Κυρία ὑπουργέ,
Ὡς
ἐκπαιδευτικός της Μέσης Ἐκπαίδευσης ἐπὶ 33 χρόνια (τὰ 21 τελευταία στὸ
δημόσιο λύκειο), σᾶς ἀπευθύνω αὐτὴ τὴν ἐπιστολὴ σχετικὰ μὲ τὴν
ὑποχρεωτικὴ ἐπιβολὴ τῆς μάσκας σὲ μαθητὲς καὶ διδάσκοντες τῶν σχολείων
ὅλων τῶν βαθμίδων τῆς χώρας κατὰ τὴν ἐπικείμενη σχολικὴ χρονιὰ 2020-2021
κατὰ τὴν ὥρα τοῦ μαθήματος.
Ἐπειδὴ στερεῖστε ὁποιασδήποτε
διδακτικῆς ἐμπειρίας καὶ προφανῶς ἔχετε ἀφεθεῖ στὶς γνῶμες κάποιων
μᾶλλον ἄσχετων μὲ αὐτήν, σᾶς ἐπισημαίνω ἀπολύτως καλοπροαίρετα τὴν
καταστροφικὴ ἐπίδραση ποὺ θὰ ἔχει τὸ ἀνωτέρω μέτρο, σὲ συνδυασμὸ μάλιστα
μὲ τὴν λεγόμενη ἀποστασιοποίηση ποὺ συγχρόνως ἐπιβάλλεται. Γιὰ τὰ
προφανῆ ζητήματα ποὺ ἀφοροῦν τὴν δυσχέρεια στὴν ἀναπνοή, τὴν σύνολη
ἐπικοινωνία, τὴν ἀσφάλεια τῆς ὑγείας τῶν μασκοφόρων μαθητῶν καὶ
ἐκπαιδευτικῶν δὲν θὰ ἀναφερθῶ. Οὔτε καὶ γιὰ τὰ εὐκόλως ἐννοούμενα περὶ
τῶν συνεπειῶν στὴν κοινωνικοποίηση...
τῶν παιδιῶν, ποὺ εἶναι ἕνας βασικὸς στόχος τῆς ἐκπαιδευτικῆς διαδικασίας. Ἐρωτῶ μόνο γιὰ τὸ σκεπτικό της ἀπόφασης περὶ μασκοφορίας τὴν ὥρα τοῦ μαθήματος, σὲ ποιὰ δεδομένα βασίστηκε.
τῶν παιδιῶν, ποὺ εἶναι ἕνας βασικὸς στόχος τῆς ἐκπαιδευτικῆς διαδικασίας. Ἐρωτῶ μόνο γιὰ τὸ σκεπτικό της ἀπόφασης περὶ μασκοφορίας τὴν ὥρα τοῦ μαθήματος, σὲ ποιὰ δεδομένα βασίστηκε.
Ὅλη ἡ διεθνὴς ἐμπειρία ἀποδεικνύει
περίτρανα ὅτι οἱ μικρὲς ἡλικίες πρακτικὰ ΔΕΝ νοσοῦν καὶ ΔΕΝ μεταδίδουν
τὸν ἰό. Στὸ ἴδιο συνηγοροῦν καὶ τὰ δεδομένα τοῦ ΕΟΔΥ ἀλλὰ καὶ ἡ ἴδια ἡ
ἐμπειρία ἀπὸ τὴ λειτουργία τῶν σχολείων μας τὸν περασμένο Μάιο. Ἂν τότε,
στὴν κορύφωση τῆς κρίσης, δὲν χρειαζόμασταν τέτοια δρακόντεια μέτρα,
ἀναρωτιέται κανεὶς εὔλογα τί εἶναι αὐτὸ ποὺ μᾶς τὰ ἐπιβάλλει σήμερα.
Ποιὰ συμπεράσματα ἔβγαλαν οἱ ἁρμόδιοί του ὑπουργείου σας ἀπὸ τὴν
ἐμπειρία λχ τῆς Σουηδίας ποὺ δὲν ἔκλεισε οὔτε μέρα τὰ σχολεῖα της καὶ
εἶχε μηδενικὲς ἀπώλειες μεταξὺ τῶν μαθητῶν, παρότι δὲν ἐπέβαλε κανένα
μέτρο σὰν κι αὐτὰ ποῦ σήμερα ἀκοῦμε; Τὸ ἴδιο τὸ Εὐρωπαϊκὸ Κέντρο γιὰ τὴν
Πρόληψη καὶ τὸν Ἔλεγχο Ἀσθενειῶν (ECDC) πρὸ ἡμερῶν ἀνακοίνωσε πὼς «ἡ
ἐπαναλειτουργία τῶν σχολείων ΔΕΝ συνδέεται μὲ ἀξιοσημείωτες αὐξήσεις
στὴν μετάδοση στὴν κοινότητα»
(https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/children-and-school-settings-covid-19-transmission).
Φαντάζομαι πὼς κάπως ἔτσι ἀνοίγουν
τὰ σχολεῖα ΧΩΡΙΣ ὑποχρέωση γιὰ μάσκες σὲ Ἀγγλία, Ὀλλανδία, Σκωτία,
Νορβηγία, Δανία, Σουηδία, Πολωνία, Βουλγαρία, ἐνῶ σὲ ἄλλες εὐρωπαϊκὲς
χῶρες μὲ ἀποκεντρωμένο σύστημα διοίκησης οἱ ρυθμίσεις ἐπαφίενται σὲ
τοπικὲς Κυβερνήσεις ἢ σχολικὲς μονάδες (π.χ. Γερμανία, Ἱσπανία). Ἀλλοῦ
πάλι, ὅπως στὴ Γαλλία καὶ σὲ ὁρισμένα καντόνια τῆς Ἐλβετίας, οἱ μάσκες
ἀφοροῦν μόνο παιδιὰ ἄνω τῶν 11 ἐτῶν. Δυστυχῶς ἐσεῖς ἀποφασίσατε μὲ τὸν
πιὸ ἄκαμπτο τρόπο στὴν ἀντίθετη κατεύθυνση, ἐξαφανίζοντας κάθε κοινωνικὸ
διάλογο, κάθε νόμιμη ἐπιφύλαξη ἀλλὰ καὶ κάθε τοπικὴ διαφοροποίηση. Κι
ἂς εἶναι τὸ ὑγειονομικὸ προφὶλ τῆς πατρίδας μας ἀσυγκρίτως καλύτερο ἀπὸ
ἐκεῖνο τῶν χωρῶν ποὺ προανέφερα.
Φυσικὰ δὲν ἀναμένω κάποιαν
ἀνταπόκριση στὴν ἐπιστολή μου αὐτή, ἡ ὁποία ἀποσκοπεῖ σὲ δύο πράγματα.
Πρῶτον νὰ σᾶς μεταφέρει τὴν ἀγανάκτηση μεγάλης κοινωνικῆς μερίδας ποὺ
ὑφίσταται τὴν αὐταρχικὴ ἐπιβολὴ μέτρων στὰ παιδιὰ «γιὰ τὸ καλό τους»,
κόντρα σὲ κάθε δημοκρατικὴ λογικὴ καὶ διεθνῆ πρακτική. Καὶ δεύτερον νὰ
σᾶς ὑπογραμμίσω πὼς ἡ ἀπόφασή σας αὐτὴ περὶ μασκοφορίας τὴν ὥρα τοῦ
μαθήματος ναὶ μὲν μὲ ὑποχρεώνει νὰ ὑπακούσω βάσει τοῦ δημοσιοϋπαλληλικοῦ
κώδικα (παρότι εἶμαι ἀπολύτως ἀντίθετος) ἀλλὰ προφανῶς σᾶς καθιστὰ
ὑπεύθυνη γιὰ ὁποιαδήποτε βλάβη τῆς ὑγείας μου καὶ ἐπιφυλάσσομαι γιὰ κάθε
νόμιμο δικαίωμά μου. Ἀναλόγως τὸ βλέπουν καὶ χιλιάδες ἄλλοι
ἐκπαιδευτικοὶ καὶ κηδεμόνες μαθητῶν, νὰ εἶστε σίγουρη.
Μὲ τιμή,
Κώστας Καραΐσκος,
Μαθηματικὸς 2ου Λυκείου Κομοτηνῆς