Πραγματικά πιστεύαμε ότι μετά και από την τελευταία σαφέστατη τοποθέτηση του μητροπολίτη Ειρηναίου για τα καρναβάλια (και την σχετική εγκύκλιο που διαβάστηκε στους ναούς) ξεκαθαρίστηκε η θέση της Εκκλησίας μας απέναντι σ’ αυτό το ειδωλολατρικό και αντιχριστιανικό έθιμο και επομένως θα έπαυαν τα πνεύματα αντιλογίας που το δικαιολογούσαν. Δυστυχώς, προχθές διαβάσαμε, στον τοπικό τύπο, ένα άρθρο με τίτλο: «Να μην καταδικάσουμε τον Καρνάβαλο. Είναι ο ειλικρινέστερος και εντιμότερος των υποκριτών»* ενός (ανώνυμου;) συμπολίτη μας που αναδημοσιεύει μια παλιά ομιλία ενός πατριαρχικού επισκόπου που, ούτε λίγο ούτε πολύ, αφήνει να εννοηθεί ότι έχουν «υποκρισία» οι Χριστιανοί που αντιδρούν στα καρναβάλια! Νιώθουμε λοιπόν ότι χρειάζεται να δημοσιευτεί η απάντηση που, σαν σήμερα 13 Μαρτίου, είχε δώσει τότε ο μακαριστός επισκοπός μας ο πατήρ Αυγουστίνος Καντιώτης, τον οποίο ο νέος μητροπολίτης μας δήλωσε ότι «σέβεται πολύ» και τον θεωρεί «αγωνιστή». Είναι παρμένη από το βιβλίο «Απολογισμός μιας τετραετίας», σελ. 122-123 και με μικρές αλλαγές στη δημοτική γλώσσα, για να είναι κατανοητή από όλους:
«Κατάπληκτος ο ευσεβής λαός άκουσε από το ραδιόφωνο και διάβασε σε καθημερινές εφημερίδες ομιλία του μητροπολίτη (του Οικουμενικού Πατριαρχείου) Χαλκηδόνος Μελίτωνα, που εκφωνήθηκε την περασμένη Κυριακή στον Μητροπολιτικό Ναό των Αθηνών. Ο ιεράρχης αυτός κάλεσε το λαό σε εγκάρδια υποδοχή του καρναβάλου, ο οποίος, σαν λείψανο του αρχαίου ειδωλολατρικού κόσμου, καταδικάζεται από την αδιάφθορη συνείδηση της Ορθοδοξίας, όπως αυτή λάμπει από τις πνευματοκίνητες αποφάσεις Οικουμενικών και Τοπικών Συνόδων. Τα στοιχεία που απαρτίζουν την έννοια του καρναβαλιού είναι βακχικής προέλευσης, αμαρτωλά και βέβηλα που εξάπτουν το καμίνι της κάθε είδους ασωτίας στον σύγχρονο πανσεξουαλικό κόσμο. Ο ιεράρχης αυτός ονομάζει «υποκριτές» τους ευσεβείς Χριστιανούς πού, σε ημέρες ειδωλολατρικής έξαρσης, παραμένουν αμετακίνητοι στις αιώνες αρχές της Ορθοδοξίας! Έτσι αποκαλεί το σκοτάδι φως και το φως σκοτάδι! Κατηγορεί την «υποκρισία», αλλά αυτός, ο ταλαίπωρος, έγινε ο μεγαλύτερος και απαισιότερος υποκριτής, διότι κάτω από την προσωπίδα Ορθόδοξου ιεράρχη έκρυβε αρχιερέα του Βάκχου που καλεί τον Χριστιανικό λαό σε εκδήλωση λατρείας προς τα ξόανα! Ένα κήρυγμα σουρεαλιστικής τέχνης, περιφρονητικό και καταλυτικό του ενδόξου παρελθόντος της Εκκλησίας μας, δεν μπορούσε παρά τον καρνάβαλο να προβάλλει ως έμβλημα! Φρίττουν τα πνεύματα αειμνήστων κηρύκων του Μητροπολιτικού Ναού που ήταν αυστηροί επιτιμητές του καρναβαλικού οργίου, στο άκουσμα αυτού του βέβηλου κηρύγματος! Αυτόν τον Ιεράρχη, με την παρούσα επιστολή, τον μηνύω ενώπιον της Ιεράς Συνόδου για φοβερό σκανδαλισμό του ευσεβούς λαού και προτείνω εκατοντάδες μαρτύρων από όλες τις κοινωνικές τάξεις του έθνους. Ο ιεράρχης αυτός, κατά τη θεμελιώδη αρχή του Εκκλησιαστικού Δικαίου: «όπου το έγκλημα, εκεί και η τιμωρία», διέπραξε σκάνδαλο στο έδαφος της Ελλαδικής Εκκλησίας και εδώ πρέπει να δικαστεί και να καθαιρεθεί προς παραδειγματισμό, από την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Μάλιστα να τεθεί και ένα τέρμα στην ασυδοσία ιεραρχών του Οικουμενικού Πατριαρχείου που, όπως βοούν και κράζουν χιλιάδες παραδείγματα, δεν ορθοποδεί στο Ευαγγέλιο του Χριστού και στις Παραδόσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας· ούτε στα δόγματα, ούτε στην ηθική. Αν σιωπήσει και αδρανήσει η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, τότε ο ευσεβής λαός θα αναλάβει την υπεράσπιση της πατρώας ευσέβειας».
[Εστάλη προς την Ιερά Σύνοδο στις 13/3/1970]
ΟΙ ΣΥΝΥΠΟΓΡΑΦΟΝΤΕΣ:
Γιάννης Λάλας, Ζήκος Παπάζογλου, Χαράλαμπος Γοτουχίδης (από Πτολεμαΐδα) και Λυκούργος Νάνης (από Φλώρινα)