Ηλεκτρικά Οχήματα: Μια Εξελισσόμενη Περιβαλλοντική Καταστροφή.
Νέα μελέτη επιβεβαιώνει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι χειρότερα για το κλίμα από τα αυτοκίνητα ντίζελ.
Τα
ηλεκτρικά οχήματα είναι μια εξελισσόμενη περιβαλλοντική καταστροφή και
ενώ πάρα πολλοί υπεύθυνοι, οι οποίοι είναι ανίκανοι να κατανοήσουν
βασικούς τομείς όπως τα οικονομικά, τα μαθηματικά, το περιβάλλον και την
επιστήμη γύρω από αυτά, χαράζουν την πορεία προώθησής τους.
Μήπως
η κατάρρευση των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων το 2023 σηματοδοτεί την
αυξανόμενη συνειδητοποίηση της περιβαλλοντικής καταστροφής που
εκτυλίσσεται από τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία απαιτούν συνεχώς
περισσότερες επισκευές δρόμων, καθώς και την εκμετάλλευση της γης (με
την χρήση δουλεμπορικής παιδικής εργασίας), προωθώντας τις υψηλότερες
τιμές ηλεκτρικής ενέργειας και τη μετάβαση από τη μία τοξική εκπομπή
καυσαερίων στην άλλη;
Μετά
από μια χρονιά ρεκόρ το 2022, κατά την οποία τα ηλεκτροκίνητα οχήματα
δοκιμάστηκαν στην πράξη, η Κίνα απέσυρε τις επιδοτήσεις της για αυτά!
“Καθώς
το 2022 έφτασε στο τέλος του, η επιδότηση της Κίνας για τα
ηλεκτροκίνητα οχήματα είχε τη μεγαλύτερη πτώση από το 2019, καθώς
μειώθηκε στο μηδέν από 12.600 γουάν/μονάδα. Αυτή ήταν υπερδιπλάσια από
τη μείωση των 5.400 γουάν/μονάδα το 2022 και των 4.500 γουάν/μονάδα το
2021”.
Σύμφωνα
με τις εκτιμήσεις της S&P Global Mobility, οι πωλήσεις ηλεκτρικών
οχημάτων αυξήθηκαν κατά περίπου 36% σε ετήσια βάση το 2022. Η δυναμική
αυτή, ωστόσο, κινδυνεύει το 2023 λόγω διαφόρων παραγόντων όπως το τέλος
των επιδοτήσεων της Κίνας, η ενεργειακή κρίση της Ευρώπης και ο
συνακόλουθος πληθωρισμός, καθώς και οι φόβοι για ύφεση της κρίσης στις
ΗΠΑ.
Η
κατασκευή εξαρτημάτων για ηλεκτρικά οχήματα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό
από πρώτες ύλες που παράγονται με τη χρήση δουλεμπορίου σε χώρες όπως το
Κονγκό. Το 72% του κοβαλτίου που χρησιμοποιείται στα ηλεκτρικά
αυτοκίνητα προέρχεται από το Κονγκό και στην Κίνα, η ενέργεια άνθρακα
που απαιτείται για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε 1 εκατομμύριο
ηλεκτρικά αυτοκίνητα παράγει 3 φορές την ρύπανση από 1 εκατομμύριο
αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης.
Ακόμα
και η αριστερή εφημερίδα Guardian, τον Νοέμβριο του 2019, επεσήμανε το
κόστος της “πράσινης” ατζέντας στην ΕΕ, η οποία επιδιώκει την εκδίωξη
του κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) από την ΕΕ έως το 2030.
“Είναι τα ηλεκτρικά οχήματα πραγματικά τόσο φιλικά προς το κλίμα;” | Hans-Werner Sinn | The Guardian
“Η
φόρμουλα της ΕΕ δεν είναι παρά μια τεράστια απάτη. Τα ηλεκτρικά οχήματα
εκπέμπουν επίσης σημαντικές ποσότητες CO2, με τη μόνη διαφορά ότι τα
καυσαέρια απελευθερώνονται σε απόσταση – δηλαδή στο εργοστάσιο παραγωγής
ενέργειας. Όσο οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα ή φυσικού
αερίου χρειάζονται για να εξασφαλίσουν την παροχή ενέργειας κατά τη
διάρκεια των “σκοτεινών περιόδων”, όταν δεν φυσάει ο άνεμος και δεν
λάμπει ο ήλιος, τα ηλεκτρικά οχήματα, όπως και τα οχήματα εσωτερικής
καύσης, λειτουργούν εν μέρει με υδρογονάνθρακες. Και ακόμη και όταν
φορτίζονται με ηλιακή ή αιολική ενέργεια, χρησιμοποιούνται τεράστιες
ποσότητες ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή μπαταριών EV στην Κίνα αλλά
και αλλού, αντισταθμίζοντας την υποτιθέμενη μείωση των εκπομπών. Ως εκ
τούτου, η παρέμβαση της ΕΕ δεν είναι πολύ καλύτερη από μια συσκευή
αποκοπής για ένα σύστημα ελέγχου των εκπομπών”.
“Οι άνθρωποι που μας υπόσχονται “Net Zero” είναι ανίδεοι σχετικά με την αποθήκευση ενέργειας” – Climate Change Dispatch
Είναι
επίσης αμφίβολο το εάν οι “πράσινοι” οικολόγοι καταλαβαίνουν την βασική
δομή για το κόστος της “ηλεκτροκίνησης”, πόσο μάλλον για οτιδήποτε
αφορά της σχέση της με το κλίμα.
Οι τιμές των μεταχειρισμένων και των νέων EV έχουν μειωθεί κατά 30-40%.
Η
μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας, η Toyota Motor, απολύει
εργαζομένους στην Κίνα, καθώς η εταιρεία αγωνίζεται να διατηρήσει την
διαφορά στην μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο.
“Η
Toyota λάνσαρε το bZ4X στην Κίνα τον Οκτώβριο του 2022 με αρχική τιμή
199.800 γουάν (περίπου 19.000 δολάρια). Ωστόσο, αφού αρκετοί ηγέτες της
αγοράς, όπως η BYD και η Tesla, μείωσαν τις τιμές, η Toyota δεν κατάφερε
να κερδίσει έδαφος. Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία πούλησε 3.844
μοντέλα bZ4X στην Κίνα μέχρι τον Ιανουάριο, αντιπροσωπεύοντας μόλις το
0,26% της αγοράς EV της Κίνας”.
Η
Ford θα χάσει 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια από τα EVs φέτος, από 2,1
δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι, ενώ η Porsche παραμένει στο στόχο των
πωλήσεων των EV παρά την πτώση των πωλήσεων Taycan.
“…Η
ανάπτυξη έχει εξασθενήσει εδώ και σχεδόν δύο χρόνια. Μετά την πτώση των
πωλήσεων Taycan κατά 16% πέρυσι στις 34.801 μονάδες, η Porsche το
απέδωσε σε “εμπλοκές στην αλυσίδα εφοδιασμού και στην περιορισμένη
διαθεσιμότητα εξαρτημάτων”.
Η
τάση αυτή συνεχίστηκε και φέτος, με τις πωλήσεις του Taycan EV να
υποχωρούν άλλο ένα 4,7% το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε 17.991 (έναντι
18.777 το πρώτο εξάμηνο του 2022). Αυτή είναι μια εικόνα της σημερινής
κατάστασης της αγοράς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Τα δε ηλεκτρικά
ημιφορτηγά δεν έχουν καμία τύχη, διότι, με το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος
των 80.000 λιβρών θα πρέπει να θυσιάσουν το βάρος του φορτίου για τις
βαριές μπαταρίες.
“Ένα
ημιφορτηγό μαζί με το φορτίο του μπορεί νόμιμα να ζυγίζει το πολύ
80.000 κιλά. Μια μπαταρία για ένα ηλεκτρικό φορτηγό μπορεί να είναι έως
και 16.000 κιλά”, σύμφωνα με πρόσφατο ρεπορτάζ του CNBC. Αυτό είναι
σχεδόν το ένα τέταρτο του συνολικού βάρους του φορτηγού.
Το
ηλεκτρικό ημιφορτηγό eCascadia, το οποίο κυκλοφόρησε πέρυσι από τον
κατασκευαστή φορτηγών Freightliner, ζυγίζει έως και 4.000 κιλά
περισσότερο από ένα κανονικό φορτηγό ντίζελ.
Τι άλλο λοιπόν ΔΕΝ συνυπολογίζεται στην εξίσωση;
Η φθορά των δρόμων και των αυτοκινητοδρόμων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη διάρκεια ζωής των ασφαλτοστρωμένων οδών: Ayres (ayresassociates.com)
“Σε
ολόκληρη τη χώρα, το ένα τρίτο των αυτοκινητοδρόμων και των μεγάλων
δρόμων μας είναι σε κακή κατάσταση, σύμφωνα με την TRIP, μια μη
κερδοσκοπική ερευνητική ομάδα για τις μεταφορές.”
Υλικά κατασκευής και αναμενόμενη διάρκεια ζωής:
Πρώτα
απ’ όλα: τα αρχικά υλικά κατασκευής. Σύμφωνα με το Εγχειρίδιο Ανάπτυξης
Εγκαταστάσεων του WisDOT, οι δρόμοι από σκυρόδεμα έχουν αναμενόμενη
διάρκεια ζωής περίπου 25 ετών. Οι ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι είναι πιθανό
να διαρκέσουν περίπου 18 χρόνια. Τα πραγματικά αποτελέσματα, ωστόσο,
εξαρτώνται από περισσότερα από τα χαρακτηριστικά απόδοσης του
σκυροδέματος έναντι της ασφάλτου. Κατά την εκτίμηση της διάρκειας ζωής
των δρόμων, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη πρόσθετους παράγοντες.
Υπάρχουν
πολλοί τρόποι με τους οποίους οι δρόμοι φθείρονται. Το θέμα είναι ότι η
μετάβαση σε πολύ βαρύτερα EV πρόκειται να επιταχύνει την υποβάθμιση της
ποιότητας των αυτοκινητοδρόμων – μειώνοντας τη διάρκεια ζωής από τα 25
και 18 χρόνια.
Αυτό
θα απαιτήσει πολύ περισσότερο προγραμματισμό για την επισκευή των
δρόμων ΚΑΙ αυξημένο κόστος για τα υλικά που χρησιμοποιούνται στην
οδοποιία – σκυρόδεμα, τσιμέντο και άσφαλτο. Θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε
μια εκτίμηση “περιβαλλοντικών επιπτώσεων” που να περιλαμβάνει ΟΛΕΣ τις
επιπτώσεις της προμήθειας των συστατικών του καθενός – όπως ο
ασβεστόλιθος και το πετρέλαιο στην άσφαλτο.
Αυτό
μας φέρνει σε ένα άλλο είδος παράπλευρης απώλειας – τα μικροπλαστικά.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποβάλλουν σωματίδια ελαστικών στο έδαφος, τον
αέρα και το νερό.
“Για
άλλη μια φορά, η αναζήτηση ενός πιο βιώσιμου μέλλοντος προσκρούει στον
καπιταλισμό. Οι κατασκευαστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων επόμενης γενιάς
ετοιμάζονται και προετοιμάζονται για ένα ηλεκτρικό μέλλον. Αλλά τα
χρήματα και η ζήτηση βρίσκονται στα φορτηγά και τα SUV. Τα ηλεκτρικά
οχήματα, που είναι από τη φύση τους βαρύτερα λόγω της μπαταρίας,
αναμένεται να ‘καταναλώνουν’ τα ελαστικά με πολύ μεγαλύτερο ρυθμό,
αποβάλλοντας τα μικροπλαστικά, που βρίσκουν το δρόμο τους στον αέρα,
στις υδάτινες οδούς και στην τροφική αλυσίδα”.
Η
έκρηξη των μικρο- και νανοπλαστικών είναι ένα κλιμακούμενο γεγονός που
καταστρέφει το είδος και επηρεάζει ΌΛΗ την ζωή στην γη.
Συγκεντρώστε
όλες αυτές τις πληροφορίες συνολικά και αναρωτηθείτε “έχουν οι
πολιτικοί κάποια ιδέα της μεγάλης ηλεκτρικής πράσινης εικόνας;”.
Ρητορική η ερώτηση…
***
@Ιών Μάγγος / terrapapers.com / 2020
«Πᾶνος»