Τρίτη 2 Απριλίου 2024

Επιτρέπεται οι Λαϊκοί να αναμειγνύονται στα θέματα της Πίστεως;


                                         
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΟΙ ΛΑΪΚΟΙ ΝΑ ΑΝΑΜΕΙΓΝΥΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ;
1.Ἡ ὀρθόδοξη Θεολογία εἶναι ἀπαραίτητη γιά τήν ὀρθοπραξία (ὀρθή ζωή).
2.Τό «ἀσφαλῶς θεολογεῖν» εἶναι γιά λίγους, ἀλλά τό «φιλοσόφως θεολογεῖν» καί τό «ὁμολογεῖν» τήν θεολογία δέν εἶναι γιά λίγους.
3.Ἡ συμμετοχή λαϊκῶν σέ ἀγῶνες ὑπέρ τῆς Πίστεως. Ἱστορικά συμβάντα ἀντιπροσωπευτικῶς.
4.Οἱ ἱεροί Κανόνες τῆς Ἐκκλησίας ἐπαινοῦν τήν ἀντίδραση τῶν λαϊκῶν κατά τῶν αἱρέσεων.
5. Ἡ ἐπιβεβαίωση τῆς Πίστεως τοῦ Ἐπισκόπου ἀπό τούς λαϊκούς

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
α. Ἔπαινος ὁμολογητρίας ἀπό τόν Ἅγιο Θεόδωρο Στουδίτη.
β. Ἡ ὁμολογία τῶν λαϊκῶν ἐλέγχει τούς Μοναχούς.

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
(ἀντιπροσωπευτικές)

Σύμφωνα μέ μία ἀπό τίς «ἀρχές» τῆς ὀρθῆς θεολογίας, ἡ ὀρθόδοξη θεολογία δέν εἶναι φιλοσοφικό σύστημα, εἶναι προσπάθεια γιά τή σωτηρία καί τή θέωση. Στίς θεολογικές διαμάχες αὐτό πού ἐνδιαφέρει τούς Πατέρες δέν εἶναι ἡ νίκη ἐπί τοῦ ἀντιπάλου, ἀλλά τό νά μή θιγεῖ ἡ δυνατότητα τῆς θεώσεως καί τῆς σωτηρίας1
.
Τά δογματικά καί θεολογικά ἔργα τῶν Ἁγίων Πατέρων σέ μεγάλο βαθμό ἀπευθύνονται σέ λαϊκούς, στούς ἁπλούς πιστούς, μέ σκοπό νά τούς μυήσουν βαθύτερα στήν πίστη καί πράξη τῆς Ἐκκλησίας καί νά τούς προφυλάξουν ἀπό τίς αἱρέσεις. Αὐτό δέν τό ὑπενθυμίζει σχεδόν κανείς σήμερα, διότι τό θεολογικό – δογματικό κήρυγμα ἔχει ἐν πολλοῖς ἐκλείψει.

Ὅμως αὐτό δέν σημαίνει, ὅτι οἱ Κληρικοί ἀποτελοῦν χωριστό σῶμα ἐκτός τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, τῆς Ἐκκλησίας, στήν Ὁποία ἑνώνονται ὀργανικῶς μέ ὅλους τούς πιστούς. Διά τοῦτο καί ἔχει ἐπισημανθεῖ, ὅτι «οἱ συνήθως λοιπόν φερόμενοι ὅροι “ἐπίσημος Ἐκκλησία”, “διοικοῦσα Ἐκκλησία”, “διδάσκουσα Ἐκκλησία”, χρησιμοποιοῦνται κατά συνθήκη καί καταχρηστικῶς, ἐνῷ ἀπό δογματική ἄποψη μέ βάση τήν ἀκρίβεια παρουσιάζονται ὡς ἀδόκιμοι»3
.
Ἐνῷ, λοιπόν, ἡ κατ’ ἐξοχήν Θεολογία ἀνήκει σέ ὅσους ἑνώθηκαν μέ τόν Θεό διά τῆς θεώσεως καί τῆς ἐλλάμψεως τοῦ ἀκτίστου φωτός, ὡστόσο, σύμφωνα μέ τήν διδασκαλία τῶν Ἁγίων Πατέρων «ἠμποροῦμε καί οἱ ἄλλοι νά θεολογοῦμε, ἀλλά σέ ἄλλα, κατώτερα στάδια, κυρίως ὅμως μέ τό νά ἀκολουθοῦμε τούς ἀληθεῖς θεολόγους»4. Ἀσφαλής ὁδός εἶναι ἡ ἐμπιστοσύνη σέ ὅσα μᾶς ἀπεκάλυψε τό Ἅγιον Πνεῦμα διά τῶν Ἁγίων. Γράφει διά τοῦτο ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, ὅτι μποροῦν νά θεολογοῦν καί αὐτοί πού δέν εἶναι ἅγιοι, καί μάλιστα μποροῦν νά θεολογοῦν μέ βεβαιότητα, «ὄχι ἀκολουθώντας στοχασμούς, ἀλλά θεόλεκτα λόγια [δηλ. τά λόγια πού ἐλέχθησαν ἀπό τό Θεό]5».

1.Πρβλ. ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΖΗΣΗ, Ἑπόμενοι τοῖς Θείοις Πατράσι-Ἀρχές καί κριτήρια τῆς Πατερικῆς Θεολογίας, Πατερικά 1, ἐκδ. Βρυέννιος, Θεσσαλονίκη 1997, σελ. 44.

2.Λόγος 27, Θεολογικός 1, 3, PG 36, 13ἑ. (μεταγλώττιση).

3.Π. Ν. ΤΡΕΜΠΕΛΑ, Δογματική, τόμ. Β΄, ἐκδ. «Σωτήρ», Ἀθῆναι 2003, σελ. 376 (μεταγλώττιση).

4.ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΖΗΣΗ, ἔνθ’ ἀνωτ., σελ. 43.

5.Λόγος ἀποδεικτικός δεύτερος 18 καί 28, ἐκδ. Π. Χρήστου τόμ. 1, 94. 103.

6.ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς διδάσκαλος τῆς θεώσεως, ἐκδ. Ἱ.Μ. Γρηγορίου, Ἅγιον Ὄρος 2000, σελ. 54.

7.ΜΟΝΑΧΟΥ ΘΕΟΚΛΗΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΑΤΟΥ, Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, ἐκδ. Σπηλιώτη, Θεσσαλονίκη (ἄ.χ.), σελ. 61.

8.Ἐπιστολή (81) Παντολέοντι Λογοθέτῃ, PG 99, 1321Α.Β (μεταγλώττιση).

9.Ἐπιστολή (2) Μονάζουσι, PG 99, 1120Β (μεταγλώττιση).

10.Πεντάβιβλος Ἀντίρρησις κατά τῶν Νεστορίου δυσφημιῶν 1, 5, PG 76, 41ἑ. (μεταγλώττιση).

11.ACO Ι, 1, 1, 101 (μεταγλώττιση).

12.ΘΕΟΦΑΝΟΥΣ, Χρονογραφία Α.Μ. 5940, PG 108, 260B.261Β (μεταγλώττιση).

13.Ἐπιστολή Κελεστίνου Νεστορίῳ ACO 1,1,1,81 (μεταγλώττιση).

14.ACO Ι, 1, 1, 113-114 (μεταγλώττιση).

15.Ὁλόκληρος ὁ Βίος ἐν ΙΩΑΝΝΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ, Βίος τοῦ Ὁσίου Πατρός ἡμῶν Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ, PG 94, 429-489. Τό συγκεκριμένο περιστατικό, ἀπό τήν παράγραφο ΙΔ΄ (PG 94, 449Β) καί ἑξῆς.

16.Βλ. ΙΩ. ΦΕΙΔΑ, Ἐκκλησιαστική Ἱστορία, τόμ. Α΄, Ἀθῆναι 1994, σελ. 774.

17.Μηναῖον τοῦ Αὐγούστου, ἐν Ἐκκλησιαστική Βιβλιοθήκη «ΦΩΣ», ἐκδ. «ΦΩΣ», Ἀθῆναι 19702, σελ. 101.

18.ΑΓΑΠΙΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΚΑΊ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ, Πηδάλιον τῆς νοητῆς νηός τῆς Μιᾶς, Ἁγίας, Καθολικῆς καί Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας, σελ. 292 (μετγαλώττιση).

19.π. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΛΩΡΟΦΣΚΥ, Θέματα Ὀρθοδόξου Θεολογίας, ἐκδ. «Ἄρτος Ζωῆς», Ἀθῆναι 1973, σελ. 208.

20.Αὐτόθι,σελ. 207.208.

21.(§17), ἐν ΙΩ. ΚΑΡΜΙΡΗ, Τά Δογματικά καί Συμβολικά Μνημεῖα τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας, τόμ. Β΄, ἐν Ἀθήναις 1953, σελ. 920.

22.π. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΛΩΡΟΦΣΚΥ, ἔνθ’ ἀνωτ., σελ. 207.

23.Ἐπιστολή (156) Εἰρήνῃ Πατρικίᾳ, ἐν Theodori Studitae Epistulae, τόμ. Β΄, ἐκδ. De Gruyter, Corpus Fontium Historiae Byzantinae, Series Berolinensis 31, Berlin 1992, σελ. 276.277 (μεταγλώττιση).

24.Ἐπιστολή (39) Θεοφίλῳ Ἡγουμένῳ, PG 99, 1049Α.Β (μεταγλώττιση).

ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΜΕΛΙΣΣΟΧΩΡΙΟΥ

Επιτρέπεται οι Λαϊκοί να αναμειγνύονται στα θέματα της Πίστεως; | ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ (wordpress.com)