
Κλείσιμο Μονής Αγίας Αικατερίνης Σινά: Οι επιπτώσεις στις ελληνοαιγυπτιακές σχέσεις
Χάνεται η ελληνορθόδοξη παρουσία στην Μέση Ανατολή!
Η σαν κεραυνός εν αιθρία εξέλιξη με την απόφαση του αιγυπτιακού δικαστηρίου, που ουσιαστικά αφαιρεί όλη την περιουσία της Μονής, ακόμη και τον ίδιο τον Ναό και το κτίριο, οδηγεί μετά από 15 αιώνες στην εξάλειψη της ελληνορθόδοξης εκκλησίας στην Μέση Ανατολή!
Μάλιστα η κίνηση αυτή είναι μια εχθρική κίνηση της κυβέρνησης Αλ Σίσι προς την Ελλάδα παρά τις διαβεβαιώσεις μόλις πριν λίγες ημέρες από την Αθήνα, παρουσία του Κ.Μητσοτάκη, ότι θα διευθετηθεί το θέμα.
Πρόκειται για την Ιερά Μονή που αποτελεί το μοναδικό χριστιανικό μνημείο το οποίο θέλησε να προστατεύσει ο ίδιος ο Μωάμεθ, καθώς η «αχτιναμέ» (διαθήκη) του, που φυλάσσεται στη βιβλιοθήκη της Μονής και φέρει ως σφραγίδα το αποτύπωμα της παλάμης του, αποδίδει προνόμια στην Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά.

Όμως από αυτή την εξέλιξη δημιουργείται και μείζον ζήτημα στις ελληνοαιγυπτιακές σχέσεις καθώς από τα τέλη του 2024, μετά από συνεννόηση με το Κάιρο σε πολιτικό επίπεδο, υπήρξε ελληνική αποστολή στην Αίγυπτο και εγκρίθηκε ο διακανονισμός στον οποίο κατέληξαν ο αρχιεπίσκοπος Δαμιανός και το αιγυπτιακό κράτος.
Σύμφωνα με αυτόν, θα γινόταν διακοπή των προσφυγών και θα αναγνωρίζονταν τα δικαιώματα ιδιοκτησίας της Μονής, με την υποχρέωση συνεργασίας με την Αρχαιολογική Υπηρεσία της Αιγύπτου για την προστασία των μνημείων.
Τον διακανονισμό αυτό χαιρέτισαν από την Αθήνα οι κκ. Μητσοτάκης και Σίσι, με την ελληνική πλευρά να αναμένει την ολοκλήρωση της διαδικασίας με την υπογραφή του διακανονισμού από το υπουργείο Δικαιοσύνης της Αιγύπτου.
Αντ’ αυτού, χθες εκδόθηκε η απόφαση του Δικαστηρίου, την οποία, μάλιστα, το Κάιρο δεν μπήκε καν στον κόπο να διαβιβάσει επισήμως και να ενημερώσει την Αθήνα.
Ο εκπρόσωπος της Ιεράς Μονής Σινά στην Ελλάδα, Αρχιμανδρίτης Πορφύριος Φραγκάκος, σε δηλώσεις που έκανε στην ΕΡΤ, αναφερόμενος στην ξαφνική απόφαση της Αιγύπτου να κλείσει τη Μονή της Αγίας Αικατερίνης Σινά, τόνισε πως πρόκειται για «κεραυνό εν αιθρία» και ανέφερε τι ακριβώς έχει συμβεί.
«Ήταν κεραυνός εν αιθρία και για τη Μονή Σινά και για την ελληνική κυβέρνηση και για όσους ήξεραν το θέμα… Δηλαδή η Ιερά Μόνη σύρθηκε σε μια δικαστική διαμάχη με την οποία φονταμενταλιστικοί κύκλοι των αδελφών Μουσουλμάνων μήνυσαν την Ιερά Μονή για 71 καταπατήσεις ακινήτων τα οποία, κατά τη γνώμη τους ήταν κρατική περιουσία της Αιγύπτου. Το Μοναστήρι ατυχώς καταδικάστηκε πρωτόδικα, αλλά στην εφετειακή δίκη, με τη βοήθεια της ελληνικής κυβέρνησης, προέβη σε μια συμφωνία ώστε το θέμα να λυθεί εξωδικαστικά. Δηλαδή να συμφωνήσουμε σε ένα κοινό κείμενο και να μην προχωρήσει η δίκη. Τον Δεκέμβριο δύο επιτροπές ειδικά εξουσιοδοτημένες, μια από την Αίγυπτο και μια από την Ελλάδα, κατέληξαν σε κείμενο με το οποίο οι Αιγύπτιοι μας έλεγαν πως προχωρούν στην υπογραφή του.
Περιμέναμε μέχρι τον Μάιο και, μετά από αναβολές, φτάσαμε στις 28 Μαΐου, όταν αναίτια, απρόκλητα και χωρίς λόγο ακυρώθηκε ο εξωδικαστικός συμβιβασμός και τελικά εκδόθηκε μια Λεόντιος δικαστική απόφαση για την Αίγυπτο η οποία καταδικάζει, δημεύει την περιουσία της Μονής, τη μετατρέπει σε κρατική περιουσία και την υπαγάγει στην αρχαιολογική υπηρεσία της Αιγύπτου. Οι δε μοναχοί, ιδιοκτήτες της Μονής από τον 5ο αιώνα, γίνονται φιλοξενούμενοι στο σπίτι τους. Και η πρώτη Μονή συνεχούς λειτουργίας στην ιστορία, μετατρέπεται ξαφνικά σε ένα οιονεί μουσείο. Και οι μοναχοί το μόνο που θα μπορούν να κάνουν, είναι να λειτουργούν. Τα υπόλοιπα, ανήκουν στην αρχαιολογική υπηρεσία» είπε ο Αρχιμανδρίτης Πορφύριος.
Όταν ρωτήθηκε αν υπάρχουν δυνατότητες έφεσης στη συγκεκριμένη δικαστική απόφαση, ο εκπρόσωπος της Μονής ανέφερε πως «υπάρχει και τρίτος βαθμός, παρόμοιος με αυτό που έχουμε εμείς στον Άρειο Πάγο, αναίρεση για λόγους κακοδικίας. Δεν ξέρω, όμως, αν είναι πιθανό να συμβεί, γιατί όταν βαδίζεις σε ένα δρόμο συμπόρευσης με την ελληνική και την αιγυπτιακή κυβέρνηση, με μια βεβαιότητα ότι αφού συμφωνήσαμε, τα πράγματα θα πάνε προς τα εκεί, ξαφνικά ανατρέπονται όλα και μπαίνουν σε καινούρια προοπτική. Οι μοναχοί θα είναι εκεί με βίζα, με άδεια παραμονής ενός έτους. Ποιος μας διαβεβαιώνει ότι αυτή θα ανανεώνεται;».
«Είναι γύρω στους 20 πατέρες εκεί με ετήσια βίζα, που ανανεώνεται σε ξεχωριστές ημερομηνίες. Ύστερα από αυτό, μπορεί κάποιος να ζει με βεβαιότητες;» πρόσθεσε και συνέχισε: «Σημειωτέον ότι το Μοναστήρι είναι το σταυροδρόμι των τριών μονοθεϊστικών θρησκειών, είναι παγκόσμιας σημασίας και πολιτιστικής κληρονομιάς. Είναι κειμηλιοφυλακίο, όχι του Βυζαντίου, αλλά της ανθρωπότητας και είναι υιοθετημένο από την UNESCO. Η προσπάθεια μετατροπής του σε μουσείο, είναι εγκληματική. Αν είναι άσχημο ότι η Αγία Σοφία και η Μονή της Χώρας έγιναν τζαμιά, εμείς έχουμε το αντίθετο. Μετατρέπουμε έναν ζωντανό χώρο λατρείας σε μουσείο. Πρόκειται για καταπάτηση ανθρωπίνων και θρησκευτικών δικαιωμάτων, γιατί η δήμευση δεν είναι θρησκευτικό δικαίωμα. Πρέπει κάθε πολιτισμένος άνθρωπος να σταθεί απέναντι».
Για ενδεχόμενες κινητοποιήσεις και προβολή του ζητήματος σε παγκόσμια κλίμακα, ο Πορφύριος είπε: «Είμαστε στην περίοδο της ενημέρωσης, περιμένουμε να δούμε τι αποτέλεσμα θα έχουν οι διαβουλεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης και είναι όλα ανοιχτά».
Η υπόθεση αφορούσε 31 κτίσματα και 40 αγροτικές ιδιοκτησίες. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι εγκαταστάσεις της Μονής, οι κήποι, οι ξενώνες και η βιβλιοθήκη της.
Έτσι σοβαρά ερωτήματα εγείρονται επίσης για το αν η απόφαση αφορά και την πολύτιμη και μοναδική στον κόσμο βιβλιοθήκη της Μονής, καθώς και τις ανεκτίμητες εικόνες που φυλάσσονται στον Ναό, στον εκθεσιακό χώρο και στο εργαστήριο συντήρησης.
Αν δεν υπάρξει άμεσα πολιτική παρέμβαση ώστε να ανακοπεί η υλοποίηση της δικαστικής απόφασης, η Μονή κινδυνεύει με άμεσο κλείσιμο και μετατροπή της σε «τουριστικό αξιοθέατο», ενώ η τύχη των μοναχών παραμένει αβέβαιη, καθώς οι περίπου δέκα Έλληνες μοναχοί είναι ηλικιωμένοι και αρκετών η άδεια παραμονής στην Αίγυπτο έχει λήξει χωρίς να έχει ανανεωθεί.
Το αρχαιότερο εν λειτουργία χριστιανικό μοναστήρι στον κόσμο οδεύει στο κλείσιμο και την κυβέρνηση που όπου βρίσκονταν και στέκονταν μιλούσε για την «φιλική κυβέρνηση Σίσι» απλά την… «πάτησε» καθώς δεν είχε καταλάβει ότι είναι πάνω από όλα μια μουσουλμανική χώρα και ένα τέτοιο δώρο θα έφερνε μια νότα ηρεμίας με την ισλαμιστική οργάνωση των Αδελφών Μουσουλμάνων.
Η συνάντηση είχε γίνει στις 7 Μαΐου, με τον Αιγύπτιο πρόεδρο να δηλώνει ότι «είχε θυμώσει πολύ» για τις φήμες ότι η κυβέρνηση θα προχωρούσε σε μια τέτοια κίνηση, χαρακτηρίζοντας «αβάσιμα» τα δημοσιεύματα.
«Κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει και εγώ προσωπικά σας το επιβεβαιώνω και σας παρακαλώ να μην πιστεύετε τέτοιες κακόβουλες φήμες. Το αιγυπτιακό κράτος και εγώ προσωπικά δεσμευόμαστε ότι τη μέχρι σήμερα σχέση του αιγυπτιακού κράτους με την Μονή Σινά δεν μπορεί ούτε πρόκειται να την πειράξει κανείς» είχε πει χαρακτηριστικά.
Δείτε τις δηλώσεις για τη Μονή του Ελληνα πρωθυπουργού (από το 2:18 έως το 2:44) και του αλ Σίσι (από το 13:15′ έως το 17:00) για την ιστορία της κοροϊδίας:
Το Κάιρο αφήνει τους ισλαμιστές να αρπάξουν την Μονή του Σινά! – Pronews.gr
Αυτή την αβλεψία της κυβέρνησης Κ.Μητσοτάκη που οδήγησε στην σημερινή αιγυπτιακή απόφαση «έξωσης» των μοναχών από την Μονή Σινά, δεν άφησε ασχολίαστη ο πρώην πρωθυπουργός Α.Σαμαράς που τόνισε σε ανακοίνωσή του:
«Λίγες μόλις ημέρες μετά την αδιανόητη απόφαση για την ένταξη της Τουρκίας στους αμυντικούς εξοπλισμούς της Ευρώπης, παρακολουθούμε και την απίστευτη απόφαση της Αιγύπτου να δημεύσει τον πνευματικό φάρο της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού: Τη Μονή Σινά, την αρχαιότερη Ορθόδοξη Χριστιανική Μονή!
Είναι πρωτοφανής και οδυνηρή η διεθνής ανυποληψία και περιθωριοποίηση της Ελλάδας. Τρέχουμε διαρκώς πίσω από τις εξελίξεις.
Μονή Σινά, ιερός τόπος και για τις τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες! Η Αίγυπτος αναστέλλει τη λειτουργία της Μονής της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά, όπως ανακοινώθηκε επισήμως, και επίσης θα κατάσχει και θα κρατικοποιήσει την περιουσία της Μονής. Έπειτα από δικαστική απόφαση, αναμένεται η ιστορική Μονή να μετατραπεί σε μουσείο.
Ανατροπή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς αιώνων και στην λειτουργία της Μονής, φαίνεται να επιχειρεί το κράτος της Αιγύπτου έπειτα από απόφαση Εφετείου της Ισμαηλίας. Η απόφαση λήφθηκε στις 28 Μαΐου. Η είδηση πάγωσε τους Ορθοδόξους Χριστιανούς ανήμερα της επετείου της Άλωσης της Κωνσταντινούπολης: 29 Μαΐου· ημέρα αποφράδα…
367883_1Η Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Όρους Σινά θεωρείται η παλαιότερη ενεργή χριστιανική Μονή στον Κόσμο και βρίσκεται σε υψόμετρο άνω των 1.500 μέτρων, σε στενή κοιλάδα βόρεια του Όρους Μούσα στη χερσόνησο του Σινά.
Επί της βασιλείας του αυτοκράτορα Ιουστινιανού ανεγέρθηκε η Μονή στο σημείο που- σύμφωνα με τη Βίβλο- βρίσκονταν η «Καιόμενη Βάτος» του Μωυσή. Η μυθολογία της εβραϊκής Βίβλου λέει ότι ο Μωυσής είχε ανέβει στο βουνό Χωρήβ για να βρει χορτάρι για να βοσκήσουν τα πρόβατά του· εκεί είδε έναν θάμνο που είχε πιάσει φωτιά, αλλά δεν καιγόταν… Όταν πλησίασε, ο Μωυσής, ακούστηκε φωνή από το θάμνο που έλεγε: «Μην πλησιάσεις. Βγάλε τα σανδάλια σου, γιατί πατάς άγιο χώμα». Η Βίβλος, γράφει ότι ήταν ο Θεός που μιλούσε μέσω αγγέλου… Όταν ο Θεός έδωσε την Τορά- τους Νόμους δηλαδή (τις 10 εντολές)- στον Μωυσή, ο λαός λάτρευε ένα χρυσό μοσχάρι. Περίπου 3.000 άνθρωποι πέθαναν ως τιμωρία για τις αμαρτίες τους. Φιλεύσπλαχνος ο Θεός…
Οι Χριστιανοί, ερμήνευσαν το θαύμα της βάτου που φλεγόταν αλλά δεν καιγόταν, ότι συμβόλιζε την Θεοτόκο, που «τίκτει το φως της Θεότητος δίχως να φθαρεί»…
Η κατασκευή του μοναστηριού χρονολογείται περίπου στο 530. Ο Ιουστινιανός διέταξε...
Εκεί, σ’ εκείνον τον τόπο, η μητέρα του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου, που η Εκκλησία του χάρισε το προσωνύμιο Μεγάλος, η Ελένη, που επίσης η Εκκλησία αγιοποίησε, έχτισε το παρεκκλήσι της «Καιόμενης Βάτου» και ο Ιουστινιανός Α', περίπου 200 χρόνια μετά, διέταξε να χτιστεί μοναστήρι για να προστατεύει το παρεκκλήσι. Η κατασκευή του μοναστηριού, λοιπόν, χρονολογείται περίπου στο 530, όταν ο Ιουστινιανός, έπειτα από παράπονα για ληστείες από τους ερημίτες μοναχούς που είχαν εγκατασταθεί εκεί, οχύρωσε την τοποθεσία.
Αρχικώς η Μονή ήταν αφιερωμένη στην «Θεοτόκο της Βάτου». Αργότερα, το Μοναστήρι συνδέθηκε με την Αγία Αικατερίνη την Μεγαλομάρτυρα αφού ο θρύλος λέει ότι τα λείψανά της μεταφέρθηκαν εκεί… ως εκ θαύματος. Ο θρύλος λέει επίσης, ότι ακόμα και ο Προφήτης Μωάμεθ, ο ιδρυτής του Ισλάμ, είχε επισκεφθεί πολλές φορές τη Μονή του Σινά κατά τη διάρκεια εμπορικών περιοδειών και είχε συνομιλήσει με Μοναχούς· στο Κοράνι, μάλιστα, μνημονεύει τον ιερό τόπο του Σινά. Επίσης υπήρχε στη Μονή μια οιονεί Διαθήκη του Προφήτη Μωάμεθ σφραγισμένη με το αποτύπωμα της παλάμης του, η οποία παρείχε προστασία και άλλα προνόμια στους Χριστιανούς. Οι μοναχοί ισχυρίζονται ότι κατά την κατάκτηση της Αιγύπτου από τους Οθωμανούς στον Οθωμανο-Μαμελουκικό Πόλεμο (1516-17) , το πρωτότυπο έγγραφο κατασχέθηκε από στρατιώτες και μεταφέρθηκε στο παλάτι του Σουλτάνου Σελίμ Α' στην Κωνσταντινούπολη για φύλαξη. Από τότε, υπάρχει στη Μονή αντίγραφο...
Τόπος (και) στρατηγικής σημασίας
Κατά τον 7ο αιώνα, το Μοναστήρι παρείχε καταφύγιο στις διάσπαρτες κοινότητες Χριστιανών που απειλούνταν από την επέκταση του Ισλάμ . Κυνηγημένοι από Μουσουλμάνους, οι μοναχοί- σύμφωνα με την παράδοση- συμφιλιώθηκαν με τους διώκτες τους ανεγείροντας μικρό τζαμί εντός των τειχών, όπου οι ντόπιοι Άραβες Βεδουίνοι εξακολουθούν να προσεύχονται. Η Μονή, στον ευαίσθητο χώρο ιδιαίτερης- κυρίως- στρατηγικής σημασίας διατηρήθηκε ως τις μέρες μας σχεδόν αλώβητη από λεηλασίες και καταστροφές.
Κατά την περίοδο των Σταυροφοριών, το Μοναστήρι προστάτευαν τόσο οι βυζαντινοί αυτοκράτορες όσο και οι ηγεμόνες του Βασιλείου της Ιερουσαλήμ.
Από το 1575, το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως παραχώρησε στην Εκκλησία του Όρους Σινά αυτόνομο καθεστώς.
Οι σπουδαιότεροι θησαυροί του μοναστηριού είναι οι εικόνες του κάποιες από τις οποίες ζωγραφίστηκαν πριν από τον 8ο αιώνα, και τα χειρόγραφά του. Η βιβλιοθήκη της Μονής είναι η δεύτερη μεγαλύτερη σε συλλογή χειρογράφων και Κωδίκων της πρωτοχριστιανικής περιόδου, μετά από εκείνη του Βατικανού. Ο «Σιναϊτικός Κώδικας», που βρίσκονταν αρχικά στη μονή ως τον 19ο αιώνα, τώρα βρίσκεται- πού αλλού;- στο Βρετανικό Μουσείο…
Το σοβαρό πρόβλημα της Μονής και των Μοναχών δεν ήταν ούτε οι πόλεμοι Αράβων-Ισραηλινών, ούτε το ερημικό τοπίο που περιβάλλει τη Μονή, ήταν ο τουρισμός· χιλιάδες περιηγητές επισκέπτονται κάθε χρόνο τη Μονή…
Το μοναστήρι χαρακτηρίστηκε ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO - Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς το 2002. Για την ώρα, η τύχη του διαφαίνεται ομιχλώδης…