ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΣ : ΑΓΩΝΑΣ α.φ.199
εἰ μὴ ὁ ἔχων τὸ χάραγμα, τὸ ὄνομα τοῦ θηρίου ἢ τὸν
ἀριθμὸν τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ χξς΄
(Αποκάλυψις. 13,17)
Ἀλλά τόσο τό ὄνομα, ὅσο καί ἡ ἀντωνυμία, ἔρχονται νά μᾶς θυμίσουν
τό βιβλίο τοῦ Δανιήλ, ὁ ὁποῖος καί ἐκεῖνος, γιά νά βεβαιώσει ἱστορικά
ἀλλά καί νά δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος εἶναι ὁ μαρτυρῶν περί τοῦ πράγματος,
βάζει καί τά δυό, καί τό ὄνομα καί τήν ἀντωνυμία.
Λέει ὁ Δανιήλ, στό 8ο κεφάλαιο: «Ἐν ἔτει τρίτῳ τῆς βασιλείας
Βαλτάσαρ τοῦ βασιλέως –βλέπετε; χρονική τοποθέτηση– ὅρασις ὤφθη
πρὸς με», εἶδα ὅραμα, «ἐγὼ Δανιήλ, μετὰ τὴν ὀφθεῖσάν μοι τὴν ἀρχήν...»40
καί τά λοιπά. Εἴδατε; «ἐγὼ Δανιήλ»!
Τό χωρίο πού ἀναλύουμε ἀρχίζει μέ μία πολύ τρυφερή
προσοικείωση· «Ἐγὼ Ἰωάννης, ὁ ἀδελφὸς ὑμῶν», ὁ ἀδελφός σας, «καὶ
συγκοινωνὸς ἐν τῇ θλίψει καὶ βασιλείᾳ καὶ ὑπομονῇ».
Ἐδῶ βλέπουμε δέν χρησιμοποιεῖ ὁ ἱερός Συγγραφέας οὔτε τόν
τίτλο τοῦ Ἀποστόλου –«ἀπόστολος Ἰησοῦ Χριστοῦ»41– οὔτε κἄν
τό «δοῦλος Ἰησοῦ Χριστοῦ»42. Τίποτα· κατ’ εὐθεῖαν βάζει τό
ὄνομα, «Ἐγὼ Ἰωάννης».
Γιατί αὐτό; Ἴσως γιά τήν κοινή ἐπικρατοῦσα κατάσταση θλίψεως
καί διωγμοῦ. Ὁ μέν Ἰωάννης διώκεται, ἤδη ἐξόριστος στήν Πάτμο, οἱ
δέ Χριστιανοί, πρός τούς ὁποίους θά ἀποτείνει τό βιβλίο του, θά στείλει,
καί αὐτοί ὁμοίως ὑφίστανται διωγμό.
Καί ὅπως βλέπουμε, ὑπάρχει κοινή θλίψη· καί ἡ κοινή θλίψη
πάντοτε ἀδελφώνει. «Ἐγώ, ὁ Ἰωάννης, σέ σᾶς· ὁ ἀδελφός σας –ὁ ἀδελφός
σας!...– καί συγκοινωνός σας... –σέ τί;– στή θλίψη, στή βασιλεία, στήν ὑπομονή.»
Ἀλλά ἐδῶ, ἀγαπητοί μου, ἔχει τρία πελώρια σημεῖα ὁ ἅγιος Ἰωάννης
ὁ Θεολόγος· πελώρια σημεῖα! Τί λέει; «Συγκοινωνός στή θλίψη, στή βασιλεία,
στήν ὑπομονή.» Τρία μεγάλα θέματα! Ἄς δοῦμε τό πρῶτο.
Πρῶτον· θλίψη. Τί εἶναι ἡ θλίψη; Εἶναι ἡ συμπίεση καί ἡ ἐξ αὐτῆς
στενοχωρία τῆς ψυχῆς. Θλίβω, ζουλάω· σύνθλιψη, ζούληγμα. Ζουλιέται
ἡ ψυχή, ἄρα καί στενοχωρεῖται. Στενο-χωρεῖται· στενός χῶρος.
Ἀλλά ἄν ἡ ἐν Κυρίῳ χαρά εἶναι ὁ καρπός τῆς χριστιανικῆς ἰδιότητος
–παρακαλῶ προσέξτε αὐτό– ἐάν ἡ χαρά, ἡ ἐν Κυρίῳ χαρά, εἶναι ὁ
καρπός τῆς χριστιανικῆς ἰδιότητος, ἡ θλίψη εἶναι τό περικάρπιο τοῦ
καρποῦ! Ἀπ’ ἔξω θλίψη, μέσα χαρά· ἀπ’ ἔξω τό τσόφλι, μέσα τό ἀμύγδαλο.
Τό ἀμύγδαλο δέν εἶναι μόνο του· ἔχει τό τσόφλι του· πρέπει νά
προστατευθεῖ. Ἡ θλίψη –ἀκοῦστε αὐτά τά ὀξύμωρα ἐκ πρώτης ὄψεως– ἡ
θλίψη προστατεύει τήν χαρά! Τό φανταστήκατε ποτέ; Αὐτά εἶναι δυνατά
μόνο μέσα στό χριστιανικό βίωμα. Ἄν δέν τά ζήσουμε ἔτσι, πρέπει νά ἀμφιβάλλουμε
γιά τήν χριστιανική μας ἰδιότητα. Δηλαδή δέν μπορεῖ νά ἀναπτυχθεῖ
καί περισωθεῖ ἡ χαρά καί ἡ πνευματικότητα πού τήν γεννᾶ, ἄν ἀπουσιάζει
ἡ θλίψη.
Ἀλλά ἡ ἐν Κυρίῳ θλίψη δέν εἶναι κάτι πού ἔρχεται ἀπό μέσα –ἀφοῦ
ἡ χαρά εἶναι ὁ καρπός, καί αὐτή ἀποτελεῖ τό περικάρπιο– ἀλλ’ εἶναι
κάτι πού ἔρχεται ἀπ’ ἔξω. Αὐτό σημειῶστε το. Θλίψη εἶναι ἡ κατάσταση
πού δημιουργεῖται στούς πιστούς ἀπό τίς ἐξωτερικές ἀντιδράσεις τοῦ
κόσμου καί τοῦ Διαβόλου.
Ὁ Κύριος, τό ξέρετε, μᾶς εἰδοποίησε σχετικά· ἀλλά πόσοι τό θυμοῦνται
ὅμως; Λέει στό Κατὰ Ματθαῖον: «παραδώσουσιν ὑμᾶς εἰς θλῖψιν»43.
Ἄ, ὥστε λοιπόν ἀπ’ ἔξω τό πρᾶγμα εἶναι· θά μᾶς παραδώσουν σέ θλίψη.
Τί εἶναι ἡ «θλίψη»; Ὁ διωγμός, οἱ φυλακές, οἱ στερήσεις, ὁ θάνατος,
τό μαρτύριο! Ἀλλ’ αὐτά εἶναι ἀπ’ ἔξω· δέν εἶναι ἀπό μέσα.
Ἡ κατάσταση αὐτή ἀπό τόν Κύριο ὀνομάζεται «στενή πύλη»44,
κι ἀκόμα σαφέστερα «ἐν τῷ κόσμῳ θλῖψιν ἕξετε»45, στόν κόσμο
θά ἔχετε θλίψη.
Ἐν τούτοις αὐτή ἡ θλίψη δίνει ἄφατη καί ὑπερεκβλύζουσα χαρά!
τόση πολλή, ὥστε νά γράφει στούς Κορινθίους ὁ Ἀπόστολος «πεπλήρωμαι
τῇ παρακλήσει, ὑπερπερισσεύομαι τῇ χαρᾷ ἐπὶ πάσῃ τῇ θλίψει ἡμῶν»46.
Περίεργο πρᾶγμα· περίεργο! Ἀκοῦστε τήν μετάφρασή του: Εἶμαι γεμᾶτος
ἀπό παρηγορία, «πεπλήρωμαι τῇ παρακλήσει»· ὑπέρ-περισσεύομαι...
σοῦπερ-περισσεύομαι –νά μοῦ ἐπιτρέψετε νά τό πῶ μ’ αὐτή τήν
σύγχρονη ἔκφραση– σοῦπερ-περισσεύομαι στή χαρά, μέ ὅλη ἐκείνη τή
θλίψη μας! Ὤ, ἅγιε Παῦλε...!
Νά γιατί ὁ καρπός εἶναι ἡ χαρά, τό περικάρπιο ἡ θλίψη. Ἄν βγάλεις
τήν θλίψη, θά χάσεις τήν χαρά· ἄν βγάλεις τό τσόφλι, θά χάσεις τό ἀμύγδαλο.
Ἀλλά προσέξτε. Ἡ θλίψη εἶναι γνώρισμα ἐκείνων πού θά κληρονομήσουν
τήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, πάλι στίς Πράξεις
–τό εἶχε πεῖ μετά τόν λιθοβολισμό του στά Λύστρα, αὐτό τό περίφημο:
«διὰ πολλῶν θλίψεων δεῖ ἡμᾶς εἰσελθεῖν εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»47.
Ἐκεῖνο τό «δεῖ» εἶναι ἀκριβῶς αὐτό τό πρέπει, πού συνδέει τό μέσα μέ
τό ἔξω, τή χαρά μέ τή θλίψη. Δέν χωρίζονται αὐτά· δέν μποροῦν νά χωρισθοῦν.
Γι’ αὐτό λέει ὅτι πρέπει νά μποῦμε στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ μέ πολλές, ὄχι
ἁπλῶς θλίψεις, ἀλλά μέ πολλές θλίψεις!
Ἀλλά ἐδῶ θά ἤθελα, ἀγαπητοί μου, κάτι νά σᾶς σημειώσω. Ὅτι ἡ ἐποχή
μας προσπαθεῖ νά δημιουργήσει –ἐδῶ πρέπει νά προσέξουμε– ἕναν Χριστιανισμό
χωρίς θλίψεις, ἕναν Χριστιανισμό γεμᾶτο ἀπό συμβιβασμούς καί ἀπό ἀνέσεις.
Δέν θέλουμε νά ζουληχθοῦμε ἀπολύτως σέ τίποτα. Πρόκειται γιά τόν ἕνα
ἀπό τούς δύο κινδύνους πού ἀπειλοῦν τήν Ἐκκλησία μας στόν παρόντα αἰῶνα.
Ὁ ἕνας κίνδυνος λέγεται ἐκκοσμίκευση καί ὁ ἄλλος κίνδυνος οἰκουμενισμός,
ἤ θρησκευτικός –σύγχρονος, νεότερος– θρησκευτικός συγκρητισμός. Αὐτοί
οἱ δυό μεγάλοι κίνδυνοι αὐτήν τή στιγμή ἀπειλοῦν τήν Ἐκκλησία μας.
Θά τούς ξαναπῶ: οἰκουμενισμός καί ἐκκοσμίκευση, ἐκσυγχρονισμός. Ὄχι
ἀκριβῶς ὁ ἐκσυγχρονισμός –γιατί ἐδῶ χωράει νερό!– ἀλλά ἡ ἐκκοσμίκευση,
ἡ κοσμικοποίηση τῆς Ἐκκλησίας, ἡ κοσμικοποίηση τοῦ φρονήματος.
Σήμερα στό εὐαγγέλιο, στήν παραβολή τοῦ ἄφρονος πλουσίου, λέει
ὁ Κύριος «ὁρᾶτε καὶ φυλάσσεσθε ἀπὸ πάσης πλεονεξίας»48
καί ἀναφέρεται σ’ αὐτό. «Ἐγώ θά σᾶς λύσω τή διαφορά σας;... Δέν πρέπει
νά ἔχετε διαφορά.» «Μά, Κύριε, ἀδικοῦμαι!» «Ὄχι! στό βάθος ὑπάρχει
πλεονεξία καί σέ σένα τόν μικρό ἀδελφό, πού νομίζεις ὅτι σοῦ τρώει
τό δίκαιό σου ὁ μεγάλος ἀδελφός.»
Θά μᾶς τό πεῖ ὁ ἀπόστολος Παῦλος αὐτό, στήν Α΄ Πρὸς Κορινθίους,
στό 6ο κεφάλαιο, ὡς ἑξῆς: «Δέν ξέρετε ὅτι Βασιλεία Θεοῦ ἄδικοι δέν
θά κληρονομήσουν;»49. Λέει μάλιστα: «Γιατί δέν μάθατε νά ἀδικεῖσθε;
Γιατί δέν μάθατε νά ἀποστερεῖσθε; Ἀλλά σεῖς καί ἀδικεῖτε καί ἀποστερεῖτε,
καί μάλιστα ἀδελφούς!»50.
Καί θά λέγαμε... καί θά λέγαμε... δέν πρέπει νά πᾶω κάποιον στό δικαστήριο!
Αὐτό τό εἶπα σήμερα, καί κάποιος ἐκ τῶν ἀκροατῶν μοῦ εἶπε: «Αὐτό, ἄν ἤσαστε
νεότερος ἱεροκήρυκας καί τό λέγατε στή Λάρισα, θά γελοῦσαν ὅλοι
εἰς βάρος σας.»!
Ἀλλά τοῦτο ἔχω νά σᾶς πῶ –γι’ αὐτό σᾶς εἶπα τό παράδειγμα αὐτό–
ὅτι ἐκκοσμίκευση θά πεῖ νά ἀρχίζω τούς συμβιβασμούς καί νά τοποθετῶ
τό Εὐαγγέλιο στίς φόρμουλες τῆς ἐποχῆς. Αὐτός εἶναι ὁ κίνδυνος. Ὄχι·
θά ποῦμε τήν ἀλήθεια, αὐτό πού εἶναι τό Εὐαγγέλιο, εἴτε τό ἀκούσουν
οἱ ἄνθρωποι εἴτε δέν τό ἀκούσουν. Αὐτό εἶναι τό σωστό. Αὐτός εἶναι ὁ
μεγάλος κίνδυνος· τῆς ἐκκοσμικεύσεως· νά ἀρχίσει νά γίνεται τό Εὐαγγέλιο
κοσμικό πρᾶγμα! δηλαδή νά βάλουμε τόν ὀρθολογισμό μας, νά σκεπτόμαστε
κατά τό λεγόμενο λογικά –ἐντός εἰσαγωγικῶν· «Γιατί αὐτό ἔτσι; Γιατί
ἀλλιώτικα ἔτσι;». Φοβερός κίνδυνος.
Δηλαδή ὁ σύγχρονος Χριστιανός ἀπαιτεῖ μιά πίστη μέ τό ἀζημίωτο.
Μιά πίστη μέ τό ἀζημίωτο!... Δηλαδή μιά πίστη χωρίς σταυρό· μία πνευματικότητα
ἀντισταυρική –πού τόσες φορές σᾶς ἔχω μιλήσει γι’ αὐτή– ἡ ὁποία ὅμως
παύει πλέον νά εἶναι πνευματικότητα μέ τήν ἔννοια τῆς παρουσίας τοῦ
Ἁγίου Πνεύματος, καί παραμένει ἕνα ὑποκατάστατο τῆς πνευματικότητος·
ὄχι πλέον ὡς παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἀλλ’ ὡς πνευματικότητα
μέ τήν ἔννοια τῶν γραφομένων στή δεύτερη σελίδα τῶν ἐφημερίδων,
πού ὁμιλοῦν γιά πνευματική ζωή, καί ἐννοοῦν ἔκθεση βιβλίου, παρουσιάσεις
στό Ὠδεῖο, ποιήματα, καί δέν ξέρω τέτοια πράγματα! Κι αὐτά
λέγονται πνευματική ζωή... μ’ αὐτήν τήν ἔννοια· ὄχι μέ τήν παρουσία
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος πιά. Δραπέτευσε πλέον τό Πνεῦμα τό Ἅγιο!
Τό βιβλίο
τῆς Ἀποκαλύψεως, ἀγαπητοί μου, μᾶς εἰδοποιεῖ καί μᾶς λέει: «ἐδόθη
αὐτῷ –ποιό «αὐτῷ»; «τῷ θηρίῳ», στό Θηρίο– πόλεμον ποιῆσαι», τοῦ παραχωρήθηκε
νά κάνει πόλεμο, «μετὰ τῶν ἁγίων καὶ νικῆσαι αὐτούς»51. Ἀκούσατε;
νά κάνει πόλεμο ἐναντίον τῶν ἁγίων, τῶν πιστῶν, καί νά τούς νικήσει!
Ἀκούσατε; παραχωρήθηκε ἀπό τόν Θεό νά νικηθοῦν οἱ πιστοί ἀπό τό
Θηρίο! «καὶ ἵνα μή τις δύνηται ἀγοράσαι ἢ πωλῆσαι, εἰ μὴ ὁ ἔχων τὸ
χάραγμα» –οἰκονομικός ἀποκλεισμός!– καί νά μήν μπορεῖς νά ἀγοράσεις
ἤ νά πουλήσεις, παρά μόνο ἐάν ἔχεις τό χάραγμα –ὅτι εἶσαι Μασόνος, ὅτι
εἶσαι Λάϊονς, ὅτι εἶσαι Ροταριανός, ὅτι εἶσαι... τί ἄλλα θά βγοῦν
δέν ξέρω. Ὅλα αὐτά, ἐάν ἔχεις τό «χάραγμα». Αὐτό εἶναι τό «χάραγμα»
τοῦ Ἀντιχρίστου· αὐτό εἶναι· κάθε ἀντίχριστη ἐνέργεια, βίωση, τοποθέτηση,
σχῆμα. Αὐτό εἶναι τό «χάραγμα». Ἐάν λοιπόν εἶσαι ἔτσι, τότε ὅλες οἱ
πόρτες εἶναι ἀνοιχτές. Δέν εἶσαι; τότε δέν θά μπορέσεις οὔτε νά ἀγοράσεις
οὔτε νά πουλήσεις. «εἰ μὴ ὁ ἔχων τὸ χάραγμα, τὸ ὄνομα τοῦ θηρίου ἢ τὸν
ἀριθμὸν τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ χξς΄»52 «Ὦδέ ἐστιν ἡ ὑπομονὴ
καὶ ἡ πίστις τῶν ἁγίων.»53, ἐδῶ εἶναι ἡ ὑπομονή καί ἡ πίστη
τῶν ἁγίων. Ἐδῶ εἶναι· ἐδῶ!... Σάν νά λέει: Γιά νά δοῦμε τώρα· ποιοί θά
εἶναι ἐκεῖνοι πού θά ἔχουν πίστη καί ὑπομονή, καί θά ποῦν: «Ἀποκλεισμό;
ἀποκλεισμό! Στό περιθώριο; στό περιθώριο!...».
Ὅπως βλέπετε,
πόλεμος καί διωγμός τῶν Χριστιανῶν καί οἰκονομικός ἀποκλεισμός,
πού σημαίνει μέ κάθε τρόπο νά ἐξοντωθοῦν οἱ πιστοί. Ὅλα αὐτά ἀποτελοῦν
τήν θλίψη, τό περικάρπιο τῆς χαρᾶς, τήν προϋπόθεση τῆς Βασιλείας τοῦ
Θεοῦ. Δέν ὁμιλεῖ ἐδῶ τό ἱερό κείμενο οὔτε περί ἀνέσεων οὔτε περί
συμβιβασμῶν· ἀλλά τί; τονίζει τό «ὧδέ ἐστιν ἡ ὑπομονὴ καὶ ἡ πίστις
τῶν ἁγίων»!
Ἀγαπητοί
μου, τί ξημερώνει αὔριο δέν ξέρουμε· ἄς προετοιμαζόμαστε.
Συνεχίζεται
με την 7η
ομιλία