Πέμπτη 3 Ιουλίου 2025

Σύγχρονοι (Ἅγιοι) Γέροντες καὶ οἱ Μυστικὲς Εὐχές.


Ὀρθόδοξος Τύπος, τ. 2431, 2432, 2433 (13, 20, 27 Ἰαν. 2023)
[Για καλύτερη ανάγνωση δείτε το PDF στο τέλος]

*   *   *

«Πῶς ἐτέλεσε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς τὴν «θείαν Εὐχαριστίαν» εἰς τὸν Μυστικὸν Δείπνον, μυστικῶς ἢ εἰς ἐπήκοον;», Παν. Δ. Παπαδημητρίου 2/12/2020.
«Τὰ τρία Ἀμήν (Ἀμήν, ἀμήν, ἀμήν) εἰς τὴν μυστικὴν στιγμὴν τῆς εὐλογήσεως τοῦ Ἁγίου Ἄρτου καὶ τοῦ Ἁγίου Ποτηρίου», Παν. Δ. Παπαδημητρίου, 8/11/2020 (27/10/20).
«Διάταξις τῆς Θείας Λειτουργίας 1334, Ἁγίου Φιλοθέου», V.480 [ΔΘΛ], Π. Δ. Παπαδημητρίου (πρόχειρον, 23/11/2020).
«Διάταξις τῆς Πατριαρχικῆς Λειτουργίας 1386 (Ἁγία Σοφία), παρὰ τοῦ πρωτονοταρίου τῆς Ἁγίας Σοφίας, διακ. Δημητρίου Γεμιστοῦ», V.135 [ΔΘΛ], Π. Δ. Παπαδημητρίου (πρόχειρον, 22/11/2020).

Μυστικὴ ἀνάγνωση = ἀνάγνωση ὄχι εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ (νὰ μὴν τὴν ἀκούει ὁ λαός, ἀφοὺ δὲν ἔχει ἱερωσύνη), σιωπηλῶς ἢ χαμηλοφώνως καὶ μακρὰν τοῦ μικροφώνου, καὶ προπαντὸς μὴ ἐπικαλύπτων ἀκουστικῶς τὸν ἱεροψάλτην, διότι ὁ ἄνθρωπος ἐκ φύσεως εἶναι δύσκολο νὰ προσέξει δύο ἀνθρώπους ὀμιλοῦντας ταυτοχρόνως. Ἄλλο ἂν – ψάλλοντος τοῦ ἱεροψάλτου – ἀκούγονται «ἀσθενῶς» οἱ Εὐχὲς χωρὶς ὅμως «ἐπιτηδειότητα» (π.χ. ἀκουσίως λόγῳ τῶν μικροφώνων τοῦ Ἱεροῦ – ποὺ καλὸ θὰ εἶναι νὰ ἀνοίγουν μόνο στὶς Ἐκφωνήσεις, ἢ λόγῳ μικροῦ ναοῦ, ἢ λόγῳ ὅτι μερικοὶ ἱερεῖς πρέπει νὰ ἐξωτερικεύσουν τὴν φωνή τους γιὰ νὰ ἐννοήσουν τι).
«ἐπιτηδειότητα» = νὰ περιμένω νὰ τελειώσει ὁ ψάλτης γιὰ νὰ πῶ τὶς Εὐχές (τὸ ὁποῖον εἶναι νεωτερισμός) εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ, ἢ νὰ δασκαλέψω τὸν ἱεροψάλτη νὰ πράξει οὕτως ἢ ἄλλως γιὰ νὰ ἀκούγονται οἱ Εὐχὲς στὸν λαόν· τέτοια παράδοση, τέτοιες πρακτικὲς δὲν παρελάβαμε ἀπὸ τοὺς Πατέρες μας.
Ἐν τούτοις, ὁ Ἰω. Φουντούλης ξεχώριζε «Εὐχὲς ποὺ διαβάζονται ἐξ ὀλοκλήρου μυστικῶς (εὐχή Καιροῦ, Χερουβικοῦ Ὕμνου, Εἰσόδου, Εἰρηνικῶν Βαπτίσματος κ.λπ.)», Ἀπαντήσεις… (2003), Τόμος Δʹ, #410, σ. 27.
Ὁ Τρεμπέλας, δυστυχῶς, ἔθεσεν οὐσιαστικῶς τὴν βάσιν9 διὰ τὴν καινοτόμον εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ ἀνάγνωσιν τῶν Μυστικῶν Εὐχῶν (καὶ συμπαρέσυρε τὴν χριστιανικὴν ὀργάνωσίν του, καὶ λοιπὸν κόσμον καὶ ἱερωμένους), μὲ τὶς ἀντίστοιχες ἐργασίες του τοῦ 1949, 1955 (βλ. ὑποσ. 9, σ. 20-24), συγχρόνως μὲ τὴν λειτουργικὴ κίνηση τῶν Καθολικῶν πρὸ τῆς Βʹ Βατικάνειας Συνόδου, καὶ γιὰ αὐτὸ τὸ 1956 (δὲν εἶναι τυχαῖο ἕναν χρόνο μετὰ τὴν δεύτερη ἐργασία τοῦ Τρεμπέλα) ἐξέδωσε ἡ Ἱεραρχία τὴν αὐστηρὰν Συνοδικὴν Εγκύκλιον ὑπὲρ τῶν μυστικῶς ἀναγινωσκομένων εὐχῶν, βλ. ὑποσ. 5.
Ἰω. Μ. Φουντούλη, Ἀπαντήσεις εἰς Λειτουργικὰς ἀπορίας, Τόμος Εʹ, Ἀπ. Διακονία 2003, #553, σ. 201.
Πρὸς τούτοις δέ, στὶς 9 Ἰουνίου 1956 (ἀρ. πρωτ. 1353) ἡ Ἱεραρχία ἀπέστειλε Συνοδικὴν Ἐγκύκλιον πρὸς τοὺς Σεβασμιωτάτους Ἱεράρχας ἵνα «αὐστηρῶς διατάξητε τοῖς παρ’ Ὑμῖν κληρικοῖς ἵνα ποιῶνται τὴν ἀνάγνωσιν τῶν ὡς εἴρηται Εὐχῶν «μυστικῶς» καὶ οὐχὶ εἰς ἐπήκοον τοῦ ἐκκλησιάσματος».
Πλὴν ὀρισμένων συγχρόνων ἐξαιρέσεων.
Πῶς ἐτέλεσε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς τὴν «θείαν Εὐχαριστίαν» εἰς τὸν Μυστικὸν Δείπνον, μυστικῶς ἢ εἰς ἐπήκοον;, Παν. Δ. Παπαδημητρίου, 2/12/2020, http://analogion.gr/typikon/liturgy-articles.
βλ. Βαρβερινό κώδικα 8ου αἰώνος Gr. 336, τὴν Διάταξη τοῦ Ἁγίου Φιλοθέου (V.480), καὶ τῆς Ἁγίας Σοφίας (V.135), http://analogion.gr/typikon/liturgy-articles.
9 Ἡ Μυστικὴ Ἀνάγνωσις τῶν Εὐχῶν τῆς Θείας Λειτουργίας, Ἀρχιμ. Νικοδήμου Μπαρούση, ἐκδ. Τῆνος, 2011.
10 Διαθέσιμο στό: https://www.porphyrios.net/ 
11 Διάταξις τῆς Πατριαρχικῆς Λειτουργίας 1386 (Ἁγία Σοφία), παρὰ τοῦ πρωτονοταρίου τῆς Ἁγίας Σοφίας, διακ. Δημητρίου Γεμιστοῦ, V.135, Παν. Δ. Παπαδημητρίου (πρόχειρον, βʹ 30/12/2020, αʹ 22/11, 21/11/ 2020), http://analogion.gr/typikon/liturgy-articles.
12 Λειτουργικὴ σιωπή = σιωπὴ κατὰ τὴ διάρκεια τῆς Θ. Λειτουργίας, ὥστε νὰ προλάβει νὰ ἀναγνώσει μυστικῶς ὁ ἱερεὺς τὴν μυστικὴν Εὐχήν στὴν θέσιν της. Ἡ σιωπὴ αὐτὴ εἶναι περισσότερο φανερὴ στὶς ἀκολουθίες τῶν Ἁγιορειτῶν πατέρων. Στὸν κόσμο τὴν σήμερον, συνήθως ἐπικρατεῖ ἀμηχανία ἐὰν ἐπικρατήσει γιὰ λίγο λειτουργικὴ σιωπὴ στὴν ἐκκλησία. Διακόνου παρόντος, δὲν ἀκούγεται συνήθως σιωπή, διότι οἱ αἰτήσεις ὑπὸ τοῦ διακόνου καλύπτουν (ἐπὶ τὸ πλεῖστον) τὴν μυστικὴ ἀνάγνωση τῶν εὐχῶν ὑπὸ τοῦ ἱερέως. Ἐπίσης, ἀπόντος διακόνου, πέραν τῆς Παραδόσεως τῆς λειτουργικῆς σιωπῆς, εἶναι τῆς Παραδόσεως (στὸν κόσμο περισσότερο, ἀλλὰ καὶ σὲ ἱερὲς Μονές) νὰ λέγονται οἱ Εὐχὲς (πάντοτε μυστικῶς) μετὰ τὴν ἐκφώνησιν, τὴν ὥρα ποὺ ὁ Χορὸς ψάλλει τὰ σχετικά, [Ἱερατικόν Ἀ.Δ. 2000, σ. 106].
13 http://analogion.gr/articles/ecclesia/gerontes-euxes/ag-porfyrios-1.mp3 (γιὰ τὰ ὑπόλοιπα 2-8, ἀντικατέστησε τό 1 στὸν σύνδεσμο, μὲ τὸ 2, 3, …, 8), 7/1/2021.
14 Ὁ Γέροντάς μου Ἰωσὴφ ὁ Ἠσυχαστῆς καὶ Σπηλαιώτης (1897-1959), Γέροντος Ἐφραῖμ Φιλοθεΐτου, ἔκδ. Ἱ.Μ. Ἁγίου Ἀντωνίου Ἀριζόνας, USA, ἔκδοσις θʹ 2019, σ. 160.
15 Ὑποτακτικὸς τοῦ γέροντος Ἰωσὴφ ποὺ παρήκουσε καὶ βγῆκε στὸν κόσμο, στὸν Βόλο, καὶ ἠγήθηκε τοῦ παλαιοημερολογιτικοῦ κινήματος ἐκεῖ. Εἶχε γυρίσει γιὰ λίγο στὸν γέροντα, στὸ Ἅγιον Ὄρος πρόσκαιρα (ὅταν καὶ συνέβη τὸ ἐν λόγῳ περιστατικό), καὶ ξανὰ ἔφυγε. Κατόπιν πῆγε Μόντρεαλ, Ντητρόϊτ καὶ στὸ Τέξας. Κοιμήθηκε τό 1984 μὲ βαθειὰ ταπείνωση καὶ μετάνοια.
16 Ὁ Γέροντάς μου Ἰωσὴφ ὁ Ἠσυχαστῆς, …., σσ. 165-182.
17 Ὁ Γέροντάς μου Ἰωσὴφ ὁ Ἠσυχαστῆς, …., σσ. 177-178.
18 Ὁ Γέροντάς μου Ἰωσὴφ ὁ Ἠσυχαστῆς, …., σ. 176.
19 Ὀδοιπορικὸ στὴν ἔρημο τοῦ Ἁγίου Ὄρους – 6ο μέρος (Καλύβη Ὁσίου Ἐφραίμ – Κατουνάκια), TV4E, 56:50 κ.ἑ., https://youtu.be/CZ7zDeLySxw (ἀντιγραφή 7/1/2021).
20 Ἀρχιμ. Γαβριήλ, Καθηγουμένου Ἱ.Μ. Ὁσίου Δαυίδ, Ἰστοσελίδα Πεμπτουσία, https://www.pemptousia.gr/2018/01/agios-iakovos-tsalikis-thies-empiries-ke-simia-agiotitos/ (ἀντιγράφηκε 8/2/2022).
21 Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος, Ὁ Ἅγιος Ἰάκωβος καὶ ἡ σχέση του μὲ τὴν Παναγία καὶ τοὺς Ἁγίους (3 ὀμιλίες, https://youtu.be/h8NQwyJQZG0 ), 
22 Στυλιανός Γ. Παπαδόπουλος, Ὁ μακαριστὸς Ἰάκωβος Τσαλίκης, ἔκδ. 7η, 2002, ἐκδ. Ἀκρίτας.
23 Προσωπικὴ συζήτηση, καί· «Ἀπαντήσεις Μητροπολίτου Μόρφου κ. Νεοφύτου στὸ ἐρώτημα: Σύγχρονοι Ἅγιοι καὶ μυστικὴ ἀνάγνωση τῶν Εὐχῶν στὴ Θεία Λειτουργία», 8/2/2022, https://immorfou.org.cy/απαντήσεις-μητροπολίτου-μόρφου-κ-νεο/ (8/2/2022).
24 Πρωτοπρεσβυτέρου Στεφάνου Κ. Ἀναγνωστοπούλου, Ὁ Γέροντάς μου Ἐφραῖμ, βʹ ἔκδ., Πειραιᾶς 2021.
25 Προσωπικὴ συζήτηση.
26 Ἔγινε τὴν Κυριακὴ τοῦ Τυφλοῦ 16/5/2004, ἀλλὰ εἴχαμε τὸ μηχάνημα ἐπάνω στὰ στασίδια, καὶ ἠχογραφοῦσε καὶ τὸν παραμικρὸ τριγμό, ἐνὼ ἡ ψαλμωδία ἀκούγεται ἐξασθενημένη λόγῳ ἀπόστασης, καὶ ἀπουσίας μικροφωνικῆς ἐγκατάστασης στὸν ἱερὸ Ναό· 
https://analogion.gr/articles/ecclesia/gerontes-euxes/g-efraim-az-040516-kur-tuflou-agia-anafora.mp3 .
27 Ἰστοσελίδα Πεμπτουσία, https://www.pemptousia.gr/2016/09/ieromonachos-isaak-stavronikitianos-1937-3-iouliou-1998/ (ἀντιγράφηκε 8/2/2022)
28 Σίμωνος Μοναχοῦ, π. Εὐμένιος – ὁ Ποιμὴν ὁ καλὸς καὶ Θαυματουργός, ἔκδ. ΣΤʹ, Ἱερὰ Καλύβη Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου – Ἱ. Σκήτη Κουτλουμουσίου, 2018.
29 Προσωπικὴ συζήτηση.
30 Μητροπολίτης Κιτίου κ. Νεκτάριος, Ἰστοσελίδα Πεμπτουσία, https://www.pemptousia.gr/2021/01/gia-ton-archim-athanasio-stavrovounioti-aftos-den-ine-gerontas-aftos-ine-avvas/ (ἀντιγράφηκε 8/2/2022).
31 Πηδάλιον (1841), βλ. ϟα’ Κανόνα τοῦ Μ. Βασιλείου, σ. 387, ὑποσ. 1.

————————————————————

Πηγή analogion.gr