Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2025

Αγιά Σοφιά: Σάλος με τα φορτηγά μέσα στο ναό – Ακόμα και οι Τούρκοι διαμαρτύρονται για τις εργασίες ενώ η κυβέρνηση Μητσοτάκη «πέρα βρέχει»


Την ώρα που η Λίνα Μενδώνη... «κοιμάται», ο Τουρκικός τύπος καταγγέλλει την τραγική μεταχείριση του εμβληματικού μνημείου

Συντάκτης: Παντελής Λαμψιώτης

Θύελλα αντιδράσεων έχει ξεσηκώσει η εικόνα βαρέων φορτηγών και μηχανημάτων να έχουν εγκατασταθεί μέσα στην Αγιά Σοφιά για τις εργασίες αποκατάστασης του τρούλου. Σε ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς 15 αιώνων όπου εδώ και χρόνια παρουσιάζει εκτεταμένες φθορές, το τουρκικό κράτος θεώρησε… ασφαλές να το μετατρέψει σε «εργοτάξιο» με φορτηγά βαρέως τύπου.

Οι τουρκικές αρχές μπορεί να διαβεβαιώνουν ότι τα έργα αποκατάστασης τηρούν όλα τα μέτρα για την ασφάλεια του μνημείου, αλλά αυτό δεν έχει πείσει καθόλου τα τούρκικα ΜΜΕ που αφιερώνουν εκτεταμένα ρεπορτάζ για τις απερίσκεπτα επικίνδυνες εργασίες.

Ενδεικτικά η Cumhuriyet γράφει στο πρωτοσέλιδό της: «Έβαλαν φορτηγά στην Αγία Σοφία, που -για την προστασία της- απαγορεύεται να μιλάς δυνατά». Και το εν λόγω ρεπορτάζ σημειώνει ότι «η απόφαση του υπουργείου να βάλει γερανό στην κατασκευή, την οποία χαρακτήρισε ως “αναγκαία ενίσχυση”, έχει εξοργίσει αρχιτέκτονες, αρχαιολόγους και ιστορικούς τέχνης». Ο Ιλμπέρ Ορταϊλί, ιστορικός, ακαδημαϊκός και συγγραφέας προειδοποιεί στην ίδια εφημερίδα ότι «ούτε αυτοκίνητο, πόσο μάλλον φορτηγό, δεν μπορεί να μπει μέσα».

«Ολόκληρο το υπόγειο του κτιρίου είναι γεμάτο σπηλιές. (…) Κοιτάξτε, θα το πω ξανά, θα καταρρεύσει και ο κόσμος θα κατηγορήσει τους Τούρκους. Πώς ξέρουν πόσους τόνους μπορεί να αντέξει; (…) Από πού πήραν αυτές τις πληροφορίες; Ρώτησαν τον Ανθέμιο;», προσθέτει ακόμα.

Η εφημερίδα KARAR κυκλοφόρησε με πρωτοσέλιδο που δείχνει τα φορτηγά στο εσωτερικό της Αγίας Σοφίας, και με τίτλο: «Τι κάνουν τα φορτηγά μέσα στην Αγία Σοφία;». Και σημειώνεται«Ένα ακόμη ‘’σκάνδαλο αποκατάστασης’’… Αυτή τη φορά, τρία φορτηγά 45 τόνων εισήλθαν στην 15αιώνια Αγία Σοφία. Οι ειδικοί, τονίζοντας τον κίνδυνο κατάρρευσης του εδάφους, επικαλέστηκαν την απαγόρευση της UNESCO για βαρέα μηχανήματα. Τα ιδρύματα, ωστόσο, υπερασπίστηκαν το έργο, λέγοντας: “Όλα είναι επιστημονικά. Η ιστορία δεν βλάπτεται”».

Πολλές ακόμα τουρκικές εφημερίδες και εκπομπές καναλιών κάνουν λόγο για σκάνδαλο που διασύρει την Τουρκία και ενδέχεται να έχει σφοδρές συνέπειες σε περίπτωση που προκληθεί σοβαρή ζημιά στο μνημείο.

Εξευτελιστική σιωπή από το υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας

Η τραγική ειρωνεία του ζητήματος είναι ότι ευαισθητοποιούνται για την Αγιά Σοφιά οι Τούρκοι καίτοι δεν τους ανήκει ως μνημείο, την ίδια ώρα που η ελληνική κυβέρνηση στέκεται σκανδαλωδώς αδιάφορη για τις εικόνες με τα φορτηγά.

Η λαλίστατη κατά τ’ άλλα, Λίνα Μενδώνη, δεν έχει αφιερώσει ούτε μισή δήλωση για τον κίνδυνο που διατρέχει ο εμβληματικός ναός της Ρωμιοσύνης, ενώ μόλις πριν 3 εβδομάδες στη 43η σύνοδο της UNESCO, δήλωνε… θεματοφύλακας της οικουμενικότητας της ελληνικής γλώσσας. Και τώρα που οι Τούρκοι μετατρέπουν σε «πάρκινγκ» φορτηγών ένα από τα κορυφαία μνημεία που υπάγεται στην εποπτεία της UNESCO, η υπουργός Πολιτισμού δείχνει λιγότερο ενδιαφέρον και από τους ίδιους τους Τούρκους.

Πέρα όμως από τους πρακτικούς κινδύνους από τις εργασίες, αποκαλύπτεται και η απρέπεια με την οποία μεταχειρίζεται η κυβέρνηση Ερντογάν αυτό το κόσμημα της χριστιανοσύνης που από το 2020 χρησιμοποιείται ως τζαμί. Χιλιάδες μουσουλμάνοι προσκυνητές καταστρέφουν τους τοίχους του, κατεστραμμένες πόρτες, κρυμμένα ψηφιδωτά, καλυμμένο δάπεδο, σκουπίδια, και τώρα γιγαντιαίες σκαλωσιές και ράμπες.

Εικόνες που εδώ και μια πενταετία προκαλούν θλίψη και αγανάκτηση σε κάθε Έλληνα με επίγνωση ιστορίας, αλλά και σε κάθε πολίτη του κόσμου που αντιλαμβάνεται την αξία αυτού του μνημείου.

Πριν δύο εβδομάδες εκατοντάδες Τούρκοι έκαναν εθνικιστική φιέστα έξω από το – ανακαινισμένο στην εντέλεια – σπίτι του Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη. Εκατοντάδες χιλιάδες Τούρκοι αναμένεται να το επισκεφθούν το 2026. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη θεωρεί πρέπον να επιτρέπει ένα λαϊκό «προσκύνημα» εντός ελληνικής επικράτειας για όσους τιμούν τον σφαγέα των Ελλήνων, αλλά δεν βρίσκει κανένα λόγο να υπερασπιστεί ένα παγκόσμιο προσκύνημα του Ελληνισμού που καθημερινά βανδαλίζεται από τον τουρκικό μεγαλοϊδεατισμό…

sportime.gr 25 Νοέ 2025

===========================

==============================

ΣΧΕΤΙΚΑ
«Φύγετε από την Αγία Σοφία»

Αγία Σοφία: "Δεν μπορεί να αντέξει αυτό το
 βάρος", λέει Τούρκος ιστορικός για τα φορτηγά
 μέσα στο ναό

Toυρκία: "Δεν μπορεί να αντέξει αυτό το βάρος", λέει ιστορικός για τα φορτηγά μέσα στην Αγία Σοφία
Τι αναφέρει στην ανάρτησή του

Η είσοδος βαρέων μηχανημάτων στην Αγία Σοφία προκάλεσε ανησυχία διεθνώς. Αρχιτέκτονες και ιστορικοί προειδοποιούν για κίνδυνο μη αναστρέψιμων ζημιών σε ένα μνημείο 1.500 ετών



26.11.2025 
Parapolitika Newsroom
Η είσοδος βαρέων μηχανημάτων στον εσωτερικό χώρο της Αγίας Σοφίας έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία τόσο στην Τουρκία όσο και διεθνώς. Εικόνες που δείχνουν ένα γερανοφόρο φορτηγό να σταθμεύει πάνω σε προσωρινές προστατευτικές πλάκες, εισερχόμενο από την Αυτοκρατορική Πύλη, προκάλεσαν σοκ στους ειδικούς και στο κοινό.

Διαβάστε: Σάλος στην Τουρκία για τα φορτηγά και τις σκαλωσιές στην Αγία Σοφία κατά την αναστήλωση (Βίντεο)

Αρχιτέκτονες και ιστορικοί επισημαίνουν ότι το δάπεδο του ναού δεν είναι ενιαίο: κάτω από τα σημεία που βλέπουν οι επισκέπτες βρίσκονται ψηφιδωτά, κοιλότητες και εύθραυστα στρώματα πέτρας.

Η χρήση βαρέων μηχανημάτων σε έναν χώρο 1.500 ετών θεωρείται ιδιαίτερα επικίνδυνη, καθώς το βάρος μπορεί να προκαλέσει μη αναστρέψιμες ζημιές στο μνημείο.

Μετά τη δημοσιοποίηση των εικόνων, ο ιστορικός καθηγητής Δρ. Ιλμπέρ Ορταϊλί εξέφρασε έντονη κριτική στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναρτώντας: «Η Αγία Σοφία πραγματικά δεν μπορεί να αντέξει αυτό το φορτίο. Δεν έχουν καμία κατανόηση της αρχιτεκτονικής. Ξεχάστε ένα φορτηγό, έναν γερανό… ούτε καν ένα αυτοκίνητο δεν μπορεί να μπει εκεί μέσα.

"Αν αυτή η κατασκευή καταρρεύσει, ο κόσμος θα θεωρήσει τους Τούρκους υπεύθυνους", ΄λέει ο καθηγητής ιστορίας για την Αγία ΣοφίαΟ αντίκτυπος αυτών των παρεμβάσεων θα φανεί αργά ή γρήγορα. Η κατασκευή είναι γεμάτη με σήραγγες από κάτω. Όλοι όσοι την επισκέπτονται αντιμετωπίζουν την Αγία Σοφία σαν ιδιοκτησία του πατέρα τους.

Θα το πω ξανά: Αν αυτή η κατασκευή καταρρεύσει, ο κόσμος θα θεωρήσει τους Τούρκους υπεύθυνους. Πώς λοιπόν ξέρουν πόσους τόνους μπορεί να σηκώσει; Σε ποια δεδομένα βασίζονται όσοι κάνουν αυτή την εργασία; Θα γράψω ένα πιο λεπτομερές άρθρο για το θέμα αυτό το Σαββατοκύριακο».


Παράλληλα, η τουρκική εφημερίδα Cumhuriyet, με τίτλο «Φύγετε από την Αγία Σοφία», δημοσιεύει την κριτική του αρχιτέκτονα Korhan Gümüş, ο οποίος υποστηρίζει ότι τα υπερμεγέθη μηχανήματα «αποτελούν απειλή για τον πολιτισμό» και ότι οι παρεμβάσεις γίνονται «χωρίς τη συμμετοχή ανεξάρτητων επιστημονικών φορέων», μετατρέποντας το έργο σε «επίδειξη κυριαρχίας».

Ο αρχαιολόγος και πρόεδρος της Πλατφόρμας Παρακολούθησης Πολιτιστικής & Φυσικής Κληρονομιάς, Nezih Başgelen, προειδοποιεί ότι η Αγία Σοφία βρίσκεται σε «εξαιρετικά κρίσιμη φάση».

"Υπάρχει κίνδυνος μη αναστρέψιμων ζημιών"Σημειώνει ότι για τη δεύτερη φάση των εργασιών έχει εγκριθεί προσωρινή μεταλλική κατασκευή στον κύριο θόλο, με χαλύβδινες δοκούς ύψους 43,5 μ., και ότι τα βαρέα οχήματα που μεταφέρουν τα υλικά φτάνουν έως και τους 45 τόνους, προκαλώντας έντονη ανησυχία για την ασφάλεια του μνημείου.

Ο Başgelen προσθέτει: «Υπάρχει κίνδυνος μη αναστρέψιμων ζημιών. Η αποκατάσταση δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται μόνο τεχνικά. Πρέπει να τηρούνται οι παγκόσμιες αρχές προστασίας».

Προβληματισμός προκαλεί και η ανάθεση των εργασιών στη Güryapı Restoration Contracting and Trading Inc., εταιρεία με στενές σχέσεις με πολιτικά πρόσωπα, γεγονός που εγείρει ερωτήματα σχετικά με τις προτεραιότητες της αποκατάστασης. Ειδικότερα της οποίας ο επικεφαλής φέρεται να είναι φίλος του προέδρου Ερντογάν από τα σχολικά χρόνια