Ο ευθαρσής μητροπολίτης πρώην Καλαβρύτων έπραξε το εκ των πραγμάτων επιβαλλόμενο.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να εξάρουμε την ομολογιακή στάση των αδελφών της μητροπόλεως Περιστερίου που αντιτάχθηκαν στην άθεσμη και ανοίκεια πρόθεση του μητροπολίτη τους να απομακρύνει τον Εσταυρωμένο και τον Τίμιο Σταυρό από το Ιερό Βήμα των ιερών ναών της συγκεκριμένης μητροπόλεως.
Η τοπική Εκκλησία δεν είναι φέουδο και τιμάριο του εκάστοτε επισκόπου ούτε κληρονομιά από τον πατέρα του.
Αρκετή ανοχή έχουμε επιδείξει όλοι μας μέχρι τώρα απέναντι στους τολμητίες επισκόπους.
(βλ. ΟΠΛΟΧΡΗΣΙΑ Νο 1, 8 Αυγούστου 2022)
Σήμερα, λοιπόν, θα αναφερθούμε σε κάποιον άλλον Αδελφόν Αρχιερέα, ο Οποίος με ένα πρωτοφανές πείσμα προσπαθεί να αφαιρέσει τον Εσταυρωμένο και τον Τίμιο Σταυρό από το ιερόν Βήμα των ιερών Ναών της Ορθοδόξου Εκκλησίας!!!! Ισχυρίζεται, ότι επί 1900 χρόνια ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕΝ Ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ ΕΙΣ ΤΟ ΙΕΡΟΝ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΑΩΝ ΜΑΣ και ότι αυτό, που σήμερα συμβαίνει, είναι ένας ΝΕΩΤΕΡΙΣΜΟΣ των τελευταίων 100 ετών!!!!
Σε μία τηλεφωνική επικοινωνία μας, όταν άκουσα τα λόγια αυτά, του απήντησα: Καλά, Σεβασμιώτατε, εάν κάτι έχει καθιερωθεί εδώ και 100 χρόνια, όπως ισχυρίζεσθε, αυτό ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ; Μπορούμε, λοιπόν, να το καταργήσουμε ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΡΟΗΓΗΘΗ ΚΑΠΟΙΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ; Μπορεί ένας Μητροπολίτης να καταργήσει, όλως αυθαιρέτως, κάτι, το οποίον υπάρχει ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΟΧΙ ΜΟΝΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ;
Τότε ο Σεβ. Περιστερίου κ. Γρηγόριος, αντί άλλης απαντήσεως, ΜΟΥ ΕΚΛΕΙΣΕ ΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ!!!!!
Στη συνέχεια προ ολίγων ημερών, δηλ. την 14ην Μαΐου τρ. έ., ο Σεβασμιώτατος κ. Γρηγόριος προσκάλεσε τους πιστούς της Επαρχίας Του σε μία Αίθουσα της Ιεράς Μητροπόλεώς Του και επί μιάμιση ώρα (90 ’) ανέπτυσσε τις θεολογικές θέσεις και απόψεις του. Στη συνέχεια δέχθηκε ερωτήσεις. Η διαλογική συζήτησις διήρκεσε άλλες δύο ώρες!!!! Ακούσθηκαν πολλές αντιρρήσεις και μάλιστα ΜΕ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ! Αλλά δυστυχώς δεν αναφέρονταν ούτε το όνομα ούτε και η ιδιότητα του προσώπου-αντιρρησία! Ο Σεβ. Περιστερίου με ένα εγωϊστικό και αυταρχικό τρόπο απωθούσε τον αντιρρησία ομιλητή!
Σήμερα, λοιπόν, σας παραθέτουμε το σχετικό Video και παρακαλούμε όσους έχουν αντιρρήσεις και θεολογικά ή και λογικά επιχειρήματα
α) Με μία επιστολή τους να μάς εκθέσουν τις απόψεις των και τα επιχειρήματά τους στη Διεύθυνση: Σεβ. Μητροπολίτην πρ. Καλαβρύτων ΑΜΒΡΟΣΙΟΝ, Τ.Θ. 5018 – 251 00 ΑΙΓΙΟΝ.
β) Να μας δηλώσουν, εάν μας επιτρέπουν να χρησιμοποιήσουμε το πρόσωπό τους ως ΜΑΡΤΥΡΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ σε μία καταγγελία, δηλ. ΜΗΝΥΣΙΝ, την οποίαν προτιθέμεθα να καταθέσουμε προς την Ιεράν Σύνοδον της Εκκλησίας της Ελλάδος εναντίον του Σεβ. Περιστερίου κ. Γρηγορίου, προκειμένου να υπερασπισθούμε τα ιερά και τα όσια της φυλής μας από τους ΜΟΝΤΕΡΝΙΖΟΝΤΕΣ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΣΤΕΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ.
Η κατάστασις αυτή, δυστυχώς, διεγείρει την συνείδησίν μας και μας εξαναγκάζει για μια ακόμη φορά να διακόψουμε την σιωπήν μας και να υψώσουμε φωνήν διαμαρτυρίας! Να πάρουμε δηλ. το όπλο μας και να ρίψουμε και πάλι μερικές βολές στον αέρα, μήπως και ξυπνήσουν οι αρμόδιοι!
ΣΗΜΕΡΑ, ΛΟΙΠΟΝ, ΣΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΟΥΜΕ, ΟΤΙ
ΕΙΣ ΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ
ΘΑ ΥΠΟΒΑΛΟΥΜΕ ΜΗΝΥΣΙΝ ΕΝΑΝΤΙΟΝ
ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ κ.κ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
ΚΑΙ ΣΑΣ ΠΡΟΣΚΑΛΟΥΜΕ ΝΑ ΕΛΘΕΤΕ
ΩΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ
ΠΡΟΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΙΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΜΑΣ
Ο Σεβ. Περιστερίου κ. Γρηγόριος δεν είναι ένας τυχαίος άνθρωπος! Είναι Καθηγητής του Κανονικού Δικαίου στη Θεολογική Σχολής του Πανεπιστη-μίου των Αθηνών, έχει δε πολλά μεταπτυχιακά διπλώματα, ενώ συγχρόνως ομιλεί 6 ξένες γλώσσες!
Έχει λάβει μεταπτυχιακό δίπλωμα (master) στο Κανονικό Δίκαιο από την Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ (1985), μεταπτυχιακό δίπλωμα στο Κανονικό Δίκαιο από το Καθολικό Ινστιτούτο Παρισίων (1990), μεταπτυχιακό δίπλωμα στη Νομική και το Κανονικό Δίκαιο από το Πανεπιστήμιο του Παρισιού (1990), μεταπτυχιακό δίπλωμα στην Ιστορία των Θρησκευμάτων και την Θρησκευτική Ανθρωπολογία από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (1990), και μεταπτυχιακό δίπλωμα στο Συγκριτικό Κανονικό και Ευρωπαϊκό Εκκλησιαστικό Δίκαιο από το Πανεπιστήμιο του Παρισιού (1992). Ομιλεί Αγγλικά, Γαλλικά, Εβραϊκά, Εσθονικά, Ρωσικά και Ιταλικά.
(Πηγή: το Διαδίκτυο)
Συνεπώς όσα ενεργεί και όσα διδάσκει χρήζουν ιδιαιτέρας προσοχής! Διότι η επιμόρφωσίς Του δεν έχει αντικείμενον την διδαχήν των Αγίων Πατέρων της Μητρός Εκκλησίας! Η επιμόρφωσίς του αναφέρεται στα Θεολογικά νάματα των Ρωμαιοκαθολικών, των Προτεσταντών και των … Εβραίων, αφού ομιλεί και … Εβραϊκά!!!
α) ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΝΤΟΡΘΟΔΟΞΑ ΚΑΤΟΡΘΩΜΑΤΑ ΤΟΥ είναι η συμμετοχή Του σε ένα χορό λαϊκῶν, όπου ο ίδιος «σύρει» τον χορό, κρατών-τας μάλιστα και το σχετικό μαντήλι!!! Θαυμάστε τον!
β) ΕΝΑ ΑΚΟΜΗ ΑΠΟ ΤΑ ΑΝΤΟΡΘΟΔΟΞΑ ΚΑΤΟΡΘΩΜΑΤΑ ΤΟΥ είναι η συμμετοχή του σε ένα χορό, όπου κατά την ημέραν της Τσικνοπέμπτης οι υπάλληλοι Καθαριότητος του Δήμου Περιστερίου στα υπόγεια του Δημαρχείου χορεύουν. Εκεί ο Σεβασμιώτατος ΓΟΝΑΤΙΣΤΟΣ τους παρακολουθεί, τους θαυμάζει και τους … ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΕΙ! Θαυμάστε τον!
γ) ΠΛΗΝ ΟΜΩΣ ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΚΑΤΟΡΘΩΜΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ, ΟΤΙ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΗ ΤΟΝ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΝ ΑΠΟ ΤΟ ΙΕΡΟΝ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΝΑΩΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΜΑΣ!!!!
Την Κυριακήν 14ην Μαΐου 2023, λοιπόν, σε μια ανοικτή συγκέντρωση, η οποία έγινε στην Αίθουσα Ομιλιών της Ιεράς Μητροπόλεως Περιστερίου, ομιλών επί 90 ’ της ώρας ενώπιον ενός πυκνού ακροατηρίου, ανέπτυξε τις θεολογικές (;) ή μάλλον τις αντορθόδοξες (;), τις «Ρωμαιοκαθολικο-Προτεσταντικές (;) θέσεις Του γιά τον Εσταυρωμένο και επέμεινε, ότι Ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΘΗ ΑΠΟ ΤΟ ΙΕΡΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΑΩΝ ΜΑΣ!
Ιδού και η σχετική Ανακοίνωσις
Η Αίθουσα ήταν κατάμεστη!
Εκεί όμως ακούσθηκαν και πολλές αντιρρήσεις!!!!
Πληροφορίες μας λέγουν, ότι ο ευσεβής Λαός του Περιστερίου αντέδρασε, και μάλιστα πολύ σκληρά, γι’ αυτή την Απόφαση του Σεβ. Περιστερίου: Κάποιος ευσεβής χριστιανός από το Περιστέρι μεταξύ άλλων μας έγραψε και τά εξής: «Από την αρχή της ομιλίας του ο Μητροπολίτης Περιστερίου θέλησε να μας εντυπωσιάσει με τις γνώσεις του και να μας δείξει πόσο ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟΣ είναι ως Θεολόγος και όχι να μας αιτιολογήσει με πατερικά κείμενα για το φλέγον θέμα του Εσταυρωμέ- νου. Ο κόσμος από κάτω φώναζε, ότι δεν μας ενδιαφέρουν αυτά που έλεγε για τους κύκλους, τα τετράγωνα, τις κόγχες και τις τελείες. Μας έδειξε εικόνες από τους παπικούς ναούς, από τους λουθηρανικούς ναούς. Μας έδειξε ό,τι άσχετο μπορείτε να φανταστείτε, για να μας πείσει, ότι ο Εσταυρωμένος είναι δυτικό έθιμο… και πρέπει να καταργηθεί, ενώ ο ίδιος το Σεπτέμβριο του 2022 έφερε για πρώτη φορά στο Περιστέρι παπικούς και μονοφυσίτες, για να συσφιχθούν οι σχέσεις τους. Τι ειρωνία!!! Να τον πειράζει ο Εσταυρωμένος και όχι αυτές καθαυτές οι αιρέσεις, όταν οι Άγιοι της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας μας συμβουλεύουν “oύτε χαίρεται σε αυτούς” …..» Α….Δ….., κάτοικος Περιστερίου…
Υπάρχει, λοιπόν, πρόβλημα! Με ποιο δικαίωμα ο Σεβ. Περιστερίου διατάζει την απομάκρυνση του Εσταυρωμένου από το Ιερό Βήμα;
Όθεν, επειδή η ελαχιστότης μου θεωρεί την Απόφασιν ταύτην όχι μόνον ΜΕΓΑΛΗΝ ΑΣΕΒΕΙΑΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΧΘΡΙΚΗΝ – ΠΡΟΔΟΤΙΚΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΝ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΑΜΩΜΗΤΟΥ ΗΜΩΝ ΠΙΣΤΕΩΣ, προτιθέ-μεθα να καταθέσωμεν ΜΗΝΥΣΙΝ εναντίον του Σεβ. Μητροπολίτου Περιστερίου κ. Γρηγορίου ενώπιον της Ιεράς Συνόδου, διά τούτο ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕΝ:
‘Οσοι πιστοί Χριστιανοί, Κληρικοί και Λαϊκοί, θέλουν να παραστούν ως ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ με επιστολήν τους:
1ον) Να μας γράψουν τα επιχειρήματά των εις μίαν επιστολήν, και
2ον) Να μας δηλώσουν όνομα, επάγγελμα, ταχ. διεύθυνσιν και τηλέφωνον επικοινωνίας, εις την διεύθυνσιν:
Σεβ. Μητροπολίτην πρ. Καλαβρύτων και Αιγιαλείας
ΑΜΒΡΟΣΙΟΝ
Τ.Θ. 5018 – 251 00 ΑΙΓΙΟΝ,
ώστε να καταρτίσουμε την σχετικήν ΑΓΩΓΗΝ και να τους προτείνουμε ως ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ!
Τελειώνοντας σας παραθέτουμε τις θέσεις του Θεολόγου κ. Κατραμάδου, ο οποίος σε ένα εμπεριστατωμένο άρθρο του γράφει τα εξής σπουδαία:
Γιατί ο Περιστερίου Γρηγόριος
αφαιρεί τον Τίμιον Σταυρόν;
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ: Τον παρελθόντα μήνα ο «Ο.Τ.» εδέχθη επωνύμους καταγγελίας υπό πιστών ανηκόντων εις την Ι. Μ. Περιστερίου σχετικώς με την αφαίρεσιν όπισθεν της Αγίας Τραπέζης του Τιμίου Σταυρού εις συγκεκριμένους ι. ναούς.
Η διαχείρισις του ζητήματος απήτει διάκρισιν, ώστε να μη μεγιστοποιηθή το όλον θέμα και δημιουργηθή μείζον σκάνδαλον από αυτό το οποίον ήδη ταλαιπωρεί συνειδήσεις ευσεβών ανθρώπων, και διά τούτο ο «Ο.Τ.» «έσπευδε βραδέως».
Ωστόσον, ενώ η έρευνα του «Ο.Τ.» ευρίσκετο εις εξέλιξιν, εδόθη εις την δημοσιότητα κείμενον του Σεβ. Μητροπολίτου πρ. Καλαβρύτων κ. Αμβροσίου. Εις αυτό ο πολιός Ιεράρχης αναφέρεται εις δύο επιστολάς του (11ης Νοεμβρίου και 23ης Ιανουαρίου), διά των οποίων απετείνετο προς την Διαρκή Ιεράν Σύνοδον, προκειμένου αυτή να εξετάση και να λάβη τας προσηκούσας αποφάσεις σχετικώς με το ανακύψαν ζήτημα. Παραλλήλως, απηυθύνθη γραπτώς προς τον ίδιον τον Σεβ. Μητροπολίτην Περιστερίου κ. Γρηγόριον (Παπαθωμάν) εκ του οποίου, ως πληροφορεί άπαντας, έλαβε την εξής απάντησιν:
«…αντί άλλης απαντήσεως εδέχθημεν ένα τηλεφώνημα εκ μέρους Του, εις το οποίον μας προέβαλεν ως επιχείρημα, ότι η τοποθέτησις του Εσταυρωμένου όπισθεν της Αγίας Τραπέζης εις το Ιερόν Βήμα είναι καινοτομία των 100 τελευταίων ετών, διό και έδωσεν εντολήν να αφαιρεθή εκείθεν! «Μέχρι του έτους 1900 δεν υπήρχεν ο Εσταυρωμένος εις το Ιερόν Βήμα», μας είπεν επί λέξει!
Εφ’ όσον το όλον ζήτημα και η συζήτησις έχει λάβει δημοσίους διαστάσεις, δεν κωλύει τίποτε την πέννα μας να αποτυπώσωμεν σκέψεις προς ευρύτερον προβληματισμόν.
Εκ προοιμίου να σημειώσωμεν, ότι τείνει να καταστή άτυπος παράδοσις το εξής: όταν ανέρχεται νέος Μητροπολίτης εις οίονδήποτε θρόνον, προβαίνει μονομερώς εις μεταρρυθμίσεις είτε επιβάλλων τας θεωρίας του, είτε εκ ζήλου διά την ποιμαντικήν, είτε διά το θεαθήναι. Άλλωστε ουδέποτε ερωτάται το ποίμνιον, όπως και δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν η συμφωνία των πρεσβυτέρων διά την εκλογήν του εκάστοτε Ποιμενάρχου των. Ωστόσον, ευσεβείς χριστιανοί, «μη ταρασσέσθω υμών η καρδία», διότι ό,τι είναι εκ Θεού θα παραμείνη, ενώ ό,τι είναι εκ πειρασμού σύντομα η αργά θα καταπέση. Είναι όμως ορθή η συγκεκριμένη απόφασις του Σεβ. Περιστερίου δι’ αφαίρεσιν του Τ. Σταυρού;
Ιστορική προσέγγισις
Ο Σεβ. Περιστερίου διατείνεται ότι η τοποθέτησις του Τ. Σταυρού όπισθεν της Αγ. Τραπέζης είναι μόλις των 100 τελευταίων ετών. Όντως είναι. Όμως αρκεί αυτό; Αφ’ ενός, ως υποστηρίζει και ο πρ. Καλαβρύτων, αποτελεί πλέον παράδοσιν 100 ετών, και αφ’ ετέρου, πολλά εις την Εκκλησίαν καθιερώθησαν, επειδή παρέμειναν επί πλείστα έτη π.χ. η μίτρα των Επισκόπων, το μεγάλον ωμόφορον, ο σάκκος κ.λπ. Θα ηδύνατο, επομένως, ο Σεβ. Περιστερίου να λάβη αρχήν μεταρρυθμίσεων από την αλλαγήν της λειτουργικής του ενδυμασίας. Προφανώς, όμως, αυτό θα ηνόχλη τους συν-Ιεράρχας του, εις τους οποίους οφείλει την ανάρρησίν του, ενώ η ενόχλησις των πιστών από την αφαίρεσιν του Τ. Σταυρού δεν έχει αξίαν…
Διατί όμως συγκεκριμένως να ασχολήται κάποιος Επίσκοπος με τον «Εσταυρωμένον»; Διότι ήδη αυτή η αφαίρεσις αποτελεί πρακτικήν, την οποίαν εφαρμόζουν εις το Πατριαρχείον Κων/λεως! Ας υπενθυμίσωμεν ότι το έπραξεν ήδη ο Αμερικής Ελπιδοφόρος (ο καινοτομών με τα «πολλαπλά κουταλάκια»…), ακολουθών αυτό που συμβαίνει ήδη εις τον Άγιον Γεώργιον εις το Φανάρι, όπου όταν λειτουργή ο Πατριάρχης ο Εσταυρωμένος αποσύρεται, ενώ όταν ιερουργή κληρικός επανέρχεται. Η μεταφορά και επαναφορά του Τ. Σταυρού ολίγον πλέον απέχει από το να καταντήση η υπόθεσις θεατρινισμός. Πώς αιτιολογείται όμως αυτή η αλλαγή; Ως διατείνονται, σκοπός είναι η επαναφορά της σπουδαιότητος του συνθρόνου, δηλ. των θέσεων όπισθεν της Αγίας Τραπέζης εις την κόγχην, όπου κάθεται ο Επίσκοπος και το πρεσβυτέριον.
Η ιδέα αυτή είναι μάλλον ρομαντική, εάν δεν είναι στοχευμένη… Αρκεί να εξετάση κανείς την ιστορίαν του συνθρόνου, διά να αποφανθή με νηφαλιότητα. Το σύνθρονον εμφανίζεται εις την παλαιοχριστιανικήν ναοδομίαν και κορυφώνεται περίπου τον 6ο αι μ.Χ. Ολοένα μεγεθύνεται και υψώνεται, αρχικά προκειμένου ο Επίσκοπος να φαίνεται όπισθεν του υψηλού κιβωρίου της Αγίας Τραπέζης, ενώ μετέπειτα ακολουθεί την πορείαν της εξελίξεως του τέμπλου, το οποίον τελικώς εις την πλήρη εξέλιξίν του θα αποκλείση πλήρως το Ιερόν Βήμα από τον υπόλοιπον ναόν. Όμως, πολύ πριν την ανύψωσιν του τέμπλου έως την οροφήν του ναού, όπου πλέον ήτο αδύνατον να φαίνεται ο Επίσκοπος, ήδη το σύνθρονον ατονεί και εξαφανίζεται περί τον 10ον αι. μ.Χ. Η επικράτησις της τιμής των ι. εικόνων, αλλά και η εξέλιξις της ναοδομίας καθιστούν δύσχρηστον το σύνθρονον. Διά τούτο -όπως και δι’ ετέρους λόγους- ήδη κατά την βυζαντινήν περίοδον ο θρόνος του Επισκόπου εξέρχεται από το Ιερόν Βήμα και τοποθετείται εις τον σολέαν, όπου ευρίσκεται και σήμερα.
Αντίθετον πορείαν εις σχέσιν με το σύνθρονον είχεν η χρήσις του Τιμίου Σταυρού, η οποία βαίνει πολλαπλασιαζομένη, καθώς τίθενται εις την λειτουργικήν υπηρεσίαν: «σταυρός ευλογίας», «σταυρός αγιασμού», «σταυρός αρτοφόριον», «σταυρός λειψανοθήκη», επιστήθιος σταυρός ως οφφίκιον κ.λπ. Δύο κύριοι παράγοντες συνέτειναν και εις την καθιέρωσιν Τ. Σταυρού μεγάλου μεγέθους διά τελετουργικούς σκοπούς. Πρώτον, η απόφασις του Μ. Κων/νου να θέση αυτόν ως έμβλημα εις λάβαρα, καθιερώνων κατ’ ουσίαν τον τύπον του «σταυρού λιτανείας», ομού με την ανακάλυψιν του Τ. Σταυρού του Κυρίου από την μητέρα του Αγίαν Ελένην, ανακάλυψις η οποία ωδήγησεν εις καθιέρωσιν πλείστων εορτών του Τ. Σταυρού: εύρεσις, ύψωσις, πρόοδος, σταυροπροσκύνησις κ.α. Τοιουτοτρόπως, εισάγεται από ενωρίς εις την λατρείαν της Εκκλησίας η ανάγκη υπάρξεως ευμεγέθους Σταυρού. Δεύτερος λόγος, η πολύ παλαιά παράδοσις περί της ακολουθίας των Αγ. Παθών, η οποία υφίστατο εις το Πατριαρχείον της Αντιοχείας:
«…κατά την απαγγελία στο ύφος του Ευαγγελίου του πρώτου τροπαρίου του ιε΄ αντιφώνου («Σήμερον κρεμάται επί ξύλου…») της ακολουθίας των αγίων Παθών, του όρθρου δηλαδή της Μεγάλης Παρασκευής, ελιτανεύετο από τον ιερέα μεγάλων διαστάσεων σταυρός με το σώμα του Χριστού καρφωμένο επάνω σ’ αυτόν κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι δυνατή η αποκαθήλωσίς του… πριν από εκατό περίπου χρόνια, θέλησαν στο Πατριαρχείο της Κων/λεως να μιμηθούν την πράξι της Αντιοχείας (και διέδωσαν αυτήν την πρακτική)…» (Ι. Φουντούλη, Απαντήσεις εις λειτουργικάς απορίας, τ. Α΄).
Από αυτά συνάγεται ότι: ενώ προϊόντος του χρόνου το σύνθρονον υπεβαθμίζετο, ο Τίμιος Σταυρός κατέκτησε κεντρικήν θέσιν, ερχόμενος φυσικώ τω τρόπω να τοποθετηθή όπισθεν της Αγίας Τραπέζης, εις το κέντρον της θείας λατρείας.
Πρακτικά ζητήματα
Δεδομένων τούτων, διερωτάται κανείς: Που αλλού θα ηδύνατο να τοποθετηθή ο Τ. Σταυρός; Μήπως εις αποθήκην, διά να εξάγεται μόνο κατά συγκεκριμένας ημέρας; Όταν μάλιστα σήμερα όλοι οι ι. ναοί έχουν τον «Εσταυρωμένον» όπισθεν της Αγίας Τραπέζης, πως θα τον απομακρύνουν; Τι θα τον κάνουν; ……
ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Σε άλλο άρθρο του ο κ. Παναγιώτης Κατραμάδος, Θεολόγος, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ» (βλ. φ. της 10ης Μαρτίου 2023, σελ. 5) γράφει συμπερασματικά τά «εξής: «….Με αυτά τά δεδομέ-να, το άρθρον εικάζει, ότι από τα τέλη του 15ου αιώνος χρονολογείται και η τοποθέτησις του Εσταυρωμένου όπισθεν της Αγ. Τραπέζης…
……Τα μέχρι τώρα δεδομένα δεικνύουν, ότι η παράδοσις τοποθετήσεως Εσταυρωμένου όπισθεν της Αγίας Τραπέζης είναι κατά πολύ αρχαιοτέρα των 100 ετών. Ανεξαρτήτως όμως των ετών ο Σεβ. Περιστερίου οφείλει να τοποθετηθή δημοσίως υπό ποίαν εξουσίαν και με ποίον σκοπόν προβαίνει εις αλλαγάς, τας οποίας ούτε Κλήρος, ούτε Λαός επιδοκιμάζει. Επιθυμεί να δημιουργηθούν και νέες έριδες εις την Εκκλησίαν;»!!!!!!
Θα περιμένουμε, λοιπόν, την συμμετοχή σας για την υπεράσπιση της αμωμήτου ημών Πίστεως!
Εμείς μέσα από την καρδιά μας γοερώς κραυγάζουμε: «ΚΥΡΙΕ ΣΩΣΟΝ ΤΟΥΣ ΕΥΣΕΒΕΙΣ»! Αμήν.
Και προς τον Σεβ. Περιστερίου κ. Γρηγόριον υπενθυμίζουμε τον ύμνον: «Τον Σταυρόν Σου προσκυνούμεν, Δέσποτα, και την Αγίαν Σου Ανάστασιν υμνούμεν και δοξάζομεν». Δηλ. ο Εσταυρωμένος και η Ανάστασις δεν διαχωρίζονται!
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ Ο πρώην ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
Αίγιον, Πέμπτη, εορτή της Αναλήψεως, 25 Μαΐου 2023 – ΕΚΚΛΗΣΙΑ ONLINE
https://www.ekklisiaonline.gr/