• Οἰκουμενικός Πατριάρχης: «Ἀποτελεῖ σκάνδαλον ὁ χωριστός ἑορτασμός τοῦ μοναδικοῦ γεγονότος τῆς μιᾶς Ἀναστάσεως τοῦ Ἑνός Κυρίου» (31.3.2024)
του Δημ. Κ. Αναγνώστου, Θεολόγου
«Τις εγκάρδιες ευχές του προς όλους τους μη Ορθοδόξους Χριστιανούς που εόρτασαν το Άγιο Πάσχα την Κυριακή, 31 Μαρτίου, απηύθυνε η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, στην ομιλία του, μετά τη χοροστασία του κατά την Κυριακάτικη Θεία Λειτουργία στον προσφάτως πανηγυρίσαντα Ι.Ν. Αγίων Θεοδώρων της Κοινότητας Βλάγκας.
“Κατά την ημέρα αυτή, το κοσμοχαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως αποκτά πρόσθετη επικαιρότητα, καθώς οι μη Ορθόδοξοι Χριστιανοί αδελφοί μας εορτάζουν σήμερα την εκ νεκρών έγερσι του Κυρίου μας, το Άγιον Πάσχα. Έχουμε ήδη αποστείλει εκπροσώπους μας σε όλες τις Χριστιανικές Κοινότητες των άλλων Ομολογιών ενταύθα, για να διαβιβάσουν σ᾽ αυτές τις εόρτιες ευχές της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας και τα Πατριαρχικά μας συγχαρητήρια. Αλλά και από της θέσεως αυτής απευθύνουμε εγκάρδιο χαιρετισμό αγάπης προς όλους τους απανταχού της γης Χριστιανούς που εορτάζουν το Άγιον Πάσχα σήμερα. Δεόμεθα δε του Κυρίου της δόξης, να μας αξιώση, ο κοινός εορτασμός του Πάσχα που θα έχουμε κατά την επόμενη χρονιά, να μη αποτελέση μίαν ευτυχή απλώς σύμπτωσιν, ένα τυχαίο συγκυριακό γεγονός, αλλά την απαρχή της καθιερώσεως κοινής ημερομηνίας για τον εορτασμό του κατ᾽ έτος υπό της Ανατολικής και Δυτικής Χριστιανοσύνης, εν όψει και της επετείου συμπληρώσεως 1700 χρόνων, το 2025, από της συγκλήσεως της εν Νικαία Α´ Οικουμενικής Συνόδου, η οποία, μεταξύ άλλων, ασχολήθηκε και με το ζήτημα της ρυθμίσεως του χρόνου εορτασμού του Πάσχα. Είμαστε αισιόδοξοι, καθώς εκατέρωθεν υπάρχει η προς τούτο καλή θέλησις και προθυμία. Διότι, πράγματι, αποτελεί σκάνδαλον ο χωριστός εορτασμός του μοναδικού γεγονότος της μιας Αναστάσεως του Ενός Κυρίου!“
Νωρίτερα, με αφορμή τη εορτή του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, ο Παναγιώτατος σημείωσε: (…)
Η σημερινή ημέρα είναι σαν μία δευτέρα Κυριακή της Ορθοδοξίας, συνέχεια της περασμένης Κυριακής, διότι ο Άγιος Γρηγόριος ήταν υπέρμαχος και αγωνιστής της Ορθοδοξίας, χάριν της οποίας ακόμη και εφυλακίσθη, δίδοντας την καλήν μαρτυρίαν και παραμένοντας φωτεινός φάρος ακλονήτου πίστεως διά τας επερχομένας γενεάς. Όντως, οι Άγιοι της Εκκλησίας είναι διδάσκαλοι και οδηγοί διά τους ανθρώπους όχι μόνον της εποχής τους, αλλά όλων των εποχών και όλων των τόπων. Ευχαριστούμε τον Άγιο Θεό, ο Οποίος μας έδωσε τέτοια αξιομίμητα πρότυπα και τέτοιους ποδηγέτες και μεσίτες προς Αυτόν. (….).
ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR
Πιστεύουμε ὅτι κατανοεῖται ὑπό τῶν ἀναγνωστῶν μας τί «κενά» μελετᾶ ὁ κ. Βαρθολομαῖος. Κατ’ ἀρχάς, ὁμιλῶν περί «χωριστοῦ ἑορτασμοῦ» τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου, δηλαδή τοῦ Πάσχα, ἀναφέρεται στούς ὀρθοδόξους καί τούς παπικούς. Δηλώνει δέ ὅτι μέ ἀφορμή τή χρονική σύμπτωση κατά τό ἑπόμενο ἔτος (2025) τοῦ Πάσχα τῶν ὀρθοδόξων καί ἐκείνου τῶν παπικῶν, ὑπάρχει ἡ θέληση τοῦ Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως καί τοῦ Βατικανοῦ νά ἀποτελέσει αὐτή ἡ σύμπτωση ἀπαρχή καθιερώσεως κοινοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα ἀπό ὀρθοδόξους καί Παπικούς! Προφανῶς, αὐτό θά ἐπιτευχθεῖ μέ τήν ἀλλαγή τοῦ Πασχαλίου, δηλαδή τήν ἐξεύρεση νέου τρόπου προσδιορισμοῦ τοῦ Πάσχα ἤ τέλος πάντων νέου καθορισμοῦ ἤ προσδιορισμοῦ του, κοινῶς ἀποδεκτοῦ, τουλάχιστον, ἀπό ὀρθοδόξους καί παπικούς. Γνωστοποιεῖ μάλιστα ὅτι ὑπάρχει γι’ αὐτό ἡ ἑκατέρωθεν καλή θέληση καί προθυμία. Ἑπομένως προετοιμάζει τήν καθιέρωση κοινοῦ ἑορτασμοῦ ἀπό τή Δυτική καί Ἀνατολική Χριστιανοσύνη, ὅπως ἀναφέρει, ἐν ὄψει τῆς 1700ής ἐπετείου ἀπό τή σύγκληση τῆς Ἁγίας Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου (325 μ.Χ.), ἡ ὁποία ἀσχολήθηκε μέ τόν ἑορτασμό τοῦ Πάσχα. Τέλος, χαρακτηρίζει σκάνδαλο τόν χωριστό ἑορτασμό, ὅπως χαρακτηριστικά ἀναφέρει, τοῦ μοναδικοῦ γεγονότος τῆς μιᾶς Ἀναστάσεως τοῦ Ἑνός Κυρίου! Εἶναι προφανής ἡ ὑπονόησις μέ τήν ἐπισήμανση τοῦ «Ἑνός Κυρίου» τῆς μιᾶς Ἐκκλησίας τήν ὁποία κατ’ αὐτόν συναποτελοῦν ἡ Ἀνατολική καί ἡ Δυτική Ἐκκλησία, δηλαδή ἡ Ὀρθοδοξία καί ὁ Παπισμός!
Ἐκεῖνα, ὅμως, πού ἀποσιωπᾶ ὁ κ. Βαρθολομαῖος εἶναι ὅτι:
α) ἡ Ἁγία Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδος ἀπεφάσισε ὁριστικῶς καί ἀμετακλήτως περί τοῦ κοινοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα ὑφ’ ὅλων τῶν πιστῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας καί ὄχι μεταξύ αὐτῶν καί τῶν αἱρετικῶν,
β) ἡ Ὀρθόδοξος Ἀνατολική Ἐκκλησία κατά τόν 16ο αἰώνα ἀπέρριψε ὁριστικῶς καί τελεσιδίκως διά Πανορθοδόξων Συνόδων οἱαδήποτε ἀλλαγή τοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα ἐκτός τῶν ἀποφασισθέντων καί ὁρισθέντων ἀπό τόν σχετικό Ὅρο τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, καί
γ) σκάνδαλο δέν ἀποτελεῖ ὁ χωριστός ἑορτασμός τοῦ Πάσχα ἀπό ὀρθοδόξους καί Παπικούς ἀλλά ὁ ἐπιδιωκόμενος συνεορτασμός τοῦ Πάσχα μέ κοινή συμφωνία ὀρθοδόξων καί αἱρετικῶν, ἐνῶ δέν ὁμολογοῦν τήν ἴδια Πίστη καί δέν ἀνήκουν στήν ἴδια Ἐκκλησία τοῦ Ἑνός Κυρίου καί Σωτῆρος Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Κατόπιν ὅλων τῶν ἀνωτέρω καί ἐφ’ ὅσον τά λεχθέντα καί ἀνακοινωθέντα ὑπό τοῦ κ. Βαρθολομαίου ὑλοποιηθοῦν, ἐκεῖνο τό ὁποῖο θά συμβεῖ εἶναι ἡ δημιουργία νέων μερισμῶν καί σχισμάτων ἤ μᾶλλον ἡ ὁλοκλήρωση τῆς ἀποστασίας ἀπό τήν ἐκκλησιαστική Παράδοση καί ἡ περαιτέρω προώθηση τῆς ἐκκλησιομάχου καί ἀντιχρίστου παναιρέσεως τοῦ Οἰκουμενισμοῦ.
Ὅσο γιά τήν κατά τήν αὐτή ὁμιλία τοῦ κ. Βαρθολομαίου ἀναφορά τοῦ ἰδίου στό ἱερό πρόσωπο τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ, ὁ ὁποῖος, ὅπως σημείωσε (ταυτοχρόνως) «ήταν υπέρμαχος και αγωνιστής της Ορθοδοξίας, χάριν της οποίας ακόμη και εφυλακίσθη, δίδοντας την καλήν μαρτυρίαν και παραμένοντας φωτεινός φάρος ακλονήτου πίστεως διά τας επερχομένας γενεάς» προδίδει τήν προκλητική αμετροέπεια και ὑποκρισία τοῦ ὁμιλοῦντος ἀλλά καί τή σχιζοφρενική τόλμη του νά ἐξισώνει πολλαπλῶς τήν Ὀρθοδοξία μέ τήν αἵρεση τοῦ Παπισμοῦ καί συγχρόνως νά ἐπικαλεῖται ἐγκωμιαστικῶς τόν μέγα πολέμιο τῶν κακοδοξιῶν τοῦ Παπισμοῦ καί μισούμενον ὑπ΄αὐτοῦ Θεοφόρο Πατέρα τῆς Ἐκκλησίας!