νέος, Παΐσιε τῶν νέων μέγιστε σύμμαχε.
ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ Α. ΠΑΪΣΙΟΥ ΠΕΡΙ
ΤΑΠΕΙΝΩΣΕΩΣ:https://www.youtube.com/watch?v=4gRkL49Xuag